Vincent's Trigger 29er !!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

Afbeelding

Cannondale Trigger 29er 2 Medium
Achtervering: Fox Dyad RT2 130/80mm met remote
Voorvering: 34 Float FIT CTD 29er vork met 1.5" stuurbuis
Wielset: Mavic Crossmax ST X12/QR15
Banden: Schwalbe Hans Dampf 2.35 Evo Snakeskin

Alles van de aandrijflijn (behalve de achterderrie) overgezet van de scalpel:
Crankstel: SRAM 1000 (2x10) 22/36/bash
Achtercassette: SRAM spider X.0 10-speed
Shifters: SRAM Triggershift X.0 2x10
Voorderailleur: SRAM X.0 directmount
Achterderailleur: SRAM X.9 10-speed type 2 (nieuw)

Remmen: Hope Tech 3 E4 met floating discs 203/183
Stuur: Renthal Fatbar (78cm), staat mooi bij de vorkpoten ;-)
Zadel: WTB
Pedalen: DMR Vault
Verstelbare zadelpen: Rock Shox Reverb

Gewicht: 13kg

Hoe en waarom?
Op bezoek bij de bike-wizard (xplorer) zag ik deze nieuwe! Trigger staan en dacht direct dat dat een mooi alternatief zou zijn voor mijn Scalpel. Omdat ik wel eens vaker met xplorer onderhandeld had werd het ineens erg serieus toen we over onderdelen omzetten en proefritten en dergelijke begonnen. Na wat onderhandelingen over de verschillende onderdelen en zo besloten om de Scalpel om te ruilen tegen deze verschrikkelijk mooie Trigger.
Het afscheid nemen deed pijn, maar tegelijktijd had ik dan ook het gevoel dat ik er een supermooie bike voor terug heb gekregen.
Deze keer geen koolstof team/topmodel, maar degene die daar net onder valt, model nummer 2. Er waren een aantal zaken die mij af-fabriek niet zo bevielen, zoals: de wielset, de aandrijflijn en het feit dat er geen dropper bij zat.
Dat mocht de pret gelukkig niet drukken en zodoende ben ik samen met xplorer tot een mooie fiets gekomen.
De fiets is nu eigenlijk precies zoals ik hem zou willen hebben; een heerlijke veelzijdige fiets met een stijve wielset waarmee ik naast de heftige afdalingen ook met gemak bergop moet kunnen klimmen.
Mijn bike-credo komt nu met deze fiets in elk geval goed tot zijn recht:
Hard naar boven en hard naar beneden, de rest maakt niet uit!

Ervaringen
Ik heb er nu een paar ritjes op gemaakt en begin zo langzaamaan te wennen aan de fiets. Vanaf het begin reed hij natuurlijk al heerlijk, maar ik was zo gewend aan de scalpel dat hij bijna een extentie van mezelf was.
Met de Trigger reed ik vanaf het begin een stuk relaxter. De wielen rijden echt overheerlijk, het stuurgedrag is vergelijkbaar met de Scalpel, maar het is nou ook weer niet zo dat ik ineens veel sneller ben gaan rijden.
Tijdens (wat langere) afdalingen merk ik dat ik veel meer controle heb, en de ontspannen zithouding zal me straks met mh2d en vergelijkbare marathons ook wel voordelen gaan geven.
Het schakelen tussen elevate (80mm achtervering) en flow (130mm achtervering) gaat enorm snel met behulp van de remote op het stuur. Aan de omschakeling naar een niet-lefty vork moest ik erg wennen. Het veert echt anders... Daarbij moest ik ook wennen aan de verschillende standen op de vork (Climb, Trail en Descent), maar dat gaat nu ook al beter. Ik merk dat wanneer je eigenlijk standaard op de Trailmodus rijdt dat dat eigenlijk best lekker rijdt. Tegen de tijd dat je gaat klimmen of dalen zet je hem respectievelijk op Climb of Descent (redelijk voor de hand liggend) en in de praktijk ook best werkbaar.

Nadelen:
Voor zover je over nadelen kan spreken zou er wat gezegd kunnen worden over het gewicht van de fiets: 13kg.
Ik denk dat ik met een grote geldinvestering best wat grammen er af zou kunnen halen, maar eerlijk gezegd is het me dat niet waard. De voorvork is simpelweg al bijna een kilo zwaarder dan de Lefty van de Scalpel en het frame is geen carbon meer maar gewoon aluminium; die 2 bij elkaar maken al 2kg extra ten opzichte van de scalpel die op het laatst 10,5kg woog. Ik zit er wel aan te denken om een andere bandenset aan te schaffen (RocketRon evo snakeskin met latex) voor wanneer ik mijn standaardroutes in Nederland rij. Dat zou me een gewichtsbesparing op kunnen leveren van een halve kilo.
--> uiteindelijk voor gekozen om de standaard banden er op te laten zitten en hem gewoon uit te laten daar wij het beste tot zijn recht komt

Toekomst
Misschien dat ik te zijner tijd een ltht op ga bouwen waar deze wielset in gebruikt zou kunnen worden, voor de modderige dagen of de korte/snelle ritjes, maar dan zal er eerst plaats gemaakt moeten worden in de schuur.
--> hiervoor is dus de high latitude 2x10 gekomen; erg geschikt!

Fotos:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door vin100 op vr 22 mei 2015, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ateaze
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 597
Lid geworden op: zo 15 maart 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert - Specialized Fuse
Contacteer:

Super dikke bak man!
Cu Sunday, neem je deze mee of de Rocky?
http://www.muddytracks.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Daar is tie dan! Helemaal niet slecht, al ben ik tegenwoordig niet meer zo van die drukke frames met overal links en knoppen en dempers ;-) Maar zeker voor een recente Cannondale heb ik ze wel minder gezien. En ik denk dat je er vooral heel veel meer lol mee gaat hebben, in ieder geval wel als ik aan mijn ervaring met de Scalpel denk, dat was toch wel een hele erge serieuze fiets.
Misschien zondag maar heel eventjes van fiets ruilen? Kan jij meteen weer eens aan het ltht 29er concept ruiken.
En inderdaad zijn een paar andere banden voor NL misschien wel lekker, zeker als dit nu je all round fiets wordt. Hoe goed ze ook zijn, die Hansjes zijn wel aardig overkill hier in de buurt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
JetJockey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 21:21
Mijn mountainbike: Merida BIG NINE TFS500 2014

:-q Onwijs stoere fiets Vincent!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er goed uit !
Ik zie dat Hans ruim 800gr weegt in 29", dus daar kan je wel wat mee besparen, (zolang je in NL blijft)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heeft Guus je nog geen Enve's aangepraat? ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

Mooie wielen, met een vergelijkbare mooie prijs ;-), niet voor mij weggelegd...
Ik denk dat ik met die crossmax st's een perfect wiel voor mijn gebruik heb gekocht (die heb ik me overigens ook door Guus laten adviseren ;-) ) met een redelijk gewicht dacht ik zo: ze wegen iets meer dan 1700gr voor de set. Mijn voormalige ztr arch ex 650b wielen wogen 1600gr en de crossmax slr 29" zijn ~1600gr, maar die zijn niet geschikt voor mijn rijstijl...

Zondag neem ik de fiets mee, dus proefritjes geen probleem, let er wel op dat ik flatpedals heb. Dat zijn van die dingen waar de klikpedalen niet in passen ˆ_ˆ.

Zit erg te twijfelen tussen de rocketrons of de maxxis ikons, maar beide banden wegen ergens rond de 700gr, dat is dus niet heel erg veel verschil met de hansdampfjes van 850gr.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vette bak.
Maar om daar dan gelijk lichte kwetsbare racebanden onder te leggen? Doet het concept wel weer wat teniet, hij is wel bedoeld voor het stevige ruige AM-werk!
'Minimaal' NoNi of Mountainkings zou ik zeggen, op zo'n dikke bak, en dan tubeless.

Stukje van Bikaradar over de Trigger 2: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... 2-13-47434" onclick="window.open(this.href);return false;.
En Mountainbike Action: http://www.mbaction.com/Main/News/Bike- ... -6972.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mooi Vincent!!! Hoop dat ik em snel in t echt kan bewonderen!!!
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

Mooie bike, ziet er erg professioneel gebouwd uit... ;)... :p wat wel een slechte zaak is is dat we nog niet samen hebben gebiked met deze gruwelbak.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dikke fiets! Had dit model nog niet eerder gezien.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Heel wat anders dan je Scalpel maar vindt hem erg mooi. :-q

En 13kg valt toch best mee voor een 130mm (AM) 29er?
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Daar is ie dan!!! :D Ziet er goed uit!!
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ruben69
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: do 15 september 2011, 19:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Ultimate 2011

Jammer van de scalpel, maar als ik het zo lees dan sluit de trigger beter aan bij je rijstijl!
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

D*nders gaaf!!!!!
Plaats reactie