
Cannondale Trigger 29er 2 Medium
Achtervering: Fox Dyad RT2 130/80mm met remote
Voorvering: 34 Float FIT CTD 29er vork met 1.5" stuurbuis
Wielset: Mavic Crossmax ST X12/QR15
Banden: Schwalbe Hans Dampf 2.35 Evo Snakeskin
Alles van de aandrijflijn (behalve de achterderrie) overgezet van de scalpel:
Crankstel: SRAM 1000 (2x10) 22/36/bash
Achtercassette: SRAM spider X.0 10-speed
Shifters: SRAM Triggershift X.0 2x10
Voorderailleur: SRAM X.0 directmount
Achterderailleur: SRAM X.9 10-speed type 2 (nieuw)
Remmen: Hope Tech 3 E4 met floating discs 203/183
Stuur: Renthal Fatbar (78cm), staat mooi bij de vorkpoten

Zadel: WTB
Pedalen: DMR Vault
Verstelbare zadelpen: Rock Shox Reverb
Gewicht: 13kg
Hoe en waarom?
Op bezoek bij de bike-wizard (xplorer) zag ik deze nieuwe! Trigger staan en dacht direct dat dat een mooi alternatief zou zijn voor mijn Scalpel. Omdat ik wel eens vaker met xplorer onderhandeld had werd het ineens erg serieus toen we over onderdelen omzetten en proefritten en dergelijke begonnen. Na wat onderhandelingen over de verschillende onderdelen en zo besloten om de Scalpel om te ruilen tegen deze verschrikkelijk mooie Trigger.
Het afscheid nemen deed pijn, maar tegelijktijd had ik dan ook het gevoel dat ik er een supermooie bike voor terug heb gekregen.
Deze keer geen koolstof team/topmodel, maar degene die daar net onder valt, model nummer 2. Er waren een aantal zaken die mij af-fabriek niet zo bevielen, zoals: de wielset, de aandrijflijn en het feit dat er geen dropper bij zat.
Dat mocht de pret gelukkig niet drukken en zodoende ben ik samen met xplorer tot een mooie fiets gekomen.
De fiets is nu eigenlijk precies zoals ik hem zou willen hebben; een heerlijke veelzijdige fiets met een stijve wielset waarmee ik naast de heftige afdalingen ook met gemak bergop moet kunnen klimmen.
Mijn bike-credo komt nu met deze fiets in elk geval goed tot zijn recht:
Hard naar boven en hard naar beneden, de rest maakt niet uit!
Ervaringen
Ik heb er nu een paar ritjes op gemaakt en begin zo langzaamaan te wennen aan de fiets. Vanaf het begin reed hij natuurlijk al heerlijk, maar ik was zo gewend aan de scalpel dat hij bijna een extentie van mezelf was.
Met de Trigger reed ik vanaf het begin een stuk relaxter. De wielen rijden echt overheerlijk, het stuurgedrag is vergelijkbaar met de Scalpel, maar het is nou ook weer niet zo dat ik ineens veel sneller ben gaan rijden.
Tijdens (wat langere) afdalingen merk ik dat ik veel meer controle heb, en de ontspannen zithouding zal me straks met mh2d en vergelijkbare marathons ook wel voordelen gaan geven.
Het schakelen tussen elevate (80mm achtervering) en flow (130mm achtervering) gaat enorm snel met behulp van de remote op het stuur. Aan de omschakeling naar een niet-lefty vork moest ik erg wennen. Het veert echt anders... Daarbij moest ik ook wennen aan de verschillende standen op de vork (Climb, Trail en Descent), maar dat gaat nu ook al beter. Ik merk dat wanneer je eigenlijk standaard op de Trailmodus rijdt dat dat eigenlijk best lekker rijdt. Tegen de tijd dat je gaat klimmen of dalen zet je hem respectievelijk op Climb of Descent (redelijk voor de hand liggend) en in de praktijk ook best werkbaar.
Nadelen:
Voor zover je over nadelen kan spreken zou er wat gezegd kunnen worden over het gewicht van de fiets: 13kg.
Ik denk dat ik met een grote geldinvestering best wat grammen er af zou kunnen halen, maar eerlijk gezegd is het me dat niet waard. De voorvork is simpelweg al bijna een kilo zwaarder dan de Lefty van de Scalpel en het frame is geen carbon meer maar gewoon aluminium; die 2 bij elkaar maken al 2kg extra ten opzichte van de scalpel die op het laatst 10,5kg woog. Ik zit er wel aan te denken om een andere bandenset aan te schaffen (RocketRon evo snakeskin met latex) voor wanneer ik mijn standaardroutes in Nederland rij. Dat zou me een gewichtsbesparing op kunnen leveren van een halve kilo.
--> uiteindelijk voor gekozen om de standaard banden er op te laten zitten en hem gewoon uit te laten daar wij het beste tot zijn recht komt
Toekomst
Misschien dat ik te zijner tijd een ltht op ga bouwen waar deze wielset in gebruikt zou kunnen worden, voor de modderige dagen of de korte/snelle ritjes, maar dan zal er eerst plaats gemaakt moeten worden in de schuur.
--> hiervoor is dus de high latitude 2x10 gekomen; erg geschikt!
Fotos:

