MTBnoob's 29'er *Update's*

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Met jouw lengte vind ik 20 inch wat groot. Wellicht zijn in verhouding je armen wat langer dan je benen
en past het wel perfect :) Als je geen klachten hebt qua nek (door omhoogkijken) en/of rug dan is het prima toch?

Mijn vriendin heeft toevallig dezelfde fiets. Hij is inderdaad wat zwaar maar ach, je moet ergens beginnen toch. Het is niet zo dat je er een klim van meerdere kilometers mee op moet.

Een simpele en goedkope upgrade: betere en lichtere banden.

Op marktplaats of hier in Te Koop sectie kun je vaak 29-er 2,25 rocket ron of racing ralphs banden vinden van schwalbe. Er zijn nog vele anderen merken uiteraard maar deze worden vaak 2e hands met een paar km erop (of soms wel nieuw) aangeboden.

Hele gave bike met mooie kleurstelling. Veel plezier joh !
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Zijn het die banden die zoveel wegen dan? Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht!
Als daar op de winnen is is het een leuke en goedkope upgrade.
En qua klachten..die heb ik niet op wat lichte zadelpijn na. Maar ja wat verwacht je na 10jaar niet fietsen.
Thnx voor je commentaar! Met dit soort info kan ik wel wat ;-)

Ps. Mm armen.zijn nu licht gebogen maar heb mijn zadel wel naar voren geschoven en een tikje naar achteren gezet.
Gebruikersavatar
Fries!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 januari 2012, 20:38
Mijn mountainbike: GT Zaskar Comp 29"

Haha, de reacties voor mij bevestigden wat ik al zo'n beetje dacht over de maatvoering... Vond je zadelhoogte t.o.v. je stuurhoogte wat opvallend. Meestal is je zadel minimaal de hoogte van je stuur, meestal hoger. Uiteraard geheel, maar dan ook echt geheel, afhankelijk van ieders eigen lichaamsverhoudingen en voorkeuren. Ik houd zelf van een ietwat comfortabele zit en probeer niet al te diep te zitten. Stuur en zadel op 1 hoogte is voor mij tot nog toe prettig, anderen kiezen liever een meer sportievere en diepere zithouding. Maar zoals al eerder gezegd, als je goed zit zonder klachten kan niemand je zeggen dat het anders moet :-q
Gezocht: op afroep beschikbare kabouters (m/v) voor schoonmaken MTB.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Staat je zadel wellicht te laag? Je moet je zadel zo hoog zetten zodat je met je hak van je voet het pedaal nog kan raken als hij helemaal onderaan staat. (in lijn met je zitbuis)

http://www.voorkomblessures.nl/csi/voor ... 0zadel.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Ik moet zeggen dat momenteel mijn zadel ongeveer op gelijke hoogte staat met mijn stuur.
Maar had inderdaad waarschijnlijk beter een 19" kunnen kopen...ach impulsaankopen he haha ;).
Ik doe het er voorlopig wel even mee hoor, spaar wel door voor een betere fiets ondertussen.

@Maarek, hoger dan wat mijn zadel nu staat gaat niet.(met mijn hiel op het pedaal in onderste stand is mijn been volledig gestrekt).
Zou ik mijn stuur niet kunnen verlagen?
Gebruikersavatar
Fries!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 januari 2012, 20:38
Mijn mountainbike: GT Zaskar Comp 29"

Je kunt als simpele oplossing je stuurpen omdraaien. Er zit zo te zien een kleine rise in (helling) en als dat bijv. 8 graden is dan kan je door de stuurpen om te draaien 16 graden verschil maken. Dat scheelt al behoorlijk in hoogte en is een manier om gratis eens te proberen hoe dat zit :-q
Gezocht: op afroep beschikbare kabouters (m/v) voor schoonmaken MTB.
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Ga dat maar eens op een vrije dag proberen ;).
Zo maar eerst eens van het werk naar huis(16km) fietsen... :)
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Het is een fantastisch hobby maar je kunt je centen er wel in kwijt (ik praat uit ervaring).

Toch jammer dat een LBS niet altijd aandacht geeft aan maatvoering. Vaak zijn winkels die mountainbikes en racefietsen "erbij" verkopen hierin veel te laks.

Succes in het bos!
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Tsja, kan wel een los xtrail frame kopen(129euro) in de juiste maat maar heb de tools niet om alles.over te zetten.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik vind die helm helemaal niet zo vreselijk. En anders een stickertje erop?
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Nog even een ander vraagje. Ik wilde.Vandaag mijn stuurpen omdraaien door bovengenoemd advies, echter viel mij op dat er ook nog 3 spacers tussen zaten. Ik heb er nu 2(grootste) boven de stuurpen geplaatst. Kan ik die kleine ook verplaatsen, of zit deze er ter geleiding? Stuur zit nu al 2cm naar beneden met die laatste spacer zou dat 2.5cm worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fries!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 januari 2012, 20:38
Mijn mountainbike: GT Zaskar Comp 29"

Dat weet ik niet, maar er is vast een techneut die t je kan vertellen. Valt me tegen trouwens hoeveel rise er in je stuurpen zit, dit leek op de eerste foto meer... Maar met die spacers kom je ook een heel eind al :-).
Gezocht: op afroep beschikbare kabouters (m/v) voor schoonmaken MTB.
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

MTBnoob schreef:Nog even een ander vraagje. Ik wilde.Vandaag mijn stuurpen omdraaien door bovengenoemd advies, echter viel mij op dat er ook nog 3 spacers tussen zaten. Ik heb er nu 2(grootste) boven de stuurpen geplaatst. Kan ik die kleine ook verplaatsen, of zit deze er ter geleiding? Stuur zit nu al 2cm naar beneden met die laatste spacer zou dat 2.5cm worden.
In principe kan je de laatste ook weghalen maar wellicht dat je dan enige beschadiging aan het balhoofd toebrengt door de inkeping van je stuurpen. Wat wel een optie is om er een 0,5mm spacer tussen te doen. Dit zijn van die dunne RVS ringetjes. Kan je vast ergens krijgen. Weet zo niet precies waar.
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Ik vind het een slimme aankoop voor een beginner.
Heb mijn 3de fiets van iemand gekocht die er na 3 keer fietsen achterkwam dat het toch niet iets voor hem was dat MTB'en en "vies worden in een zeiknat bos". Daarna schoonmaken was ook niet echt zijn idee van een hobby. En hij is niet de enige...
Vandaar dat ik een vrijwel nieuwe fiets voor de helft van de nieuwprijs (ruim 2000 euro) heb kunnen overnemen. Daarvoor 2 keer een fiets gehad van <600 euro.
Dus beginnen op een wat "mindere fiets" is imho gewoon slim. Veel plezier ermee!
Lekker afraggen dat ding in 1-2 jaar en dan een beter exemplaar aanschaffen!
En ik zou nu niet al je geld gaan steken in overbodige extra's die niet veel toevoegen zoals sommige anderen, maar mooi gaan sparen voor een nieuwe fiets ;-). Wanneer je het tenminste nog leuk vind over een jaar... :lol:
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

@Fries er zit inderdaad niet veel rise op. Lijkt we op 0 graden bijna..

@Specialized19 Eindelijk iemand die mijn logica bevestigd! Was al bang dat dit een rare manier van denken was... Gelukkig ben ik niet.de enige ;). Neemt helaas niet weg dat als ik eerst hier was gekomen dat ik voor hetzelfde geld een wellicht een betere fiets had kunnen kopen..ach, je kan niet alles hebben hé.

@Jelle daar was ik dus bang voor dat ik mijn balhoofd(ah zo heet dat dus ;p) zou beschadigen, van daar dat ik die ene heb laten zitten. Probeer het eerst zo wel even, heb er nog niet mee gefietst.

Het begint nu wel te kriebelen om een baan op te zoeken hoor ..haha

Thans voor de waardevolle input weer jongens!
Plaats reactie