De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

maverick76 schreef: do 18 november 2021, 21:15 Ik ben echt gek op tuinen en tuinieren en ben zeer gecharmeerd van je tuin! Heel stijlvol.
De tuin was al zo toen wij dit huis in 2017 kochten met toen nog wat flinke struiken en een zielig oud houten schuurtje achterin.

Ik heb nu nog wel veel resthout over en voldoende om een paar Northshore elementen te maken maar ben bang dat ik thuis ruzie krijg als ik die in de tuin een plekje geef ... zo van "Mountainbiken doe je maar lekker buiten in het bos !! " :x :o .

corex schreef: vr 19 november 2021, 09:28
Oystein schreef: do 31 december 2020, 15:51
Beetje kruipolie en WD40 en nu gaat die ook weer soepel. Bedacht mij later nog dat ik hoop dat de kruipolie niet de o-ring aantast waar de cup in beweegt ... we zullen het wel merken.
Is een minder goed plan. Om producten op olie basis te gebruiken om je zuigers te smeren van je dot gevulde remsysyteem.
Op een goed moment ga je het merken. Vakantie ofzo....
Tot nu toe haat het nog steeds goed met mijn rem en geen sporen van lekkage.
Gelukkig bestaan er nog revisie setjes met nieuwe o-ringen :winkie:
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Prachtige fiets! En dat groen….mogelijk nog mooier dan mijn groene Sherpa 😉
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Dank je for het compliment :D

Ik kan de jouwe niet herinneren .. nog niet hier getoond ?
…. ondertussen gevonden :-D
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Het is ondertussen al weer 5 jaar geleden dat ik de Stanton heb opgebouwd.

Ondertussen 4.700 km verder met nog steeds de originele XX1 cassette en 3 kettingen.
Ook de Schwalbe Rocket Ron banden zijn nog origineel maar daar zijn ca. 4.000 km mee gereden.

Toen was de 27,5+ (plus) bandenmaat in opkomst maar het blijkt ondertussen toch niet helemaal doorgebroken te zijn voor XC gebruik.
Ik had later nog een 29"wielsetje gebouwd voor op de weg.

Afbeelding

Uiteindelijk de wegbandjes en cassette weer weg gedaan omdat ik toch ook een sportfiets heb waarmee ik de weg km's kan maken.

Afbeelding

In 2018 een dagje Ardennen gepland en wilde wat robuuster dan de Rocket Rons dus zodoende toen mijn 29" voorzien van Nobby Nic's.

Afbeelding

Door met toch te weinig druk in de achterband te rijden op een rots een deuk in mijn velg gereden: https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 9&t=153126
Door het deukje liep de lucht eruit omdat de band niet meer goed kon afdichten. Binnenbandje erin en weer verder.

Voor een weekje Vielsalm over 2 weken toch maar weer deze wielen tevoorschijn gehaald (na dat ritje in 2018 niet meer gebruikt) en nu pas ontdekte ik het scheurtje in de Nobby Nic wat toen ontstaan is.
Met een nieuwe achterband - Maxxis Agressor - heb ik weer een goed setje voor de Ardennen.

Afbeelding

Dit en volgend weekend fiets ik er alvast mee hier in de buurt en wellicht dat ik mijn 27,5 XC setje t.z.t. ook nog eens vervang door 29" met lichter rubber. Stiekem zit ik ook te kijken naar Light Bicycles carbon velgen ... :winkie:

Ik heb alleen een klein digitaal keukenweegschaaltje (max. 2 kg) en alleen de voorwielen waren licht genoeg om te kunnen wegen.
Een compleet voorwiel weegt in 29" toch lichter dan 27,5", dat had in niet verwacht ... 1914 vs. 1970 gram compleet met 180mm remschijf, band, latex, tape en ventiel.

Hopelijk ga k de komende jaren wel vaker richting de Ardennen of Eifel want dat blijven toch leuke ritten.
Voorlopig kan ik weer even vooruit :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Blijft een hele mooie fiets, alleen die rode bore caps, daar moet je echt een keer wat aan doen :winkie: :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had V en A 29" in m'n LTHT.
Jaar geleden heb ik achter gekozen voor een kleinere (dus 27.5) velg en dikker rubber (2 8).
Zo heb ik op de HT toch net wat meer comfort.
Voor heb ik 29x2.4/2.6 omdat dat samen met 140mm overal lekker overheen rolt.
Mullet dus. Niet omdat het hip is, maar omdat het me een goed plan leek.
En bevalt goed, dus blijft nog even.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik zou achter op de 27.5 nog een dikkere band kunnen leggen.
De Rocket Ron 2.6 vallen redelijk smal, amper breder dan een 2.35.

Nu tonen de 27.5 wielen ook kleiner de 29 terwijl je met de plus maat juist dezelfde buitendiameter zou moeten kunnen hebben.
Knakker29 schreef: za 22 januari 2022, 19:40 Blijft een hele mooie fiets, alleen die rode bore caps, daar moet je echt een keer wat aan doen :winkie: :-q
Als ik een keer nieuwe remmen nodig heb zal het vast een ander kleurtje worden :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oystein schreef: zo 23 januari 2022, 08:57 Ik zou achter op de 27.5 nog een dikkere band kunnen leggen.
De Rocket Ron 2.6 vallen redelijk smal, amper breder dan een 2.35.

Nu tonen de 27.5 wielen ook kleiner de 29 terwijl je met de plus maat juist dezelfde buitendiameter zou moeten kunnen hebben.
Op deze foto is toch weinig verschil te zien tussen 29" voor en 27.5" achter.
https://ep1.pinkbike.org/p6pb21805988/p6pb21805988.jpg
Als ik ze naast elkaar zet scheelt het zo'n 3cm.
De achterband is wel een dikke Wild AM 2.8.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Bij mij scheelt de complete wieldiameter ook 3 cm, ik had het toevallig van het weekend gemeten.

27,5"= 70,5 cm --> Rocket Ron 2.6
29" = 73,5 cm --> Nobby Nic 2.35

Ik heb nog wel een beetje speling in mijn achterbrug dus heb nog wat mogelijkheden.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Fraaie fiets! Lekker kleurtje dat groen.

Blijft leuk dat variëren tussen 650B+ en 29er. Zelf ook een wielset met 27.5x3.0 en een set met 29x2.6 in mijn BigHonzoST.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Oystein schreef: zo 23 januari 2022, 08:57 Als ik een keer nieuwe remmen nodig heb zal het vast een ander kleurtje worden :winkie:
Bore caps zijn los verkrijgbaar, makkelijk te combineren met een keer ontluchten.

Maar als het je niet boeit - lekker laten zitten. :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb in het begin wel eens gezocht naar de Formula borecaps (CR1 / CR3 remmen) maar het is niet zoals bij Hope dat ze het als een aftermarket onderdeel in meerdere kleuren beschikbaar is.
Uiteindelijk heb ik niks kunnen vinden als losse caps.

Dus het blijft voorlopig rood :winkie:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ah, ik dacht even dat het Hope's waren :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Kuch .. kuch ... pfff ... wat een stof op mijn eigen topic ... al meer dan een jaar weinig te melden gehad dus er was een aardig stoflaagje ontstaan :winkie:

Is er afgelopen jaar dan helemaal niks gebeurd ?
Ondertussen zit ik aan de 5.460 km en ca. 3 maanden terug wat onderhoud zoals nieuwe shifter kabel (binnen+buiten) en voor de detail freaks een kabel eindkapje in de juiste kleur erop gezet :winkie:

Afbeelding

Verder heb ik nu net wat reservedelen besteld voor mijn Reba voorvork en wat ander klein grut.
Na 6 jaar mag er preventief wel een onderhoudsbeurtje gegeven worden zoals nieuwe dust seals, foam rings enz. dus er komt een basis service kit aan.
Aangezien de vork nu toch uit elkaar gaat heb ik meteen een 120 mm air piston mee besteld want al vanaf ik de fiets heb opgebouwd begin 2017 was dit al het plan om eens te upgraden ... en opeens ben je dan toch al weer 6 jaar verder.

Afgelopen winter heb ik met mijn 29 inch set gereden maar mijn achterwiel loopt wat zwaar op de aslagers dus daar moet ik nog naar kijken.
Mijn 27,5 set er weer ingezet maar ontdekte wel een gebroken spaar achter dus er komen ook wat extra nieuwe spaken mee.
Heb er afgelopen zondag nog wel mee gefietst maar het wiel blijft behoorlijk netjes met een spaak minder.

Verder still going strong :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Vandaag mijn fiets onderhanden genomen, weer eens goed schoongemaakt voor een rit Leersum / Amerongen morgen.

Eerst een nieuwe spaak gemonteerd en meteen de spaakspanning op beide wielen gecontroleerd maar geen gekke afwijkingen gevonden.
Na het wassen ontdekte ik wel dat mijn achterband opeens zacht was en bij het opnieuw oppompen merkte ik dat er lucht bij het tubeless ventiel lekte.

Dan maar de band eraf maar dat viel niet mee want de melk die ik in het begin gebruikt had (2016-2018 ?) was Effetto Mariposa Caffélatex, een lichtbruine substantie.
Blijkbaar had dat een hele laag achter gelaten want leek wel een slang die aan het vervellen was :o

Afbeelding

Afbeelding

Moest nog flink mijn best doen om dat er clean uit te trekken.
Tubeless ventiel gedemonteerd, zat ook wat resten van deze troep op en opnieuw gemonteerd.
Kreeg mijn band niet meer op druk, zelfs bij een vriend met compressor geprobeerd en we voelden de lucht ook langs de spaken weg lopen.
Weer naar huis, band er weer af en toen vond ik de oorzaak, blijkbaar met het monteren van de spaak de nippel te ver in de velg geduwd en een gat in de tape:

Afbeelding

Dan maar met kunst en vliegwerk het gaatje met wat gaastape afgedicht en een binnenband gemonteerd.

Afbeelding

De fiets staat er weer netjes bij, nu ook een nieuwe bidonhouder en handvatten gemonteerd.
Volgende klus wordt nieuwe tubeless tape bestellen en weer tubeless maken.

Eerst maar weer eens fietsen morgen en zal vast flink zweten worden met meer dan 30 graden 8)

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie