Nog een patientZERO, nummer 18: nieuwe vork.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Heckler40 schreef: di 26 oktober 2021, 16:25 Kettingen breken is idd vrij zeldzaam bij mij ook.

Had je de originele SRAM verpakking er bij, ik las laatst toch ergens een bijdrage over "fake" gouden kettingen uit China?
Ja, ding kwam nog van de LBS, dus is een echte. En geen goud dus, gewoon zilver. Hij zal wel al een jaartje of 3 oud zijn denk ik. Hij heeft nog op een paar andere fietsen gezeten ;)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

zonoskar schreef: di 26 oktober 2021, 22:38 Ja, ding kwam nog van de LBS, dus is een echte. En geen goud dus, gewoon zilver. Hij zal wel al een jaartje of 3 oud zijn denk ik. Hij heeft nog op een paar andere fietsen gezeten ;)
Was hij dan niet 'gewoon' versleten?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee toch !?
Na drie jaar al ?

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Nou ja,van 3 jaar,'op een fiets zitten' zonder dat ermee gefietst word,slijt een ketting niet zo veel....... :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bovendien vind ik dat een versleten ketting ook niet zou moeten breken. Maar dat terzijde. Volgens mij was de ketting nog niet echt versleten. Ik moet hem eens na meten.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

zonoskar schreef: do 28 oktober 2021, 11:56 Bovendien vind ik dat een versleten ketting ook niet zou moeten breken. Maar dat terzijde. Volgens mij was de ketting nog niet echt versleten. Ik moet hem eens na meten.
Nou, een ketting 'slijt' door het wegslijten van de pennen,waardoor er bij t trappen minder materiaal is om de krachten op te vangen. En je op die plekken ook nog eens met kerfwerking te maken krijgt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan altijd een keer gebeuren, soms zonder duidelijke aanleiding.
Twee jaar geleden brak mijn 9-speed Sram ketting op de 'slecht weer wegfiets', zomaar toen ik aanzette om een kruising over te fietsen. Kan geen oorzaak noemen, het spul was nog lang niet zover heen dat het vervangen moest worden en de boel was zwart van de olie (want slechtweerfiets :)). Ik had geen zin om die zwarte troep weer aan elkaar te ponsen, dus ben naar huis gestept.
Kolere, da's nog eens wat anders dan fietsen :D

En vorig jaar in de Alpen brak de ketting op de e-mtb (11-speed KMC). Ik heb niets gemerkt, maar ik vermoed dat daar wel een tikje van het een of ander aan vooraf gegaan is. Achteraf bekeken had ik die aan kunnen horen komen, want er tikte soms al even iets. Maar ja, geen tijd want we zaten net in een kilometerslange flowy afdaling langs de bergwand... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: do 28 oktober 2021, 12:04 Kan altijd een keer gebeuren, soms zonder duidelijke aanleiding.

En vorig jaar in de Alpen brak de ketting op de e-mtb (11-speed KMC). Ik heb niets gemerkt, Maar ja, geen tijd want we zaten net in een kilometerslange flowy afdaling langs de bergwand... :tong
Kermit,
als ik de zinnen van je vorige post zo uit z'n verband trek 😅, dan kun je je afvragen waarom zou je nog zo'n slijtagedeel monteren?, :winkie: :-q :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Toch maar eens een chain wear indicator gekocht. Van KMC.
Afbeelding
Volgens dat ding is die gebroken ketting ca 80% versleten. Maar de ketting op mijn Rocky zou nog verder versleten zijn, hij gaat er helemaal in en heeft dan nog speling :) Ik vind het een beetje vreemd want de Rocky schakelt nog vrijwel perfect, al ligt de cassette er wel al sins eind 2013 op (ik rij met 2 kettingen).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: za 30 oktober 2021, 13:51 ... Maar de ketting op mijn Rocky zou nog verder versleten zijn, hij gaat er helemaal in en heeft dan nog speling :) Ik vind het een beetje vreemd want de Rocky schakelt nog vrijwel perfect, al ligt de cassette er wel al sins eind 2013 op (ik rij met 2 kettingen).
Nu schakelden die oude groepen bij versleten spul sowieso al veel beter. Maar de indicatie van slijtage aan de ketting is vooral te voorkomen dat je hard in gaat slijten op de duurdere cassette.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

zonoskar schreef: za 30 oktober 2021, 13:51 Toch maar eens een chain wear indicator gekocht. Van KMC.
Afbeelding
Volgens dat ding is die gebroken ketting ca 80% versleten. Maar de ketting op mijn Rocky zou nog verder versleten zijn, hij gaat er helemaal in en heeft dan nog speling :) Ik vind het een beetje vreemd want de Rocky schakelt nog vrijwel perfect, al ligt de cassette er wel al sins eind 2013 op (ik rij met 2 kettingen).
Je hebt nu grote kans dat als je op je Rocky nu alleen een nieuwe ketting legt dat dat niet werkt(overslaan). Blijven rijden tot het niet meer gaat en dan ketting en cassette vervangen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vorige week de nieuwe ketting gemonteerd, hij kraakt echter enorm op de cassette. Dus ik dacht de cassette van mijn Enduro te lenen, die was nog vrij nieuw. Blijkt deze echter 11 spd te zijn. Hmm, ik dacht dat al mijn fietsen 10spd waren. Niet dus. De Enduro staat toch semi te koop, dus heb ik daar ook maar de shifter en derailleur van afgehaald en op de Patient gezet. Het schakelt echter van geen kanten, de kabel heeft enorm veel weerstand. Moet ik dat weer fixen. En ik moet er wel een schakeltje bij zetten want de Enduro had een 30T voorblad, de Patient heeft een 34T, dus daarvoor is de ketting net te kort.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Maar je enduro fully en je zero ht, zal het niet gaan?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Zondag een rondje gemaakt met de 11spd ketting/cassette van de Enduro. Wat lekker zo'n stille aandrijving. Geen geratel, geen geknars. Alleen toen ik thuis kwam merkte ik dat het bracket wat 'roestig' aanvoelde. Dus even open gemaakt en ja hoor, het lager aan de non drive side is naar z'n grootje. Loopt erg hakkelig, zelfs met nieuw vet er in. Bracket (van Raceface) zit er sinds Maart in. Weer super spul dus. Ik denk dat ik maar ga sparen voor een CK bracket, want de rest is allemaal zooi. Of hebben jullie een aanbeveling die substantieel goedkoper is dan een CK bracket (zo rond de 100 euro)?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik rij met een SRAM DUB lager van 24 EUR nu 1,5 jaar en 3000km zonder issues?

Ik doe wel altijd goed vet in de lagers bij eerste montage,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie