Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik weet wel zeker dat de echt snelle jongens en meisjes (een stuk) sneller zijn dan een e-biker, zelfs dan eentje die erg goed stuurt. Die gasten rijden regelmatig snelheden (flink) boven de 25km/h en dat is met een e-mtb echt amper te doen, iig niet langer dan heel even. Je hebt op zulke rijders eigenlijk alleen voordeel als het echt gaat klimmen. Vlak en flauw dalend rijden ze van je weg, daalt het steiler komt het vooral op je rijvaardigheden aan wie het snelst is.

Voor mezelf is de snelheid die ik kan volhouden wel aardig toegenomen. Vroeger reed ik op soortgelijke rondjes vaak rond de 20km/h gemiddeld, maar dat hou ik bij lange na niet meer vol op een gewone bike.

Het is eigenlijk zo dat hoe langzamer je van jezelf bent, hoe meer je aan snelheid kunt winnen met een e-mtb. Maar dan moet je wel goed genoeg kunnen sturen om dat tempo ook te kunnen gebruiken. Ik kom best aardig door een bocht, maar zit zeker niet op het niveau van de echt goede stuurlui.
Maar de Merida geeft me wel de mogelijkheid om gedurende een heel rondje (of zelfs meerdere) een tempo aan te houden waarmee het weer lekker ouderwets sturen is :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja precies :bier: , maar zo wordt het meer een discussie voor in het andere topic. Kortom met deze kan je prima meekomen zonder asociaal hard te gaan :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: do 23 mei 2019, 12:12 Ja, die leiding kan echt niet :winkie:
Wie A zegt moet ook B zeggen.
+1 kom op even door pakken :tong

En toch ik vind vermelding van die snelheden alhier passend en van meerwaarde. De non emtb bikers krijgen zo een veel beter idee wat een emtb, correctie wat een Merida ExOnesixty, nu eigenlijk inhoud qua snelheid. Discussie daarover is dan weer niet voor hier. Wel de discussie over al dan niet verleggen van de remleiding :winkie:
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Mooi om te zien dat hier een e-mtb gebruikt wordt waar hij precies voor bedoelt is. Net even je hele topic doorgenomen, en super om te lezen dat je nu gewoon een complete tocht hebt geboekt, mede door de e-mtb.

Mijn schoonvader, met wie ik altijd fiets, zit ook langzaam tegen een grens aan.Hij is nu midden 50, en wordt er natuurlijk niet jonger of sneller meer op haha. Ik ben hem toch regelmatig even kwijt omdat hij het niet bij kan houden. Uiteraard hou ik dan even in, of wacht even tot hij er weer is. Opzich niet erg natuurlijk maar voor hem ook niet leuk natuurlijk. Misschien toch maar eens proberen te overtuigen om iets met een accu te gaan rijden :tong :wink:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooi dat je door deze bike weer zulke mooie rondes kunt maken! Hij zag er gelikt uit vanmiddag :-q al heb ik er verder niet echt op gelet.
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, je zat steeds voor me ;-)
Maar jij hebt voorlopig nog geen ondersteuning nodig zag ik wel :-q :D

Het was in elk geval lekker rijden zaterdag, vanaf het Berghuys aan Amerongen begonnen, uitstapje naar Hoge Ginkel, rondje Amerongen afgemaakt en door voor de tweede ronde, Rhenen meegepikt en toen rondje 2 Amerongen afgemaakt. Toen was de accu aan z'n laatste streepje toe en ik had zelf ook het gevoel genoeg gedaan te hebben :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Leuk stukkie gereden dan :-q het was weer goed genieten met het weer ook.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dan heb je de goede dag uitgezocht, zaterdag was een stuk beter dan zondag!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zondag heb ik de (gravel)racefiets nog even uitgelaten :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

kermit schreef: ma 27 mei 2019, 11:50 Zondag heb ik de (gravel)racefiets nog even uitgelaten :)
Non elektrisch?

Hoeveel km was dus de actieradius met de laatst genoemde rit?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, afgezien van dit monster zijn al mijn fietsen nog ouderwets ;-)

Volgens mij gaf de teller iets van 58km aan zaterdag, hoogtemeters registreert hij niet (het Shimano STEPS display).
Ik had wel aardig doorgetrapt en dan vraag je vanzelf ook wat prik meer als op een rustig tempootje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

kermit schreef: di 28 mei 2019, 14:25 Ja, afgezien van dit monster zijn al mijn fietsen nog ouderwets ;-)

Volgens mij gaf de teller iets van 58km aan zaterdag, hoogtemeters registreert hij niet (het Shimano STEPS display).
Ik had wel aardig doorgetrapt en dan vraag je vanzelf ook wat prik meer als op een rustig tempootje.
Ik schat dat je zaterdag net geen 900 hoogtemeters gemaakt hebt.
Sneeuwmonster
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Kijk eens naar het nieuwe 2020 model Kermit, petje af hoor. Dat is een hele stap vooruit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die ziet er inderdaad strak(ker) uit :-q
Maar elk jaar een nieuwe e-mtb past niet zo heel goed in mijn financiële planning... ;-)

En voor een vergelijkbare prijs krijg je toch een minder goede afmontage zie ik, je betaalt toch voor het carbon frame en het nieuwe modeljaar. In plaats van een Lyrik krijg je nu een 35 gold vork, en in plaats van XT een Deore drivetrain (op het 5000 model, wat in dezelfde prijsrange zit als de mijne).
Maar gezien de zeer lovende review zal ook deze fiets wel weer een verkoopsucces worden.

Het is logisch dat de ontwikkelingen bij e-mtb's zo mogelijk nog sneller gaan dan bij de analoge bikes, wat dat betreft had ik eigenlijk wel een grotere accucapaciteit bij de nieuwe Merida's verwacht. Maar de prijzen voor de hoogwaardigere modellen liggen dermate hoog dat frequent een nieuwe aanschaffen voor veel mensen geen optie is, voor mij iig niet. Ik zie het alleen al daarom als een aanschaf voor de langere termijn.

Waar ik wel eens over nadenk is eventueel een 29" voorwiel met 2.6 rubber monteren ipv de 27.5" x 2.8 wat er nu in zit. Je ziet dat momenteel steeds meer bij e-mtb's, idee erachter is meer stuurprecisie aan de voorkant gecombineerd met de superieure tractie van een plus size achterband.
Alleen, denk ik daaraan omdat het nu de trend is of omdat ik echt iets mis met de huidige setup... (ik zou er eens het voorwiel van m'n Snowdon in kunnen hangen om uit te proberen, alleen zit daar een Rekon op wat niet echt een gripwonder is in vergelijking met een Minion 2.8 ).

Voor de beeldvorming een plaatje van het nieuwe (top)model:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooie fiets inderdaad.
Zou 29x2.6 voor je geo niet uit balans brengen? is nogal wat hoger als 27.5 x 2.8 .

NB: ik zou eerder denken aan 29 x 2.6 voor en achter....zou toch ook genoeg tractie moeten geven (?) maar dan gaat je bb wel een stuk omhoog.
Plaats reactie