Camping/huisjes Guillestre/Embrun

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Yep helaas ook weer terug en heerlijk kunnen genieten. :winkie: :winkie: :winkie:
Dit jaar ook wat routes aan elkaar geknoopt. Zo hebben we 17, met 7, en 10 en 9 en de Marmottn afdaling bij het kasteel gecombineerd en dan had je iets van 1150 hm en ook lekkere afdalinkjes. :-q

Tja en rood en zwart bij Risoul natuurlijk altijd leuk :winkie:
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

De napret van een vakantie is bijvoorbeeld het schrijven van dit stuk en het maken van een fotoboek binnenkort. Het is dan wel jammer dat mijn baas daar geen uren voor betaald en dat ik bij terugkomst een volle mailbox had en een aantal opdrachten van collega's. :lol:

Ik schrijf dit stuk om jullie te laten weten hoe geweldig de omgeving van Embrun is om onze geliefde sport te beoefenen. De bergen in de omgeving bieden ontzettend veel mogelijkheden. Zo ligt er 420 kilometer aan vaste routes die zijn ingedeeld in de kleuren groen, blauw, rood en zwart. Deze volgorde is van makkelijk naar moeilijk(fysiek en technisch licht tot fysiek en technisch zwaar) en is hetzelfde als de skipistes in Frankrijk.

Informatie Embrun en omgeving
Omdat niet iedereen alleen voor het mtben op vakantie gaat zal ik eerst wat vertellen over de omgeving van Embrun. Embrun is gelegen op de grens van het departement Hautes Alpes en Alpes-de-Haute-Provence in het zuidoosten van Frankrijk. Doordat Embrun in het zuidoosten ligt en tegen de Provence aan heeft het 300 zondagen per jaar. Het klimaat is lekker warm met overdag in de zomer 30-34 graden en 's nachts 14-17 graden waardoor er goed te slapen valt. De keuken is Frans - Italiaans, omdat Italië zeer dichtbij is. De specialiteiten van de omgeving zijn tourtons(bladerdeeg gevuld met van alles en nog wat en dan in de frituur) en ravioles(aardappel sticks met bladerdeeg eromheen).

Embrun ligt aan het Lac de Serre Poncon. Het Lac de Serre Poncon is het grootste stuwmeer van Frankrijk en heeft hierdoor een grote aantrekkingskracht voor watersporters. Wij hebben op een boot een rondleiding gekregen over het meer en zijn bij het museum over het meer geweest. Beide zijn een aanrader om te doen. Het museum is namelijk voor zowel ouderen als jeugd interessant, omdat het een beweeglijk museum is( filmpjes, bewegende objecten en een leuk eind) en de rondleiding over het meer kan ik aanraden om te doen tijdens een mooie ochtend. De uitzichten zijn gaaf en heel anders dan dat te zien is vanaf de weg. Als laatste is er een grappig gezicht van door erosie veroorzaakte kalkpalen met daarop een grote steen. Het is een leuke wandeling van een klein kwartiertje, maar doe dit niet als ons op het heetste moment van de dag. :lol:
Afbeelding
Lac de serre Ponocon

Afbeelding
De Hoodoos van Theus

De Franse Alpen staan erom bekend dat zij de ruigste Alpen zijn. Hierdoor is de omgeving prachtig en elke meter verder lopen levert een ander uitzicht op. Hieronder heb ik een paar foto's neergezet, want 1 foto zegt meer dan duizend worden.

Afbeelding
Uitzicht met de lift naar boven bij Briancon.

Afbeelding
Uitzicht bovenop Col d’Izoard

Afbeelding
Alpenweide bovenop Col d’Izoard
Afbeelding
Uitzicht Col du Tourmalet


In de omgeving van Embrun is genoeg te doen. Leuke stadjes om te bezoeken zijn: Embrun zelf, Barcelonette, Guilleste en Briancon. Zowel Guillestre als Briancon hebben een vesting ontworpen door de architect Vauban en zijn erg gaaf om te bezoeken. De leukste markten zijn die van Embrun en Guillestre. Ik ben van mening als je 1 markt gezien hebt die ander exact hetzelfde is, maar mijn vriendin dacht daar anders over.

Afbeelding
Briancon

Qua natuur vind ik zelf Vallouise met Glacier Blanc zeer gaaf:
Afbeelding
Glacier blanc

Nu genoeg over de omgeving en verder naar hetgeen wij eigenlijk voor op vakantie gaan: Mountainbiken!

Ik heb van de 14 dagen dat ik er was 7 dagen gefietst:
Zondag 12 juli 2015 heb ik route 14.1 gereden. https://www.strava.com/activities/346455269" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Afbeelding

Deze rit heb ik gebruikt om er een beetje in te komen. De omgeving was nieuw en ik had nog nooit in de bergen gefietst. Ook was het even wennen aan de temperaturen en dergelijke. Deze route is leuk hiervoor, maar verwacht niet teveel spannends! Veel vlak rijden en 1 klein stukje afdaling is leuk, maar er is veel meer leuks in de omgeving kwam ik later achter :)

Maandag, 13 juli 2015 heb ik route 16 gereden met een aanrijroute van de camping https://www.strava.com/activities/346455295" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Afbeelding

Deze rit was voor mij de eerste kennismaking met het klimmen en afdalen in de Alpen. Door de eigenaar werd ik getipt om deze route te gaan rijden, vanwege de fantastische afdaling. Daar heeft hij volkomen gelijk in gekregen. De afdaling is zeer technisch met heel erg veel switchbacks. Deze switchbacks waren nodig, omdat er aan beide kanten een grote afgrond zit. Er wordt dus gereden op een bergrug. Dit heb ik geprobeerd te fotograferen.

Afbeelding
Groene boslijn is de lijn waar later overheen gereden wordt.

Gelukkig was niet alleen de afdaling erg leuk om te doen, maar ook de klim was leuk om te fietsen vanwege de mooie vergezichten en heb 2 vosjes over het pad heb zien rennen. Van zowel de klim als de afdaling heb ik foto’s gemaakt.

Afbeelding
Foto van de klim, met mooi panorama

Afbeelding
Stuk afdaling gefotografeerd.

Woensdag 15 juli 2015 heb ik de hele dag gemountainbiked. Hiervan heb ik 3 strava registraties:
https://www.strava.com/activities/346455306/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.strava.com/activities/347971066" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.strava.com/activities/347971135" onclick="window.open(this.href);return false;

In totaal gaat het om 40.5 kilometer, waarvan het merendeel naar beneden was.
Mijn vriendin heeft me boven afgezet met de auto zodat ik de klim naar les Orres niet hoefde te maken :) . In les Orres ben ik naar de lift gefietst om in de lift te stappen. Daar werd me aangeraden om eerst bescherming te gaan huren vanwege de afdalingen. Vanwege de nog komende vakantiedagen en het gevoel heb ik dit gedaan. Ik heb de bescherming niet nodig gehad, want ik ben de hele dag op mijn fiets blijven zitten. :)


In les Orres heb ik genoten van het downhillpark en heb ik al de groene en blauwe routes gefietst. De mooiste route vond ik er 1 die langs een riviertje liep.
Afbeelding
Afbeelding
Kaart gereden routes downhillgebied

Afbeelding
Foto van de rivier met het downhillpad.

Afbeelding
Zo neem je fiets mee naar boven.

Afbeelding
Mooi uitzicht van het park.

Na 4 uur Gedownhilled te hebben was ik begonnen aan route 8. Deze route heb ik nooit afgemaakt, omdat het mij te zwaar werd in de hitte. Wel heb ik op een mooie plek gelunched:
Afbeelding

Vervolgens heb ik route 15 naar beneden gevolgd samen met een frans stel met 2 kinderen. De vrouw heeft een erg leuke foto van mij met me fiets gemaakt :)
Route 15 is een fantastische, maar relatieve simpele rit naar beneden.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Uitzicht onderweg

Afbeelding
Foto van mij :)

Vrijdag, 17 juli 2015 Savines-le-Lac https://www.strava.com/activities/347971162" onclick="window.open(this.href);return false;. Heb ik een deel van route 11 gereden doordat me shifter los raakte en ik geen tie-wrap mee had kon ik niet verder. Ik heb een aantal uitzichtfoto’s gemaakt onderweg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maandag, 20 juli 2015 heb ik een rondje gedaan over de weg. Ik had de intentie om route 3 te gaan doen, maar hiervan heb ik de routebordjes nooit gevonden. https://www.strava.com/activities/353783880" onclick="window.open(this.href);return false;

Dinsdag, 21 juli heb ik de afdaling 15 nog een keer mogen doen :) Mijn vriendin is in Les Orres gaan paardrijden en nam de auto mee naar beneden. Ik zeg goed geregeld. https://www.strava.com/activities/353783962" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding

En de laatste rit was op vrijdag 24 juli (https://www.strava.com/activities/353783528" onclick="window.open(this.href);return false;)samen met ATBBoetie van het forum. Dit was route 21 en was naar mijn mening de mooiste route die ik gereden heb. Ik wil Jelmer nogmaals hartelijk bedanken voor de mentale steun en gezelligheid!
Oke iets meer informatie over route 21 :) Hier de strava en wat foto's:
https://www.strava.com/activities/353783528" onclick="window.open(this.href);return false;

foto 1 is hoe de omgeving van deze route eruitziet en wat je dus om je heen ziet:
Afbeelding

Foto 2 is een deel van de prachtige singletrail die men afdaling noemt.
Afbeelding

Foto 3 is een van de rotsen die je onderweg tegenkomt over sommige rotsen moet je ook met de fiets :)
Afbeelding
Conclusie vakantie Embrun:
Voor mij is het een plek waar ik graag nog een keer naar terug zou gaan om de Col du Parpillon op de fietsen en de andere fantastische trails in de omgeving.
De min en pluspunten hieronde opgesomd:
- Als je een keer goed wilt shoppen, is dat in de nabije omgeving niet mogelijk

+ Locatie midden in de bergen met prachtig weer
+ Prachtige natuur
+ Azuurblauw meer
+ Vriendelijke en behulpzame mensen
+ Fantastische trails
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Leuk verslag. Hoe beviel Les Orres verder. Ben ik wel benieuwd naar, omdat die voor volgend jaar op mijn verlanglijstje staat.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

mud mate schreef:Leuk verslag. Hoe beviel Les Orres verder. Ben ik wel benieuwd naar, omdat die voor volgend jaar op mijn verlanglijstje staat.
Dankjewel! Heb er hard me best op gedaan :-)

Het bikepark Les Orres de groene en blauwe paden waren erg goed te doen op een hardtail.
Ik vond dat de afdalingen er goed bij lagen en dat het goed sturen was.
Het bikepark leek nog niet helemaal ontdekt en was daardoor relatief rustig.
De groene routes waren trouwens meteen leuk en uitdagend voor mij. De blauwe routes bevatten echt hele gave bochten en redelijk vaak een wortelstuk of stenen.
Ik denk dat het vooral de rust was die er heerste dat het voor mij erg leuk maakte. Ik denk dat er tegelijkertijd niet meer dan 50 mtb'ers bezig waren op een zeer groot traject.

Rood moet goed te doen zijn met bescherming, redelijke techniek en een goede fully :-)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hmmmm, ik denk dat dit volgend jaar toch maar eens een bezoekje gaat worden....
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Gertjanw schreef: Maandag, 13 juli 2015 heb ik route 16 gereden met een aanrijroute van de camping https://www.strava.com/activities/346455295" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Afbeelding

Deze rit was voor mij de eerste kennismaking met het klimmen en afdalen in de Alpen. Door de eigenaar werd ik getipt om deze route te gaan rijden, vanwege de fantastische afdaling. Daar heeft hij volkomen gelijk in gekregen. De afdaling is zeer technisch met heel erg veel switchbacks. Deze switchbacks waren nodig, omdat er aan beide kanten een grote afgrond zit. Er wordt dus gereden op een bergrug. Dit heb ik geprobeerd te fotograferen.
Jaaa die is leuk, dat was 10 jaar geleden ook mijn allereerste echte singletrackafdaling in de alpen! Wij stonden toen op de camping municipal daar vlakbij. De locals noemden de trail destijds "le tourniquet".
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En een mooi stuk is er beschreven in de Duitse Mountainbike magazin. Incl. touren!!! Gaat dus om de omgeving Guillestre St. Crepin.
En dus ook de mooie zwarte route en nog een andere S3 route... :winkie:

http://www.mountainbike-magazin.de/tour ... 1590.2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door mud mate op zo 20 september 2015, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Gertjanw schreef:
mud mate schreef:Leuk verslag. Hoe beviel Les Orres verder. Ben ik wel benieuwd naar, omdat die voor volgend jaar op mijn verlanglijstje staat.
Dankjewel! Heb er hard me best op gedaan :-)

Het bikepark Les Orres de groene en blauwe paden waren erg goed te doen op een hardtail.
Ik vond dat de afdalingen er goed bij lagen en dat het goed sturen was.
Het bikepark leek nog niet helemaal ontdekt en was daardoor relatief rustig.
De groene routes waren trouwens meteen leuk en uitdagend voor mij. De blauwe routes bevatten echt hele gave bochten en redelijk vaak een wortelstuk of stenen.
Ik denk dat het vooral de rust was die er heerste dat het voor mij erg leuk maakte. Ik denk dat er tegelijkertijd niet meer dan 50 mtb'ers bezig waren op een zeer groot traject.

Rood moet goed te doen zijn met bescherming, redelijke techniek en een goede fully :-)
Mooi verslag! Op welke camping zat je? Ik ben daar vorig jaar ook in de buurt geweest en stond op Le Roustou nabij Savines. Zou misschien wel opnieuw die kant op willen.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Freediamond87 schreef: Mooi verslag! Op welke camping zat je? Ik ben daar vorig jaar ook in de buurt geweest en stond op Le Roustou nabij Savines. Zou misschien wel opnieuw die kant op willen.
Dankjewel :) Ik stond op camping Les Airelles in Baratier. Camping was een goede mix tussen Nederlanders en "buitenlanders"(fransen, enkele duitser en misschien mis ik nog wat. Hadden daar een huisje gehuurd voor 5 personen en zaten er met zijn 2en in. Dan is het goed. Ik zou persoonlijk niet met 4 man in een 4 persoon chalet willen zitten. De Chalets zagen er van binnen erg goed uit en het bed was hard, maar ik heb goed geslapen. (Ik slaap toch niet uit, want ik ga fietsen! :) )
Gebruikersavatar
r0N4r
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 00:18
Mijn mountainbike: Scott, Kona, Marin en RM

Mooi en uitgebreid verslag hierboven. Dit gebied staat bij mij hoog op de planning voor volgend jaar. Verder geven de fotos een goede indruk van het gebied.
Alleen staat er bij de foto boven die van Briancon in het commentaar "Uitzicht Col du Tourmalet". Toevallig ben ik afgelopen zomer nog op de Tourmalet geweest, maar toen lag die nog in de Pyreneën.
zoveel mogelijk bergop.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

r0N4r schreef:Mooi en uitgebreid verslag hierboven. Dit gebied staat bij mij hoog op de planning voor volgend jaar. Verder geven de fotos een goede indruk van het gebied.
Alleen staat er bij de foto boven die van Briancon in het commentaar "Uitzicht Col du Tourmalet". Toevallig ben ik afgelopen zomer nog op de Tourmalet geweest, maar toen lag die nog in de Pyreneën.
Hij zal Col du Lautaret bedoeld hebben?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Jup lautaret klopt! Foutje moet kunnen.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Dank voor je mooie verslag Gert Jan, ik vind het gebied rondon Serre Poncon het mooiste deel van Frankrijk.
Ben een windsurfer, helaas wel erg tamme wind daar maar er zijn zoveel andere leuke dingen te doen en ook het gezin vermaakt zich er prima.

2jaar terug in Guillestre geweest en erg mooie routes gefietst, aan de zwarte heb ik mij maar niet gewaagd rood was voor mij al diep zwart.
Ben ook met mijn zoon onder begeleiding van een gids de Durance af geweest, vooral de 'wals' was indrukwekkend, wat een geweld.

Is het bikepark te doen met kinderen?

Mede door jouw verslag ga ik in 2016 weer die kant op maar zal dan wel een camping zoeken dichter bij het meer.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Inderdaad mooie streek, ben er zelf een keer of drie geweest. Twee keer verbleven in Embrun en 1 keer wat verder in Chorges. Tijdens het fietsen heb je soms plots zeer mooie vergezichten over het meer en de valleien.
Het was er de laatste keer (2014) wel verschrikkelijk druk rond het meer tijdens het hoogseizoen, misschien iets om rekening mee te houden als je het graag wat rustiger hebt. Ik herinner mij dat we toen lang hebben moeten zoeken naar nog een leuk plekje op een camping terwijl dat vroeger nooit een probleem was.

Mooiste streek van Frankrijk? Nah, dat zijn de Pyreneeën :winkie: .
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

14 juli is er in Chorges een prachtige tocht. Valt altijd buiten mijn vakantie, helaas.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Plaats reactie