Verslag Portes du Soleil 2012

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

In navolging van vorig jaar, ook dit jaar weer een kort verslagje van de gereden routes rondom Châtel, Portes du Soleil, Frankrijk.
KLIK hier voor verslag van vorig jaar, Chiemgauer Alpen.

Kaartmateriaal:
Mbt navigatie heb ik het volgende gebruikt
- Supertrailmap van Portes du Soleil
- VTOPO VTT Portes du Soleil (bedankt P-J)
- Garmin Edge 705 met afwisselend de kaarten: Topo France, Topo Swiss, Openmtbmap France, Openmtbmap Swiss.

Algemeen:
Op 14 juli vertrokken naar La Chapelle d'Abondance, 5km vanaf Châtel, voor twee weken zomervakantie. Na 12 uur rijden aangekomen op plaats van bestemming, maar ook tussen de bergen. Het mountainbiken kon gaan beginnen. De daarop komende 14 dagen was het mooi weer, met temperaturen van 25+. Eigenlijk net iets te warm om te mtb-en (vooral klimmen), maar altijd beter dan regen!

Gereden routes:
Aubourry:
De eerste route is een route uit het VTOPO boekje. Route begint en eindigt in La Chapelle d'Abondance. Vanuit het dorp begint de route met een asfaltklim naar de parkeerplaats nabij het Lac d'Arvouin. Vanaf daar begint een trail die je weer helemaal terug naar beneden brengt. Het is een mooie en technische trail met zo nu en dan steile en smalle passages en aan boomwortels geen gebrek! Dan volgt wederom een asfaltklim naar het Lac d'Arvouin. Halverwege de klim sla ik af om een trial te volgen. Wat volgt is een steile afdaling van minimaal 20% over een smal bospad van ongeveer 1km. Gaaf! Dan wederom een klein stukje klimmen over het asfalt om tot slot af te dalen op snelheid over een "breed" bospad. Een mooie en technische route, dat smaakt naar meer!

Samengevat:
- 25km met 1100hm
- Reistijd voor mij 2,5 uur
- GPS track: http://connect.garmin.com/activity/199541552

Les Crottes - Sur Bayard
De volgende dag op goed geluk gaan biken na het avondeten. Aan de overkant van ons huisje de berg op gefietst. Eenmaal op hoogte de Supertrailmap er bij gepakt en daar zag ik in de buurt een trail gemarkeerd met zwart en rood (very difficult - medium). Dat beloofde wat. Om bij de trail te komen moest ik eerst nog klimmen naar de berghut Les Crottes. Gedeeltes van de klim waren verre van makkelijk. 25% stijging + grote keien in meervoud resulteerde in klimmen met de fiets aan de hand. Aangekomen bij de berghut kon het feest gaan beginnen. Wat volgde was een steile en ook zekere lastige afdaling (niet voor niets zwart :wink: ). Grootste gedeelte was met enige vorm van techniek goed berijdbaar. Af en toe moeten afstappen voor een te krappe/steile switchback of een te hoge drop. De trail bracht me bij de berghut Sur Bayard. Daar begon het rode gedeelte van de trail. Deze was iets makkelijker maar zeker niet minder leuk. De trail ging vervolgens over in een breed bospad die me weer terug bracht naar het dorp. Conclusie, wederom weer een gave route met genoeg uitdagingen.

Samengevat:
- 16km met 700hm
- Reistijd +/- 1,5 uur
- GPS track: http://connect.garmin.com/activity/199993548

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Mont de Grange:
Nu weer een route uit het VTOPO boek. Gestart vanuit La Chapelle d'Abondance en ergens op de berg de route opgepikt. Zoals altijd begon de route met een klim over asfalt wat later over ging in een schotterpad. Wat volgde is een afdaling over een trail (niet heel technisch) die nogal vaak gebruikt werd door koeien. Het pad lag bezaaid met (verse) koeienvlaaien :wink: Na de afdaling weer zo'n 600hm klimmen over een schotterpad. Een gedeelte van de klim moeten lopen. Dat was 25%+ stijging en zo asociaal veel keien dat lopen al niet gemakkelijk was. Na flink zweten eindelijk boven en wat volgde was jammer genoeg een afdaling over een schotterpad en vervolgens ook weer een flinke klim. Nu weer een kleine stukje dalen over een trail die al snel over ging in een schotterpad. Nu diende zich een wandelpad aan richting Châtel. Dat pad was behoorlijk technisch, steil en gevaarlijk wat tot gevolg had dat ik regelmatig van de fiets af moest. Nu weer richting Sur Bayard waar ik al eerder was geweest. Op dat moment was ik het aardig zat aan het worden. Bij Sur Bayard had ik twee mogelijkheden. Afdalen over een pad dat ik al eerder had gereden of nog een stukje doorrijden. Toch er voor gekozen om een stukje door te rijden maar dat was achteraf geen goede keuze. Eerst hield een trail ineens op, helemaal dicht gegroeid. Stukje door de bosjes heen geklauterd en toen kwam ik ineens weer op een pad terecht. Nu ik eindelijk wilde afdalen naar La Chapelle d'Abondance ging dat ook nog fout. Volgens de TOPO mappen lag er een pad. Klein stukje afgedaald over een bosbouw pad (sporen van meer dan 30cm door die grote bulldozers) tot dat het pad ineens op hield.... :~ Kon geen vervolg meer vinden, dus fiets op de schouder en weer omhoog klauteren. Nu was ik het echt zat maar ik moest nog een stukje door rijden en op zoek naar een nieuwe afdaling. Gelukkig kwam ik niet veel later een bordje "La Chapelle d'Abondance" tegen die ik heb gevolgd om weer in het drop uit te komen
Conclusie: niet zo'n hele leuke route. Paar kleine trails die niet echt de moeite waard zijn om de hele route te rijden. Zoek je een uitdaging, probeer die afdaling naar Châtel maar eens...

Samengevat:
- 33km met 1700hm (even veel hoogtemeters als bijvoorbeeld Olne-Spa-Olne alleen wel de minder dan de helft aan afstand)
- Reistijd 4 uur
- GPS track: http://connect.garmin.com/activity/200624981
De GPS track is niet helemaal de route zoals die in het VTOPO boekje staat. Ik heb de route her en der wat aangepast.

Foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uitzicht op bikepark Pre la Joux

Afbeelding
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Champery - La Chapelle d'Abondance:
Na de route "Mont de Grange" was ik het klimmen een beetje zat. 90% van de routes in het VTOPO boekje zijn met een lift omhoog, dus geen gebrek aan keuze. Ik koos er voor om vanaf Champery naar "huis" te rijden. Afgezet in Champery pak ik de lift omhoog. Wat volgt is een afdaling over een breed pad en een klein stukje downhill route. Bij Les Crosets weer met de lift omhoog. Eerst weer een stukje over schotterpaden (overigens wel met erg veel losse grote stenen). Vanaf een berghut, waar een vrouw stond op te letten of de bikers niet stiekem de wandelroute namen, begon een leuk pad richting Chaux Fleurie. Keuze uit een wat bredere pad of smalle wandelpaden. Ik koos voor het laatste :-q Vervolgens gaat het pad weer over in een breed schotterpad. Halverwege die afdaling sta ik even stil om wat te eten en te drinken. Ik hoor "bikers" aankomen, maar tot m'n verbazing zijn het twee wielrenners (reetridders). De laatste stopt even omdat z'n handen verkrampt zijn van het remmen. Ik merkte dat je beter op een mountainbike kan rijden waarop de man zegt dat er volgens zijn Garmin een asfaltweg zou zijn en dit het enigste pad is om hun rondje af te maken. Al stuiterend gaat hij weer verder :lol: Bij Chaux Fleurie pak ik de lift omhoog om vervolgens de makkelijke downhillroute "Panoramic" te volgen. Aan het eind vervolg ik mijn weg met een leuke maar niet technische singletrack richting Châtel. Daar pak ik twee liften naar Morclan. Dan volgen wat kleine afdalingen en klimmetjes gevolgd door een glooiende singletrack naar Lac d'Arvoin. Vanaf het meer daal ik af naar "huis". Zaten hele leuke, steile en technische stukken tussen. Conclusie: mooie route en niet zo verrot van het klimmen in de warmte

Samengevat:
- 42,5km met 2700hm
- Reisduur 3,5 uur
- GPS track: http://connect.garmin.com/activity/202039884

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is het schotterpad waar ik die twee wielrenners tegen kwam

Afbeelding

Châtel:
Het "downhillen" was me goed bevallen. Wederom een dagkaart voor de lift gekocht en rondom Châtel gaan downhillen met m'n XC bike. Routes had ik van te voren gemaakt op basis van de supertrailmap, het VTOPO boekje en de topo kaarten. Met de liften Super Châtel en Morclan in totaal vijf keer omhoog gegaan. Veelal over mooie en gave wandelpaden naar beneden gereden. Natuurlijk zat er af en toe ook een saai stukje bij, maar daar ontkom je niet aan. Aanraders zijn: Morclan -> Chalets de Barbossine, Morclan -> Richting Morgins, Super Châtel -> Downhillroute Châtel en Super Châtel -> Sur le Be.

Samengevat:
- 59km met 4000hm
- Reisduur 5 uur (maar niet zo relevant bij deze route)
- GPS track: http://connect.garmin.com/activity/202986534

Foto
Afbeelding
Ik en bike naar Morclan

Portes du Soleil:
Als afsluiter van de vakantie de volledige route van de Portes du Soleil gereden. Volgens het VTOPO boek 80km met 5500hm, dat belooft wat! Het enigste wat ik kan zeggen over deze route: ga hem rijden als je de kans hebt!. Technisch gezien is de route goed te doen, weinig tot geen moeilijke passage. Daarnaast veel mooie vergezichten en gewoon een mooie route qua mountainbiken. Let op dat je zo vroeg mogelijk begint want de tijd heb je wel nodig, ondanks dat het alleen maar afdalen is! Ik had nog 30 min over toen ik aankwam bij de laatste lift!

Samengevat:
- 109km met 5300hm
- Reistijd 6 uur
- GPS track: http://connect.garmin.com/activity/203627365

Panorama foto:
Afbeelding

Conclusie
Het is me nu wel duidelijk waarom Portes du Soleil het mountainbike paradijs wordt genoemd. Ik heb maar zes routes gereden en dan ook nog op een XC bike, maar de mogelijkheden zijn onbeperkt. Ik heb wel gemerkt dat ik met mijn 120mm fully wat beperkt was. Het is goed te doen, al zal de snelheid wat hoger kunnen zijn wanneer je op een AM bike rijdt.
Qua standplaats kan je denk ik het beste in Morzine zitten. Morzine ligt centraal in Portes du Soleil en dan zijn alle routes goed te doen qua rij afstand.

GPS tracks:: let op de GPS tracks zullen her en der wat fouten bevatten doordat ik verkeerd ben gereden. Mocht je GPS tracks gebruiken loop ze dan even na in Mapsource.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ziet er erg goed uit... Wel een overweging voor de vakantie van 2013 :-q
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Zeker doen mud mate ;)
Mocht je tegen die tijd vragen hebben, PB maar!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

No worries :lol: :lol:
thomasbikes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 januari 2015, 17:38

Wat ziet dit er geweldig uit, krijg nu al zin in onze de eerste week juli in Morzine. Heb je nog de GPX files? Bij Garmin connect zie ik wel de kaart meer geen downloadlink.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er staat gewoon een GPX op de site van de organisatie, al zal dat niet de 2012 versie zijn (of 2018). Vorig jaar was het parcours veranderd tov voorgaande jaren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Met een Garmin connect account zou je de routes moeten kunnen downloaden. Maar het lijkt me niet handig omdat te doen aangezien de routes al 6 jaar oud zijn.
Gewoon naar het lokale VVV gaan of de supertrailmap kopen. Of natuurlijk wat digitale bronnen afspeuren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je inlogt krijg je een download icoontje erbij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie