MTB routes in Luxemburg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: za 10 augustus 2019, 20:50 Er zijn heel veel singletracks, die zitten alleen niet in de mtb routes. Ook niet (meer) in de Millman trail.
Klopt, je kan beter de wandelpaden opzoeken.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dit: https://www.strava.com/segments/8487620 naar beneden is wel een single-track in een officiële route. Heel technisch is het niet, maar bij gemiddeld 11% naar beneden met bochten kan je het zo technisch maken als je zelf wil.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, da's de afdaling naar Grunddorf.
Sommigen doen die een paar keer achter elkaar.
Dit zegt dan ook wel iets over de rest vd route.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

TenZNL schreef: za 10 augustus 2019, 16:56
bijkerk0318 schreef: za 10 augustus 2019, 12:33 2 weken geleden ben ik in Luxemburg geweest. Ondanks de hitte (40°) toch heerlijk kunnen fietsen. Ik ben netjes op de mtb paden gebleven en heb me prima vermaakt! Oke, er zijn niet zoveel single tracks als in Amerongen en niet zulke lange klimmetjes als in Sauerland. Maar deze routes zijn op een andere manier technisch; wortels, stenen,trappen en lekker hard omlaag. Als je echt technisch wilt fietsen kan ik zeker de routes aanraden in de redrock regio.

Deze routes heb ik gereden:
Larochette
Echternach
Berdorf
Haard black
Haard red

Larochette wil ik graag nog een keer rijden, ik vond hem leuk technisch en mooi uitzicht. Bij route Berdorf zit een hele zware klim! Minimaal 2km(preciese lengte weet ik niet meer) klim die begint met 11% en steeds pittiger wordt tot 25%.

Echternach is lekker klimmen met mooi uitzicht.
De haard black en red zijn lekkere technische routes met een paar zeer moeilijke, technische afdalingen. Onderschat deze afdalingen niet, lopend eraf gaan is al bijna onmogelijk. Verder is de route lekker technisch. Kijk maar eens op internet bij de redrock region mtb
Het is natuurlijk maar wat je onder technisch verstaat en/of gewend ben. La Rochette vond ik totaal niet technisch (wel leuk, begrijp me niet verkeerd.)
Die klim bij Berdorf is de klim uit de Millman-trail, denk ik? 800m asfalt en dan nog eens zoveel onverhard. Het venijn zit `m in de staart, het laatste stukje is nog stijler en dan kom je uit bij een camping (Martbusch ofzoiets).
Ik rij meestal op de routes; amerongen, rhenen, kwintelooyen en afentoe in winterberg(trailpark, bikepark). De routes die ik omschreef zijn anders technisch, of nouja technisch.. anders. De passages met wortels en veel stenen waar je heerlijk stuitert en volgas omlaag gaat vind ik heerlijk.
Doordat de routes die ik in Nederland altijd rij redelijk technisch zijn vind ik het afentoe ook heerlijk om op een route's te rijden met brede paden en andere soorten passages, zoals wortels en veel stenen en waar je lange stukken volgas omlaag kan. Ook omdat ik de routes niet kende en je niet weet wat er op je pad komt maakt het wat spannender. Natuurlijk Amerongen en Kwintelooyen zijn hele andere routes dan daar.

Misschien dat als je in Nederland altijd al op minder technische routes rijd, omdat de routes in de buurt zo zijn, dan kan ik heel goed begrijpen dat je in het buitenland niet weer op brede paden wilt fietsen wantja dat doe je thuis al genoeg.

En in een ander mooi land fietsen is altijd leuk.

En over de klim, die komt inderdaad ook voor in de millman trail.

Maar de routes in de redrock region zullen beter aan de wensen voldoen van menige Nederlandse toerist. Of gewoon lekker knallen op de wandelpaden in mullerthal. Maar doe dat dan niet tijdens het hoogseizoen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hmm. Maar echt veel soeps is er dus niet in Luxemburg? Ik had begrepen dat het best wel tof was daar. :-{
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

MVMVML schreef: di 13 augustus 2019, 12:58 Hmm. Maar echt veel soeps is er dus niet in Luxemburg? Ik had begrepen dat het best wel tof was daar. :-{
Ik vond het best leuk en wil er zeker nog een keer naartoe. De mountainbike paden zijn veel leuker dan in Duitsland. Gewoon naartoe gaan en je krijgt geen spijt;)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bijkerk0318 schreef: di 13 augustus 2019, 13:13
MVMVML schreef: di 13 augustus 2019, 12:58 Hmm. Maar echt veel soeps is er dus niet in Luxemburg? Ik had begrepen dat het best wel tof was daar. :-{
Ik vond het best leuk en wil er zeker nog een keer naartoe. De mountainbike paden zijn veel leuker dan in Duitsland. Gewoon naartoe gaan en je krijgt geen spijt;)
Ik heb iig die GPX gedownload die hier goed werd ontvangen, dus ga het zeker proberen. :-q

Maar zit nu ook te denken ook richting Pfalzerwald of Houffalize te rijden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Houffalize heeft van oudsher de naam maar Remouchamps bijvoorbeeld is interessanter.

Echternach en omgeving heeft (zeer) uitdagende wandelpaden, ook stukken beter dan Houffalize.

In beide gevallen zijn de vaste routes aldaar voornamelijk als verbindingsroute interessant en om even te kunnen relaxen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MVMVML schreef: di 13 augustus 2019, 12:58 Hmm. Maar echt veel soeps is er dus niet in Luxemburg? Ik had begrepen dat het best wel tof was daar. :-{
Als je de juiste trails volgt is het er (Luxemburg Echternach e o) 10x technischer dan waar dan ook in NL.

Houffa is een beetje platgereden.

Trails vd Ambleve Enduro /Remouchamps zijn wel leuk. En dichter bij huis, beter geschikt voor een dagje.

Bij Coo liggen ook nog wat leuke trailtjes, en bij Trois Pont en Stavelot.

Maar van de vaste mtb routes moet je het niet hebben
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 13 augustus 2019, 22:06
MVMVML schreef: di 13 augustus 2019, 12:58 Hmm. Maar echt veel soeps is er dus niet in Luxemburg? Ik had begrepen dat het best wel tof was daar. :-{
Als je de juiste trails volgt is het er (Luxemburg Echternach e o) 10x technischer dan waar dan ook in NL.

Houffa is een beetje platgereden.

Trails vd Ambleve Enduro /Remouchamps zijn wel leuk. En dichter bij huis, beter geschikt voor een dagje.

Bij Coo liggen ook nog wat leuke trailtjes, en bij Trois Pont en Stavelot.

Maar van de vaste mtb routes moet je het niet hebben
Ik zie dat Echternach echt letterlijk op een steenworp afstand ligt waar ik zit. Wat is daar dan aan te bevelen? Daar moet ik dus geen vaste routes volgen maar GPX en van derden?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

als je bij Echternach zit, zit je dus ook direct bij Mullerthal. Zoals al gezegd hier: de wandelpaden daar zijn super gaaf. Bovendien ligt Echternach aan de Sure, en de oevers van de Sure zijn steil dus elk pad wat je daar omhoog fiets en omlaag is vet.
En het is vrij klein, het 'strookje' woud tussen grofweg Bollendorf en Mullerthal is heel mooi en steil met enorm veel rotsen, maar niet heel breed. Je gaat daar niet snel verdwalen, temeer omdat de wandelpaden picobello zijn aangegeven. Google eens op bijvoorbeeld de Predigtstuhl, daar is een mooie parkeerplaats, lekker het bos in, ga zo'n wandelpad maar eens fietsen. Of je parkeert ergens laag, klimt over de weg en zoekt de langste trail omlaag.
De gemarkeerde route van Berdorf Beaufort is niet super technisch maar gaat wel door het goede gebied. Zoals dit artikel ook al zegt: ga eens van die route af, pak een zij-paadje: https://mountainbikeplus.com/nl/b/mulle ... e-dalen/45
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bram87 schreef: wo 14 augustus 2019, 10:17 als je bij Echternach zit, zit je dus ook direct bij Mullerthal. Zoals al gezegd hier: de wandelpaden daar zijn super gaaf. Bovendien ligt Echternach aan de Sure, en de oevers van de Sure zijn steil dus elk pad wat je daar omhoog fiets en omlaag is vet.
En het is vrij klein, het 'strookje' woud tussen grofweg Bollendorf en Mullerthal is heel mooi en steil met enorm veel rotsen, maar niet heel breed. Je gaat daar niet snel verdwalen, temeer omdat de wandelpaden picobello zijn aangegeven. Google eens op bijvoorbeeld de Predigtstuhl, daar is een mooie parkeerplaats, lekker het bos in, ga zo'n wandelpad maar eens fietsen. Of je parkeert ergens laag, klimt over de weg en zoekt de langste trail omlaag.
De gemarkeerde route van Berdorf Beaufort is niet super technisch maar gaat wel door het goede gebied. Zoals dit artikel ook al zegt: ga eens van die route af, pak een zij-paadje: https://mountainbikeplus.com/nl/b/mulle ... e-dalen/45
Oh die link ziet er goed uit. Thnx. Dit is vlakbij waar ik zit. Ga dit zeker proberen. :-q
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Die route die ik hierboven gelinkt hebt is ook in de buurt en daar ga jij je niet vervelen.
"This species has amused itself to death"
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

Beste mensen, even een vraagje: ik ben bezig om een aantal routes in elkaar te draaien voor een fietsweekend met de club voor over een aantal weken. Deze route leek me wel interessant:

https://www.alltrails.com/explore/map/r ... rer=gpsies

Is er iemand die weet of deze route nog enigzins begaanbaar is? Keer wat lopen is geen ramp, maar het zou zonde zijn als ie compleet dichtgegroeid is.

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

6 jaar geleden was het stuk ten noorden van Beaufort, in het dal bij het riviertje, al niet meer te rijden. Compleet dichtgegroeid. Maar daar ligt ook een fietspad parallel.
Verder vraag ik me af wat het niveau van je club is, dit soort trails zijn toch wat lastiger dan Nederlandse XC.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie