Fietsen in Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
WalterKöhlenberg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 januari 2012, 19:56
Mijn mountainbike: Stevens Bike 7s

Hé,

Ik ga zoals gewoonlijk elk jaar naar Oostenrijk, hier ben ik in aanraking met mtb'en gekomen. Nu wil ik graag weten waar jullie in Oostenrijk graag fietsen. Zelf heb ik al in Tirol en Karintiën gefietst. Is er misschien wel een bepaalde plek waar je lekker kan fietsen. Wel waar er natuurlijk bergen zijn om een lekker colletje(c of k) te fietsen.

Alvast bedankt,

Walter.

P.S.: Ik vindt het wel vreemd dat er niet een topic-board is voor het land Oostenrijk.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Rondom Ehrwald (bij Garmisch-Partenkirchen) isleuk. Rondom Hinterglemm (vlakbij Saalbach en Zell am See), ook en idem voor Schruns (Montafon) alle uit ervaring.

Over de eerste twee staan er al diverse posts bij overige landen. Daarnaast staan er ook diverse posts over andere gebieden.
Laatst gewijzigd door owwwwk op do 12 januari 2012, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
remcow
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 3 september 2009, 19:47
Mijn mountainbike: Cannondale flash 29 carbon 1 USA frame

Ik ben elk jaar 2 weken te vinden in:
http://www.kitzbuehel.com/en/activities ... ntainbike/" onclick="window.open(this.href);return false;
en 2 weken in voralberg montafon: Schruns
http://www.alpintouren.at/tourliste/gps ... ntafon.css" onclick="window.open(this.href);return false;
Te gekke routes..diverse trips gedaan waaronder de m3 en diverse routes van bovenstaande kaart..de heilbronnerhutte vond ik te gek 100 km met ca 3000 hm...je zit op een gegeven moment ziels alleen in het hooggebergte ..briljant

Verder wissel ik af en toe met kaprun
En bovenal..niet altijd braaf over de uitgestippelde routes maar pak de wandelpaden, wel met respect voor de wandelaars :-)
remcow
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 3 september 2009, 19:47
Mijn mountainbike: Cannondale flash 29 carbon 1 USA frame

Toevoeging op montafon
http://www.mtb-montafon.at/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Heb een paar jaar geleden in Nauders gefietst. Mooie streek rondom het drielandenpunt en niet te vergeten: de Uinaschlucht!!!
Afbeelding
Always ride with a smile!!!!!!
BaD RiDeR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: do 16 september 2010, 15:26
Mijn mountainbike: Cube Reaction Custom/Cube ams 100 carb.

Zillertal!
3 jaar geweest en prachtig gebied en hoge bergen!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Where the road ends The ride begins
Mrscott
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 15:35
Mijn mountainbike: Orbea OIZ H20

Is er iemand die ervaring heeft met deze reis, of biken in dit gebied?

http://www.biketravel.nl/fietsvakantie/ ... egeleiding" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit lijkt me erg gaaf om te doen, maar weethet nog niet 100% zeker.
Irma_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 6 februari 2011, 20:29
Mijn mountainbike: Giant XTC 0 29er (2012)

Zugspits arena is al een aantal keer uitgeroepen tot de bike regio van Oostenrijk.

http://www.zugspitzarena.com/nl/zomer/a ... ike-arena/" onclick="window.open(this.href);return false;
greenwood
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 23 februari 2011, 07:42

Ik ben net terug van een weekje Kaprun. Was niet bewust op zoek naar een mooie route, maar omdat de kinderen gingen snowboarden heb ik maar de MTB meegenomen. Pal voor mijn deur bleek de "MTB-STrecke Weltcup Runde K1" te lopen. Dat bleek een forse klim van zo'n 1.000 meter (15%) naar de sneeuw/ijs top van de Maiskogel (naast de ski-gletsjer) te zijn en (na de heftige afdaling) vervolgens het 'legendarische' cross-country parcours op de tegenovergelegen berg. Heerlijk, dat onophoudelijk klimmen in de koude, ijle berglucht. Het zal vast niet de mooiste route van Oostenrijk zijn, maar ik vond het geweldig mooi en heb er van genoten. Wat ook een echte uitdaging is, is de klim naar de stuwmeren boven Kaprun. Heb een flink deel van die klim gedaan (grotendeels door de verboden Laerchwand tunnel) maar werd na 10 km klimmen in die tunnel tot mijn spijt vlak voor de uitgang teruggestuurd wegens lawinegevaar aan de bovenste uitgang van de tunnel.

http://www.outdooractive.com/de/mountai ... z1uUePOkMN
fuel_80
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 13 december 2006, 19:18
Contacteer:

@ greenwood, ik ken de routes die je beschrijft ook vrij goed, maar kan me niet herinneren dat de Weltcup strecke zo lang was? Volgens mij was dat een rondje rondom Kaprun van ongeveer 7km. De route die je beschrijft gaat richting Maiskogel pendelbahn (Was er 2 jaar geleden in de zomer met 30 graden en volop zon en kan niet anders zeggen dan dat het een pittige klim is) en vanuit daar zijn er meerdere mogelijkheden om weer beneden te komen :). Vooral de afdaling die uitkomt tussen Kaprun en de Gletsjerbahnen is erg gaaf.

Toevallig ook aan de overzijde van het dal gefietst, Piesendorf / Hochsonnberg / Walchen?
greenwood
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 23 februari 2011, 07:42

@fuel_80:
totale route iets van 26 km, bestaande uitklim naar top Maiskogel, aan de andere kant weer naar benden, de Ache oversteken en dan omhoog via de crosscountry route (dat is waarschijnlijk je 7 km rondje rond kaprun). Heb je de kaart gezien op de link die ik had bijgevoegd? Ben niet naar Piesendorf etc gereden. Mijn volgende uitdaging wordt een route rond de 3 stauseen boven Kaprun, en dan bij voorkeur door de tunnel waar je niet mag lopen en fietsen.
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

Ik woon nu 1,5 jaar in de buurt van Wenen (oosten van de alpen). Ik moet zeggen dat je in Oostenrijk en Slovenie bijna overal mooie fiets-tochten kan maken. De truc zit hem in het vinden van de mooie paadjes,...

Dan gaat het er ook nog om waar je naar toe wilt (oost - west) en wat voor soort fietsen je wilt (xc-am-fr-dh)
In het gebied van Kaprun - saalbach Hinterglemm - leogang - Sell am See zit je altijd wel okay

veel plezier met de voorpret!
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Iemand bekend met routes in/rondom het Maltatal (begin van Karinthie), bij Gmund. Is het in Oostenrijk vooral GPS-rijden of ook wel eens wat gepijld?
Da Bikert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 646
Lid geworden op: za 27 augustus 2005, 15:12
Mijn mountainbike: is groen en springt
Contacteer:

GAB-STAR schreef:
Dan gaat het er ook nog om waar je naar toe wilt (oost - west) en wat voor soort fietsen je wilt (xc-am-fr-dh)
In het gebied van Kaprun - saalbach Hinterglemm - leogang - Sell am See zit je altijd wel okay.
Mee eens, ga dit jaar weer naar Saalbach, vorig jaar ook al 2 keer geweest, neem zowel de xc als de freerider mee, op beide heb ik mij daar vorig jaar goed vermaakt.
Filmpjes:

http://www.youtube.com/user/DaBikert" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaatjes:

http://www.pinkbike.com/u/dabikert/album/All/" onclick="window.open(this.href);return false;
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

Cubie schreef:Iemand bekend met routes in/rondom het Maltatal (begin van Karinthie), bij Gmund. Is het in Oostenrijk vooral GPS-rijden of ook wel eens wat gepijld?
uitgepijlde routes zijn meestal saai hier. Dat komt doordat je eigenlijk alleen op paden van 2m breed mag rijden, tenzij anders aangegeven. Beter is om even te orienteren op de gps-routes, of een goede wandel-topo-kaart kopen en dan een beetje zelf combineren. Meestal is het naar boven rijden op de officiele routes wel aanganaam (brede boswegen), en dan zelf een wandelpad naar beneden riijden.

=> dit is officieel niet toegestaan!

Echter vaak wordt het wel gedoogd.

Ik zou je dan wel willen vragen om erg voorzichtig zijn met wandelaars, om het imago van de MTB-er niet verder te schaden. Het gaan net een beetje de goede kant op. Dat betekend:
Afremmen (op tijd, en niet de hele ondergrond omploegen!), vriendelijk groeten en weer lekker doorrijden

veel plezier!
:-q
Plaats reactie