Fietsen in Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Cubie schreef:Iemand bekend met routes in/rondom het Maltatal (begin van Karinthie), bij Gmund. Is het in Oostenrijk vooral GPS-rijden of ook wel eens wat gepijld?
Inmiddels dus bekend geraakt met mtb in het Maltatal. Heb er met GPS enkele routes gereden en met GPS hier een daar een leuk (liefst onverhard) alternatief proberen te zoeken.

Gepijlde mtb-routes zijn er niet (hooguit Nockbikeroutes, maar dat leek mij meer verhard voor racefiets) of je zou de blauwe wandelpaden moeten kiezen, die vond ik goed te doen (de rode vond ik niet altijd geschikt). Daarnaast ook genoeg op verharde wegen gereden, die waren vaak al steil genoeg met gemiddelden van ca 10% (vanuit dal 800m naar berghutten op 1600m), daar had ik de handen al vol aan.

Oostenrijk smaakt naar meer. Transalp stond al op het verlanglijstje!
BaD RiDeR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: do 16 september 2010, 15:26
Mijn mountainbike: Cube Reaction Custom/Cube ams 100 carb.

Net terug van het Zillertal, samen met mijn maat 425km en 9400hm gemaakt en schitterend weer :winkie:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Where the road ends The ride begins
peter575
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: di 8 december 2009, 16:21
Mijn mountainbike: heeft versnellingen

Ik zit nu nog in het Zillertal (Gerlos) en vind hier voornamelijk alleen maar schrotter (kiezelpaden ter breedte van een auto). Heb maar weinig single trails gevonden; bij Mayrhofen 2 aangelegde stukken, rond een stuwmeer wat en een aantal korte stukjes.
Vaak begin je wel ergens aan maar kom je weer op hetzelfde punt uit
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

greenwood schreef:Ik ben net terug van een weekje Kaprun. Was niet bewust op zoek naar een mooie route, maar omdat de kinderen gingen snowboarden heb ik maar de MTB meegenomen. Pal voor mijn deur bleek de "MTB-STrecke Weltcup Runde K1" te lopen. Dat bleek een forse klim van zo'n 1.000 meter (15%) naar de sneeuw/ijs top van de Maiskogel (naast de ski-gletsjer) te zijn en (na de heftige afdaling) vervolgens het 'legendarische' cross-country parcours op de tegenovergelegen berg. Heerlijk, dat onophoudelijk klimmen in de koude, ijle berglucht. Het zal vast niet de mooiste route van Oostenrijk zijn, maar ik vond het geweldig mooi en heb er van genoten. Wat ook een echte uitdaging is, is de klim naar de stuwmeren boven Kaprun. Heb een flink deel van die klim gedaan (grotendeels door de verboden Laerchwand tunnel) maar werd na 10 km klimmen in die tunnel tot mijn spijt vlak voor de uitgang teruggestuurd wegens lawinegevaar aan de bovenste uitgang van de tunnel.

http://www.outdooractive.com/de/mountai ... z1uUePOkMN
Toevallig paar keer daar bij de Worldcup wezen kijken en die ging nooit echt de Maiskögel op. Wel een stukje. Grootste deel van de route was aan de andere kant van het dorp. Een lange klim en daarna een forse afdaling. Ik zal eens kijken of ik wat oude foto's kan scannen van toen... (is inmiddels aardig retro ;-))
StAlTiCa
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

peter575 schreef:Ik zit nu nog in het Zillertal (Gerlos) en vind hier voornamelijk alleen maar schrotter (kiezelpaden ter breedte van een auto). Heb maar weinig single trails gevonden; bij Mayrhofen 2 aangelegde stukken, rond een stuwmeer wat en een aantal korte stukjes.
himmelfart en hollerit zijn wel 2 mooie maar wel wat extremer, verder wandelpaden mee pakken maar kilometers singletrack ga je inderdaad niet vinden
peter575
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: di 8 december 2009, 16:21
Mijn mountainbike: heeft versnellingen

Himmelfart en hollenrit kun je aan elkaar koppelen. Route gaat alleen maar naar beneden, zitten zeker een paar leuke stukken in.
Vaak begin je wel ergens aan maar kom je weer op hetzelfde punt uit
peter575
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: di 8 december 2009, 16:21
Mijn mountainbike: heeft versnellingen

Himmelfart en hollenrit kun je aan elkaar koppelen. Route gaat alleen maar naar beneden, zitten zeker een paar leuke stukken in.
Vaak begin je wel ergens aan maar kom je weer op hetzelfde punt uit
Giela
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 21:17

Ik wil in April ook graag gaan biken in Oostenrijk. Een dag of vier. We willen graag mooie trails rijden en hebben daar ongeveer drie dagen voor. Wat is een leuke gebied met veel leuke en technische trails in Oostenrijk?

We rijden beide All Mountain fietsen. Iemand goede tips?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Los van waar je heen gaat, reken erop dat eind maart, begin april het skiseizoen nog loopt. En dat je tot eind april / half mei niet erg hoog zult komen vanwege de sneeuw.

Ik ga begin mei naar Oostenrijk maar heb geen hoge verwachtingen. Zal wel op wat lager gelegen delen wat crossen worden. Bikeparks zijn ook nog niet open dan....
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

KleinPalomino schreef:Ik ga begin mei naar Oostenrijk maar heb geen hoge verwachtingen. Zal wel op wat lager gelegen delen wat crossen worden.
He Leon, dat heb je wel erg mooi verwoord :lol: :lol: :lol:
:-q

Via Bergfex http://nl.bergfex.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je heel goed de webcams in de wintersport gebieden volgen hoeveel sneeuw er ligt. Zit ook de functie op voor de zomer. Krijg je een redelijke indruk wat je te wachten staat als je die kant op gaat...
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Nou ja, als je naar het zuiden van Karintië gaat zal het zeker wel te doen zijn. Daar zit je in het voorjaar al snel met een Italiaans klimaat. Maar midden in de Alpen is het zeker een ander verhaal. Heb wel eens foto's gepost van mid april. Daar zat ik snel in de sneeuw. Toen een uitstapje gemaakt naar Dobiacco (Italie - net over de grens met Oostenrijk - Lienz) waar het 20graden en zonder sneeuw was. Maar gezien de hoeveelheid sneeuw die ze dit jaar in Zuid-Tirol hebben gekregen betwijfel ik of dat dit jaar weer zo is...mid april zonder sneeuw dus..
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kom net uit het grensgebied Maar ook op de Karawanken is wel aardig wat sneeuw gevallen en er ligt nog genoeg. Maar inderdaad dat is wel een gebied waar je waarschijnlijk wat eerder op de pedalen kan. Meeste bergen zijn daar rond de 2000 meter. Je kunt er ook nog een Kärntenkaart kopen en dan kun je in heel veel kabelbanen gratis of met korting in en betaal je dus alleen voor de fiets...
De Karawanken is het gebied waar veel van de foto's van Schpytzyo vandaan komen. Dan heb je weer een beetje een idee wat je op de grens Oostenrijk Slovenië kan doen. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 17&t=54533" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen is dit wel zelf omhoog trappen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de gebieden waar het echt mooi biken is, ligt nog sneeuw tot begin juni.
In april staat iedereen nog op de ski's...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

in het oosten en zuiden is er dan allang leuk te fietsen, in het westen en midden zal het waarschijnlijk boven de 1500m nog knap worden. Dan moet je wat meer tijd investeren in het plannen van je ronde. Maar de meesten gaan wel v.a. maart weer op pad in de bergen - maar dat zijn nog geen 3000-ers ;)

Vandaag heeft het weer lekker gedooid en volgende week wordt het super lekker met veel zon dus na volgende week kunnen we tot 1000m wel weer de bergen in.

Het gebied bij brixen en bozen is ook een optie.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik houd de webcams in de gaten en het begint er op te lijken. Temperatuur loopt later deze week aardig richting de twintig en hoger waardoor de sneeuw zo weg is. Zo te zien kun je in het midden van de Alpen nu wel tot 1500 meter komen zonder al te veel sneeuw. Volgende week maar eens kijken of het nog goed weer is of dat we voor een dagtripje uitwijken naar Zuid-Duitsland of Zuid-Tirol.
Plaats reactie