Reisverslag Zwitserland - Zermatt

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Vrijdag 27 juni was het eindelijk zover ! Op vacantie naar Rittinen bij Grächen (CH), gelegen in het Mattertal dat landschappelijk gezien behoort tot de mooiste dalen van Europa. Het Matterdal wordt omgeven door enkele van de hoogste bergen van de Alpen. Van de 34 bergen van 4000 m. of hoger die Zwitserland rijk is liggen er maar liefst 29 in dit gebied. De bekendste berg van het Mattertal is zonder twijfel de pyramidevormige Matterhorn (4478 m) Zie: ( http://en.wikipedia.org/wiki/Mattertal )

Afbeelding

Op de A-61 (Linksrheinische Autobahn) werden we al vrij snel geconfronteerd met “Baustellen” en de hierdoor onvermijdelijke filevorming :-{ Omdat we de tijd aan ons zelf hadden en de hectiek van de Autobahn niet bepaald bijdroeg aan onze vacantiestemming besloten we nabij Baden-Baden verder te rijden via de Schwarzwaldhochstrasse.

De Schwarzwaldhochstrasse is een goed bewegwijzerde toeristische weg van ca. 60 km. die Baden-Baden verbindt met Freudenstadt. Mooie vergezichten op de Rijnvlakte en de Vogezen. Aan deze route liggen o.a . het hoogst gelegen meertje van het Zwarte woud, de Mummelsee op 1032 m. en de Hornisgrinde met 1164 m. de hoogste berg van het (Noordelijke) Zwarte woud.

http://www.schwarzwald.com/hochstrasse/karte.gif

Afbeelding

In de namiddag bereikten we ons overnachtingsadres: Gasthof Krone ( http://www.krone-schuttertal.de ) gelegen in Schuttertal, een dorp in het “Mittlerer Schwarzwald” op ca. 34 km. ten zuid-oosten van Offenburg. Van de vriendelijke eigenaresse mocht ik mijn bike in de afsluitbare garage plaatsen. Voor de avondmaaltijd nog even vanuit het Gasthof een wandeling gemaakt en genoten van de mooie natuur en het heerlijke zomerweer.

Afbeelding

De volgende dag na enig zoekwerk, via mooie binnenweggetjes, weer terug naar de Autobahn waar het gelukkig een stuk rustiger bleek te zijn omdat er op zaterdag nagenoeg geen vrachtverkeer is. Ook de Duits / Zwitserse grens werd zonder oponthoud gepasseerd. Al snel doemen de eerste besneeuwde bergtoppen van o.a. de Jungfrau, Eiger en Mönch op. Blijft altijd een imposant gezicht.

Afbeelding

In Kandersteg met de speciale autotrein via de Lötschbergtunnel naar Goppenstein. Een snelle (ca. 15 min.) en makkelijke manier om in Wallis te komen.
Kosten: Ma. t/m Do. CHF 20,- (€ 13,-) en Vr. t/m Zo. CHF 25,- (€ 16,-)voor een enkele reis.

Kandersteg:
Afbeelding

Afbeelding

Al snel bereikten we het Mattertal waar we in St. Niklaus via een behoorlijk steile, op sommige plaatsen smalle, weg ons vacantieadres in Rittinen bereikten. Omdat het nog vrij vroeg in de middag was besloten we eerst door te rijden naar Grächen om wat informatie in te winnen bij het plaatselijke Tourismusbüro. Volgens de overigens zeer vriendelijke medewerkster van het Tourismusbüro zouden er in Grächen geen uitgezette mtb-routes zijn :~

Het vacantieadres in Rittinen bleek een schot in de roos te zijn. Een ruim appartement met een geweldig uitzicht op de omringende bergen. Uit ervaring weten we dat het bij een vacantie in de bergen beter is om de eerste dag rustig aan te doen en te wennen aan de hoogte voor dat je begint aan lichamelijke inspanningen. Dus eerst maar eens lekker relaxen in de tuin:

Afbeelding

Onze vacantiewoning in Rittinen met op de achtergrond de Riedgletscher:

Afbeelding

Zondagmiddag begon het toch te kriebelen en besloot ik in de namiddag een klein ritje met de mountainbike te gaan maken. Eindbestemming zou de Hannigalp (2114m.) zijn. De 3 km. van Rittinen naar Grächen (1620m.) bleek al goed voor 190 hm. Uitvoerige bestudering van een stafkaart had mij geleerd dat ik een hoogteverschil van “slechts” 490m. van Grächen naar de Hannigalp moest overbruggen. Gezien de afstand dat dit moest gebeuren kon ik inschatten dat het behoorlijk steil zou worden. Net buiten Grächen gaat de verharde weg over in een breed bospad richting Hannigalp. Al snel meldde mijn computer stijgingpercentages van ver over de 20%. Met maar heel af en toe wat minder steile gedeeltes resulteerde dat op een gegeven moment in af en toe lopen in plaats van fietsen. Niet ver van de eindbestemming verwijderd begon het te spetteren. Opeens werd ik weer aan herinnerd dat je in de bergen altijd voorbereid moet zijn op slecht weer. Gezien de lengte van de voorgenomen tocht had ik geen regenkleding meegenomen. Even dacht ik er aan om dezelfde weg terug te fietsen richting Grächen. Omdat het einddoel nabij was en de hoeveelheid regen wel mee viel besloot ik verder te rijden / lopen. Bij de Hannigalp stond een bordje met daarop een mountainbiker afgebeeld. Wel degelijk uitgezette mtb-routes dus. Een medewerker van de berglift Grächen / Hannigalp vertelde mij dat deze bewegwijzering deel uit maakte van het downhilltraject vanaf de nog hoger (2864m.) gelegen Seetalhorn. Vanaf de Hannigalp zou het redelijk te doen zijn volgens hem. Hoewel het inmiddels harder was gaan regenen besloot ik toch deze uitdaging aan te gaan. Al snel raakte ik echter door de gebrekkige bewegwijzering de downhillroute kwijt en kwam ik op een wandelpad (die de kwalificatie downhillroute overigens ook niet zou misstaan.) Met de voorvork (Fox Talas) op de max. stand van 140mm. en uiterste concentratie op de bijzonder lastige ondergrond ging het dalen me redelijk af.
Op een gegeven moment begon het echt te stortregenen en te onweren zodat verder rijden niet verantwoord was. Bij een gesloten berghut vond ik een schuilplaats onder een afdak. Lijdzaam moest ik toezien hoe het bergpad waar ik kort daarvoor nog over had gefietst veranderde in een heuse modderstroom. Op de kaart zag ik dat nog te ver buiten Grächen zat om het er op te wagen. Bovendien zat de onweer nu pal boven mijn tijdelijke schuilplaats. Gelukkig kon ik met mijn mobiele telefoon mijn vrouw gerust stellen. Na ruim een uur (!) was het onweer ver genoeg verwijderd om verder te kunnen. De hoeveelheid regen die nog naar beneden kwam was welliswaar afgenomen maar genoeg om er voor te zorgen dat ik binnen de kortste keren doorweekt was. Bovendien was de temperatuur met zeker 10c. naar beneden gekelderd. Verkleumd van de kou kwam ik terug bij ons appartement in Rittinen dat gelukkig was voorzien van een ligbad :-q

Bij verblijf in het Mattertal is de Gornergratbahn een must. Vanuit Zermatt sta je in ca. 25 min op het op 3089 m. hoogte gelegen bergstation vanwaar je een fenomenaal uitzicht hebt op tientallen bergtoppen van 4000 m. of meer.

Afbeelding

Matterhorn - 4478 m.
Afbeelding

Vanaf het bergstation loopt een bewegwijzerde downhillroute (19,5 km / 1400 m. hoogteverschil) naar Zermatt. Met name in het begin bijzonder pittig. Dat geldt overigens ook voor de vervoerskosten naar de top :wink: Door het aanschaffen van een kortingskaart kunnen de vervoerskosten aanzienlijk omlaag worden gebracht. Later meer hier over.

Het Tourismusbüro in Zermatt bleek (nog) niet over een overzichtskaart van de mountainbikeroutes te beschikken. Wel kreeg ik een brochure mee waarin 4 mtb-routes zijn vermeld. Merkwaardig genoeg staat daarin niet precies omschreven waar deze routes beginnen. Eén van deze routes betreft de hiervoor beschreven downhillroute vanaf de Gornergrat. Een andere in deze brochure vermelde route kwamen nagenoeg overeen met een route die enige tijd geleden in het Duitse mountainbikemagzine BIKE stond.

Als eerste besloot ik de mtb-route naar Schwarzseeparadise (2583 m.) te doen. Omdat Zermatt autovrij is en alleen per trein bereikbaar is werd de auto net buiten het op 9 km. afstand van Zermatt gelegen Randa geparkeerd. Met behulp van de stafkaart kwam ik al gauw op een mooie singletrack terecht die vrijwel parallel met de rivier Mattervispa loopt.

Afbeelding

Na enige kilometers kwam ik langs het golfterrein dat net buiten Täsch ligt. Even verderop ligt een mooie camping waar zo te zien aan de kentekens al veel landgenoten hun plekje hadden gevonden. Op een gegeven moment werd de bewegwijzering richting Zermatt in het rood / wit aangegeven. Teken om een andere route te zoeken want dat duidt op een moeilijke (Alpine) wandeling waar fietsen doorgaans niet of nauwelijks mogelijk is. De laatste kilometers naar Zermatt werden derhalve over de verharde weg afgelegd. Niet bepaald erg want het uitzicht maakt veel zo niet alles goed. Het dal waar de rivier Mattervispa door heen loopt wordt hier ruiger. Na ca. 200 hm. kwam ik in Zermatt uit waar zoals vrijwel altijd een gezellige drukte heerst. Opvallend veel Japanners die duidelijk niet aan fietsers gewend zijn. Al fotograverend lopen ze in grote groepen door het centrum van Zermaat. Gelukkig wisten ze wel wat te doen bij het horen van een fietsbel. Zermatt heeft de naam een mondaine stad te zijn. Het is echter zeker ook een sfeervolle stad die grotendeels haar autenthieke karakter bewaard heeft. De grote houten huizen vormen een mooi contrast met de vele soms peperdure hotels en etalages met Rolex en co.

Zermatt:
Afbeelding

Niet ver van het dalstation van de kabelbaan naar het Schwarzseeparadise begint één van de uitgezette mountainbikeroutes van Zermatt. Een bordje met "mountainbiketrail" wijst je de goede kant op. Deze route begint gelijk met twee korte maar behoorlijk steile klimmen om vervolgens over te gaan in een prachtige singletrack door een zeer bosrijk gebied. Deze singletrack gaat al zigzaggend omhoog. Niet met haarspeldbochten overigens daar zijn ze te "scherp" voor :D maar met "Spitzkehren". Na enige tijd kom je op een verharde weg uit die richting het tussentation van de bergbaan bij Furi gaat.

Afbeelding

De weg gaat nu over in een breed "Schotterpfad" dat langs een stuwmeertje voert. Het uitzicht op de andere kant van het dal, waar o.a het geheel uit houten huizen bestaande dorp Zmutt ligt is prachtig. Na het gehucht Stafel wordt het landschap spectaculair. Langzaam wordt de Matterhorn zichtbaar. Dat is echter bij lange na niet de enige "hoge jongen" waar je zicht op hebt. Welke kant je ook op kijkt overal zie je besneeuwde bergtoppen van 4000 m. of hoger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De route begint nu aanzienlijk moeilijker te worden. Een stijgingspercentage van 20 % of meer is eerder regel dan uitzondering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlak onder de Matterhorn:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schwarzsee met op de achtergrond Kleine Matterhorn (3883 m.) en de Breithorn (4164 m.)
Afbeelding

Bij het bergstation:
Afbeelding

Ver boven Zermatt. Op de achtergrond de "Dom" met 4545 m. de hoogste berg van Zwitserland (die geheel op Zwitsers grondgebied staat)

Afbeelding

Na genoten te hebben van het spectaculaire uitzicht en een beetje bij gekomen te zijn van de tot zover toch wel behoorlijk pittige tocht de route vervolgd. De bewegwijzering ging verder aan de andere kant van de berg en het ging gelijk idioot steil naar beneden.

Zicht op de Findelgletscher en Riffelalp.
Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto die ik later vanaf de Riffelalp genomen heb is te zien hoe steil de route naar beneden gaat. De route loop vrijwel parallel met de beek midden op de foto.
Afbeelding

Dit gedeelte bleek voor mij niet geheel fietsend te doen. Ik voelde me getroost door een voorbijkomende biker op een volwaardige KONA downhillfiets compleet uitgerust met beschermende kleding die verderop ook genoodzaakt was een gedeelte te lopen.

Rustig aan dan maar en genieten van de prachtige vergezichten.

Zermatt:

Afbeelding

Met noodgedwongen wandelen i.p.v. fietsen de tocht voortgezet. Het duurde vrij lang voordat er weer echt lange stukken gefietst kon worden. Achteraf had ik liever vanaf het bergstation de zelfde weg terug gefietst.
Later ontdekte ik overigens dat de downhillroute vanaf het bergstation dezelfde weg volgt. Via Furi kun je via dezelfde singletrack als aan het begin van de route door het bos weer terug naar Zermatt. Een flitsende afdaling via asfalt is echter ook mogelijk. Al met al een pittige route met prachtig uitzicht en na gelang conditie / ervaring-skills / soort bike af en toe gedeeltes waar je moet lopen. Buiten de bijzonder leuke singletrack aan het begin / einde van de route overwegend brede (Schotter) paden. Dat heeft wel als voordeel dat je nagenoeg geen last heb van de talloze wandelaars die met name het traject Schwarzsee / Furi lopen. Bij het dalstation kun je een zgn. Trotti huren. Dat is zeg maar een oversized step met dito banden waarmee je vanaf het berg- of tussenstation naar beneden kunt raggen. De terugweg vanuit Zermatt vormde een goede gelegenheid om lekker uit te waaien. In een flitsend tempo ruim 200 hm. bergaf terug naar de parkeerplaats nabij Randa.

Een andere mtb-route die ik heb gereden werd door BIKE de veelbelovende naam Panoramaroute gegeven. Deze route zou in Zermatt beginnen en van daaruit via Täsch - Tufterchumme - Furggji naar de Rothorn op 3103 m. gaan. Omdat ik in het verderop in het Mattertal gelegen Rittinen verbleef besloot ik deze route in Täsch op te pakken. De auto werd weer geparkeerd net buiten de bebouwde kom van Randa. Via een mooi, grotendeels onverhard, pad dat parallel loop met de doorgaande weg richting Zermatt kwam ik al snel in Täsch. Vanuit Täsch ging de verharde weg richting Täschalp al gauw over in een onverharde brede bosweg. Na enige kilometers bergop werd het bos minder dicht en kwam de Matterhorn weer in beeld.

Afbeelding

Na ruim 800 hm. met een gemiddeld stijgingspercentage van 10% kwam ik op een smaller pad uit. Dit bleek de "Europaweg" te zijn, een uitgezette hoogtewandeling van Grächen naar Zermatt. Ik raakte in gesprek met een zeer vriendelijke mountainbikester uit Zermatt die op een fraaie Scott Genius MC 20 reed. Toen ik haar vertelde wat ik van plan was keek ze me enigszins bedenkelijk aan. Volgens haar zou de route naar de Rothorn heel zwaar zijn en grotendeels lopend afgelegd moeten worden. Zij adviseerde mij om verder te rijden naar Sunnegga, het tussenstation van de kabelbaan naar de Rothorn. Mede gezien het zelfs op deze hoogte toch wel warme zomerweer besloot ik haar raad maar op te volgen. Bij het afscheid nemen gaf ze nog aan dat ik het eerste gedeelte van de Europaweg beter lopend kon afleggen omdat het "Brutal Steil" zou zijn. Al snel werd me duidelijk dat ze hiermee de afgrond naast het pad bedoelde.

Vanaf hier kon op het Europapad weer (verantwoord) gefietst worden.
Afbeelding

Zicht op Zermatt vanaf ca. 2300 m.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De weg van Tufteren naar Sunnegga bleek nagenoeg vlak te verlopen waardoor ik volop kon genieten van de omgeving. Aangekomen bij Sunnegga vond ik het te vroeg om terug te keren naar Zermatt. Aan de andere kant van het dal waren veel paden zichtbaar die zo te zien niet al te steil omhoog liepen richting Riffelalp. Na grondige bestudering van de stafkaart bleek dat het mogelijk moest zijn om daar naar toe te fietsen.
Via Findeln en een paar mooie stukken downhill zag ik bij een splitsing van diverse wegen een bordje met daarop vermeld "mountainbikestrecke" staan. Dit bordje wees dezelfde richting op als de Riffelalp dus ik wist dat ik goed zat.

Het zeer mooi gelegen gehucht Findeln:
Afbeelding

Een kleine kilometer verderop de Mosjesee:
Afbeelding

Afbeelding

Na dit bruggetje volgde een smal pad met een behoorlijk stijgingspercentage waar ik regelmatig van de fiets af moest.

NB. ! Enige dagen later heb ik met mijn vrouw deze route in omgekeerde richting gewandeld en kwamen we deze biker tegen:

Afbeelding

Tot onze niet geringe verbazing had deze biker geen linkerhand (!) en stuurde aan de linkerkant m.b.v. een barend dat was voorzien van een speciaal uiteinde. Had graag even gesproken met deze man. Hij was echter zo geconcentreerd bezig dat ik hem niet uit zijn ritme wilde halen.
Ik heb diep respect voor mensen die ondanks hun handicap toch een dermate sportieve prestatie leveren.


Afbeelding

Na het bochtige smalle pad volgde een breder pad richting bergrestaurant Ze Seewjinen (nee geen typefout). Even verderop stond een wandeling van 3 minuten naar de Grünsee aangegeven. Met de bike bleek dit pad ondanks dat het bezaaid was met rotsblokken redelijk te berijden.

Dit bergmeertje en het fantastische uitzicht vroegen om een wat langere pauze.
Afbeelding

De verdere weg naar de Riffelalp verliep zoals ik al vermoedde redelijk vlak. Hoewel vlak in deze omgeving natuurlijk een relatief begrip is.

Zicht op Sunnegga en Findeln:
Afbeelding

Afbeelding

Op de achtergrond: de Findelgletscher
Afbeelding

De laatste kilometer naar de Riffelalp gaat het bergaf. Op de achtergrond is nog net de trein van de Gornergratbahn zichtbaar.
Afbeelding

Het kan altijd hoger natuurlijk:
Afbeelding

Vanaf de Riffelalp langs een mooi en behoorlijk technisch pad naar beneden. Op een gegeven moment was het echter zo druk met wandelaars dat ik verder gereden ben over de (naar ik vermoed gezien de steilte) zwarte skipiste richting Furi. Voorbij Furi was er weer de mogelijkheid de singletrack door het bos (zie beschrijving vorige route) te volgen. De afdaling over asfalt naar Zermatt bleek echter ook zeer de moeite waard. Vanuit Zermatt over de enige verharde toegangsweg downhill naar de parkeerplaats in Randa.

Mijn conclusie na 3 weken vacantie in Grächen - Mattertal:

Fantastisch gebied om te mountainbiken. Ongekend mooie panoramas in een spectaculair Alpenlandschap. Veel mogelijkheden voor XC en Downhill. Zoals vermeld zijn de mtb-routes (XC) rondom Grächen echter niet wat je er van zou mogen verwachten.

Zwitserland heeft de naam om erg duur te zijn. Valt m.i. best mee sinds de invoering van de Euro. Goedkoop in verhouding: Benzine - Horeca. Duur: openbaar vervoer - bergliften.

Zelf hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de zgn. "Erlebniskarte". Dat is een kortingskaart geldig 2, 3 of 5 dagen binnen een maand. Met deze kaart krijg je 50 % korting op nagenoeg alle bergliften en gratis openbaar vervoer in het Mattertal en ver daar buiten. Tevens korting op diverse attracties en bezienswaardigheden. Verder zijn er "Bikepässe" verkrijgbaar waarmee je op één dag onbeperkt gebruik kunt maken van een berglift. Met name voor downhillers interessant. Veel autobussen die zelfs tot hoog in de bergen afgelegen dorpen rijden zijn voorzien van speciale rekken voor fietsvervoer. Ook nagenoeg alle treinen zijn voorzien van speciale ruimtes voor het vervoer van fietsen.

Buiten deze Erlebniskarte zijn er nog diverse soorten kortingkaarten voor het openbaar vervoer verkrijgbaar. Zoals gezegd is Zermatt autovrij en alleen per trein bereikbaar. Andere goede verblijfplaatsen in het Mattertal:
St. Niklaus - Randa en Täsch. In het Mattertal liggen diverse campings o.a. bij Täsch en Randa. Grächen heeft ook veel accommodatie voor toeristen ( w.o. een camping) maar ligt hoog boven het Mattertal en is dus wat lastiger bereikbaar.

Fietsen in Zwitserland dienen voorzien te zijn van een zgn. Velovignette. dit geldt ook voor buitenlanders (!). Ondanks dat je in NL een WA, reis- ongevallenverzekering etc. hebt lopen is het verplicht. De velovignette is verkrijgbaar bij alle postkantoren en spoorwegstations in Zwitserland voor ca. CHF 6,- De velovignette (in de vorm van een sticker) moet zichtbaar worden aangebracht op de fiets. Er wordt zo nu en dan op gecontroleerd door de politie. Een geldboete kost CHF 40,-

Velovignette:

Afbeelding

Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Velovignette
Laatst gewijzigd door Enrico op za 2 augustus 2008, 10:56, 22 keer totaal gewijzigd.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Mooie reportage, en mooie foto's
Wij hebben van 20 juni t/m 11 juli een perfecte vakantie gehad in het zwarte woud (iets onder de lijn freudestad-offenburg).
Super weer gehad in een heel mooie omgeving.
Niet bijzonder veel single tracks, zoals je ook aangeeft in eerdere berichten, maar wel bijna onbeperkte mogelijkheden om zelf een route aan elkaar te breien (met behulp van een wandelkaart en de routebordjes die er in overvloed zijn).
Bedankt voor je tips en links, mede hierdoor hebben we de keus op dit gebied laten vallen.
Eigenlijk ook jouw schuld dat we het zo naar ons zin hebben gehad (met perfect weer!!!!)
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Deze zomer zou ik tijdens meerdaagse graag oa de Gornergrat en de Rothorn beklimmen per mtb en daarna afdalen via Europahohenweg.
Als ik klimpercentage bereken vraag ik me af of dit wel mogelijk is.
Alle info over het mattertal en zermatt+Mtb is welkom.
Superior TeamRacingCarbon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 906
Lid geworden op: do 15 mei 2008, 19:36

Hier ben ik helemaal stil van.... :o

Wat een landschap, wat een uitzichten, en veel bekende plekken moet ik zeggen.... :wink: Echt een schitterend gebied.... :-q

En ook een erg mooie reportage moet ik zeggen, goed gedaan. Wanneer komt het vervolg.... :-D


Over twee weken gaan we naar Wallis, naar Unterbach. Als ik een goeie fietsendrager heb geregeld gaat de fiets mee, daar wil ik ook wel eens fietsen, en dan al fietsend van de omgeving genieten.... :-D
Wie het dichtst bij het vuur staat, brandt zich het eerst ....

Je kan beter krap zitten, dan rood staan ....

Superior
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

De Gornergrat is onmogelijk fietsend te bedwingen. De Rothorn is vanuit Täsch via de Fluealp / Ritzengrat te doen. Het laatste gedeelte naar de top is een singletrack met 900 (!) hm. Af en toe lopen / fiets dragen moet je voor lief nemen. Het gedeelte van de Europaweg dat ik gefietst heb was wisselend. Sommige stukken is het vanwege de zeer steile afgrond naast de route te gevaarlijk om te biken. Stuurfoutje betekent hoogstwaarschijnlijk een kruisje achter je naam. Ook vanuit Grächen heb ik een stuk van de Europaweg gefietst. Daar was het beter te doen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Superior TeamRacingCarbon schreef:Over twee weken gaan we naar Wallis, naar Unterbach. Als ik een goeie fietsendrager heb geregeld gaat de fiets mee, daar wil ik ook wel eens fietsen, en dan al fietsend van de omgeving genieten.... :-D
Heb daar ook nog een tochtje willen maken. Is er helaas niet van gekomen. Volgens mijn gastheer moet het daar wel de moeite waard zijn.
Er zijn diverse mtb-routes uitgezet.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Superior TeamRacingCarbon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 906
Lid geworden op: do 15 mei 2008, 19:36

Enrico schreef:
Superior TeamRacingCarbon schreef:Over twee weken gaan we naar Wallis, naar Unterbach. Als ik een goeie fietsendrager heb geregeld gaat de fiets mee, daar wil ik ook wel eens fietsen, en dan al fietsend van de omgeving genieten.... :-D
Heb daar ook nog een tochtje willen maken. Is er helaas niet van gekomen. Volgens mijn gastheer moet het daar wel de moeite waard zijn.
Er zijn diverse mtb-routes uitgezet.
Klinkt goed, ik hoop dus dat m'n fiets mee kan want die ervaring wil ik ook wel eens meemaken.

Zijn er ook routes voor beginners in de bergen.... :(

En wanneer het vervolg.... :lol:
Wie het dichtst bij het vuur staat, brandt zich het eerst ....

Je kan beter krap zitten, dan rood staan ....

Superior
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

Gaaf verslag! Ik zou deze zomer ook nog graag naar Zwitserland gaan, maar heb weinig zin om in mijn eentje daar heen te rijden.
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Enrico schreef:De Gornergrat is onmogelijk fietsend te bedwingen. De Rothorn is vanuit Täsch via de Fluealp / Ritzengrat te doen. Het laatste gedeelte naar de top is een singletrack met 900 (!) hm. Af en toe lopen / fiets dragen moet je voor lief nemen. Het gedeelte van de Europaweg dat ik gefietst heb was wisselend. Sommige stukken is het vanwege de zeer steile afgrond naast de route te gevaarlijk om te biken. Stuurfoutje betekent hoogstwaarschijnlijk een kruisje achter je naam. Ook vanuit Grächen heb ik een stuk van de Europaweg gefietst. Daar was het beter te doen.
Ok via Tufteren en Eggen is de Gornergrat te doen. Gemiddelde van 11.4 %. Op de kaart krijg ik eerder de indruk van een piste dan van een singletrack, kaart is dus fout. Wandelen bergop stoort mij niet.
Andere vraag de Hornlihutte : hoeveel van die klim kan je bergop fietsen(afgezien van stuk met ijzeren looppad)? Bergaf lijkt me dat goed te doen.
Heb je de Europahohenweg vanuit Grachen bergop gedaan? Ik zou in Europahutte slapen en via Grachen afdalen om de dag erna de Augstbord te doen. Tussen de Europahutte en Grachen stijgt de Europaweg nog eens naar meer dan 2700 meter weet je iets meer van dit stuk in de richting zuid-noord?

De Gornergrat schommelt tussen gemiddeld 15.5 en 17.8 % afhankelijk van de kant die je kiest over een brede piste. Heb je die klim zelf geprobeerd? Als het per fiets niet lukt neem ik de kabelbaan. Ik laat me de kansen om van zo'n hoogte af te dalen niet door de neus boren.
Andere vraag er zou een mtb-route van Tasch via St Niklaus naar Grachen lopen, weet jij waar die precies start en hoe de bewegwijzering er uit ziet?
Nog vergeten : prachtige foto's.
Alvast bedankt voor je info.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

LongPete schreef:Ok via Tufteren en Eggen is de Gornergrat te doen. Gemiddelde van 11.4 %. Op de kaart krijg ik eerder de indruk van een piste dan van een singletrack, kaart is dus fout. Wandelen bergop stoort mij niet.
Ik heb een wandeling gemaakt vanaf het bergstation Gornergrat (3089 m.) naar de Riffelalp (2222 m.) Bergaf is zeker in het begin erg steil. Een downhillbike is hier een must. Hier bergop fietsen gaat niemand lukken. Een gemiddeld stijgingspercentage van "slechts" 11,4 % lijkt mij iets te mager ingeschat.
LongPete schreef:Andere vraag de Hornlihutte : hoeveel van die klim kan je bergop fietsen(afgezien van stuk met ijzeren looppad)? Bergaf lijkt me dat goed te doen.
Ben daar niet geweest (ook niet lopend). Op de stafkaart zie ik aan de hoogtelijnen echter dat je vanaf de Obere Stafelalp op 2359 m. in iets meer dan 2 km een hoogteverschil van 900 m. moet overbruggen. Dat gaat m.i. niet lukken.
LongPete schreef:Heb je de Europahohenweg vanuit Grachen bergop gedaan? Ik zou in Europahutte slapen en via Grachen afdalen om de dag erna de Augstbord te doen. Tussen de Europahutte en Grachen stijgt de Europaweg nog eens naar meer dan 2700 meter weet je iets meer van dit stuk in de richting zuid-noord?
Heb slechts een klein gedeelte van de Europaweg gereden. Vanaf Grächen via Gasenried - Schalbettu. Dat was redelijk te doen. Vanaf de Europahütte ri. Grächen krijg je gelijk al te maken met een hoogteverschil van bijna 400 hm in een paar km. rijden. Lijkt mij dat dit ook "schieben" betekent.

LongPete schreef:De Gornergrat schommelt tussen gemiddeld 15.5 en 17.8 % afhankelijk van de kant die je kiest over een brede piste. Heb je die klim zelf geprobeerd? Als het per fiets niet lukt neem ik de kabelbaan. Ik laat me de kansen om van zo'n hoogte af te dalen niet door de neus boren.
Na de wandeling die ik vanaf de Gornergrat gemaakt heb had ik echt niet meer de illusie daar fietsend omhoog te komen. :D Het downhilltraject vanaf het bergstation is zeker in de beginfase: extreem. Voor mij zou het in ieder geval betekenen: regelmatig lopen. Je kunt overigens op diverse plaatsen in het Mattertal met de kabelbaan naar boven voor een downhillrit. Buiten de Gornergrat kan dat vanaf Rothornparadise (3103 m) - Schwarzseeparadise (2583 m.) en de Seetalhorn bij Grächen (2864 m)

Riffelsee met de Matterhorn:
Afbeelding
LongPete schreef:Andere vraag er zou een mtb-route van Tasch via St Niklaus naar Grachen lopen, weet jij waar die precies start en hoe de bewegwijzering er uit ziet? .
Heb helaas moeten constateren dat de bewegwijzering van de mtb-routes in het Mattertal ernstig te wensen over laat. Veel te weinig borden zorgt ervoor dat je al gauw het spoor bijster raakt en regelmatig een kaart moet raadplegen. Op een van de laatste dagen van mijn vacantie in Grächen heb ik geprobeerd van daaruit een mtb-route te rijden. Dat liep op een grote teleurstelling uit. Iets voor Kalpetran zou je via een mtb-route naar Grächen kunnen rijden. Ook hier bleek dat er nagenoeg geen borden staan die de route aangeven. Bovendien bleek dat het grootste deel van de route bergop absoluut niet te fietsen is. Hierdoor enkele honderden hoogtemeters lopend af moeten leggen. De verhuurder van het appartement waar ik zat had zich daar al eens over beklaagd bij het Toerismusbüro. Er zijn overigens wel vergaande plannen om een mtb-route aan te leggen die parallel loopt met één van de vele "Wassergruben" die boven Grächen lopen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Erg mooi verslag Eric. Echt leuk om naast de duizenden topics met vragen of je ergens naar toe kan, ook eens een verslag te lezen van iemand die er geweest is. Lijkt me een mooie ervaring.
Work... the eight hours between bicycle rides.
HvdH
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: za 5 mei 2007, 14:26
Mijn mountainbike: Cube LTD 2008

Ha Eric,

Zo te zien wellicht waanzinnig genoten van een welverdiende zomervakantie 2008!!

De volgende Let`s Ride Venlo/Roermond is in Zwi.........juist ja. Uitdaging toch?

Eric, geniet er nog lekker van na samen met je partner, ik ga over ruim een week naar het Meer van Caldonazzo net onder de Dolomieten (I). MTB tips laat ze horen ben er nog nooit geweest.

gr.Hans
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Hé Eric,


Terug uit bikers heaven zo te zien. Wat een mooie omgeving en wat een goed en gedetailleerd verslag! Maar één fiets op de drager zie ik?
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

theemutz schreef:Hé Eric,


Terug uit bikers heaven zo te zien. Wat een mooie omgeving en wat een goed en gedetailleerd verslag! Maar één fiets op de drager zie ik?
Yep. De trekhaak is nog niet vervangen. Lidia had overigens bij nader inzien toch wel haar mtb. mee willen nemen. Je kunt in het dal namelijk mooi fietsen zonder al te veel hoogteverschil. Met de trein naar Zermattt en retour met de bike is bv. ook een optie.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
HaroldT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: zo 11 februari 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Simplon Crirex Scott Genius Wilier Cento Uno-mtb
Contacteer:

Mooi man!!
http://www.kirchberg.at/nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie