Bestemming in de Vogezen

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Eerdere plannen om naar Tsjechie te gaan zijn in de ijskast geschoven, vandaar dat ik nu op zoek ben naar een andere bestemming, ik denk aan de Vogezen.
Nu vraag ik mij af welke bestemmingen daar voldoen aan de volgende eisen:

1) goede XC mogelijkheden (singletracks), liefst uitgepijlde routes
2) vermaak 's avonds, er moeten voldoende cafe's/bars zijn, of een discotheek oid

Alvast bedankt!
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1943
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Munster... of anders in Colmar zelf gaan zitten.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Vogezen zijn erg mooi. Het weer is wel even afwachten natuurlijk.
Zelf heb ik een stuk of 5 routes vanuit Munster gereden. Mooie routes, maar technisch niet spannend. Beter kun je wandel- en fietsroutes combineren. Dus fietsroutes omhoog en wandelroutes omlaag.
Verder is Colmar zeker een erg leuke plaats. Maar om vanuit daar te fietsen lijkt me minder handig. Want het ligt echt in het dal dus voordat je bij de mooie routes bent heb je al een aardig stukje getrapt. Verder kun je vanuit Gerardmer ook leuk fietsen vermoed ik. Col de La Schlucht is volgens mij ook wel in orde. Daar ben ik alleen te voet geweest
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Munster ben ik idd meerdere keren tegengekomen. Biken kun je er dus prima (veel singletracks?), maar is er ook 's avonds iets te doen? Googlen biedt geen uitsluitsel (niks gevonden).
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Munster heeft een paar kroegjes, maar een wild uitgaansleven heb ik er niet kunnen ontdekken.
Qua singletracks moet je niet van de uitgepijlde routes uitgaan, dan zul je er echt wandelroutes bij moeten nemen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
heumena
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 23 april 2006, 18:55

heb ik ook ergens anders vandaan maar kijk maar eens op:

http://www.sportherberg.com/

Lijkt me wel een leuk startpunt voor MTB-en
Gratis op te halen: 15 kg overgewicht...
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Gerardmer lijkt me idd ook geschikt. Weet iemand of hier ook vaste routes zijn?
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Qua stad is Gerardmer nogal vergane glorie vond ik, maar qua omgeving is het er zeker mooi. Andere kant van de Col de la Schlucht tov Munster. Routes zijn daar zeker.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Vergange glorie in welk opzicht? Slecht onderhouden gebouwen?

Ik zag wel dat er meerdere discotheken/bars zijn. Klopt dat?
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Het is iig een grotere plaats dan Munster, dus waarschijnlijk meer bars ed.
Vergane glorie in de zin van dat het in de jaren 60/70 vast erg indrukwekkend was maar dat dat het nu niet meer is.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

reynard schreef:Gerardmer lijkt me idd ook geschikt. Weet iemand of hier ook vaste routes zijn?
Hier zijn veel leuke vaste routes. Ook wel enkele routes met mooie technische stroken. De routes zijn goed uitgepijld. Kortom...de voorzieningen zijn uitstekend. Zelf heb ik 2 jaar geleden La Bresse als basecamp gebruikt. Helaas is hier 's avonds niet veel te doen. Misschien is een grote plaats als Gerardmer dan beter.]
Always ride with a smile!!!!!!
fourty3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 19:48

Hoi,
Wanneer je de bars etc vergeet en gewoon zorgt dat je kapot je slaapzak in schiet 's avonds :-) dan is camping Au Mica in Corsieux wellicht een goede optie. Goedkope bungalowtent of caravan (volgens mij 210 per week voor 4-6 personen, oftwel max 50 eu pp per week) en Gerardmer ligt op een half uurtje fietsen. NL eigenaar etc.
Ben er zelf net geweest, top. En op dinsdag komt de pizza boer op de camping. :-)
Uitdaging is La Chaume, van 650 naar 990 meter. Wel een beetje te veel asfalt bergop maar niemand die zegt dat je geen alpenweide mag nemen bij het dalen. :-)
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Ben uiteindelijk naar Gerardmer gegaan. We stonden op camping Les Sapins vlakbij het meer. Het dorpje is prima te doen, maar vergane glorie klopt wel. Het ziet er allemaal een beetje goedkoop en matig onderhouden uit. De prijzen zijn daar echter niet naar, die zijn met name voor de drank behoorlijk hoog. En we waren meestal kapot genoeg om niet keihard te willen stappen :D

De routes zijn echt prima, we hebben de routes vanuit Gerardmer gereden, en die vanuit La Bresse en Xonrupt. Zitten echt super routes bij, met erg mooie afdalingen, weinig asfalt, en flink wat singletrack. Ook leuke hoogteprofielen, met afwisselend klimmen en dalen (niet een klim en afdaling per route). Jammer genoeg zijn er ook enkele routes die wat minder uitdagend zijn.
De plaatselijk LBS is ook oke, al hebben we er niet veel gehaald, alleen een band en wat remblokjes.

Ik ben van plan nog wat foto's te plaatsen, al hebben we helaas weinig echt gelukte spectaculaire foto's :-D.
Plaats reactie