Mountainbike op Curacao!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Je kan net zo goed even bellen met een lokale MTB vereniging, die nemen je vast mee op een local ride. Dit als je echt wilt biken.
Ellemieke kan je daarmee goed helpen. Uiteraard is een tripje met Wannabike altijd een aanrader, maar dat is meer gericht op sightseeing dan op endurance.
Bij het chogogo resort verhuren ze bikes, de bedrijfleider aldaar is redelijk fantiek met MTB.

Ik heb nog met Joop Zoetemelk een bergje mogen beklimmen daar, die was toen op het eiland voor clinics.
Louis
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 28 december 2003, 12:13
Mijn mountainbike: Santos SCC02
Contacteer:

Morgen vertrekken.... dus vandaag inpakken. Ik had een vraag gesteld bij wannabike of ze spd pedalen hadden, maar nog geen antwoord gehad.... Weet een van jullie of het zin heeft de fietsschoenen mee te nemen?
..../''''''\....../'''\.../''\...
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Ben ook aan het inpakken. Ik neem gewoon mijn eigen pedalen en schoenen mee.
Always ride with a smile!!!!!!
PesaH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: vr 15 augustus 2003, 10:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert '07
Contacteer:

Kunnen jullie misschien een verslagje doen en jullie ervaringen delen? Wij zitten hier te dubben of we naar Curacao gaan dit jaar en mooie mtb verhalen zijn natuurlijk een enorm plus punt!
Louis
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 28 december 2003, 12:13
Mijn mountainbike: Santos SCC02
Contacteer:

zo ik ben weer terug uit het mooie, warme Curacao. Ik heb 2x een ritje gemaakt, 1x met wannabike en 1x alleen. Meteen een tip, zorg dat je geen georganiseerde tocht maakt met Wannabike, er werd verteld dat er meerdere ervaren bikers mee gingen, maar helaas was het toch steeds wachten op degene met de minste ervaring. De andere ervaren biker uit Limburg (Vincent) was reed ook lekker door dus konden we samen steeds lekker vooruit. Bij deze toch waren ook verplichte stops bij een fort en een huisje... beetje jammer. Dus als je met Wannabike gaat rijden zorg dat je een echte tocht maakt. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat de auto van Ellemieke kapot was en ik geen eigen auto had zodat ik de dag dat ik eigenlijk zou gaan fietsen niet mee kon. Dan had ik Johnny D ook gezien.
De beste verhalen zal hij wel hebben qua biken ;)

De toch alleen was gewoon het volgen van de Jan Thiel Route. In de Jan Thiel baai was een paar dagen ervoor de ride of the roses gereden en die mountainbike route stond ook nog uitgepijlt, was erg leuk om te rijden.

Meer informatie over de routes http://www.curacao-actief.nl/index.php?id=818

Daar zie je dat je bijvoorbeeld bij Christoffel Park en zo ook heel mooi kan biken.

Johnny kom maar op met jouw verhaal....
..../''''''\....../'''\.../''\...
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Ook ik ben terug van een weekje biken op Curacao. Ik heb het wederom prima naar m'n zin gehad.
Zondag mee gedaan aan de Ride for the Roses, was enorm leuk om met de 'lokale' bikers (en vooral veel kinderen!!!) het atb rondje te doen rondom de Jan Thiel baai. Het was wel een supersnel rondje (aangekondigd 20km, werkelijk 10km!!). In no time terug, maar uiteiendelijk gaat het ook om de leuke sfeer.
Op zaterdag hadden we al een eerste verkenning gedaan op het WB circuit in de achtertuin van ons hotel. Het blijft het mooiste parcours (ca.7km) op het eiland. Gelukkig kende ik de weg nog van vorig jaar, dus dit speelterreintje heb ik op eigen gelegenheid gereden. Dit parcours heeft bijna alles wat de mountainbiker maar kan wensen. Mooie slingerende singletracks (met de nodige stekelstruiken...dus altijd mooie littekens!), kleine drop offs, een supersteile helling en dito afdaling, technisch. Schitterend gewoon, maar je moet de weg kennen en je moet niet vallen want de koraalstenen zijn vlijmscherp. Inmiddels zijn er ook weer nieuwe paadjes aangelegd die het plezier nog meer vergroten.
Om aan je kilometers te komen kan ik je aanraden dit parcours zeker drie keer achter elkaar te rijden. Hierna verlang je wel naar die palmboom op het strand (haha).
Dit parcours heb ik dus bijna elke dag gereden op eigen gelegenheid.
Op woensdag en donderdag hebben we een tocht met Wannabike gereden. Ellemieke kende ons al van vorig jaar en had voor ons twee mooie tochten geregeld met een gids (Tijl) van haar.
Het eerste was het parcours van Porto Marie. Om hier te komen had Ellemieke voor ons een auto geregeld omdat haar auto idd kapot was. Beginnend op het strand liggen er drie circuits door de plantages. Op zich een vrij simpel parcours, maar wel in een mooie omgeveing. Wel zat er een supermooi singletrack in met aan weerszijden metershoge cactussen. Een stuurfoutje is voldoende om je uit een cactus te moeten plukken!! Gelukkig is dat niet gebeurd. Wel is de huid van mijn armen volledig toegetakeld door de vele pica's (grote stekelstruiken).

Op donderdag hebben we samen met Tijl de route langs Koraal Tabak gereden aan de noordkant van het eiland. We zijn hiervoor vanaf ons hotel vertrokken zodat er deze dag echt kilometers op de teller kwamen (ca. 50km). Om op het parcours te komen eerst veel asfaltkm's dus, maar gelukkig nergens vlak en natuurlijk veel wind. Deze route was vrij eenvoudig maar toch weer geheel anders qua natuur. Veel koraalsteen en weinig op en af. Snel parcours dus. Ook hebben we hier nog een oud koloniaal landhuis bekeken want ook dit is mooi.

Louis...jij bent waarschijnlijk op fort Beekenburg geweest.
Vorig jaar heb ik namelijk deze tour ook gereden met Ellemieke zelf. Het is dan idd veel stoppen onderweg, dat is namelijk ook het uitgangspunt van Wannabike: op een sportieve manier meer van het eiland te zien en te leren kennen.

Je moet niet naar Curacao gaan om lange tochten te maken, want het klimaat zorgt er wel voor dat je alleen 's morgens vroeg (tot 11uur) of 's middags laat (na 15uur) lekker kunt fietsen.

Verder wist Ellemieke wie wij waren (na vorig jaar) nl. de meest ervaren bikers die ze tot dan toe gehad had. Voor dit jaar had zij dan voor ons ook een apart programma gemaakt. Wij (2man) hebben dan ook alleen met Tijl gereden zonder andere deelnemers en ook dat is prima bevallen.
Alhoewel... met een groepje 'toeristen' rondbiken kan ook enorm gezellig zijn. Het hoeft niet altijd 'hard bikkelen' te zijn, toch??

Foto's volgen nog.
Always ride with a smile!!!!!!
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

leuke dame in je midden!:P
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Gaaf om zo wat foto's te zien van Jan Thiel, heb 3 jaar op curacao gewoont helaas alweer eenjaar of 8 geleden.

Moet binnenkort maar eens teruggaan
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

de nieuwe foto's zijn op Pinkbike geplaatst!!

klik op mijn 'bike'
Always ride with a smile!!!!!!
PesaH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: vr 15 augustus 2003, 10:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert '07
Contacteer:

Wow, ziet er goed uit!. Maar als ik het goed begrijp is er een beperkt aantal kilometers aan parcours/trail?
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

De 'uitgezette' routes zijn allemaal niet zo lang qua kilometers, dus om toch lekker te kunnen biken, kun je deze rondjes een aantal keer achter elkaar rijden of nog een stuk weg er achteraan plakken. Maar vergis je eigen niet...lange tochten maken in de hitte kan je aardig slopen. Wij hebben daarom steeds 's morgens vanaf half 8 tot ca. 11uur en 's middags vanaf 15.30u tot 18.00u korte tochtjes gereden. En dat was ook leuk!
Always ride with a smile!!!!!!
PesaH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: vr 15 augustus 2003, 10:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert '07
Contacteer:

Ok, thx. Ben er helaas toch nog niet uit wat het gaat worden.
marien2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 31 juli 2006, 21:02

Ik ben net terug van 2 weken curacao. Het eerste wat ik heb gedaan ik bij het resort (Livingstone Jan Thiel) gevraagd naar de mtb mogelijkheden. Ik werd verwezen naar Wannabike, Ellemieke. Ik gaf aan dat ik graag met een wat bevorderden groepje zou willen rijden. Ik vroeg haar nog of ik zelf ook de routes kom rijden, maar dit kon volgens haar niet, lastige routes, moeilijk te vinden, erg technisch etc en ze wilde niet een fiets verhuren aan iemand die ze niet had zien fietsen...Maar ze kom wel wat voor me regelen met een paar ervaren mtb-ers mee en daarna kon in dan huren. Na een dag of vier nog maar is bellen.....Nou, ik kon het hele verhaal nog eens doen en niets geregeld!?...ze kon het zich niet meer herinneren...het was erg druk met grote groepen kinderen, bla, bla(?).

Gelukkig had ik in Nederland al wat speurwerk gedaan en kwam ik bij Dasiasport terecht.
http://www.dasiacuracao.com

Mannen, 1 advies: ga hier rechtstreeks heen huur een fiets en ga lekker je eigen gang. Je krijgt gratis een kaartje mee met de vaste routes en met een kaart van het eiland erbij vindt je prima je weg! Dasia heeft top service. Ik had mijn eigen spd pedalen mee en die werden op de fiets gezet. Prima fietsen met tubeless banden, helm, pompje, bidon erbij. Ik betaalde voor een vrijdag t/m maandag (3x24uur) slechts 25 euro! En het mooiste was dat de eigenaar van de zaak mij en mijn vriedin na het inleveren van de fiets met zijn eigen auto een lift terug gaf naar het hotel 5 km verderop, grote klasse!

Wacht niet te lang met reserveren want de huurvoorraad is beperkt. Ze krijgen er op korte termijn overigens 15 nieuwe huurfietsen bij.
O,ja nog een tip neem een camelbak of rugzak mee van huis....1 liter water per uur drink je met gemak! Ik had elke dag losse flessen water mee.....3 liter en dat was ook op na drie uurtjes sturen.

Dus, laat je niet verleiden door die commerciele praatjes van Wannebike voor een toeristisch rondje waar je 55 naf voor betaald.

Succes,
Marinus
Gebruikersavatar
Oetzi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 18 april 2007, 23:01
Mijn mountainbike: Bianchi Grizzly

marien2 schreef:Ik ben net terug van 2 weken curacao. Het eerste wat ik heb gedaan ik bij het resort (Livingstone Jan Thiel) gevraagd naar de mtb mogelijkheden. Ik werd verwezen naar Wannabike, Ellemieke. Ik gaf aan dat ik graag met een wat bevorderden groepje zou willen rijden. Ik vroeg haar nog of ik zelf ook de routes kom rijden, maar dit kon volgens haar niet, lastige routes, moeilijk te vinden, erg technisch etc en ze wilde niet een fiets verhuren aan iemand die ze niet had zien fietsen...Maar ze kom wel wat voor me regelen met een paar ervaren mtb-ers mee en daarna kon in dan huren. Na een dag of vier nog maar is bellen.....Nou, ik kon het hele verhaal nog eens doen en niets geregeld!?...ze kon het zich niet meer herinneren...het was erg druk met grote groepen kinderen, bla, bla(?).

Gelukkig had ik in Nederland al wat speurwerk gedaan en kwam ik bij Dasiasport terecht.
http://www.dasiacuracao.com

Mannen, 1 advies: ga hier rechtstreeks heen huur een fiets en ga lekker je eigen gang. Je krijgt gratis een kaartje mee met de vaste routes en met een kaart van het eiland erbij vindt je prima je weg! Dasia heeft top service. Ik had mijn eigen spd pedalen mee en die werden op de fiets gezet. Prima fietsen met tubeless banden, helm, pompje, bidon erbij. Ik betaalde voor een vrijdag t/m maandag (3x24uur) slechts 25 euro! En het mooiste was dat de eigenaar van de zaak mij en mijn vriedin na het inleveren van de fiets met zijn eigen auto een lift terug gaf naar het hotel 5 km verderop, grote klasse!

Wacht niet te lang met reserveren want de huurvoorraad is beperkt. Ze krijgen er op korte termijn overigens 15 nieuwe huurfietsen bij.
O,ja nog een tip neem een camelbak of rugzak mee van huis....1 liter water per uur drink je met gemak! Ik had elke dag losse flessen water mee.....3 liter en dat was ook op na drie uurtjes sturen.

Dus, laat je niet verleiden door die commerciele praatjes van Wannebike voor een toeristisch rondje waar je 55 naf voor betaald.

Succes,
Marinus
Ik heb net de kerst en oud en nieuw doorgebracht op Curacao. We zaten in het Chogogo resort bij de Jan Thiel Baai. Ik heb een week lang een fiets gehuurd bij het resort en dat was prima geregeld. Ik fiets elke ochtend een rondje rond de baai maar wilde ook een keer met een groep een ander gebied bezoeken. Dus Wannabike gebeld en antwoord was "we gaan voor je kijken wat er mogelijk is om aan te sluiten bij een groep en we bellen je zeker terug". 3 Dagen later maar weer gebeld en antwoord was dat mijn vraag op een briefje stond en het was wat lastig met de feestdagen om nog iets te regelen maar "je word zeker teruggebeld". Ik ben nu 2 dagen terug in Nederland en ik moet nog steeds teruggebeld worden.
Mijn advies: zoek een fietsmaatje en ga met z'n tweeen het mooie fietseiland verkennen. Huur een fiets bij Chogogo of bij Dasia.
Succes
Gebruikersavatar
Oetzi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 18 april 2007, 23:01
Mijn mountainbike: Bianchi Grizzly

Ik heb een film geplaatst op youtube met de route rondom de Jan Thiel Baai op Curacao. Opgenomen op 31 december 2007.
Plaats reactie