Stone King Rally - trip report

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

ben net terug van een weekje Piemonte / Ligurie. We hebben daar een trip gedaan die geinspireerd is op de Stone King Rally. Dat is een meerdaagse enduro race van de Monte Viso (Stone King) naar de Middellandse zee. Race aspect boeit ons niet zo, maar lange, technische afdalingen in ons voor ons nog onbekend gebied zeker wel :)

Omdat de officiele route aardig op zich liet wachten had ik zelf al een route uitgestippeld, maar uiteindelijk kregen we de avond voor we van start gingen ook de GPS routes van het evenement. De route heb ik uiteindelijk gecombineerd met ons oorspronkelijke plan. Pa was mee als chauffeur van de bus, die nam bagage mee en kon ons regelmatig bovenop een pas afzetten.

Eerste dag, met start in Sampeyre was rustig begin qua klimmen. Dankzij de Col Sampeyre (geasfalteerd), die we twee keer op zijn gereden, wel 3700 hm naar beneden 8)

hier op de achtergrond de Monte Viso, tijdens de eerste afdaling, richting Sampeyre. Afdaling leek deels geprepareerd, maar door de vele koeien aardig kapot getrapt.

Afbeelding

Tweede dag ging naar hoogste punt van de trip. De Monte Bellino, op 2937m, maar je komt via een schotterpad tot maar liefst 2830 meter. Laatste stukje fiets duwen of op de nek. Leuke afdaling, niet overdreven technisch, maar uitzicht was fantastisch. Bus kon tot 1600 meter komen deze keer, dus nog aardig stukje klimmen.

Afbeelding

Derde dag was terugkijkend een klassiek dagje Piemonte voor ons. Tocht om de Monte Thibert. Eerst met de bus omhoog, naar 2400m. Dan stuk klimmen en lopen naar bijna 2700 meter. Flink inspannend en door de hoogte snel buiten adem.

Afbeelding

Nog een extra piek meegepikt om de afdaling nog wat langer te maken. Fiets op de nek, dat wel.

Afbeelding

Dan 1800hm naar beneden. Dit was het eerste deel.

Afbeelding

deze is halverwege genomen. Op de achtergrond zie het je Monte Rosa massief in Zwitserland.

Afbeelding

eindigend met een fantastisch flowy afdaling door het bos, met flink wat haarspeldbochten, aantal snelle stukken en een flink pak bladeren.

Precies op tijd beneden voor een 9 gangen lunch in een lokale trattoria. :bier: Na de lunch nog aan de andere kant de berg af, richting Sambuco. Net voor donker binnen om weer aan te schuiven voor een 6 gangen diner in het hotel. :D

Volgende dag was overgangs etappe tussen Piemonte en de Roya vallei in Frankrijk. Paar korte afdalingen, vooral door het bos. Erg leuk, niet zo vaak meegemaakt dat er zulke toffe bos secties liggen in een gebied met zulke hoge bergen. 's Middags nog een mooie logistieke puzzel. De tunnel tussen Italie en Frankrijk was dicht, waardoor de bus ons niet meer kon bereiken. Dus maar even wat tandenborstels gehaald en in de fietskleren aan het diner en ontbijt :)

Dinsdag al weer terug Italie in. Serieuze klim van ongeveer 1300hm, maar gelukkig zelden erg steil en prima ondergrond. Laatste stuk was vrij spectaculair. Smal paadje langs serieuze afgrond

Afbeelding

Afdaling was technisch. Veel rotsen, scherpe stenen en flink steil. Totaal 2000hm naar beneden. Af en toe maar even pauze om de armen en bovenbenen wat te ontlasten.

Dan alweer tijd voor de laatste dag. Van Pigna naar Bordighera, via twee Stone King segmenten. Afdaling van Monte Couta naar Dolceaqua is een van de mooiste die ik heb gereden in Ligurie en in een betere staat dan veel van de trails in Finale.

Afbeelding

flink steil af en toe ook. Lastig te vatten in een foto, maar dit geeft een beetje een beeld.

Afbeelding

Dit was een foto van het laatste segment, van San Romolo naar Bordighera. Die hadden we wel eens eerder gereden tijdens een enorme hoosbui, maar droog gaat het een stuk beter over die rotsplakken

Afbeelding

Tof weekje al met al. Mooie trails, schitterende omgeving, heerlijk rustig overal en zoals gezegd verrassend veel bos. En het eten was fantastisch, ook niet onbelangrijk. :bier:
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

:-q

Heel tof!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Heel gaaf, mooie bike ervaring :-q
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Gaaf verslag, complimenten!
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Mooi. Begin september ook een enduroweek gedaan, maar dan in Queyras/Frankrijk. Veel soortgelijke vergezichten en paden. Prachtig. Onze gids had enkele weken daarvoor op uitnodiging de Stone King gereden.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik denk gelijk 2 dingen:
1. Wat een enorm gaaf avontuur!
2. Hoe heb je in hemelsnaam die foto's gemaakt? :O

;)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi verslag
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

PaneVino schreef: ma 26 september 2022, 10:32 Ik denk gelijk 2 dingen:
1. Wat een enorm gaaf avontuur!
2. Hoe heb je in hemelsnaam die foto's gemaakt? :O

;)
1. 👌
2. Ik reed ofwel helemaal vooraan of helemaal achteraan en sprong vaak even snel van m’n fiets. Even telefoon uit de broekzak en weer verder 🙂. Croppen van de foto’s draagt wellicht ook nog bij. En dat paadje in de lucht lag net na een bocht waar ik nog stond 😉
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Cubie schreef: ma 26 september 2022, 10:27 Mooi. Begin september ook een enduroweek gedaan, maar dan in Queyras/Frankrijk. Veel soortgelijke vergezichten en paden. Prachtig. Onze gids had enkele weken daarvoor op uitnodiging de Stone King gereden.
Klopt. Erg vergelijkbaar met de Queyras. Net zo ruig, leeg en vergelijkbare hoogtes. Op zich niet zo gek, onze tocht begon aan de andere kant van de Col Agnello, wat soort van het einde van de Queyras is. Twee verschillen, je kunt hier fietsend hoger komen (minder lopen) en er zijn meer stukken door het bos.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Gaaf hoor en mooie foto's gemaakt.

Heb ook wel interesse om zoiets te gaan doen, dit lijkt me een georganiseerde tocht? Als dat zo is mag ik vragen wat er allemaal voor je geregeld wordt?
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

prachtig! En relaxt dat je een chauffeur had.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

orbeaoiz schreef: do 29 september 2022, 13:40 Gaaf hoor en mooie foto's gemaakt.

Heb ook wel interesse om zoiets te gaan doen, dit lijkt me een georganiseerde tocht? Als dat zo is mag ik vragen wat er allemaal voor je geregeld wordt?
Er zijn verschillende gidsreizen, de ene wat meer gericht op bikepark, de andere enduro of juist weer XC. Bij enduro heb je regelmatig uplifts (vaak met een busje, soms een skilift) en er zijn ook echte upliftreizen. Die laatste heeft mijn voorkeur. Makkelijk bv 1000hm overbruggen en dan focus op de afdaling. Zo kun je meerdere trails per dag rijden.

Wat wordt er geregeld? Vaak een soort all-in formule, dus hotel met ontbijt/diner en dan lunch onderweg. Drankjes op eigen kosten. Omdat je vaak door een gebied trekt ook wisselende hotels. Zaterdag-Zaterdag en van zondag-vrijdag 6 dagen biken, soms met rustdag op woensdag.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Deze heb ik zelf georganiseerd, maar dat is eigenlijk alleen maar mogelijk als je een chauffeur hebt of gebruik maakt van lokale shuttles. Verder kwestie van juiste trails zoeken (ik gebruik vaak vttrails.fr) en hotels boeken. Maar enige ervaring is wel aan te bevelen om te bepalen wat wel en niet te rijden valt. Bij gebrek aan de officiële route (kreeg ik avond van tevoren binnen :D ) had ik zelf al een plan voor de hele week gemaakt.

Dit is de officiële route trouwens

https://stonekingrally.org/touringclub/
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben niet zo van de enduro maar mooi verslag en gave foto's. Zo te zien uitstekende condities.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie