herfstvakantie tips

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar wat tips of inspiratie. Ik wil in de herfstvakantie een week op pad met het gezin. Ik heb een aantal voorwaarden of wensen.

Ik reis met een camper. Wil niet langer dan 1 reisdag onderweg zijn vanuit NL. Maar dat geeft een behoorlijk gebied.
Ik wil vanuit de camper meteen gaan fietsen, niet nog ergens naar toe moeten. Gezin fietst niet mee trouwens.
Als het (heel erg?) meezit heb ik tegen die tijd een e-mtb, dus hoogtemeters zijn welkom.
Ik zoek geen bikepark of liften.
Wat ik wel zoek is rust, natuur, uitzichten, etc.

Deze zomer was ik in Treungen in Noorwegen. Tot nog toe was die plek voor mij perfect. Om een idee te geven waar ik van houd. https://www.visitnorway.nl/listings/mou ... ise/11032/
Voor het gezin zoek ik natuur, wandelen, buiten, maar volgens mij is dat op elke MTB plek te vinden.

Ben benieuwd of jullie goed ideeën hebben.
Ramon
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Afgelopen herfst zijn wij met ons kampeerbusje naar de.Harz geweest.

Dat was wat dat betreft een prima bestemming. Wij stonden op http://www.harz-camp-goslar.de/galerie/index.html

Wat een prima uitvalbasis was maar voor een gezin mss wat saai. Wel vanaf daar overal zo het bos in. Liebesbankweg is leuk wandelen en mag je ook fietsen (ook best leuk trouwens) met hier en daar wat singletrack.

Goslar is zelf ook wel een aardig stadje.

Heb wat plaatjes voor je opgezocht die ik tijdens het fietsen heb genomen(dit was in november):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wij waren daar 3 dagen en het was voor het eerst na de Corona, dat we weer naar het buitenland gingen. dus misschien dat dat er voor zorgde dat ik alles weer extra mooi vond, maar ik heb er wel van genoten.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

dank je, ziet er inderdaad mooi uit. Maar ik merk dat ik een beetje verwend ben met mijn trip naar Noorwegen. Dus ik zoek denk ik iets hogers, wilders, ruigers. Maar misschien is dat teveel gevraagd voor 1 dag rijden.

AfbeeldingIMG_1812 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1816 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1814 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1866 by Ramon de Meijer, on Flickr

En dit was onze wild 'camping':

AfbeeldingIMG_1884 2 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1891 3 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1890 2 by Ramon de Meijer, on Flickr
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

ja het is geen Noorwegen natuurlijk :D

Mooie foto's hoor!

Maar ik ga dit draadje met belangstelling volgen, want voor november zoeken wij ook nog.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1459
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Noorwegen ga je niet vinden binnen één dag, dat is een feit en daar kan niemand wat aan veranderen :roll: Het is daar zo bizar mooi, enkel Canada kan daar in mijn ogen overheen. Maar dat red je ook niet in één dag :D

Is het Mullerthal in Luxemburg een optie? Daar mag je op alle wandelpaden lopen en voor het gezin is er ook wel genoeg te wandelen of zien in de omgeving. Roofvogelshows, rodelbanen, binnenzwembaden (weet ik zo even niet uit mijn hoofd), maar als je rond Berdorf gaat zitten heb je ook een mooie uitval naar Duitsland voor bijvoorbeeld Trier (en goedkoper boodschappen doen).
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

De Harz is geen Noorwegen, maar je vindt er echt wel hoogteverschillen en ruigere stukken. Rond de Brocken kun je best aardig wat HMS maken. Vorig jaar gewandeld en het leek mij echt heel mooi fietsen. Alleen al die kaalslag aan bomen waar zo'n klein rot kevertje voor verantwoordelijk is. Dat geeft echt een bizar plaatje.

Mullerthal is ook echt mooi fietsen, maar zou ik niet zo snel in een vakantieweek of weekend gaan fietsen. Je deelt daar de mooie paden met wandelaars en die zijn er daar best veel.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat is de definitie van 1 reisdag? Ondanks dat NL klein is, geeft 1500km vanuit Maastricht wel wat andere mogelijkheden dan 500km vanuit Den Helder.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

De Vogezen in Frankrijk een idee? Uurtje of 5 rijden dus prima te doen.
Zodra je de parkeerplaats afloopt is elk wandelpad bezaait met stenen/rotsen/wortels, dus prima ruig. Meertjes zijn er ook overal.

Vaste routes zijn leuk om te klimmen met veel rotsen en wortels, maar elke afdaling is over een flauw grindpad. Er zijn wel megaveel afdalingen te vinden op trailforks, qua moeilijkheidsgraad lijkt er geen limiet.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Vogezen, Zwarte woud, Sauerland, wellicht zelfs Tsjechie of Bayern?
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

cheeta schreef: do 22 september 2022, 18:18 Wat is de definitie van 1 reisdag? Ondanks dat NL klein is, geeft 1500km vanuit Maastricht wel wat andere mogelijkheden dan 500km vanuit Den Helder.
Goede en terechte vraag. In Noorwegen wel geleerd niet in km’s te rekenen, want het schiet niet op daar. Hier in de omgeving is dat natuurlijk anders en gaat het wel vlot.

Maximaal 10 uur denk ik. Als het 12 wordt maar daardoor het paradijs is wil ik het overwegen. Minder reistijd is fijn, maar als het binnen de dag blijft niet belangrijk.

Het liefst heb ik straks een aantal opties in verschillende windstreken, de camper geeft de mogelijkheid last minute het beste weer te kiezen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Jeroen90 schreef: do 22 september 2022, 18:55 De Vogezen in Frankrijk een idee? Uurtje of 5 rijden dus prima te doen.
Zodra je de parkeerplaats afloopt is elk wandelpad bezaait met stenen/rotsen/wortels, dus prima ruig. Meertjes zijn er ook overal.

Vaste routes zijn leuk om te klimmen met veel rotsen en wortels, maar elke afdaling is over een flauw grindpad. Er zijn wel megaveel afdalingen te vinden op trailforks, qua moeilijkheidsgraad lijkt er geen limiet.
Dat klinkt goed. Al zijn die afdalingen over flauw grind en klimmen over rots en wortels wat mij betreft precies verkeerd om😇
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

MarkMeisner schreef: do 22 september 2022, 17:31 Noorwegen ga je niet vinden binnen één dag, dat is een feit en daar kan niemand wat aan veranderen :roll: Het is daar zo bizar mooi, enkel Canada kan daar in mijn ogen overheen. Maar dat red je ook niet in één dag :D

Is het Mullerthal in Luxemburg een optie? Daar mag je op alle wandelpaden lopen en voor het gezin is er ook wel genoeg te wandelen of zien in de omgeving. Roofvogelshows, rodelbanen, binnenzwembaden (weet ik zo even niet uit mijn hoofd), maar als je rond Berdorf gaat zitten heb je ook een mooie uitval naar Duitsland voor bijvoorbeeld Trier (en goedkoper boodschappen doen).
Thanks. Met de boot vanuit Eemshaven is het nog bijna te doen in een dag. Maar wel wat kostbaar voor een week.
Ik ga Luxemburg even checken.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het gebied op de grens van Duitsland en Tsjechië. Zo een 750 km van Utrecht. Hier heb je bijvoorbeeld dit rondje https://www.stoneman-miriquidi.com/

Open tot en met 31 oktober en met (volgens de website) "skandinavisch anmutenden Landschaften".
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Willem Altes schreef: vr 23 september 2022, 00:08 Het gebied op de grens van Duitsland en Tsjechië. Zo een 750 km van Utrecht. Hier heb je bijvoorbeeld dit rondje https://www.stoneman-miriquidi.com/

Open tot en met 31 oktober en met (volgens de website) "skandinavisch anmutenden Landschaften".
dat klinkt erg goed, afstand ook prima te doen. En daar ben ik nog nooit geweest. Ga ik eens goed bestuderen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Hoe zouden jullie denken over de Dolomieten? In de winter en zomer is het daar erg mooi. Maar is er goed te rijden op de MTB? En is de eind oktober niet te laat, ivm sneeuw?
Plaats reactie