MTB vakantie Schotland - tips?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Jefro98 schreef: zo 21 augustus 2022, 17:27
Charlie Skeen schreef: zo 21 augustus 2022, 13:33

Wij gaan in september met een groep naar Glentress/Innerleithen. Volgens de website van Scottish Forrestry is de rode route van Innerleithen nog steeds gesloten. Heb je die in mei ook gefietst?
Van de 7Stanes loop daar hebben wel de rode gereden en op het laatst wat off piste gegaan met behulp van Trailforks, misschien daardoor de blokkades gemist maar volgens mij is alles open:

https://strava.app.link/RcS3ijF0Fsb
Bedankt voor de info. Dan gaan wij het maar gewoon proberen. Net als jij heb ik het laatste deel van het rondje wat aangepast. En toevallig ook de Angry Sheep trail in het rondje opgenomen.

We hebben 4 dagen om te fietsen. De planning is 3 dagen in Glentress en 1 in Innerleithen. Volgens mij liggen er genoeg trails om ons 4 dagen te vermaken. Ook in Glentress zijn er veel tracks buiten de vaste routes.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Charlie Skeen schreef: ma 22 augustus 2022, 19:56

Bedankt voor de info. Dan gaan wij het maar gewoon proberen. Net als jij heb ik het laatste deel van het rondje wat aangepast. En toevallig ook de Angry Sheep trail in het rondje opgenomen.

We hebben 4 dagen om te fietsen. De planning is 3 dagen in Glentress en 1 in Innerleithen. Volgens mij liggen er genoeg trails om ons 4 dagen te vermaken. Ook in Glentress zijn er veel tracks buiten de vaste routes.
Dat gaat zeker goed komen.
Alleen in Innerleithen zou ik me al een week kunnen vermaken.
De 7stanes loop ligt daar ten zuiden van het dorp maar ten noorden ligt the Golfie.
Dat is een waar enduro paradijs. Daar hebben we 2 dagen gereden maar nog niet de helft van alle trails gedaan.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Begreep wel van een local dat ze niet zo blij zijn is dat alle "toeristen" off piste gaan rijden.Paar locals heeft de forestry commission niet zo'n problemen mee maar als het te druk gaat worden (met daarbij behorende ongelukken) zou het wel eens verboden kunnen worden.

Street pigeon heeft wel veel van de off piste trails
op YouTube staan:
https://www.youtube.com/channel/UCdlqFf ... Eh9V5oOv2g
Have fun!
Rinse.
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Ok, zojuist terug van Schotland, was heerlijke reis! We zijn vanuit Newcastle Schotland binnengereden.

Hier korte samenvatting van een aantal hoogtepunten:

Mabie
Nabij Dumfries. Hier gestart, erg leuke rode XC route, prachtige omgeving, alsof je zo een paar Hobbits gaat tegenkomen. Hoteltip: Mabie House Hotel, letterlijk aan de route. Leuke binnenkomer en dicht hij de grens.

Glenlivet
Kende het alleen van de whisky, maar je kunt hier schitterend fietsen. Hele leuke flowy rode XC/trail route, prima te doen met XC fiets. Waar ik van houd: paar keer lang klimmen en dan ook lang afdalen met wat snelheid. Wederom adembenemend mooie omgeving.

Ben Nevis / Fort William
Hoogtepunt van de vakantie. Hier de gondel gepakt met mtb naar boven, om ons vervolgens lekker naar beneden te laten storten. De blauwe route is "Intermediate", neigt soms naar rood, maar is zeer goed te doen. Leuke is dat je echt lang in de gondel gaat, dus ook heerlijk lange afdaling. Werkelijk prachtige vergezichten, je kijkt kilometers ver om je heen naar een prachtig landschap met bergen en heuvels. Leuk is dat je
onderaan de berg in een bosgedeelte komt en je een aantal verschillende deelroutes kunt kiezen. Leuk voor wat afwisseling. Ook gedaan: de zwarte route "Top Chief". Mooie lastige technische route. Eigenlijk was mijn XC fully (120mm voor 115 achter en erg steile balhoofdhoek) hier totaal ongeschikt voor. Hier was ik echt zwaar underbiked. Maar nieuwe fiets (Spectral) helaas niet geleverd nog. En ik dacht als ik er toch ben toch maar even kijken. Maar sommige stukken waren echt too much qua rotsen en steilheid. Ook voor de gein de Nevis Range World Cup Downhill track geprobeerd, die is oranje gelabeld, wat volgens de beschrijving nog een trapje extremer zou zijn dan de zwarte route, Maar eigenlijk vond ik deze route beter te doen dan de zwarte route. Maar zoals gezegd: hier moet je eigenlijk een heel andere fiets hebben en eigenlijk ook wel een full face helm en andere bescherming, welke ik nog niet heb.

Kirroughtree
Ook hier weer het idee dat je Hobbits tegen zou kunnen komen, schitterende omgeving weer. Rode route gedaan, prima te doen, iets meer technisch en iets minder flowy dan de andere routes.

Newcastleton
Prachtige omgeving, prachtige flowy rode route gereden, XC/trail achtig. Vergelijkbaar met Glenlivet, alleen helaas aantal delen van de route afgezet wegens stormschade.

Helaas niet aan Innerleithen toegekomen door omstandigheden,
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bedankt voor de info ! :-q , zeker weer wat stof om na te denken voor de volgende vakantie / verblijf .
De optie met de boot , en dan met de auto naar het gewenste gebied heeft de voorkeur , en waarschijnlijk April /Mei periode , in ieder geval niet in een schoolvakantie ....

Ik ga ook eens op de https://dmbins.com/ride-guide/tweed-val ... es-trail-5 kijken en lezen ... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Goedemiddag,

Mijn hond en me vriendin gaan dit zomer naar Scotland,
We hebben 4 weken gepland en eigenlijk is de bedoeling om van Edinburgh > Inverness > Island of Skye > Fort Williams > Glasgow.
Mooi rondje.

De MTB gaat ook mee, en ik weet uit ervaring dat Schotland niet echt MTB routes heeft fatsoenlijk uitgestippeld.
En in de periode dat ik daar gewerkt heb voor 7 maanden, en veel gewandeld en munros beklommen in mijn vrije tijd ook niet echt MTB'ers gespot.
Ik weet dat in de zomers de bikeparken wel open zijn bij Ben Nevis, en Glencoe, Perth etc etc.

Zag dat hierboven wel wat dingen genoemd werd, maar dat is eigenlijk maar een klein stukje van Schotland.
Als ik Alltrails en Komoot er ook bij pak, is er weinig mogelijkheden wat uitgestippeld is in de Highlands, bij de Edinburgh en Glasgow is er genoeg te vinden.

Uit ervaring zijn veel routes best wel te fietsen ook al heb ik ze gelopen in Schotland, zouden er stukken zijn waar je af moet stappen.
Je mag gewoon fietsen waar ook wandelaars lopen, dus op dat gebied ben je best vrij wat ik weet.

Dit topic zal een vervolg krijgen eenmaal de reis meer uitgestippeld word.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Tristaan schreef: zo 15 januari 2023, 17:13

Zag dat hierboven wel wat dingen genoemd werd, maar dat is eigenlijk maar een klein stukje van Schotland.
Als ik Alltrails en Komoot er ook bij pak, is er weinig mogelijkheden wat uitgestippeld is in de Highlands, bij de Edinburgh en Glasgow is er genoeg te vinden.
Hierboven heb ik ook deze gedeeld: https://dmbins.com/ride-guide/

Hier staan ook Highlands Aberdeenshire etc. tussen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Als je op komoot Scotty Laughland opzoekt, kun je bij hem ook mountainbike routes vinden.
Hij heeft een aantal collecties staan die o.a. met de Scottish forestry zijn gemaakt.

We gaan in september ook 3 weken naar Schotland. Dit keer vooral om in de highlands te fietsen en te wandelen.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Ik ga met vrienden naar schotland in juni, maar hun fietsen helemaal niet.

Het wordt dus een dag alleen een fiets huren.

Ik zag dat innerleithen echt absurd gnarly is. Lijkt mij niet handig om alleen te doen. Of valt dat mee?

Glentress lijkt mij dan een betere optie of niet?

En is het wijs om een full face mee te nemen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je eigen helm is wel fijn, minder kans op beestjes
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

psychonaut038 schreef: ma 23 januari 2023, 22:37 Ik ga met vrienden naar schotland in juni, maar hun fietsen helemaal niet.

Het wordt dus een dag alleen een fiets huren.

Ik zag dat innerleithen echt absurd gnarly is. Lijkt mij niet handig om alleen te doen. Of valt dat mee?

Glentress lijkt mij dan een betere optie of niet?

En is het wijs om een full face mee te nemen?
Als je de route deelt met je vrienden, en je bent bereikbaar, zal ik zeggen gewoon doen. :-q :-q
Je kent de tracks toch niet, dus ga er vanuit dat je toch niet maximaal volle polle gaat fietsen dan.
Antwoord je niet, kunnen ze je zoeken, :lol:
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In Glentress rijden de meesten zonder full face. Er zijn er wel die het doen, maar je moet zelf klimmen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

glentress is inderdaad wat makkelijker dan innerleithen.
de blauwe route is qua moeilijkheid vergelijkbaar met bv. utrechtse heuvelrug.
rood is wat moeilijker, maar als je al een full face (en bikepark ervaring?) hebt, dan is rood geen probleem.
een gewone helm is in principe voldoende voor de xc trails als je op de rode voluit de jumps wil pakken, zou een full face en eventueel knie beschermers ook kunnen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Als je op Glentress of Innerleithen op de 7stanes routes blijft dan hoef je niet al te gekke gnar te verwachten en heb je geen full face helm nodig.
Wil je op een Trailforks avontuur gaan in Innerleithen - Golfie dan kun je wel wat meer gnar verwachten, dat is het terrein waar de EWS de routes heeft. :bier:
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

En die zwarte route bij glentress?

EWS is ver boven mijn niveau. In verbier toen een klein stukje gereden. Mij niet bellen.

Kun je bij Innerleiten ook makkelijk een route maken of jeb je daar wel echt trailforks nodig?

Is de uplift het ook waard?
Plaats reactie