Anfo, Idromeer

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

Aankomende zomer ga ik met de familie naar Anfo, aan t Idromeer. T gaat niet gewaardeerd worden als ik ik 1 of 2 hele dagen weg ga om te fietsen. Heb ook nog niet besloten of ik m'n fiets mee ga nemen voor n halve dag plezier. Aan de andere kant ik kom er niet zo vaak :lol:

Maar vandaar mijn vraag, weet iemand of er wat leuke trails liggen in de buurt v Anfo.?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

T gaat niet gewaardeerd worden als ik ik 1 of 2 hele dagen weg ga om te fietsen
Dat begrijp ik niet, het is toch ook jouw vakantie?
Of mag je het hele jaar werken zodat de familie mag bepalen wat er gaat gebeuren? (wil niet stoken in een goed huwelijk, maar toch... :tong )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Ik lees even mee, zit in de zomer ook een week aan het Idromeer, maar dan aan de overkant.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

dit boekje is al wat ouder, maar misschien ter plekke nog beschikbaar.
de manier waarop de routes zijn ingetekend is soms even puzzelen.
maar het staat vol mooie routes in verschillende moeilijkheidsgraden.

vanuit Anfo recht omhoog kom je bij monte Breda. de klim is allemaal asfalt, misschien dat je gezin je omhoog rijdt?
dan een stukje lopen met je fiets in de ene hand en een staalkabel in de andere.
daarna een lange flowende trail over de bergkam naar beneden. hier en daar een serieuzere technische passage, vooral in het begin, daarna wordt hij makkelijker.


aan de andere kant van het meer is meer keuze. de klassieker is 136 tornanti
136 haarspeldbochten tot aan het meer. je hoeft geen endo turns te kunnen, maar het zou het wel makkelijker maken
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

4 zomers een week gefietst. Echt heel gaaf en ruig. Aanrader. Wij zaten in Crone en hebben met David van Bike3Lands Shop gefietst. Dit is nog puur mountainbiken ipv die biljartlaken baantjes die overal worden aangelegd. Hals und Beinbruch.

136 tornati is gaaf, bucketlist materiaal. Als je nog geen endo kunt, dan kan je het hierna vast wel. Begin is sketchy bij het monument, einde is te doen. De klim naar Monte Stino is ronduit kut.

Mt Breda crest trail ook bucketlist maar onderschat hem niet. Onze gids wilde hem eigenlijk niet rijden omdat er de week ervoor iemand verongelukt was. De klim erheen is meer dan ronduit kut, geloof 1600 hoogtemeters oid, asfalt ook nog. Kan ook offroad maar dan moet je voor die tocht een hele dag uittrekken en niet alleen een middag. De helft van de klim is in de volle zon, wat in mijn geval, dodelijk is :winkie: laatste stuk in bos/schaduw.

Er liggen aan de Anfo kant richting Crone stukken die zijn afgesloten omdat er meerdere (!) doden zijn gevallen, die door de locals natuurlijk wel worden gereden, en door sommige niet locals ook...

Maar zoals gezegd, afhankelijk van je skills kan David je zeker verder helpen met de echt pareltjes onder de trails.

Er ligt sinds kort ook Bikepark Pagani, geen idee wat dat is, maar de 2 reviews zijn lovend LOL

Ik heb wel GPX van een stuk of 5 rondjes voor je evt, DM me dan even :)
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

Kijk, dat zijn bruikbare tips :-q

Ik ga me er ff verder in verdiepen en contact opnemen met Bike3lands. Klinkt allemaal wel heel verleidelijk :-D

@sik & Ironhorse, thanks.
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Paar dagen geleden de Mt Breda crest trail gedaan. Bijna de hele kam moeten lopen. Véél te technisch en die áfgrond!!! Maar wel súper gaaf uitzicht 🫶
Wat ons betreft valt het hier qua biken tegen. Vrijdag door naar Embrun.

@de majoor: nog lekker gefietst?
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

Ik kom net beneden vanaf Monte Stino. Heerlijk gefietst. Moet wel zeggen dat ik met n gids was. Uplift naar boven geregeld en via natuurlijke paden naar beneden.

Als ik de gids moet geloven zij er heel veel technische paden in de omgeving te vinden.
Ik was dan ook heel blij met de gids.
Veel rotsen en wortelpaden sommige stukken flink exposed, echt heel gaaf.!
Switchbacks en dropjes, ik vond t leuk.

Bike3lands in Crone is een leuke shop, leuke goodies, maar de huurfietsen vielen tegen.
Alleen maar Xc HT, ook elektrisch indien gewenst.

Locale gids zit op camping Azur langs t Idromeer, bij hem heb ik n Am/enduro fully kunnen huren.

Conclusie, je kunt hier mooi fietsen, als je de paden weet te vinden. Geen liften, dus of n uplift regelen of zelf aanpoten.
Supermooie omgeving :-q
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Ooohh, dat ik dit topic gemist heb!
Ben er in 2008 geweest en heb toen daar wat paden gefietst op m’n 26” hardtail. Met routebeschrijving erbij maar dat was niet meer dan een lijstje met opdrachten.

Wat gaaf daar, oude militaire wo1 paden, rivierbeddingen, uitkomen bij een boerderijtje waar een hele familie aan lange tafels aan het eten is, en vervolgens uitgenodigd worden om een sapje mee te drinken. Echt genoten daar.

Maar of ik toen al m’n ritjes opnam met gps? Geen idee

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Vandaag net aangekomen bij Idromeer, sta op Azur camping. Heb de gids al wel gezien, moet nog even vragen wat de verschillende niveaus we qua technische skills vraagt. @ de majoor: welk niveau heb jij gereden en hoe zag dat eruit? Heb mijn kona big honzo mee, dus daar moet het mee gebeuren. Hoor graag ervaringen en tips.
De Majoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Commencal meta, Kona rove, Kona Unit

@fleche, ik was met n groepjes de gids begon met n easy stukje om t niveau wat in te schatten. We hebben ook nog n technischer stuk met n kleiner groepje gereden, dat waren voor mij wel de leukste stukken. Volgens mij had hij t over S3 geloof ik.
Je kan ook n individuele tocht boeken, maar dat is wel n stuk duurder.

De moeilijkste stukken die ik daar gereden heb waren vergelijkbaar met pittige stukken in Les hautes rivieres ongeveer. Maar t was zeker niet de hele tocht zo technisch.

Weet je niveau niet, maar met n Honzo kun je daar prima uit de voeten.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Voor dinsdag een guided tour geboekt, dit zou het meer 'advanced' niveau moeten zijn. Niet dat ik een expert ben maar andere niveaus was echt beginner of medium waarbij er vooral over gravel en oude militaire wegen word gereden. Met die militaire wegen had ik vorige week bij Lago Maggiore al kennis gemaakt maar vond dat ik mezelf ook wel beetje mag uitdagen en in de 'advanced' zitten ook echte single track stukken. En volgens de gids zijn er altijd wel omwegen/optie om af te stappen/chicken runs mocht het toch te lastig zijn (niks om je voor te schamen toch? :-? ) En mezelf kennende neem ik meestal geen risico's die voor mij persoonlijk te groot zijn.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Vandaag mooie tour gehad, mooie trails. Meeste was goed te doen, 1 technisch gedeelte toch maar laten passeren. Het stuk daarvoor was een stevige wortelsectie die niet helemaal soepel ging en stuk daarna zou 4x zo lang zijn Daar moet nog even op geoefend worden om de technische skills met de hardtail wat op te krikken (of een fully kopen :lol: ). Misschien niet zozeer de steilheid/drop in die sectie naar misschien meer het onregelmatige waar je dan een lijn in moet zoeken en met redelijk vertrouwen je bike in kan sturen. Misschien iets voor een clinic in NL. Verder veel plezier gehad en genoten.
Plaats reactie