Trans - Provence GPX

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Hoi,

Voor 2022 zoek ik weer een leuke tocht. En de Trans - Provence (was ooit een Enduro wedstrijd) leek te me super gaaf om te gaan doen. Niet in wedstrijd vorm, maar gewoon als vakantie tochtje. Is er iemand die deze ooit heeft gedaan en wellicht wat info heeft? Ook ben ik op zoek naar een GPX..

:-q
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik ben redelijk bekend in het gebied van/met de trails van Trans Provence.

Hoe denk je dit logistiek te organiseren? Het is een race van A naar B dat gebruik maakt van uplifts om hoogtemeters te overwinnen. Dat gaat je zelf pedellend (zonder E-bike..) niet lukken. Bovendien eindig je dus iedere dag op een andere plek dan waar je begint; in sommige gevallen zelfs in een ander dal dat met de auto ik weet niet hoe ver omrijden is.

Bovendien worden veel van die trails erg weinig gereden doordat het zo'n afgelegen/dunbevolkt gebied is. Door de losse rotsige ondergrond, snelle erosie en hardnekkige vegetatie zijn trails daar redelijk snel (1-2 jaar) onrijdbaar worden totdat iemand wat onderhoud pleegt of er een meute fietsen over heen jaagt. In tegenstelling tot de Alpen heeft een gids in de Provence nog echt toegevoegde waarde om je over trails te kunnen sturen die echt in conditie zijn op dat moment.

Concreet: ik heb afgelopen juni een aantal trails gereden/gelopen waarvan ik weet dat ze tot een paar jaar terug in de TP zaten die dusdanig weggespoeld en overgroeid waren dat je er absoluut niet meer kon rijden..

Sorry voor mijn pessimistische boodschap maar ik wil je behouden voor een vakantie vol teleurstellingen. De Provence leent zich helaas minder goed dan de Alpen voor het na-een-tijdje-narijden-van-wedstrijdpacours-vakanties..
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Hoe ik het ging organiseren? Eerlijk gezegd nog geen idee. Ik heb alleen maar plaatjes gezien van de gebieden waar doorheen gereden wordt en die spreken erg aan. Zelf heb ik in die regio de Trans Verdon en de Chemin du Soleil gedaan.. Is best bevallen. Ook daar start je in A en eindig je in B, C, of D. Met een beetje plannen is dat heel goed te doen. Iets meer uitdaging in de route mag ook wel en zo kom ik dan een beetje hierbij uit. Als ik een route heb, ga ik daarna wel bedenken hoe het georganiseerd gaat/ moet worden. Misschien is vrouw lief wel zo gek om met een vriendin te gaan shuttelen ...

Dat erosie/ gebrek onderhoud verhaal is wel een dingetje... Daar heb ik niet over nagedacht..

Maar misschien moet ik iets anders verzinnen, tips zijn welkom :)
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Als je niet met een gids/organisatie op pad wilt dan heb je een aantal plekken in de Provence/Ligurie waar een wat grotere 'mtb-scene' is. Daar heb je een grotere kans op succes omdat er simpelweg meer gefietst wordt waardoor er veel in conditie is. Kijk dan eens naar Digne les Bains, of Sospel in de Provence of Dolceacqua, Molini en San Remo in Ligurie. Deze gebieden zijn voor mij buiten de Alpen om het MTB mekka van Europa: het is er fantastisch..

Hier opereren een aantal vakantie operators (Ride Sospel, Atipico, Rivierabike) waardoor er aardig wat verkeer is wat de trails in goede staat houdt.

Dieper in de Provence/meer richting Mercantour heb je de bikeparks van Valberg en Roubion welke zeer de moeite waard zijn: Mooie natuurlijk aanvoelende singletrack afdalingen. Daarbuiten moet je echt bereid zijn een hoop slechte trails tegen te komen en zo nu en dan een parel.

Ik houd overigens wel van mtb'en waarbij de nadruk op het afdalen ligt. De XC mogelijkheden ben ik niet van op de hoogte, maar die zullen er ongetwijfeld ook in overvloed zijn.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

DuReal schreef: di 7 december 2021, 17:08 San Remo in Ligurie. Deze gebieden zijn voor mij buiten de Alpen om het MTB mekka van Europa: het is er fantastisch..
Deze vind ik dan weer even interessant, ik kom er 1-2x/jr voor mijn werk. Waar moet ik dan ergens zoeken?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Willem Altes schreef: di 7 december 2021, 17:31 Je bedoelt deze?
https://www.utagawavtt.com/randonnee-vt ... -VTT-13832
Ongetwijfeld mooi, maar dit is niet een route die tijdens een van de Trans-Provence edities gereden is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat erosie/ gebrek onderhoud verhaal is wel een dingetje... Daar heb ik niet over nagedacht..
DuReal heeft een punt.
Ik woon zelf iets zuidelijker, maar ook veel in de Provence gefietst.
Langs de Middelandsezeekust regent het plaatselijk soms extreem hard. 20cm in 1 bui zijn mogelijk. Dan spoelt alles weg. Daarna weer een paar weken zon en de vegetatie schiet 2m omhoog. In dat gebied zijn de trails van vorig jaar compleet verdwenen.
Gebeurt niet jaarlijks en overal, maar dit soort schade ga je tegenkomen als je iets van een paar jaar geleden gaat narijden.

Nog iets, in het hoogseizoen is er extreem hoog bosbrandgevaar. Sommige gebieden zijn dan verboden toegang. Voor en naseizoen zijn beter. Ook voor jezelf. Ik kreeg de indruk dat je in de zomervakantie zou gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

dezelfde organisatie doet nu de stone king rally.
je kan ook buiten de wedstrijd om "the ride" doen, er staat nog niet veel info over op de site, maar bij de TP was er dacht ik ook een optie om shuttles en bagagevervoer te boeken.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

sik schreef: wo 8 december 2021, 01:28 dezelfde organisatie doet nu de stone king rally.
je kan ook buiten de wedstrijd om "the ride" doen, er staat nog niet veel info over op de site, maar bij de TP was er dacht ik ook een optie om shuttles en bagagevervoer te boeken.
hey goeie, dat had ik nog niet gezien! Zal mij eens aanmelden voor de mailing list.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Van de Trans Provence race zijn er weinig GPS bestanden te vinden. De organisatie daarvan stelt het niet op prijs als die gedeeld worden. Ik heb zelf deze https://www.utagawavtt.com/randonnee-vt ... -VTT-13832 een keer gecombineerd met GPS tracks van de 2011 editie die ik wel online gevonden heb. Maar zonder shuttle heb je daar een aardige kluif aan. Die 2011 TPS race segmenten waren in prima conditie (bestaande wandelpaden allemaal)en over het algemeen fantastische afdalingen.

Stone King ziet er veelbelovend uit. Nieuw gebied voor mij, vooral het noordelijke Italiaanse deel, maar dat deel van de Alpen is over het algemeen top. Leeg en ruig. Voordeel van Stone King is ook dat ieder jaar de route gewoon is na te rijden :-q
Plaats reactie