Transpirinaika

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Rossifumi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 7 november 2004, 13:18
Mijn mountainbike: Cube Ams Pro 2005

Zijn hier mensen die de Transpirinaika gereden hebben?????
Splenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 4 november 2004, 15:39
Mijn mountainbike: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Nee.
Maar heb je mss wat meer info? Waar, wanneer, link...? Kan handig zijn.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Backstedt
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 december 2004, 23:29
Mijn mountainbike: Cannondale

Ik heb hem in september gereden, wat wil je weten?
Rossifumi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 7 november 2004, 13:18
Mijn mountainbike: Cube Ams Pro 2005

Wil hem graag volgend jaar rijden, wil graag weten hoe je voorbereiding erop was...
Backstedt
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 december 2004, 23:29
Mijn mountainbike: Cannondale

Rossifumi schreef:Wil hem graag volgend jaar rijden, wil graag weten hoe je voorbereiding erop was...
Ik heb vanaf april gemiddeld 4 keer per week gefietst, grotendeels op de racefiets. In het weekend altijd een lange duurrit.

De voorbereiding van de reisgenoten verschilde, maar in het algemeen had men behoorlijk wat kilometers in de benen. Iedereen had conditie genoeg, de enigen die moeite hadden met de reis waren twee deelnemers (die wel veel op me racefiets zaten) zonder MTB-ervaring. Zij hadden met name moeite met de afdalingen, die nu en dan redelijk technisch werden.

Verder een hele leuke reis en ook erg veel gelachen.
Er bestaat overigens nog een versie van deze reis met wat kortere etappes dan die van Col d'extreme, namelijk die van Poco Loco (belgisch). Deze kwamen we halverwege tegen (zij reden oost west, wij west oostwaarts)
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

ik snap het niet van die kortere etappes die je zegt, de totaal afstand oost west of west oost lijkt me hetzelfde en pocoloco doet er dacht ik hetzelfde aantal dagen over of heb ik het nu mis?? ik heb trouwens de pocoloco gedaan erg mooi vond ik. grtz.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gondor
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 27 februari 2005, 15:50
Mijn mountainbike: Gary Fisher Mullet

In een "grijs" verleden heb ik de tocht gereden. Was zondermeer een fantastische ervaring. De jongens die het organiseren zijn van een apart soort: ze zijn prettig gestoord, maar tegelijk kennen ze het hele gebied als geen ander. Wat ik gehoord heb, worden er elk jaar weer aanpassingen aan de route aangebracht, zodat de tocht steeds uitdagender wordt.
Het meest bijzondere is dat de tocht door meerdere typen bikers gereden kan worden. Omdat die gasten over de hele lengte-as van de Pyreneeën bijna elke gravelpiste en singletrack kennen, hebben ze elke dag een zwaardere en minder zware variant "in de aanbieding". In principe hebben ze hiervoor gekozen met het oog op slecht weer. Verder hebben ze voor de echt fanatieke bikers af en toe een soort "pionierspassage" in de aanbieding. Kan je aan het eind van de etappe nog effe voor je lol een extra 500 hoogtemeters doen met een gemidd. % van ver boven de 10!
Toen wij de tocht reden, hebben we in 15 dagen in totaal 15 minuten regen gehad. Dat schijnt het grote voordeel te zijn van de Spaanse Pyreneeën.
Voor mij was het grote voordeel dat het geen wedstrijd was en dat we met niet zo'n grote groep op pad waren. In je eigen tempo lekker afzien en tegelijk ook een beetje genieten van het landschap. Wat mij betreft veel interessanter dan wat ik bijv. in de Alpen gezien heb.
De maaltijden waren niet allemaal even OK, maar dat schijnen ze nu helemaal voor mekaar te hebben.
Volgend jaar zullen we met een stel fanatiekelingen in ieder geval weer van de partij zijn.
Er is ook een Duitse organisatie (Serac Joe) die een west-oost tocht organiseert. Ik zag dat deze gasten 825 Euro vragen, enkel voor begeleiding en bagagetransport. Dus zonder maaltijden en overnachtingen. Op de site van Col d'Extreme zag ik dat de Transpirinaika nu 800 Euro kost (incl. pitten en eten).
Je kan de tocht ook van oost naar west doen met het Belgische Poco Loco. Deze route kent een minder uitdagend traject, ze zijn wat duurder, en volgens zijn ze minder flexibel wat betreft dagelijkse routekeuze. Wij kwamen halverwege de tocht de deelnemers aan de Poco Loco tocht tegen. Het bleek dat die bikers elke ochtend hun eigen lunchpakket moesten klaarmaken. Bij ons was de door de begeleiders verzorgde, min of meer zamelijke lunch, steeds een van de dagelijkse hoogtepunten.
mappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 8 maart 2004, 23:32
Mijn mountainbike: ....Rohloff....

Heb niet de transpirninaika gereden, maar wel met col-d'extreme een vakatie gedaan. wij reden een custommade programma omdat wij niet zoveel dagen in de pyreneeen konden zijn.

2 uur regen gehad.
eigen bepakking mee voor halfpension.
per dag tussen de 60 en de 85 km
tussen de 1200 en de 1800 h-meters

en ze weten echt alle weggetjes! is echt supermooi! wij gingen op eigen bikes en reden een van te voren voor ons uitgestippelde route van overnachting naar overnachtingsplek. wij hebben ongeveer 8 dagen gefietst. (mijn broer en ik)

onze voorbereiding bestond voor mijn broer uit een vechtsporttraining en verder zo'n 100km fietsen per week. voor mij was het 1 tot 1,5 uur hardlopen verder ook ongeveer 100 km fietsen per week. (meestal de helft parcours of onverhard) verder hebben wij als voorbereiding de week voor de tocht nog ongeveer 200 km gefietst. Op eigen gelegenheid in de pyreneneen. Dit om ook een beetje aan het aantal hoogtemeters te wennen (was voor ons wel nodig).

succes :-q
morgen ga ik fietsen...
Maarten VTT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 8 februari 2006, 22:54
Mijn mountainbike: B1 Drone

In 2003 heb ik de Transpirinaika met www.col-d-extreme.nl gereden.
Dit is zeer goed bevallen. Ze volgen voornamelijk de Spaanse kant van de Pyreneeën, landschappelijk zeer mooi en afwisselend. Ik heb o.a. ook in de Zwitserse en Franse Alpen, Nieuw-Zeeland en Australië gemountainbiked en deze Transpirinaika is een absolute topper.
Groeten, Maarten
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Mijn god, die foto's, nu wil ik ook!!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik heb Transpirinaika in 2004 gereden.
Echt een aanbeveling, wel 'effe' wat trainen van te voren wat het is wel is waar ene 'klein' stukkie fietsen maar die bergen zijn zo verrekte hoog.
Oja neem een volgeveerde fiets en schijfremmen dan blijft het vakantie, anders wordt het dwangarbeid ;)
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik wilde hem dit jaar rijden, maar dat komt met school niet uit. Maar ik hoor er erg goede verhalen over.

Wat ik echt top vond was dat ik dit jaar een e-mail kreeg of ik in 2006 mee wilde doen, nadat ik in 2005 wat informatie had aangevraagd. Dat zie je in principe bij geen enkele andere organisatie. Alles is lekker persoonlijk, je krijgt niet een of ander standaard mailtje terug en al je vragen worden goed beantwoord.

Voor de komende jaren is het zeker iets wat ik wil gaan doen.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

ik ga mee dit jaar, ben benieuwd
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

ik ben geweest,het was geweldig,ik heb genoten.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Plaats reactie