Bike Parks en ander leuks in Noorwegen?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Afgelopen jaar zouden we een rondrit door Noorwegen maken. Dat ging ff niet door (1 of ander virus...), dus dit jaar in de herkansing.
De MTB gaat zeer waarschijnlijk mee. Wat zijn plekken die ik *moet* aandoen? (er rekening mee houdend dat ik OF alleen rij, OF met de mini-me).
Een bikepark bezoeken zou ook weer leuk zijn. Ik kwam er in ieder geval 3 tegen: Hafjell, Hallingdal en Trysil. Zijn er ervaringen met 1 van deze parken?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Jaren geleden eens in Hemsdal geweest, aardig bikepark zal nu vast groter zijn. Niet in geweest overigens, we hebben een xc rondje in de buurt gedaan. Dat bleek van 2 extremen, of schotter of wandelen. En met dat laatste bedoel ik steil, met de fiets op de nek bordjes volgen. Van een pad was geen sprake.. Hoewel het maar een hele korte kennismaking is, is Noorwegen wel zo te karakteriseren: extreme steile wanden en bovenop een plateau. Zoek dus goed!
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Toevallig kwam ik afgelopen week op dit artikel uit:
https://www.redbull.com/se-en/norwegian ... rails-bike

Noorwegen staat ook op de shortlist voor over twee jaar (dit jaar is al gepland), verder nog nooit geweest dus ervaringen kan ik helaas niet delen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen tov bijvoorbeeld de Alpen. De infrastructuur zal natuurlijk bij lange na niet in de buurt komen maar de omgeving compenseert daar weer voor. De vraag is of het een beetje geschikt is voor een mooie lift assisted enduro trip?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nooit met een MTB in Noorwegen gereden maar er zijn partijen die uplifts verzorgen:
https://www.anyexcusetoride.com/

Cahtro op bezoek:
https://www.youtube.com/watch?v=QP-GwS4xI-o&
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

THX. Ringebu ziet er tof uit. Ook nog eens in de buurt van Hafjell bike-park. Grote kans dat die het wordt.

#zinin!!

EDIT: bovenstaande schreef ik voordat ik de reactie van cheeta las. Ziet er ook tof uit. AAAAAAAHHH!11!!! keuzestress. :winkie: :bier: :bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik weet niet hoe tot hoe ver je in het noorden gaat, maar niet zo erg ver van Trondheim is er het bikepark van Are. Dat ligt in Zweden maar Noorwegen is erg smal daar, en dus niet veraf.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Als eerste opmerking, met de mountainbike kom je in Noorwegen makkelijker op plekken waar je met auto of zeglfs wandelend moeilijk komt. Niet al die plekken zijn even spannend om te rijden, maar zijn voor de uitzichten en ervaring wel de moeite waard. Wat wij hebben gefietst waren vaak gewoon wandelpaden/trails of prive tolwegen(met fiets zijn die vaak gratis :roll: ). Vooral de rode zijn behoorlijk uitdagend om te fietsen kan ik vertellen.

Wij komen al jaren in Noorwegen en dit jaar heb ik voor het eerst de MTB meegenomen, de vrouw ook trouwens. Gewone XC hardtail, dus wij hebben geen bike parks gezocht. Omgeving Lillehammer-Ringebu is gaaf, leuke plaatsjes ook, vooral Lillehammer. De gebieden Rondane(Ringebu) en Dovrefjell zijn plateaus en 's winters echt langlaufgebied. Volgens een Noor de saaiste stukken van Noorwegen, enigszins begrijpelijk, maar wel mooi om te fietsen. Deze gebieden zijn wat meer glooiend en wijdser qua uitzicht. Nog steeds wel ruig hoor, maar de fjorden en dergelijke zijn steiler, soms simpelweg onbegaanbaar.

In Juli/Augustus mag je een aantal weken op de oude militaire rondweg(karrespoor) in het Dovrefjell fietsen. Rondje van +-45km, maar echt ongelooflijk mooi qua omgeving en grote kans op het zien van Muskusossen. Naar mijn mening wel een aanrader ondanks dat je over oude gravel/karresporen rijdt. De muskusossen en de omgeving maken dit rondje wel de moeite waard. Iets hoger in het Dovrefjell mag je wel het hele jaar door rijden, maar dan kom je dus vaak op wandeltrails. Veel klimwerk totdat je op plateau's of in dalen komt.

Kennissen van ons wonen in Ringebu en hij gaf aan dat MTB op de fjell van Ringebu ook wel leuk was, maar wel redelijk vlak en vooral heel erg nat. Ook in de zomer. Dus veel muggen, bereid je daar serieus op voor, want als je in het verkeerde seizoen daar bent wordt je echt opgevreten als je pech hebt.

Wat ook gaaf is is omgeving Loen. Met de fiets kun je over de tolweggetjes en wandelpaden echt super dicht bij de gletsjers komen. Ik vind dat in ieder geval prachtig. Je hebt in Loen ook een skylift waar ik ook mensen in full face helmen heb zien fietsen, dus daar valt ongetwijfeld ook wel wat leuks te vinden.

Hoe dan ook, Noorwegen is echt prachtig en ik denk dat je op de mtb nog meer kunt ontdekken dan de standaard plekken.

PS: je geeft aan dat je alleen rijdt...zorg voor goede GPS en bereikbaarheid en laat de thuisblijvers weten wat je planning is. Je hebt lang niet overal (vooral in de bergen niet) altijd mobiele ontvangst, dus houd je eigen veiligheid in het oog, want op sommige plekken kan het erg lang duren voordat je wordt gevonden. Wat dat betreft zijn bike parks misschien nog wel "veiliger" dan de (wandel)trails.
Clas Bryggare
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 11 februari 2015, 14:30

Trysil kun je prima doen met een xc fiets. Veel tracks dicht op elkaar bij de parkeerplaats en de moeite waard. De grootste attractie is een kilometers lange flowtrail langs de skihelling. Alles gratis, alleen de lift kost geld.

Åre, in Zweden is een DH bike park hoewel er nu in de omgeving gewerkt wordt aan familievriendelijke tracks. Zeker aan te raden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

TNX

De reis begint langzaam vorm te krijgen. We verblijven in ieder geval een dag of 4-5 in de buurt van Ringebu. Dat wordt een denk ik een combi van Hafjell bikepark en hopelijk een paar mooie Trails in Ringebu. Deels solo, deels met de mini-me (die zich ook prima weet te redden in een bikepark overigens). Mogelijk ook nog een paar andere bike-tripjes tijdens de rondrit. Verder heel veel hiken! (gelukkig zijn we een vrij actief gezin :winkie: )

Superveel zin in!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik werd laatst door een van de bikeguides van Free-Motion (Gran Canaria) getriggerd: https://www.instagram.com/canvashotel/.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij Lillehammer heb je jaarlijks ook de Birken:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dan zijn we weer terug in Nederland helaas.
Wel inmiddels oa een huisje geboekt bij Hafjell (bike-in and out :winkie: :winkie: )

Omdat de wintersport dit jaar zeer waarschijnlijk door onze neus geboord gaat worden hebben we besloten onszelf te trakteren op een extra week zomervakantie. Met tijd voor h/biken dus!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook op https://ut.no/ (goed voor je Noors) selecteren op sykkeltur, dan vind je bijvoorbeeld deze: https://ut.no/turforslag/1114505/hitfje ... 7/10.50308
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zou kunnen dat wij ook die kant op gaan.

Bike beitostolen staat voor mij hoog op de lijst.
Volgens mij geen lift, maar weet zeker dat de gasten aldaar je wat leuks aan kunnen bieden.
Laat het mij even weten als je daar heen kunt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zal eens kijken op het schema van de opperreisleider (aka miss 38x10) of we daar in de buurt komen :-q
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie