Bike Parks en ander leuks in Noorwegen?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Je gaat daar ongetwijfeld veel plezier hebben. Noorwegen is een prachtig land.

Toen ik nog vooral op de racefiets actief was heb ik daar deelgenomen aan de Viking Tour. 7 etappes door de Noorse Fjorden. Ik heb toen ontzettend genoten van het indrukwekkende landschap. Er zat echt meer dan serieus klimwerk in. Dat had ik vooraf wel een beetje onderschat omdat ik bij klimmen toch vooral aan de klassieke gebieden dacht. Vooral de finish bovenop de Juvasshytta zal ik niet snel meer vergeten.

Zou wel iets van regenkleding meenemen. Die verhalen kloppen namelijk ook. :wink:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bottecchia schreef: ma 4 januari 2021, 18:21 Je gaat daar ongetwijfeld veel plezier hebben. Noorwegen is een prachtig land.

..

Zou wel iets van regenkleding meenemen. Die verhalen kloppen namelijk ook. :wink:
Verschilt nogal waar je bent. Bij de Fjorden heb je gebieden met meer dan 4000 mm per jaar (in Nederland is Apeldoorn met 1000 mm de top), direct achter de eerste bergrug liggen er ook gebieden met minder dan 300 mm per jaar. Ik delen (noordrand) van de Jotenheimen is het bijvoorbeeld erg droog. Op sommige gebieden ligt soms (winters zijn ook in Noorwegen niet altijd meer wat ze geweest waren) ook wel sneeuw tot ver in de zomer.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Sinds ik in mijn studententijd twee weken in Lapland (een flink stukkie boven de poolcirkel) rondgetrokken heb met een heel dun slaapzakje, een katoenen trui en een goedkoop regenjackie (allemaal lekker licht en goedkoop) en daar "the hard way" het belang van goede, op het klimaat afgestemde spullen, heb ondervonden, zorg ik wel voor een adequate uitrusting. :D
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
stmpjmpr'99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: za 3 november 2007, 20:12
Mijn mountainbike: stumpjumperM2 1997, self build no-name SS, rocky mountain in opbouw

heb je nog steeds het idee dat je gaat?.. ik heb de boot geboekt om naar zweden te gaan maar krijg er een beetje een hard hoofd in , al zal ik dan misschien zelfs de 2e prik gehad hebben..

Hafjell is vet !! jaren geleden gereden op een 160mm kona coiler , sommige trails wel grof en grote hits , zou mijn rug nu niet meer aan moeten denken.
In de buurt van Roros zit net over de grens hamrafjellet , heeft ook een bike park en in funasdalen zijn weer xc paden uitgezet.
Als je in de buurt van Lillehammer de grens over gaat richting zweden dan heb je bij Salen/Tandadalen weer xc trails uitgepijlt.

Daar ga ik hopelijk rijden dit jaar..Rorbacksnas ligt daar ook met ook mooie routes..
Anyhow , laten we hopen dat we er geraken!
er moet meer gefietst worden...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

We hopen het! De hele reis is in ieder geval uitgestippeld en diverse onderkomens zijn reeds geboekt. Wel allemaal met mogelijkheid tot gratis annuleren, maar ik hoop zooooo dat we daar geen gebruik van hoeven te maken. Voorlopig zit Noorwegen nog dicht voor zover ik weet, maar we hebben nog even...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

hmmm, kom er net achter dat in de week dat we in een huisje in(!) bikepark Hafjell staan, het park alleen op vr-za-zo open is. En wij zitten daar van dinsdag t/m zaterdag (ochtend)... :~
Voordat ik ga proberen van alles om te boeken om in ieder geval 3 volle dagen park mee te pakken: is iemand bekend met shuttle service oid daar? Ik zou het ook nog wel geinig vinden om omhoog te fietsen en via het park omlaag, maar dan moet de klim wel een beetje de moeite waard zijn (heb niet voor niets een trailbike denk ik dan maar...). Iemand ervaring?

Wel een beetje een domper(tje). Vooropgesteld dat we Norge inkomen natuurlijk
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1511
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

wat ik me er van kan herinneren is er wel een gravelweg omhoog , die ga je alleen niet meerdere keren per dag omhoog willen nemen denk ik..

shuttles geen idee van , filmpje van toen heb ik nog wel denk ik..

https://www.pinkbike.com/video/155509/
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

We hebben de reis een beetje aangepast. Laatste paar dagen zijn nu in Nesbyen. Iets meer trail en iets minder downhill (past beter bij mijn fiets :winkie:) en er is een shuttle service.

Leuk filmpje! Mooie relaxte stijl heb je (en geinig pakkie :bier:)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1511
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

schrok ff vd datum.. 11 jaar geleden.. fully's heb ik nu niet meer , meer vh xc-en nu (al mag t soms nog wel speels).

gaat er hier op lijken dat er 4 xc bikes meegaan en er met de fam gebiked gaat worden.. supercool dat de kids ook meedoen.
Wij blijven in zweden en heeft er alle schijn van dat dat gewoon doorgaat. Noorwegen is nu nog lastig geloof ik.
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik ben net terug uit Noorwegen. Daar heb ik in de omgeving van Treungen gereden. Echt een aanrader!

https://www.visittelemark.com/things-to ... se-p557903

Heel veel mooie trails over grote ronde graniet rotsen met mega veel grip. Daartussen heel veel North Shore stukken om over de dalletjes en zompige stukken te komen. Zelfs hangbruggen speciaal gemaakt voor de MTB. Ik heb nog nooit mooier gezien (maar dat ligt vast aan mijn beperkte ervaring) Daarbij was het extreem rustig, in Juli, hoogseizoen per rit maar 1 of 2 anderen tegengekomen. Mooi in de natuur vrij gekampeerd met de camper. Ga daar zeker terug naar toe.

Weet iemand iets vergelijkbaars dichterbij in Europa om in de herfst naar toe te gaan. Een druk bikepark lijkt me niks, ik wil liever eenzaam in de natuur zijn.

AfbeeldingIMG_1866 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1814 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1815 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1816 by Ramon de Meijer, on Flickr

AfbeeldingIMG_1812 by Ramon de Meijer, on Flickr
Plaats reactie