Bikeparks geschikt voor Hardtails

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Livigno lees ik inderdaad heel veel over. Heb ik ook al een beetje naar gekeken.
Wij zitten dit jaar helaas vast aan de bouwvak en dan liepen de prijzen wel behoorlijk op.
Maar hopelijk kunnen we na dit jaar weer gewoon buiten de vakantie, dan ga ik zeker opnieuw kijken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

KarinMTB schreef: ma 2 maart 2020, 17:47
marcomtb1972 schreef: ma 2 maart 2020, 10:37

Hallo Karin, het is handig als je aan geeft wat voor hardtails jullie rijden.

Als jullie bijvoorbeeld XC race machines rijden ( 100 mm vork, 2,2 banden, full carbon, zonder dropper ) of bijvoorbeeld hardtail`s met 130 mm veerweg of meer, een dropper en een setje DH banden.
Precies dat dus. Hollandse hardtails :winkie:
Dat was de belangrijkste vraag...
Tip 1: droppers! Scheelt heel veel in de bergen, zeker naarmate de trails bergaf uitdagender, langer, steiler worden.
Tip 2: bredere volumineuzere banden kiezen die meer grip en lekbestendigheid bieden. Zolang het stevig XC-en blijft bv zoiets als NoNi's 2,35, bij voorkeur tubeless. Tubeless zijn ze op nog wat lagere druk te rijden, wat extra comfort en nog betere grip met zich meebrengt, naast minder kans op lekrijden.

Ook erg mooi: Dolomieten, de Sella Ronda, met de klok mee, danwel tegen de klok in, met liftgebruik (dagpas ongeveer 45,-). World Heritage gebied UNESCO.
Brixen, net ten Noorden ervan, heeft ook een thuisberg met enkele nieuwe (flow) trails.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

nielsvk schreef: ma 2 maart 2020, 17:50 Er zijn ook (optioneel lift-assisted) XC/trail tochten over mooie, niet technische singletracks vanaf het Mottolino bergstation:
@KarinMTB: dat gaat Jos wel fijn vinden, dat lift-assisted :winkie: En waarom niet een mooi setje fully`s erbij nemen? N+1 is altijd goed. :-q
“Old, not obsolete”
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Heckler40 schreef: zo 1 maart 2020, 23:28 En dan kun je ook alle lijnen van Leogang rijden.

Enjoy!!
😳 nou succes op een Ht fiets.
who dares wins
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Winterberg natuurlijk. Dat is gewoon te doen op een hardtail. Ook de DH tracks, alleen dan ga je wel sloom :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

trek-y schreef: ma 6 april 2020, 15:23
Heckler40 schreef: zo 1 maart 2020, 23:28 En dan kun je ook alle lijnen van Leogang rijden.

Enjoy!!
😳 nou succes op een Ht fiets.
Ik heb zelf leogang op de hardtail gedaan, prima naar mijn zin gehad.
Als het even kan geef ik altijd feedback gebaseerd op eigen ervaring.

En het advies is ook Saalbach Hinterglemm met leogang als toetje :bier:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: ma 6 april 2020, 16:14
trek-y schreef: ma 6 april 2020, 15:23

😳 nou succes op een Ht fiets.
Ik heb zelf leogang op de hardtail gedaan, prima naar mijn zin gehad.
Als het even kan geef ik altijd feedback gebaseerd op eigen ervaring.

En het advies is ook Saalbach Hinterglemm met leogang als toetje :bier:

Enjoy!!
Een groot deel vd trails kan je daar ( Saalbach) rijden op een HT, ook als niet zo geoeffende rijder. De snelheid is dan wat lager.
Maar je leert er ook snel.
Je hoeft de X line niet te doen. Er zijn chickenways langs de jumps, enz.
Leogang net zo.
Max. hoogte verschil is 1200m.
De bergen in Saalbach en Leogang zijn niet hoog. Een stuk hoger dan de Vaalser erg, maar minder hoog en ruig dan Solden, Ischgl, Les Deux Alps en Alpe d'Huez.
(En ook daar is het niet allemaal double black diamond.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Heckler40 schreef: ma 6 april 2020, 16:14
trek-y schreef: ma 6 april 2020, 15:23

😳 nou succes op een Ht fiets.
Ik heb zelf leogang op de hardtail gedaan, prima naar mijn zin gehad.
Als het even kan geef ik altijd feedback gebaseerd op eigen ervaring.

En het advies is ook Saalbach Hinterglemm met leogang als toetje :bier:

Enjoy!!
Heb jij daar alle lijnen gereden? ook bv hangman 1? Zie mijzelf daar nu niet echt op een ht met 100mm voorvork rijden. Maar gelukkig heb jij daar een lekker toetje gehad 😉 zou Saalbach ook aanraden maar zeker niet alle lijnen.
who dares wins
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

trek-y schreef: di 7 april 2020, 04:15
Heb jij daar alle lijnen gereden? ook bv hangman 1? Zie mijzelf daar nu niet echt op een ht met 100mm voorvork rijden.
Toen ik er was, was er een jaarlijkse marathon waar onze pensioneigenaar aan meedeed. Daar zat hangman 1 in, zijn fiets was een kilo of 8 :o
Maar nee, ik zou er niet afrijden op m'n hardtail en ik zou niemand adviseren dat te doen als diegene zelf niet eerst zijn niveau kan inschatten tegen de omgeving. Ik heb zelfs in Saalbach wel wat stereotype Nederlandse wielertoeristen in hun broek zien kakken op hun hardtails.. maar als je al buitenland ervaring hebt komt Saalbach wel goed.
Waar woke is, is vuur
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

trek-y schreef: di 7 april 2020, 04:15 Heb jij daar alle lijnen gereden? ook bv hangman 1? Zie mijzelf daar nu niet echt op een ht met 100mm voorvork rijden. Maar gelukkig heb jij daar een lekker toetje gehad 😉 zou Saalbach ook aanraden maar zeker niet alle lijnen.
Eh, Ja

Wel met een 120mm voorvork 8)

Ik ben een keer of 3 in Leogang gewweest, en heb Hangman I en II gereden met de hardtail. De I is pittig, maar gecontroleerd te doen, neem de chicken lijn langs de grote jumps, en vooral de wortel secties herriner ik me als tricky. Ik heb hier op het forum nog verslag gedaan met wat fotootjes.

Verder klim ik meestal naar de trailhead en niet alle dagen heb ik tijd om helemaal naar boven te rijden. De hangman II enh de andere lijn waar ik de naam vanvergeet reed ik daarom veel vaker, en die zijn gewoon heel erg tof.

Enjoy!!

Plaatje niet op de Hangman, dit is het pad over de berg van Leogang naar Saalbach. Die Cotic was helemaal top. Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Op de meeste plaatsen kom je wel beneden met een hardtail al kun je niet de lijnen en het tempo als met een fully rijden, maar dat hoeft geen eens langzaam te gaan. Afgezien van MVMVL gaan veel mensen volgens mij toch moeite moeten doen om dit bij te houden. Ik tenminste wel...

... maar DH tracks of zo ruig mogelijk stonden niet direct bovenaan de wish list van de topic starter. Op flowtrails maakt het niet uit, als het wat ruiger wordt is de vraag meer waar je je voldoening uit haalt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

cheeta schreef: di 7 april 2020, 12:58 Op de meeste plaatsen kom je wel beneden met een hardtail al kun je niet de lijnen en het tempo als met een fully rijden, maar dat hoeft geen eens langzaam te gaan. Afgezien van MVMVL gaan veel mensen volgens mij toch moeite moeten doen om dit bij te houden. Ik tenminste wel...

... maar DH tracks of zo ruig mogelijk stonden niet direct bovenaan de wish list van de topic starter. Op flowtrails maakt het niet uit, als het wat ruiger wordt is de vraag meer waar je je voldoening uit haalt...
:lol: ik zeg toch juist dat je sloom gaat op een HT als je de zwaardere tracks pakt? :winkie:
Gebruikersavatar
MCV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 9 februari 2010, 22:25
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 2 maart 2020, 15:32 Livigno, Carosello 3000 ..... heel veel kilometers en trails met flowtrail, prima te doen op HT
Dáár sluit ik mij volledig bij aan :-q . De afgelopen jaren meerdere keren in Livigno geweest.

Er liggen heeeeel veeeeel paden en trails welke je met gps (of gids) op de meest geweldige plekken brengen.
Daarnaast zijn er 2 bike parken, Mottolino en Carosello 3000 waarbij de laatste echt super goed te doen is met
een HT. Je koopt een dagkaart voor de lift en je kan gedurende de dag via meerdere routes eindeloos afdalen.
Of rechtstreeks tot aan de liften of richting de andere kant van `Livigno (je rijdt dan terug naar de liften).

Ook voor de momenten voor en na het fietsen is er gewoon heel veel te beleven in Livigno. Het dorp is echt
MTB minded. Qua prijzen voor een verblijf is er volgens mij best wat aantrekkelijks te vinden.

Wij zaten afgelopen zomer in een nieuw hotel Montivas Lodge, 6 dagen (sept) voor €250 pp. (logies/ontbijt).
Check : https://www.montivas.com/en

Weet niet hoe de komende zomer de omstandigheden en voorwaarden zijn ivm de Corona situatie in Italië en
doorreis mogelijkheden van de omliggende landen.

Check anders ook m’n YT kanaal voor verschillende filmpjes die we hebben gemaakt van onze avonturen
www.youtube.nl/TeamSwissMTB
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Saalbach vind ik nogal wat op een HT.. wellicht een LTHT voor de geoefende skill biker.. Ik was toch echt wel blij met de 140/160 enduro bak.
Ik zou de Hacklberg trail toch niet vollebak met mijn HT rijden.. Dan moet je inderdaad heel ver vooruit kijken en alle jumps, drops en oneffenheden uit de weg gaan en daar rij je nu juist die trails niet voor. Wortel pad naar Leogang en terug lijkt me ook een redelijke straf met een 100 mm Hardtail zonder de hele route op de rem te rijden.

Wat wel zonder enig probleem kan is Bad klein Kirchheim. daar zijn nu 3 trails die je echt zonder een Fully kan rijden en ook is er in Villach een klein bike park die je ook met een XC kan rijden.. De alte Alm trail is kansloos , daar heb je een fully voor nodig maar de rest is daar heel goed te doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

[Weggepoetst wegens zelf censuur]
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie