Bikeparks geschikt voor Hardtails

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik ben wat aan het rondkijken voor vakantiebestemmingen.
Vorig jaar zijn wij naar Singltrek in Nove mesto pod Smrkem in Tsjechië geweest.
Dat was super gaaf en we gaan met hemelvaart weer!

Mijn vriend en ik hebben allebei een hardtail. En een beetje flow is dus wel fijn.
Uiteraard hoeft het niet helemaal gladgestreken te zijn.
Het zou wel fijn zijn als de trails uitgepijld zijn zodat je niet te druk hoeft te zijn met gps.

Als ik op internet zoek naar leuke trailparks dan komen er eigenlijk alleen artikelen naar voren waarbij je al gauw aan een trailbike moet denken.
Nu kan alles gehuurd worden natuurlijk , maar wellicht dat jullie nog suggesties hebben die wel wat op Singltrek in Tsjechië lijken.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het Maar 1 trail, maar wel een heeele lange: Petzen bij de grens Oostenrijk/Slovenie is prima te doen met een hardtail.
Verder als je eens de andere kant op wil: Glentress in Schotland.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Petzen heb ik ook gezien . Wat mij een beetje tegenhoud is dat het inderdaad maar 1 trail is (wel heel gaaf uiteraard)
De rest is geloof al weer meer voor een trailbike.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij hebben er 4 dagen prima vermaakt. De zwarte lijn is pittig, ook met een goede fully.
Wat volgens mij vorige jaar ook al is geschreven, het niet eens zozeer het hardtail als ook de geo vd fiets die dat lastig maakt.
Persoonlijk zou ik in jullie situatie ergens naar toe gaan waar je mooie tochten kan rijden en voor die paar dagen bikepark daar een fiets huren.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik denk dat dat een beetje mijn probleem is. Bij bikepark denk men gelijk aan downhill etc.
Maar ik bedoel dus meer een verzameling van (goed aangegeven) trails zoals in tsjechië.
Gebieden waar het fiesten wat meer centraal staat dan een gemiddeld bosje..
Wat voor naam geef je zo`n beestje..
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Trailpark..
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ken de Tsjechische trails niet maar heb wel verschillende vakanties op de hardtail in de Oostenrijkse Alpen doorgebracht.

Wat ik wel durf aan te raden is Saalbach. Een stuk of 4-5 grote liften met meerdere lijnen naar beneden maar ook de berg “entlang” en de beroemde Hackleberg (flow)trail. En dan is er ook nog de oversteek over de berg naar Leogang over een mooie rimtrail met deels veel wortels en techniek en deels meer open stukken met prachtige views. En dan kun je ook alle lijnen van Leogang rijden.

Voor het rustiger XC werk heb ik wel zelf ook ter plekke wat routes uitgewerkt er zijn plenty “Forstwege” en paden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

De keren dat ik in Saalbach ben geweest waren er zoveel brake bumps, met name op de makkelijkere paden, dat ik dat niet zou aanraden voor een hardtail.
Pod Smrkem is ook meer een trail centre naar Engels voorbeeld dan een bike park.

trail centre: meerdere (xc) routes bij elkaar, in verschillende moeilijkheden, uitgepijlde routes, cafe/tea room bij de parkeerplaats.
bike park: lift omhoog en voornamelijk moeilijkere trails

Als je het prima vind om zelf omhoog te trappen dan raad ik de Britse trail centres aan, bv. The Seven Stanes
Dit zijn 7 trail centres op de grens van Engeland en Schotland. je kan ze niet vanuit een standplaats allemaal aandoen, daarvoor moet je een of twee keer verhuizen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

KarinMTB schreef: zo 1 maart 2020, 21:09
Mijn vriend en ik hebben allebei een hardtail. En een beetje flow is dus wel fijn.
Uiteraard hoeft het niet helemaal gladgestreken te zijn.
Hallo Karin, het is handig als je aan geeft wat voor hardtails jullie rijden.

Als jullie bijvoorbeeld XC race machines rijden ( 100 mm vork, 2,2 banden, full carbon, zonder dropper ) of bijvoorbeeld hardtail`s met 130 mm veerweg of meer, een dropper en een setje DH banden.

Bikerepublic sÖlden zou je kunnen checken, best veel flowtrails. Als je je daar comfi op voelt kan je makkelijk opschalen naar stevigere / leukere trails :winkie:
Heb me daar prima vermaakt op m`n 130mm + hardtail. Suc6.
Laatst gewijzigd door marcomtb1972 op ma 2 maart 2020, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Saalbach!

Ik had het enorm naar mn zin op mn hardtail daar.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Als je Pod Smrkem leuk vindt moet je ook eens naar Rychleby Trails in Cerna Voda http://www.rychlebskestezky.cz en Trutnov Trails http://trutnovtrails.cz/. Beide net even iets uitdagender dat Pod Smrkem, maar blauw en rood is zeker te doen met een hardtail. Zwart is in beide gebieden echt wel een uitdaging, ivm rotsen, wortels, korte bochten naast een afgrond e.d. meer een Trial skill track dan Flow.

Als je dan toch die kant op rijd is Trasy Enduro Srebrna Góra , net in Polen, ook een aanrader. Wel weer een stukje pittiger, meer downhill minder flow. In het weekend rijden er busjes voor de uplift.

Op de heen en terugweg kan je nog even een stop doen in de Harz of Brilon, ook altijd leuk! (bv bikepark Hahnenklee)

Trailcentres in de UK schijnen ook heel leuk te zijn, Pod Smrkem is natuurlijk gebouwd naar voorbeeld van de trailcenters in Wales, Ik ben er nog niet geweest, maar ga komende zomer de 7stanes rijden.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Saalbach is goed te doen op een LTHT.
Het 'gebrek' aan achtervering moet je dan zelf opvangen, maar dat gaat op de trails van Saalbach nog prima.
Geen idee wat voor HT je hebt, maar ik denk wel dat de cz opties beter aansluiten bij je verwachting. Saalbach is een stapje hoger (letterlijk), maar nog geen echt hoog alpine.
Volgende stap is dan Solden Ischgl (om maar in oostenrijk te blijven)

Engeland, Schotland en Wales zijn ook de moeite waard, maar logistiek en fin.wat zwaarder.

Meteen keuze genoeg voor de volgende jaren :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Livigno, Carosello 3000 ..... heel veel kilometers en trails met flowtrail, prima te doen op HT
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

marcomtb1972 schreef: ma 2 maart 2020, 10:37
KarinMTB schreef: zo 1 maart 2020, 21:09
Mijn vriend en ik hebben allebei een hardtail. En een beetje flow is dus wel fijn.
Uiteraard hoeft het niet helemaal gladgestreken te zijn.
Hallo Karin, het is handig als je aan geeft wat voor hardtails jullie rijden.

Als jullie bijvoorbeeld XC race machines rijden ( 100 mm vork, 2,2 banden, full carbon, zonder dropper ) of bijvoorbeeld hardtail`s met 130 mm veerweg of meer, een dropper en een setje DH banden.
Precies dat dus. Hollandse hardtails :winkie:
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

yo-eddy schreef: ma 2 maart 2020, 15:32 Livigno, Carosello 3000 ..... heel veel kilometers en trails met flowtrail, prima te doen op HT
+1
Er zijn ook (optioneel lift-assisted) XC/trail tochten over mooie, niet technische singletracks vanaf het Mottolino bergstation:

https://trails.de/tour/valle-delle-mine/
https://trails.de/tour/kleine-trela-trail-tour/

Vanuit Livigno is ook een dagje St Moritz goed te doen, daar heb je ook een aantal leuke flowtrails en bv de tocht door Val Bever is ook erg mooi en prima op een XC HT te doen denk ik.
Plaats reactie