Italië: Molveno, Andelo, 'Fai': Dolomiti Paganella Bike

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
StephanS
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 oktober 2013, 21:57

Afgelopen September ook een dagje meegepakt van het Fai deel. Alleen de eerste lift was open maar dat was top voor een dagje.

Ik kom af en toe in Winterberg maar dit was toch wel andere koek, de makkelijkste lijn, Peter Pan was leuk. De aftakking naar Easyrider deed niet zijn naam eer aan, was echt een lastig trail met veel wortel secties.

Ik was solo, dus beetje rustig aan gedaan en zwarte lijnen niet gedaan. Liftkaart was 20 euro voor een middagje. Zeker een aanrader als je in de buurt bent!

Voor de sfeer:https://imgur.com/a/Iaotv4K
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Wij waren eind juni/begin juli 2 weken in Molveno op de camping. Prima camping, alleen niet heel goedkoop. Verder vind ik Italianen echt geen manieren hebben op een camping. Ze liepen gewoon dwars over onze spot, gewoon tussen de tenten door en ook tijdens het eten enzo, not a single fuck given, haha.

De bikepark trails waren leuk en we hebben ons hierop 3 tot 4 dagen vermaakt. Molveno is erg makkelijk, maar leuk om op te warmen. Andalo is lachen en je kunt flink gas geven op de Hustle &flow /Willy Wonka combinatie. Fai wordt inderdaad meteen een stuk pittiger. Alleen de rood/zwarte Peter Pan en easy Rider gedaan en vooral die tweede is toch al redelijk pittig. Qua level zeker boven de black line in Winterberg. De Zwarte bikepark trails in Fai hebben we daarom maar even gelaten voor wat het is, we komen wel een keer terug.

De andere dagen zijn we op de natuurlijk bike trails geweest en die vonden we allebei toch stukken leuker. Onze lieveling combi was vanaf de bovenste stop van de Andalo lift de 806 tot de lift in Fai, daar naar boven en dan de 787 naar Andalo terug. Dan heb je kilometers aan natuurlijke singletrail met heel veel wortels en stenen.

Verder highlight was de Secret trail, behoorlijk pittig en we zijn voor 2 key sections afgestapt, maar wat een parel. Tijdens de Alpine Enduro Series was dit 1 stage, profs hadden 7 minuten nodig en mijn snelste collega bijna een kwartier.

Wij zijn behalve de eerste paar uur van de eerste dag alleen op droge trails op pad geweest. Bij regen wordt dit een serieus uitdagend gebied, vooral de natuurtrails. Kalksteen en heel veel wortels lijkt me een best gevaarlijke combinatie.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik twijfel nog een beetje of dit gebied nu echt aan te raden is. Mijn voorkeur zijn nature trails (referentie hier dichtbij; blackline winterberg, downhill willingen, LHR).

Bedoeling is hiken, bikepark en wat ontspannen te combineren in een week en dan door naar andere bestemming.

Ga ik in dit gebied een 10tal tracks vinden die aan bovenstaande voldoen en dan ook nog zo dicht bij elkaar liggen dat ik binnen een ochtend of middag >2500hm kan dalen? (zelf omhoog heb ik eigenlijk geen zin in, fiets is er ook niet meer helemaal naar met dikke Maxxis double down banden + inserts, coil shock enz.)

Alvast dank voor het delen van je ervaring :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

paulus1981 schreef: zo 15 december 2019, 11:47 Ik twijfel nog een beetje of dit gebied nu echt aan te raden is. Mijn voorkeur zijn nature trails (referentie hier dichtbij; blackline winterberg, downhill willingen, LHR).

Bedoeling is hiken, bikepark en wat ontspannen te combineren in een week en dan door naar andere bestemming.

Ga ik in dit gebied een 10tal tracks vinden die aan bovenstaande voldoen en dan ook nog zo dicht bij elkaar liggen dat ik binnen een ochtend of middag >2500hm kan dalen? (zelf omhoog heb ik eigenlijk geen zin in, fiets is er ook niet meer helemaal naar met dikke Maxxis double down banden + inserts, coil shock enz.)

Alvast dank voor het delen van je ervaring :-q
Waar ga je dat wel vinden?

Tientallen heb je er niet en het is ook weer andere ondergrond dan bijvoorbeeld Oostenrijk. Maar die natuurlijke trails zijn behoorlijk gaaf en uitdagend, met een paar druppels water zelfs extreem. zoals hierboven ODP ook al schrijft.

Als je er een week zit, ook nog wat andere dingen gaat doen, dan heb je dus misschien 5 dagen fietsen? 2 op de aangelegde trails. En op die 6-7 natuurlijke trails kun je je prima 3 dagen vermaken. Ik heb in mountainbikegebieden gezeten waar het aanzienlijk minder was. (Niet minder leuk overigens!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Top, dank!

(Tientallen is wat overdreven ik ben al blij met een tiental 😋)
StephanS
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 oktober 2013, 21:57

Ik denk dat je Paganella bikepark kan vergelijken met de blackline in Winterberg. Misschien wat minder extreem maar qua stijl zeker. Je kan in de buurt ook leuke trails vinden via Trailforks maar dan moet je wel een manier vinden om boven te komen :P
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Vandaag wat rondgereden in het FAI gedeelte van het Paganella bikepark..

Voor de kenners; 808, 806, Apocalypse now & Arancia Meccanica en peter pan / easyrider, das alles bij elkaar zo'n 2000hm aan trail.

De 808 en 806 zijn natuurlijke trials en voldoende uitdagend, op trailforks blauw en zwart, echter beide IMO zwart, rockgarens van ietwat intimiderend uitziende stenen, switchbacks vol flinke (wederom :D) stenen en op het moment dat je die stenen normaal gaat vinden wortels ertussen door, liefst dik en onhandig liggend tov de lijn die je zou willen kiezen. Dit alles zo stijl dat je je remmen vrijwel niet los kunt laten. De opmerkingen van @LarsTB betreft regen kan ik wel bevestigen..

Apocalypse now & Arancia Meccanica is de downhill trail, en een serieuze ook wederom wortel en steen, maar werd een passage rots en wortel vaak gevolgd door een stuk waar je wel kunt remmen, dit alles om lekker hard over alle ellende te kunnen knallen, dat zat er mijn met skills en fiets niet overal in, en regelmatig dus heel voorzichtig een lijntje kiezen.

Peter pan / easyrider; een flowtrail :D leuk kun je hard rijden, zitten wel overal stenen, en hier een daar volgen de 'dingetjes' elkaar vlot op, te vlot voor een blauwe trail zogezegd.

Mocht je overwegen hiernaartoe te gaan en vind je het heel wat dat je na wat oefenen de singletrail / blackline in winterberg (om maar eens wat bekends te noemen) rijdt, dan is dit wellicht niet het goede gebied, er zijn niet echt gematigde natural trails. Mocht je denken kan het een beetje meer dan de singletrail? Dan ga je hier wel lol hebben.. Wil je flowtrails dan is de Peter pan / easyrider best een leuke, zo liggen er geloof ik nog een paar.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hij staat nog steeds op mijn bucketlist. Mijn fiets is er al geweest, nu ik nog. :-D

Heb de trailmap even bestudeerd, genoeg te doen daar. :-q
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Kleine nuancering betreft de easy rider, vandaag meer van gereden, dit is gewoon gelijk aan blackline winterberg qua niveau. Minder grote drops maar veel meer rock gardens (op stijle stukken met diverse wortels erin) die je wel committed moet rijden...

Daarnaast vanaf de Paganella afgedaald naar Andalo met de 787, das ook een zeer fraaie trail!

Dus stukje omhoog maar op de Bucket list 👍
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

paulus1981 schreef: za 22 augustus 2020, 20:31 Kleine nuancering betreft de easy rider, vandaag meer van gereden, dit is gewoon gelijk aan blackline winterberg qua niveau. Minder grote drops maar veel meer rock gardens (op stijle stukken met diverse wortels erin) die je wel committed moet rijden...

Daarnaast vanaf de Paganella afgedaald naar Andalo met de 787, das ook een zeer fraaie trail!

Dus stukje omhoog maar op de Bucket list 👍

Klinkt echt fantastisch, eens even goed kijken of ik volgend voorjaar een tripje kan maken daar naartoe.

paulus1981 schreef: zo 15 december 2019, 11:47 Mijn voorkeur zijn nature trails....
De mijne ook. :-q
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Hier wat plaatjes ter inspiratie, enige wat me zou bezig houden als ik puur voor het fietsen naar dit gebied zou afreizen; de kans op regen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de mat grijze stenen glimmen zijn ze glad :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

paulus1981 schreef: ma 24 augustus 2020, 19:53 Hier wat plaatjes ter inspiratie, enige wat me zou bezig houden als ik puur voor het fietsen naar dit gebied zou afreizen; de kans op regen..

Ziet er erg fraai uit :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

paulus1981 schreef: ma 24 augustus 2020, 19:53 Hier wat plaatjes ter inspiratie....
Afbeelding

Echt fantastisch.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Zo'n 2 jaar later maar eens wat bewegend beeld bij de receptie van @LarsTB. Hier gefilmd is een zwarte downhill trail, zowaar eens zwart geclassificeerd vanwege de ondergrond en niet enkel vanwege grote features.

https://youtu.be/h7TEYJkOnLg
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Woh, dat ziet er wel echt heel vet uit Paulus 1981. Is jammer dat je bij foto's en video's zo slecht kan inschatten hoe steil het is, maar hier zaten best uitdagende stukken bij zo te zien....
Plaats reactie