Mountainbiken Vogezen

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Vorig weekend heb ik in de Vogezen gereden op de mountainbike samen met 2 anderen. De keuze was op de Vogezen gevallen in verband met de grote hoogteverschillen en de relatief korte afstand vanaf Nederland. Omdat ik online heel weinig specifieke info kon vinden over mountainbiken in de Vogezen, deel ik hierbij mijn ervaringen.

We zijn in de loop van vrijdagmiddag gaan rijden en kwamen omstreeks 22:00u aan in ons appartement in Gerardmer. Gerardmer is een grotere plaats in de Vogezen met veel voorzieningen, waaronder meerdere supermarkten, restaurants en bakkers. Een prima uitvalsbasis dus.

Op zaterdag hebben we onze eerste tocht gereden. Daarvoor hebben we deze GPS-track gebruikt: https://www.gpsies.com/map.do?fileId=bheqduyuktcumklf. Deze track is de officiële track van de VVV. Lengte van de track is circa 70km. De track begint in La Bresse, een paar kilometer klimmen is vanuit Gerardmer (kan over de weg, of parallel over een moutainbike track). Op het startpunt van de route is het officiële mountainbikeparcours gelegen van La Bresse. Ik weet niet of die open is voor publiek, maar toen wij er waren was er in ieder geval niemand aanwezig die je ervan had weerhouden. De track loopt deels over het parcours, dat er erg gaaf en uitdagend uitzag. Het eerste gedeelte van de track gaat vooral over bredere gravelpaden omhoog, soms met serieuze percentages, door open terrein (met prachtige uitzichten) en door het bos. De eerste afdaling leidt je over mooie smalle (wandel?)paden waarbij je er het nodige gevraagd wordt van je bovenbenen en je remmen. Niet supertechnisch, maar wel heel gaaf! Eenmaal beneden kom je uit in een dorpje, waar je eventueel wat kunt eten of voorraden kunt inslaan. De tweede klim is wederom behoorlijk stijl, maar niet technisch. Bovenaan de klim is een pisterestaurant waar je kunt eten. Eenmaal boven hebben we de tocht voortijdig moeten afbreken, omdat er inmiddels zoveel sneeuw gevallen was, dat we de trails niet meer konden zien. Uiteindelijk zijn we na een kleine omweg via een skipiste naar beneden gereden, waardoor we ca 20km van de tocht niet hebben rijden. We hebben in totaal denk ik vanaf 10u tot 18u gereden over de hele tocht.

Op zondag hebben we onze tweede tocht gereden. De lengte was ongeveer 50km. De track die we daarvoor hebben gebruikt zoek ik nog even op. De track ging een andere richting uit dan dag 1. Ook hier heel veel serieus klimwerk over brede gravelpaden. In deze track zitten 2 serieuze afdaling die zeer uitdagend zijn, zeker met een XC-fiets. Veel knikkende knieën, maar nergens echt gevaarlijk, omdat je bijvoorbeeld niet af kon stappen. Na de tweede afdaling kom je langs de skipiste van Gerardmer, waar ook een bikepark met skilift is. Wij zijn hier niet naar boven gegaan, maar het zag er mooi aangelegd uit.

Ter informatie, wij hadden alle drie XC-fietsen met alleen voorvering. De fietsen waren prima voor het terrein. Wij zijn allemaal geen ervaren mountainbikers in de bergen, maar rijden wel regelmatig track in NL. Voor ons was het parcours conditioneel behoorlijk uitdagend, vooral vanwege het vele klimwerk. Het parcours was omhoog technisch niet moeilijk. Naar beneden werd er wel wat meer gevraagd van je techniek en zeker op dag 2 zaten er enkele zeer technische stukken in de afdaling tussen. Niets dat je niet zou kunnen lopen, dus vooral leuk je vaardigheden te verbeteren.

Relevante informatie over de Vogezen: wat ik er over heb kunnen vinden is dat je er met je mountainbike over wandelpaden mag fietsen. Als je van technisch en stijl afdalen houdt, dan kun je daardoor hele leuke routes uitstippelen.
Plaats reactie