Mountenbiken in midden zweden

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
skogskanten
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 februari 2019, 11:57
Mijn mountainbike: Canyon neuron cf 8
Contacteer:

Hoi allemaal mijn naam is johan en ik ben nieuw op dit forum,en ik woon in midden zweden. Ik schrijf hier omdat ik zweden een beetje een ondergeschoven kindje vind t.o.v. mtb riding en dat is absoluut niet waar en zeker de omgeving waar ik woon is een slordige 180 km aan tracks, 10 min van mij vandaan ik woon in het plaatsje nyhyttan in (örebro län ,provincie). we hebben in het voor en najaar nightriding. midden zomer gaat dat niet echt want dan word het bijna niet donker ha ha en swinters zij er voor de kou en sneeuwliefhebbers toertochten met zgn spikerbanden.
Groetjes. Johan en Willeke.

modbreak: Beste Johan, welkom op het forum.
Ik heb je tekst even aangepast (het nodige weggehaald) want het is niet de bedoeling op deze manier reclame te maken voor je eigen toko.
met vriendelijke groet,
Kermit (Paul)
Groetjes uit zweden van een mtb fan.
Grandpa mtb (skogskanten.eu)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Klinkt op zich goed. Heb je ook foto of filmmateriaal van de tracks? En evt wat info over wat voor tracks er liggen, XC, trail enduro? Misschien zelfs shuttle service?

Hoe zijn jullie het beste te bereiken, auto, boot, vliegen? Nemen de luchtvaart maatschappijen die op en in Sweden vliegen goedkoop fietsen mee?
skogskanten
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 februari 2019, 11:57
Mijn mountainbike: Canyon neuron cf 8
Contacteer:

Hej Paulus ik wil je .het alle plezier een paar korte filmpjes en foto's sturen ,maar ik ben sinds vandaag op het forum( eerste keer zoiezo ha ha.dus moet nog effe uitvogelen hoe dat gaat zodra ik dat door heb stuur ik ze en van de vliegtuigen op korte afstanden weet ik het niet.ik ben wel een keer naar Tasmanië geweest en daar zag ik een paar bikers met speciale fietszakken en die zeiden dat dat vaak bij sommige maatschappijen gratis is maar die prijsvechters zoals Ryan air weet ik het niet.de meeste komen met de boot en doen dan een tour door zweden .hier in het midden is het bijna allemaal crosscountry.meer naar het noorden ore,idere fjäll ( skigebieden) daar heb je veel downhill. Maar persoonlijk ga ik voor cc en we doen het hier op amateur niveau maar je kunt als je wilt technisch (zwart) rijden en dat is heel pittig.maar elke maandagavond gaan er altijd een paar wedstrijdrijders mee zijn 2 broers die fietsen op het hoogste niveau van zweden.dus ben ik wel meestal een van de mindere haha maar dat zijn jongens van 14 en 16 en ben zelf 54 ha ha
Groetjes uit zweden van een mtb fan.
Grandpa mtb (skogskanten.eu)
Clas Bryggare
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 11 februari 2015, 14:30

c0mmuter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 17 januari 2018, 16:02

Klinkt goed en ziet er leuk uit! Wij hebben in augustus een maand gepland staan om in Zweden rond te rijden en ik neem mijn MTB mee denk ik. Kan je mij een pmmetje sturen met een website oid? Heb je misschien GPX routebestanden of organiseren julle ritten?

Ik zou eigenlijk een verzameling gpx routefiles willen hebben voordat we op vakantie gaan.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij kan je heel veel vinden op http://mtbmap.se/.

Van de zomer was ik voor mijn werk in Gothenburg en daar heb ik tussen de bedrijven door (het blijft daar heel lang licht begin juli) tussen de bedrijven door de omgeving verkend; want je kan vanuit de stad op veel plekken rijden.
c0mmuter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 17 januari 2018, 16:02

Is er bij die mtbmap.se nog meer informatie dan alleen de kaart met routes er op? Een zweedse versie van MTBroutes.nl zou geweldig zijn.
AukevdH
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 november 2016, 09:57

c0mmuter schreef: zo 5 mei 2019, 23:28 Is er bij die mtbmap.se nog meer informatie dan alleen de kaart met routes er op? Een zweedse versie van MTBroutes.nl zou geweldig zijn.
Stuur Yonna een berichtje, die woont al jaren in Zweden en doet niets anders dan fietsen :-)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij kan je de kaart ook downloaden op https://openmtbmap.org/download/odbl/.
Dan kan je de kaart in je GPS zetten en heb je alle tracks die er op staan.
Op de kaart zit naast een classificatie advanced/beginner/ etc/ (zie http://mtbmap.se/about/). Als je op het juiste niveau inzoomt op de kaart staat er steeds een naam van het gebied waar de tracks zijn. Als je die naam gebruikt om wat verder te verkennen, kan je op het www meer info vinden. Zweden is groot (met vooral veel 80km wegen) en zo kan je het een beetje richten op plekken waar je echt wil zijn.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een zweedse versie van MTBroutes.nl zou geweldig zijn.
Weet je wat er wel is: http://www.mountainbiking.se/index.php?p=NL
Een Nederlandstalige mountainbiking.se :~
Gebruikersavatar
Kets
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 november 2006, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Voor degenen die naar Zuid Zweden gaan. In Nybro hebben ze een aantal MTB routes. De routes zijn niet lang maar wel leuk om te doen.

https://svartbacksmala.se/sommaraktivit ... ntainbike/
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Zit nu aan het Sommenmeer (Malexander). Wat gaaf hier. Geen speciale mountainbikeroutes, maar paden genoeg, van overwoekerd wildspoor tot grindweg. Gps aan, ontdekken maar. Niet fietsbaar? Fiets in de nek en klimmen. Kijken of je aan de andere kant mooi verder naar beneden kunt.

Echt avontuur, je komt zelden iemand tegen. Bikepacken zou helemaal mooi zijn, er zijn veel schuilhutten met grill/stookplaats en houtvoorraad te vinden.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

In Hjulsjö is het ook goed fietsen. Ik heb me daar prima vermaakt. Dat zijn geen routes uit hetzelfde netwerk of wel? Ligt wel in de buurt in ieder geval.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
SietseF
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 24 november 2013, 13:38
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro

De provincie Dalarna heeft wel echt aan de weggetimmerd als het gaan om mountainbike routes, en dan met name XC/cross country.
Zelf heb ik dit jaar in Idre en Rorbäcksnäs gefietst, allebei erg leuk. Idre was nog wat meer in aanbouw.
Op deze site kun je per plaats een beschrijving van de routes lezen. https://www.visitdalarna.se/en/biking/d ... osscountry

Ook nog een deel van de Jämtlandstriangel gefietst (andere provincie dus), die was wel erg pittig.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dalarna is echt top om te rijden. Mooie XC / Trail routes en in de skigebieden ook downhill :winkie:

Persoonlijk vind ik het vele malen leuker rijden dan in de Alpen, of zelfs de Ardennen.
Plaats reactie