Mtb bestemming met lift access

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Komend voorjaar (week 22: eind mei begin juni) is het weer tijd voor het jaarlijkse mtb tripje. Initiele plan is om naar de Vogezen te gaan. Maar met al die bestemmingen die hier voorbij komen (Solden/Saalbach enz.) begin ik toch wat te twijfelen. Een mooi hooggebergte lijkt mij ook wel wat. Wij rijden met trail hardtails (140mm). Onze voorkeur gaat uit naar mooie dagtochten, bikepark, AM en enduro. Nog niet heel ervaren (la Bresse en Wales op mijn conto staan), maar technische uitdaging wordt ik heel gelukkig van. Het moet circa max 11 uren rijden zijn (vanuit Leeuwarden). Probleem hierbij is dat heel veel area's dan nog niet bereikbaar zijn omdat die gondola's dan nog niet operationeel zijn? Enige suggesties wat betreft bestemming met bovengenoemde criteria waarbij we toegang hebben tot lift access?

Groetjes,

David
Juh!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Denk dat meest beperkende factor is dat veel bikeparks in de Alpen pas begin juni open gaan. Solden bijvoorbeeld heeft op 7 juni openingsdag. Maar er zijn er vast die iets eerder opengaan. Zag Lermoos bijvoorbeeld. Qua bikepark niet zo indrukwekkend, maar jullie willen met de hardtails vooral leuke trails rijden lijkt me.
Mogelijk in Italie iets eerder, maar dat zou dan te verrijden zijn, denk ik.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Gaat moeilijk worden, eind mei, binnen 11 uur van Leeuwarden.
Je moet of later gaan, of verder rijden.
Eind juni / begin juli is een goede periode voor het hooggebergte, meeste trails/passen sneeuwvrij, liften open, en nog redelijk rustig.
Vroeger in het seizoen is er veel aan de zuidkant van de alpen (en verder), vooral als je naast lift access ook shuttles meerekent. Vischgau, Garda, Finale, Sospel, noem maar op.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Hmm...dat is dan wel duidelijk idd. Later of verder rijden. Bedankt voor de aangedragen opties. Zal eens kijken! :-q
Juh!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de Vogezen, kan je wel vanaf begin mei terecht. Volgens mij met lift en binnen 11 uur van Groningen. Mogelijk wel wat minder spectaculair dan in de Alpen, maar ik ben hier nog nooit geweest. https://www.lacblanc-bikepark.com/bike-park/domaine.htm
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Omgeving Leysin/BexMartigny in Zwitserland. Geen liften maar wel treintjes en bussen om omhoog te komen. Ben er 2 jaar geleden geweest eind mei en toen lag er geen sneeuw meer:

Vanuit Leysin lopen er een aantal door locals gebouwde trails naar beneden. Heel vet, maar ook best technisch en steil. (al heb ik daar net geen foto's van...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de Eau Froide. Prachtige trail, mits droog. Wij reden hem afgelopen zomer na een zeer natte nacht en toen was het angstaanjagend glibberig. Maar droog is het een technisch feestje.
Afbeelding

Iets verderop in het dal kan je vanuit Villard sur Ollon écht technisch naar beneden over door locals gebouwde trails. Heb in mijn leven nog niet eerder zulke steile trails gereden:

Afbeelding

Afbeelding

Verder schijn je boven Martigny een aantal brute trails te hebben liggen, waarvan er in ieder geval 1 een busverbinding in het weekend heeft. Heb ze helaas nog niet gereden maar schijnt de moeite waard te zijn: https://www.bikingspots.ch/showtrack.ph ... b5a1d3.xml

Sowieso staan er op bikingspots.ch heel veel leuke trails.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

@Suravida, jij vond dit dus steil?

Ik ook, maar dan was het niet heeel raar dat mijn Hope's niet helemaal berekent waren op mijn totaalgewicht..... geen fading trouwens.

Wel een erg gaaf gebied trouwens, iets van dat mooie chique Zwitserse, met weinig zicht op skipistes.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die echt steile trails in Ch hebben wij niet gereden, die waren echt nog 2x heftiger dan wat wij reden. (Die durfde ik dus niet nog een keer te gaan rijden ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ziet er leuk uit suravida :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat moet ik me bij echt steil voorstoellen qua percentage?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Minstens 10%. Maar geen idee, was te druk met overleven om te gaan meten. Gok 35 tot 40% maar dan ook behoorlijk lang.
Voor jou ongetwijfeld niet de moeite waard, maar voor mij duidelijk heftiger dan de rode enduro trails in Beaufort Areches.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Willem Altes schreef: zo 10 maart 2019, 18:37 In de Vogezen, kan je wel vanaf begin mei terecht. Volgens mij met lift en binnen 11 uur van Groningen. Mogelijk wel wat minder spectaculair dan in de Alpen, maar ik ben hier nog nooit geweest. https://www.lacblanc-bikepark.com/bike-park/domaine.htm
Ik heb dan waarschijnlijk niet goed gezocht, want ik kon er niet echt iets duidelijks over vinden, maar dat zou super zijn. Thanks! Zal er naar kijken!
Juh!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

# Suravida: Wauw, dat ziet er Epic uit! Maar heb je daar dan bijna alleen trails gereden die door locals aangelegd zijn? Of zijn er ook nog toffe dagtochten/routes zeg maar?
Juh!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Omgeving Bex heeft inderdaad mega steile chutes, super eng, gaaf en ook voor mij het steilste wat ik ooit gereden hebt.

Die chutes zijn niet mega technisch qua rotsen e.d., waardoor ze zo insane steil en toch goed rijdbaar kunnen zijn.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Geen hooggebergte, maar de Harz heeft ook wat bikeparks met lift? Misschien ook wel shuttle-opties?
Plaats reactie