Mont Ventoux via de weg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.

Moderator: The XeroX

Plaats reactie
ditbennick
Mountainbiker
Mountainbiker

ma 4 maart 2019, 11:32

Misschien is het hier vloeken in de kerk. In het verleden heb ik Alpe d'Huez meerdere keren met de mountainbike omhoog gefietst. Ik ben van plan om dat ook met de Mont Ventoux te doen. Dat geeft toch weer andere weidse uitzichten. Wat zijn de ervaringen met het opfietsen van de Kale Berg via de weg?
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 4 maart 2019, 13:32

Voor het weidse uitzicht zou ik het niet doen :-D Maar ik heb hem nooit met de mtb opgefietst dus ik kan niet vergelijken. Met de racer heb je pas vanaf Chalet Reynard 'uitzicht', maar ook wind. Dus van dat uitzicht heb ik niet bepaald veel onthouden :-D
Agamer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)

ma 4 maart 2019, 13:48

Is net als met de racefiets. Terug naar beneden heb je een voordeel dat alles wat zekerder voelt op de mtb, althans dat vond ik. Wel de bandjes lekker hard zetten!
Cube Reaction GTC Pro 29
Trek Fuel 90 (2007)
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Stanton / Soma / Santa Cruz

ma 4 maart 2019, 14:43

Er zijn wel betere wegen naar beneden als via het asfalt.
Bottecchia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 4 maart 2019, 22:03

Alles wat je wil weten over de Mont Ventoux ga je hier vinden: https://www.dekaleberg.nl

Er is daar ook wel wat informatie te vinden over routes die deels onverhard zijn. Wil je toch gewoon over het asfalt omhoog én van de mooie omgeving genieten dan adviseer ik je om vanuit Sault omhoog te rijden. Die beklimming heeft minder indrukwekkende cijfers als het gaat over het stijgingspercentage maar je krijgt wel achtereenvolgend lavendelvelden, bos en het bekende maanlandschap vanaf Chalet Reynard. Sault is ook een schitterend plaatsje wat zich uitstekend leent voor een terrasje na afloop.
Pascal Rijzinga
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: 050
Contacteer:

zo 17 maart 2019, 16:59

Leuk die Kaleberg genootschap maar die hebben niet zo veel info voor Mountainbikers

Ik ben er geweest, en ga er dit jaar weer heen. En dit jaar wordt het nog leuker omdat ik via meerdere routes de Ventoux op wil gaan fietsen; Offroad.

Maar goed, ik heb dus al wel wat info. Zie hier https://www.mtbtrails.nl/mtb-trails-fr/ ... nt-ventoux
Doe er je voordeel mee. En, na komende zomer zal hier nog meer info komen te staan :-q
http://www.mtbtrails.nl - MTBroutes uit binnen en buitenland
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

zo 17 maart 2019, 17:15

Een keer gedaan toen ik in de buurt was.

Klim vanaf Bedoin. Ik had de mazzel dat het niet extreem warm, koud of winderig was, maar het schijnt wel pittig te kunnen zijn.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Oli4k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

zo 17 maart 2019, 17:56

Afgelopen paar jaar ben ik op racefiets en MTB naar boven en beneden geweest. Een aantal keer op een gehuurde racefiets, en op mijn eigen racefiets en MTB. Ga (heel) vroeg. Als je er in het hoogseizoen bent is de kant vanaf Bedoin heel druk. De automobilisten snappen niet wat ze aan het doen zijn en maken de meest idiote fouten. Wees daarop bedacht. Ik moest twee keer vol in de remmen en kwam er zo achter dat de goedkope remblokken op zo'n huurfiets wat last hebben van fading als je ze echt nodig hebt. Dat waren twee bijna-doodervaringen in één afdaling. Eerst een Duitser die voor een haarspeldbocht een groepje inhaalde dat een groepje inhaalde en mij van de weg drukte. Daarna een Belg die me passeerde en meteen vol op de rem ging. De fuq?! Enige optie was over de keien naast de weg. Kwamen mijn MTB-skills mooi van pas. De afdaling aan de andere kant is veel veiliger. Ik ga nooit meer aan de kant van Bedoin naar beneden.

Er zijn ook een aantal MTB-routes omhoog en omlaag. De meest voor de hand liggende route omhoog is de Piste des Graviers Blancs, of anders kun je de lokale MTB-routes volgen. Officieel kun je het laatste stuk alleen omlaag onverhard maar er wordt vooral door de locals ook omhoog gefietst. Dat zag er nogal zwaar uit. Ik heb die route alleen omlaag gedaan. Verder omlaag zijn er verschillende opties, van redelijk goed te doen als je een beetje kunt fietsen (Circuit VTT no.3 of de rode enduro afdaling) tot zeer uitdagend (Enduro Nord, zwart).

Check vooral de weersvoorspellingen vooraf, de wind boven kan nogal hard zijn. Ik gebruik de Superforecast van Windfinder en vind dat een zeer betrouwbaar beeld geven (ook actuele data).
Hier stukje onderschrift naar de mensen toe lorem ipsum dolor sit amet.
Plaats reactie