MTB'en in Italië vanuit Prato (veel vragen!)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Hallo allemaal,

Volgend jaar augustus ga ik met mijn gezin een weekje naar Italië met als hoofddoel om de Stelvio (op de racefiets) te beklimmen. Onze uitvalbasis deze week is Camping Kiefernhain in Prad am Stilfserjoch. Inmiddels is de voorpret begonnen en ben ik mij ook aan het oriënteren naar de MTB mogelijkheden. Via Google, dit forum en Youtube heb ik al veel informatie gevonden maar toch zit ik nog met wat vragen en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

1) De bike: zijn de bekende routes goed te doen met een hardtail of moet ik wat aanpassingen doen?
Ik rijd op een "Canyon Exceed CF SLX 8.0 Pro Race", nog helemaal standaard zoals deze dit jaar geleverd is. Dus met 1x12, Maxxis IKON banden, 100mm vering, etc. Ik zit met name te denken aan het laten installeren van een dropper en andere banden!

Ik rijd dus op deze bike:

Afbeelding

2) Is het verantwoord om deze routes met mijn GPS alleen te rijden?
Mijn voorkeur heeft het om alleen op pad te gaan maar ik weet niet of dit verantwoord is. Of kan ik beter een gids inhuren of met een groepje rijden? Is de GPS ontvangst in de bergen wel goed? Mijn twijfel zit niet in mijn conditie; die is prima en ik heb ook al de nodige ervaring met het fietsen in de bergen. Jaren geleden heb ik al een keer meegedaan aan een georganiseerde trans-alp rit (onder begeleiding). Mijn twijfel zit hem vooral in pech krijgen, verdwalen, omslaan van het weer, etc...

3) Hebben jullie tips over routes en must do's?
Zoals gezegd heb ik al veel routes gevonden maar gouden tips zijn altijd welkom! Ik ben vooral opzoek naar routes die op mijn hardtail te doen zijn, het gaat mij niet om downhill naar beneden te knallen. Ik heb vooral zin om lekker te sturen, lekker af te zien en te genieten van de omgeving!

4) Kooptips m.b.t. nieuwe GPS
Ik rijd al jaren met een inmiddels oude GPS: de Garmin Edge 705. In NL volstaat deze prima maar met de geïnstalleerde Benelux kaarten kom ik in Italie niet ver en nieuwe kaarten zijn voor deze GPS niet meer te krijgen. Kunnen jullie een specifiek GPS systeem (incl kaart) adviseren?

Bedankt alvast voor jullie hulp/adviezen!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Een gids is altijd het beste.

Met je huidige gps zal het vast ook moeten kunnen, of anders iedere andere gps die dat truukje kan.
Ontvangst van gps apparaten is overal prima, internet heb je daar bijna niet.

Alleen fietsen is daar uiteraard niet zonder risico's.
Hangt ook erg af van wat je gaat doen.
Vaak is het toch makkelijk, of vrij moeilijk, en de laatste met alle risico's van dien.
Echt veel makkelijke paden heb ik daar niet gezien.
De wandelpaden waren vrij technisch.

Goldseetrail schijnt een aanrader te zijn, en waarschijnlijk kom je daar meer mensen tegen.
Je zou aan de andere kant ook offroad naar beneden kunnen.

Met de racefiets leek de Umbrailpas me daar eigenlijk nog het mooiste.
De Mortirolo is ook een mooie klim.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:212) Is het verantwoord om deze routes met mijn GPS alleen te rijden?
Da's een keuze die een ieder voor zichzelf zal moeten maken...
Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:21Is de GPS ontvangst in de bergen wel goed?
Een smalle vallei strak langs een wand is redelijk vergelijkbaar met een tunnel: beperkt of geen ontvangst maar in de regel ook bijzonder weinig te kiezen (en niet populair als fietsroute). In een setting waar je normaal fiets eigenlijk nooit problemen gehad met GPS ontvangst (wel staat standaard GPS + GLONASS aan).
Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:21Mijn twijfel zit hem vooral in pech krijgen, verdwalen, omslaan van het weer, etc...
Op pech kun je inspelen zodat je met een (nood)reparatie altijd terug komt (al wordt het wandelen wanneer je een essentieel onderdeel breekt), echt verdwalen kun je niet echt in de tijd van GPS hooguit dat de route minder geschikt is (als je even verzuimt om ook naar de hoogtelijnen te kijken bijvoorbeeld :roll: ) en op het omslaan van het weer kun je je gewoon voorbereiden....
Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:21Ik rijd al jaren met een inmiddels oude GPS: de Garmin Edge 705. In NL volstaat deze prima maar met de geïnstalleerde Benelux kaarten kom ik in Italie niet ver en nieuwe kaarten zijn voor deze GPS niet meer te krijgen. Kunnen jullie een specifiek GPS systeem (incl kaart) adviseren?
Ik weet niet wat je precies van je kaarten verwacht, maar voor offroad navigatie zou ik zelf gewoon Open Street Maps installeren...
https://www.fiets-navigatie-shop.nl/ope ... ap-garmin/
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Qua kaarten kun je het beste gewoon OSM kaarten downloaden, zoals hierboven al staat aangegeven. Verdwalen gaat je in Italië niet lukken. De CAI, de Italiaanse Alpenvereniging heeft alle paden keurig gemarkeerd.
Met de juiste papieren kaart (Kompass Karten) kan er weinig misgaan. De uitdaging zit in het lezen van de hoogtelijnen en het lezen van de gradaties van de paden die je gaat rijden. Als je de papieren kaart bij hebt, dan heb je naast je GPS en de bordjes nog een derde navigatiehulpmiddel.

Qua banden heb je behoefte aan goede noppen.

https://shop.kompass.de/nationalpark-st ... 3850267298

Afbeelding

Op de kaart ziet het er zo uit. De rode lijnen zijn de gemarkeerde routes. Je ziet verschillende soorten rode lijnen, doorgetrokken, streepjes, stippeltjes. Die geven de moeilijkheidsgraden voor wandelaars aan. Daar ga je als fietser ook mee te maken krijgen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Bedankt allemaal voor jullie reacties, hier kan ik wat mee!

M.b.t. Open Street Map kaarten: staan de bospaden hier ook goed in? Ik kan mij herinneren dat ik hiervoor jaaaaaren geleden een aparte kaart moest kopen bij Garmin.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hmm. Verder weg dan ik dacht: ik dacht, als je ff een uurtje de auto pakt zit je zo in Riva del Garda en dat is echt het summum van MTBen daarzo. Kan je ook heel veel bikeshuttles en gidsen regelen, maar het is een kleine 2,5 uur rijden vanaf jouw locatie.... :-{
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je fiets is prima, mits je XC tochten uitkiest. XC in de AlpenDolomieten is echt wel een paar stapjes verder dan een rondje in NL, dus uitdagend genoeg.
Ik zou de banden aanpassen aan de rotsachtige ondergrond, dus redelijk grof profiel en extra protectie.
Bij voorkeur ook tubeless maken.
Bij Schwalbe kom je dan op NobbyNick uit, in de DoubleDefence SnakeSkin uitvoering. Blijf je liever bij Maxxis, dan kan Mud je wel adviseren.

De gps die je hebt is zeker bruikbaar, alleen in lastige omstandigheden (in een diepe kloof of langs een hoge steile wand) zal de 705 het moeilijk hebben met de exacte plaatsbepaling.
Belancrijk is ook dat je de levensduur van je acuutje eerst test, je moet er op kunnen vertrouwen als je tegenslag hebt. Dus thuis ff testen. Opladen, aanzetten, bij het raam leggen en wachten tot hij uitvalt. In de tracklog kan je de tijd aflezen.
8uur lijkt mij wel een goed uitgangspunt. Evt kan je de accu (laten) vervangen (ebay+youtube)

De OSM kaart is al genoemd, je zet die op je SDkaartje (705=max 2GB, dus ouderwets kaartje) in de map Garmin als gmapsupp.img (andere naam werkt niet bij de oudere Garmins).
Zelf vind ik in de bergen de ReitWanderkarte fijner, omdat die ook nauwkeurig de hoogtelijnen toont én omdat de layout is toegespitst op wandelen, paardrijden en fietsen. De nadruk ligt dus op de paden, en niet op de wegen, zoals bij een normale (topo)kaart. Is gebaseerd op OSM, dus er staat hetzelfde op, maar duidelijker. Ook gratis te downloaden, ff Googlen.
De makkelijkste manier om een OSM kaart te verkrijgen voor je Garmin is
https://extract.bbbike.org
Kies je gebied, kies garmin, kies bbbike layout en kies een naam. Dan je email en je krijgt een downloadlink toegestuurd. Dus geen geklooi met spul installeren op je pc enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Godenzoon schreef: ma 24 december 2018, 13:28 Bedankt allemaal voor jullie reacties, hier kan ik wat mee!

M.b.t. Open Street Map kaarten: staan de bospaden hier ook goed in? Ik kan mij herinneren dat ik hiervoor jaaaaaren geleden een aparte kaart moest kopen bij Garmin.
Over de kaarten hoef je je geen zorgen te maken. De routes zijn bewegwijzerd, je hebt een Garmin bij je en je hebt de Kompasskaart als backup in je rugzak. Dan loopt er ook nog ander volk rond waar wat aan kunt vragen in je beste Italiaans. En als je naar beneden richting het dal blijft rijden, kom je altijd in de bewoonde wereld uit.

Op het kaartje dat ik geplaatst heb, zie je onderin een tekstregel staan. De Kompasskaart is gebaseerd op OSM input van locals.

Op OSM staan precies dezelfde gegevens als op Kompass. Kijk maar:
https://www.wanderreitkarte.de/index.ph ... 72&zoom=14
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Wederom super bedankt voor de aanvullende reacties en informatie!

Bizar genoeg is vanochtend mijn Garmin gesneuveld... ik was op de mijn Tacx aan het trainen toen mijn hartslagband kuren vertoonde. Nogal geïrriteerd haalde ik de Garmin van mijn stuur en deze viel net verkeerd op de grond waardoor het scherm kapot is. Nu toch maar opzoek naar een nieuwe.

Ik kijk nu naar een Garmin 820 en 1030; hebben jullie nog een advies met het oog op mijn plannen volgend jaar?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Etrex 30x is het beste geschikt.
Zeer goede ontvangst, betrouwbaar, bediening met knopjes, lange batterijduur en compact, dus geen baksteen op je stuur. En ANT+, dus je pacemaker doet het ook, er is een dataveld voor hartslag.
Maar... Die Etrex doet het thuis niet automatich met Strava. (dat deed de 705 ook niet, maar misschien vindt je dat leuk/belangrijk). En geeft geen uitgebreide fitness info.
Wel thuis op de pc want alles zit in de gpx opgeslagen, maar niet direct op het toestel.

Robster heeft het nieuwe model Edge Explore gekocht en is zeer enthousiast.
Wat mij nog doet aarzelen is dat deze alleen de gps satellieten gebruikt, geen glonass(of galileo of chinees).
Glonass helpt de nauwkeurigheid te verbeteren in lastice ondities.
Maar de Explore is zeker een optie.

De 1030 heeft zo'n beetje alles, maar duur.
De 820 zou ik zelf niet kiezen, dan eerder de 520 of 520plus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

MTB in de bergen? alleen?..... Zeker doen!!...
Ik doe dit nu reeds 15jaar, elk jaar een week, en dit zijn de mooiste vakanties van het jaar.
Maar wel goed uw routes plannen denk ik dan, ter plaatse kan je nog steeds aanpassen als je wil.
Koop ook een papieren topokaart van het gebied waar je wil rijden, dan kan je op sombere winteravonden je routes inkleuren en voorbereiden.
Uiteraard de route ook op GPS, maar uw topokaart is als backup, (en ook om voor je borst te steken op extra koude afdalingen)..
Voor GPS, koop een extra battery voor bijladen via USB, je zal deze enkel nodig hebben voor extra lange ritten, of als je een beetje tegenslag hebt in tijdsplanning. (en kost niet veel). GPS ontvangst is nergens een probleem meer.
Hou zeker ook de weersvoorspellingen in het oog, je wil geen hoosbui op +2500m hoogte, zonder schuilmogelijkheid.
Als voeding neem je dingen mee waar veel energie in zit en niet veel weegt, het lekkerste frisse water vind je erboven in bergstroompjes (smeltwater)..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een gps die op AA batterijen werkt hoef je niet op te laden onderweg. Gewoon 2 reserve meenemen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bergstroompjeswater is niet altijd betrouwbaar... je moet iig 200% zeker weten dat daarboven geen koeien in het water staan te ***en om maar wat te noemen ;-)

Vwb de routes, kun je niet wat youtube materiaal vinden om een indruk van het terrein te krijgen? En hoe dat naar jouw skills en wensen te vertalen is, Chris Akrigg rijdt op een krommesturenfiets van dingen af waar ik met een downhillbak nog om zou draaien... :oops:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Vandaag heb ik de Edge 1030 besteld, dit weekend ga ik hem hier in de buurt uittesten en hoop dat ik er in Italië veel plezier van ga hebben!

De zoektocht naar mooie routes is inmiddels ook in volle gang en ik moet zeggen dat ik het nog wel lastig vind. Zoals eerder aangegeven verblijf ik de week op de camping Kiefernhain in Prato Allo Stelvio. Via gpsies.com kan rondom deze camping werkelijk 1001 verschillende routes vinden maar de beschrijvingen van de routes zijn vaak heel beknopt en daarmee heb ik dus geen idee wat ik kan verwachten. Toevallig zag ik dat één van de routes de Holy Hansen Trail bevat en dit lijkt me wellicht toch wat rotsachtig op een hardtail. Of heb ik dat mis?

Hebben jullie specifieke routes of websites die jullie kunnen adviseren? Ik ben opzoek naar rondritten van tussen de 40 en 70 km en ze moeten dus te doen zijn op een hardtail.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, veel oefenen met de gps, experimenteren doe je thuis, niet op vakantie :-q

En je weet dat 70km in de bergen anders is dan 70kn in NL?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie