Advies gevraagd voor eerste Alpen-trip

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Hallo,

Ik vraag om advies voor mijn eerste Alpen-trip in 2019. Waar kan ik het beste heen, etc...
Wensen / eisen:
- Ik heb geen ervaring met fietsen in de bergen, maar kom door mijn BMX-verleden vrij aardig alle tracks af in Bikepark Winterberg, dus bezit een redelijke hoeveelheid technische skills (geen mega jumps, road gaps e.d.).
- Ik heb een simpele HT, dus ik moet er een FS (liefst veerweg 140mm+) kunnen huren.
- Het heeft de voorkeur om zo weinig mogelijk omhoog te fietsen (die liften staan er niet voor niets), hooguit van lift naar begin trail en zo.
- Ik zoek voornamelijk flowy trails, door mens aangelegd of goed onderhouden. Geen puur natuur steile tracks. Geen DH-werk, maar wat op een AM/trail te doen is.
- Een dagje bikepark is geen enkel probleem...
- Tijd: ergens tussen meivakantie en eind juni, van bijv. wo/do tot zondag.
- Hotel of huisje, via iets als bike-holidayds is ook prima.
- Routes mbv gps (Garmin 820), maar om 1 of meer dagen met een gids op pad te gaan is ook goed.
- Geen idee met hoeveel we gaan zijn, in ieder geval ik.
- Eigen ideëen (lang leve magazines als Up/Down, MTB plus): aangezien ik het liefst ergens zit waar ze Duits of Engels praten / verstaan, gaat mijn eerste voorkeur uit naar bijv. Oostenrijk, Duitstalig Zwitserland of Süd-Tirol. Een optie zou al Saalbach-Hinterglemm zijn, Livigno....
- Landen als Schotland en Tsjechië zijn geen optie, ook al heb ik gehoord dat je ook daar fantastisch kunt fietsen.

Dus graag advies over goede opties, en dan bij voorkeur ook met hotel erbij waar jullie een goede ervaring mee hebben, zodat ik gericht kan gaan zoeken. Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Livigno kan ik aanraden. Genoeg flowtrails, leuke bikeparks en in de omgeving (Bernina pas heeft een treinstation) meer dan genoeg mooie natuurlijke trails. Ik heb er zowel in een Airbnb huis gezeten als in hotel Astoria. De eerste was aardig goed te betalen, de 2e heel erg goed, maar iets minder betaalbaar.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Alpen wordt vrees ik veelal lastig als je met de lift omhoog wilt als je tussen mei en eind juni wil.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dan is bijna alles nog gesloten, valt tussen het winter en zomer seizoen, tijd voor onderhoud enz.
Ook kan er op de hogere trails nog sneeuw liggen.
Maandje later (juni-juli) is een betere tijd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

paganella gaat vroeg open, http://www.dolomitipaganellabike.com/tr ... ts-tickets
(wel lange lunch pauze bij sommige liften)
ondanks dat het redelijk zuidelijk ligt is het toch redelijk makkelijk aan te rijden.
leuke mix van makkelijkere flow trails en wat lastigere natuurlijke trails.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Liften Saalbach-Hinterglemm gaan eind mei open en zijn gratis met Jokercard die je bij veel accomodaties erbij krijgt. Tip: in juni zaten wij een week in Pension Annemarie all-inclusive voor nog geen €300 pp inclusief Jokercard 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uhh, niet alle liften zijn dan open, dan moet je wachten tot 20 juni, lees ik op de site.
(en ik heb geruchten gehoord dat de jokerkaart is uitgespeeld, maar daarvan staat nog niets op de site...)
Verder is Saalbach echt wel heel leuk, maar geen echt hoog alpine.
Als ik zeg dat de Schatzberg de laagste berg vd Alpen is, dan zit ik er niet ver naast.
Maar misschien daarom wel een goede kennismaking met de Alpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Kurzerhand selbst nachgefragt:

- im Sommer 2019 wird die Zwölferkogelbahn erneuert
- stattdessen fährt im Sommer die Westgipfelbahn (keine Ahnung, ob es sonstg nicht der Fall ist)
- JOKER CARD bleibt 2019 unverändert bestehen (überlegt wurde ein neue System, welchen nun wegen des Umbau der Bahn auf Eis gelegt wurde)

Gekopieerd van het mtb-news.de forum. Zoals het uitziet gaat er voorlopig niks veranderen met de jokercard.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Dank voor jullie reacties. Saalbach-Hinterglemm lijkt dus een goede optie. Ik ga kijken dat het later in juni kan ivm "lift-zekerheid". Pension Annemarie is een goede tip. Alleen ontbijt is geen probleem, lunch wordt denk ik ergens in een hut, en diner bij diverse restaurantjes / pizzeria's.

Meer aanbevelingen zijn natuurlijk ook welkom.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Bike Hotel Conrad in Hinterglemm is geregeld, medio juni. Nu al zin in!!! De voorpret kan beginnen, met het uitzoeken van de te fietsen trails (Milka Line, ook de Big 5, alles wat blauw en rood is).
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je kan ook nog overwegen om een E-mtb huren. Afgelopen zomer in Zwitserland geweest en je zag je bijna niets anders.
En, na een middag zelf op zo`n ding (140mm fully) daar te hebben rondgecrossed, moet ik toegeven dat het in zulk gebied dikke fun is. Zowel omhoog als omlaag.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

drpaul schreef: do 3 januari 2019, 20:58 Bike Hotel Conrad in Hinterglemm is geregeld, medio juni. Nu al zin in!!! De voorpret kan beginnen, met het uitzoeken van de te fietsen trails (Milka Line, ook de Big 5, alles wat blauw en rood is).
En toen zag ik dat ik in die dagen mijn laatste 2 opleidingsdagen heb..... Dus ipv flowy trails pakken, dingen als een presentatie houden, aanhoren, etc. Domme ik, gewoon niet goed opgelet.
Dus reis kunnen - willen verplaatsen naar 3/7 juli, blijkt het Glemm Ride Bikefestival te zijn in Hinterglemm. Lijkt me best leuk hoor, maar niet nu. Dus nu toch maar op zoek naar een andere plek.....

Plek gevonden, Livigno. Heeft iemand nog hotel-tips? Incl. ontbijt, rest eten we wel elders. Ik heb Astoria bekeken, is een goede optie. Nog meer, prijsbewuste, hotels daar waar iemand een goede ervaring mee heeft??
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ik vind Nauders een leuk gebied om te biken.. je fietst ook zo italie en zwitserland binnen. veel uitgepeilde mtb routes ook (maar die gaan alsnoch veel over schotter en bospaden).
ik zat in Hotel central.. prima hotel.

Solden schijnt ook veel mogelijkheden te hebben

verder wordt je tegenwoordig doodgegooid met e-bikes (helaas, want daarmee wordt het ook drukker op plekken waar je eerst bijna alleen was). Ik heb zelf geen fully en huur dus ook altijd een fully 120-140 mm (en fully is wel echt nodig als je tenminste een beetje vaart wilt maken op de wat meer technische trails0
het wordt alleem steeds lastiger een beetje een lichte/carbon fully/enduro (zonder batterij) te vinden . Vroeger was dat eigenlijk nooit een probleem en aangezien ik vooral zelf omhoog wil fietsen is het wel fijn als de fiets niet veel meer als een kilo of 12-13 weegt.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Hotel is geboekt, Hotel Bondi. Licht op de weg van het centrum naar de lift van het bikepark. 48 euro p.p.p.n. incl ontbijt, is goed te doen. Na het skiseizoen maar eens fietsen gaan reserveren. Fully's met 140-150mm veerweg, zodat we zowel de gewone trails omlaag kunnen doen als ook de rode en blauwe van het Mottolino bikepark.
En natuurlijk de Tutti Frutti epic, alleen al om de naam.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Zondag terug gekomen van 3 volle dagen fietsen in Livigno. Zaten in hotel Bondi, aan de voet van het Mottolino bikepark. Prima hotel, met goed ontbijt, matrassen alleen hard. Fietsen gehuurd bij Detox2, GT Force met 150mm veerweg. Reden prima, maar veel lostrillend materiaal: handvatten, cassette (Sram NX), crank en zelfs remblokjes die eruit sprongen doordat veiligheidspalletje was verdwenen.
Met de Livigno Bikepass konden we 3 dagen onbeperkt met de liften omhoog voor 83,50, niet duur in mijn ogen.

1e dag Carosello 3000 Trailpark:
Begonnen met de Rollercoaster, 4,5km aan flowy trail, niet pittig, kleine jumps en kombochten. Mooi. Daarna de S-Way, vanaf 2500m omloog naar de Carosello-lift, snel, bochtjes, jumps etc. Bij de 3e afdaling (Coast to Coast) vrij snel gecrashed. Bij een klein sprongetje landde ik te ver naar rechts, voorwiel naast het pad, kon het niet bijtrekken en toen over de kop. Ik gelukkig alleen maar schaafwonden, fiets lag 5 meter lager en ook onbeschadigd. Was wel een wake up-call, daarna wat rustiger. Uiteindelijk 10 keer omhoog en dus ook omlaag gedaan, toen was mijn lichaam er klaar mee.

2e dag Mottolino bikepark:
Begonnen met de blauwe routes, maar niet bijster interessant. Daarna de rode routes, die vonden we echt gaaf om te rijden. De Flow Line (#1) met jumps en bochtjes, en de Eas 23 (#12) waren onze favoriet. Lekkere kombochtjes en jumps bovenin, lager in het bos steiler en meet natural. Ook hier 10 keer omhoog en omlaag, alle blauwe en rode trails gedaan, en ook 2 zwarte (nr 5 en 10). De andere zwarte trails (met name 13, Sic58, maar niet gedaan, teveel jumps en drops, en geen zin om alleen maar chickenways te nemen.

Dag 3 weer Carosello:
De Tutti Frutti Epic gedaan (onderbroken door een tochtje naar de bike rental ivm de verdwenen remblokjes). Ook Bikers United was open, nog sneeuw bovenin, maar erg gaaf. Stukje steiler en rauwer. Alleen de trail naar Madonon was dicht, maar daar waren we niet zo rauwig om ivm veel vlak en stukjes klimmen. Ook de Federia-trail gedaan aan de achterzijde van de berg. Steil, sneeuw, beekjes, rotsen, compleet anders dan de rest.

Al met al een paar prachtige dagen gehad in Livigno. Was ons erg goed bevallen als eerste tripje naar de Alpen, kan ik iedereen aanraden. Dat dorp ademt gewoon mountainbiken / free riding. Alhoewel ik me kan voorstellen dat de liefhebbers van de nature trails het wat minder vinden hier, toch behoorlijk shaped. We denken nu al over de volgende trip, Saalbach-Hinterglemm, Sölden, of wat anders. Maar in Livigno komen we ooit terug!
Plaats reactie