Finale Ligure, Italië

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

MVMVML schreef: di 15 oktober 2019, 16:36
hanjovdberg schreef: di 15 oktober 2019, 15:46 Hoe gaat dat eigenlijk met zo’n shuttle service? Ga je dan 1x omhoog of kan je meerdere keren? En moet je dan wachten op anderen die langzamer afdalen of andere trails kiezen?

#never been there #never done that :oops:
Zal eraan liggen hoe hoog ze je brengen. Bij Gardameer gingen we naar de Tremalzo-top, die was een meter of 1700 en via heel wat slingerdeslang singletracks omlaag naar Riva del Garda. Daar deden we wel een paar uur over dus dat was 1 x omhoog.
Dat lijkt op mijn trip naar hoogste top tussen Lugano en Como meer. Maar dat deed ik fietsend 2 uur en dan 45 min afdalen om vervolgens nog eens 1 uur te klimmen. Tja .. je moet er wat voor over hebben
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Mijn shuttleservice ging de hele dag mee, verdeeld over de verschillende bergen. Bv beginnen bij Nato, de shuttle reed terug naar beneden om ons weer op te pikken en terug naar Nato. Paar trails en elke keer ergens anders oppikken. Na de lunch gingen we naar een ander gedeelte, en weer pikte de shuttle ons op, lager op de berg, waar we de trail af kwamen. Ideaal! En dat voor 50 euro voor een hele dag met gids.

Ligt aan het tempo in je groep. Wij hadden de 2de dag een hele snelle groep samen en toen hadden we zeker 10 uplifts, verdeeld over Nato, Orco Feglino en nog wat trails in een gebied waar ik de naam niet van ken (werd veel rots beklommen), daarna naar DH Men.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Dennisvdb schreef: di 15 oktober 2019, 20:05 Mijn shuttleservice ging de hele dag mee, verdeeld over de verschillende bergen. Bv beginnen bij Nato, de shuttle reed terug naar beneden om ons weer op te pikken en terug naar Nato. Paar trails en elke keer ergens anders oppikken. Na de lunch gingen we naar een ander gedeelte, en weer pikte de shuttle ons op, lager op de berg, waar we de trail af kwamen. Ideaal! En dat voor 50 euro voor een hele dag met gids.

Ligt aan het tempo in je groep. Wij hadden de 2de dag een hele snelle groep samen en toen hadden we zeker 10 uplifts, verdeeld over Nato, Orco Feglino en nog wat trails in een gebied waar ik de naam niet van ken (werd veel rots beklommen), daarna naar DH Men.
Ik ben in eind juli een paar dagen maar in Finale en zoek precies zoiets; de hele dag shuttle service met een groep (geen idee hoe ze het nu doen ivm covid), en gids - voor 50E maar zeg je? Bij welk bedrijf was dat? Ik kan alleen enkele shuttles vinden voor 12E per keer, zonder gids...
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb via deze club ook eens een dagje gedaan, volgens mij voor ca dat bedrag : https://www.bikeshopfinale.com/en/bike- ... tb-tour-2/
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Dank voor de tips, ik heb gelijk berichtjes verstuurd!

Ben benieuwd naar de moelijkheidsgraad in Finale... Hebben jullie bijvoorbeeld Little Champery gereden?
Ter vergelijking, ik ben best comfortabel op zwarte trails in North Vancouver, maar dubbel zwart niet ;)

Ook mijn vriendin (die nog nooit op de MTB heeft gezeten) wil het een dagje proberen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Little Champery kan ik niet met zekerheid zeggen, al komt de trail op het filmpje me wel heel bekend voor. Heb sowieso Ca Bianca gereden, ook een black diamond, alleen maar scherpe stenen. Vond ik 1 van de moeilijkere die dag, naast DH Men. Had toen mijn Bronson met 160mm bij, en dus die hele snelle groep met een Stanton testrijder erbij. Vol gas erop zonder te stoppen. Zo'n POV filmpje doet geen recht aan de technische moeilijkheid en het laat totaal niet zien hoe stijl het is.

Al vind ik de black trails in Chatel nog een stapje moeilijker dan wat ik in Finale Ligure heb gereden..
Ik merk wel dat de black trails in Canada (Whistler, Squamish) aardig overeenkomen met Finale Ligure. Die in Chatel zou ik eerder classificeren als double diamond.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

olivierhacking schreef: ma 6 juli 2020, 18:43
Ook mijn vriendin (die nog nooit op de MTB heeft gezeten) wil het een dagje proberen.
Shuttlen? Dat zou ik niet doen.
Was vorig jaar met een vriend die net beginner-af xc in Nederland is, daar was het eigenlijk niet leuk voor. En voor de rest van de groep dan ook niet.

Bij Manie kan je wel leuk rondfietsen op de xc fiets.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Misschien is dit moment niet het beste om je vriendin kennis te laten maken met de MTB.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ligt eraan, misschien is ie op zoek naar een ander!
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

:D

Nu is de ene vriendin de andere niet maar starten met mtb'en bij Finale lijkt me inderdaad niet direct een aanrader. Althans, niet op de downhill routes en zeker niet met een groep. Je kan natuurlijk wel een gewoon xc rondje proberen. Niet te gek maken, mooi uitzicht op de kust erbij en lunch op het terras na afloop.

Ik begreep laatst dat ze bezig waren om één of twee beginnersroutes aan te leggen. Maar ik weet niet of die er al zijn.
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Hahah hmm op zoek naar een ander is niet helemaal volgens mijn plan nee :winkie:

Goed om te horen - XC rondje bijvoorbeeld in Manie klinkt goed.
Finale leek mij ook al niet de beste startplek voor het mountainbiken, maar mijn enthousiasme wil ze zeker delen!

Ik heb zelf een '17 Fuel EX, maar daarmee heb ik ook in Whistler prima mee kunnen werken... de volgende fiets wordt wel wat squishier :-q
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Vorige jaar met deze organisatie shuttles gedaan https://www.theultimatebikeshop.com/?_=_
Prima. Denk net zo als andere shuttles bedrijfjes. Wij kozen deze omdat we er Santa Cruz Megatower konden huren. Heerlijke bike voor Finale.

Verder moet je gewoon wat geluk hebben dat je in bus zit met gelijkgestemden. Zelfde niveau en snelheid. Zo ben ik 1 ochtend gek gemaakt door drie 10 jarige Italiaanse jochies op Santa Crux V10 DH bikes :cry:

Mensen met geen/minimale ervaring raad ik af om te gaan shuttlen. Zelf de makkelijkere trails vanaf Nato Base hebben pittige, rotsige stukken.
Zijn wel aantal makkelijke trails te liggen, niet zo ver van DH Men ligt een trailparkje.. Weet naam even niet
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

olivierhacking schreef: ma 6 juli 2020, 15:14 Ik ben in eind juli een paar dagen maar in Finale en zoek precies zoiets; de hele dag shuttle service met een groep (geen idee hoe ze het nu doen ivm covid), en gids - voor 50E maar zeg je? Bij welk bedrijf was dat? Ik kan alleen enkele shuttles vinden voor 12E per keer, zonder gids...
Zelf heb ik fijne ervaring opgedaan met Finale Freeride Outdoor Village. Hier kan je aangeven wat jouw niveau is, waar zij dan een groep bij proberen te vormen. Lukt dit niet, komen ze doorgaans wel met een andere creatieve oplossing om het toch leuk te maken voor iedereen. Een guided tour van een volle dag kostte 50euro P.P. als ik mij niet vergis. Dag-delen waren ook mogelijk.

Ik heb mijn vriendin ook kennis laten maken met de mountainbike sport in dergelijk terrein. 1 dag-tripje in Aachen en toen naar Finale. We zijn begonnen op de trails bij San Bernardino. Hier liggen trails in diverse moeilijkheidsgraden (zie Trailforks) en kan je eenvoudig rondjes peddelen. Heb er een volle dag voor uit getrokken en haar zo e.e.a. over lijn-keuze en basis fiets techniek uitgelegd. Shuttelen doet men niet veel daar, waardoor het gemiddeld genomen ook wat rustiger is in die hoek. Dat geeft je de kans om diverse trail secties rustig te verkennen en haar vertrouwen te geven het nog eens te proberen.

Mocht je toch iets met shuttle willen doen, maar geen gids wilt, kan je ook besluiten een single uplift te nemen naar bijvoorbeeld 't begin van de Rollercoaster of de Nato Base. De Rollercoaster is een relatief eenvoudige, maar wel flink lange trail met een mooie flow. Vanaf 't einde van deze trail rol je eenvoudig over 't asfalt weer naar Calice of Finale Borgo. Een single uplift kostte 10euro P.P. vorig jaar.

P.S. mijn vriendin vindt het nog steeds leuk om bij mij te zijn :winkie:
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

bob. schreef: di 7 juli 2020, 15:16
olivierhacking schreef: ma 6 juli 2020, 15:14 Ik ben in eind juli een paar dagen maar in Finale en zoek precies zoiets; de hele dag shuttle service met een groep (geen idee hoe ze het nu doen ivm covid), en gids - voor 50E maar zeg je? Bij welk bedrijf was dat? Ik kan alleen enkele shuttles vinden voor 12E per keer, zonder gids...
Zelf heb ik fijne ervaring opgedaan met Finale Freeride Outdoor Village. Hier kan je aangeven wat jouw niveau is, waar zij dan een groep bij proberen te vormen. Lukt dit niet, komen ze doorgaans wel met een andere creatieve oplossing om het toch leuk te maken voor iedereen. Een guided tour van een volle dag kostte 50euro P.P. als ik mij niet vergis. Dag-delen waren ook mogelijk.

Ik heb mijn vriendin ook kennis laten maken met de mountainbike sport in dergelijk terrein. 1 dag-tripje in Aachen en toen naar Finale. We zijn begonnen op de trails bij San Bernardino. Hier liggen trails in diverse moeilijkheidsgraden (zie Trailforks) en kan je eenvoudig rondjes peddelen. Heb er een volle dag voor uit getrokken en haar zo e.e.a. over lijn-keuze en basis fiets techniek uitgelegd. Shuttelen doet men niet veel daar, waardoor het gemiddeld genomen ook wat rustiger is in die hoek. Dat geeft je de kans om diverse trail secties rustig te verkennen en haar vertrouwen te geven het nog eens te proberen.

Mocht je toch iets met shuttle willen doen, maar geen gids wilt, kan je ook besluiten een single uplift te nemen naar bijvoorbeeld 't begin van de Rollercoaster of de Nato Base. De Rollercoaster is een relatief eenvoudige, maar wel flink lange trail met een mooie flow. Vanaf 't einde van deze trail rol je eenvoudig over 't asfalt weer naar Calice of Finale Borgo. Een single uplift kostte 10euro P.P. vorig jaar.

P.S. mijn vriendin vindt het nog steeds leuk om bij mij te zijn :winkie:
Da's dezelfde firma als ik had, alleen zat jij op de camping van hun?
Plaats reactie