Lake Disctrict

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
R-HARMS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 22 september 2011, 16:16
Mijn mountainbike: Specialized Levo SL
Contacteer:

Op verzoek nu het hele verhaal zonder een linkje! Enjoy en mocht je vragen hebben dan horen we dat graag!!

Team Trail Addicts op pad!!

Lake District: trails, pints en adrenaline!

Wat is het heerlijk om in februari een biketrip voor de aanstaande zomer te plannen. Op zoek naar toffe bestemmingen zie je hoge bergtoppen, zonovergoten valleien, dusty trails en foto’s van bikepark-rijders in tanktops. Onze zomerse bikebestemming heeft niets van dat alles. De locals rijden in Goretex kleding, de hoogste top is nog geen 1.000 meter en een een dusty trail zul je er zeker niet treffen. Toch voelden we de aantrekkingskracht: we gaan naar het Lake District (UK)!
Waar vind je het op de kaart? Tussen Wales en Schotland, aan de westkust van Engeland. Het heeft geen skiliften of bikeparks. Welenkele trailcenters en goed beschikbare gps-tracks. Met z’n vieren maken we er een road trip van. Werkelijk een road trip, want we kiezen voor de boot van Hoek van Holland naar Harwich. Dat betekent dus nog vijf-en-een-half-uur links rijden dwars door Engeland.
Afbeelding

Aangekomen op een fantastische campingspot bij Ambleside (een echt outdoor-mekka!), gooien we het quick-pitch tentje uit en rijden we naar Grizedale Trailcenter. Op de boot van de overtocht zijn geen wilde party’s (en gelukkig ook geen wilde golven), dus we zijn uitgeslapen om direct The North Face Trail te rijden. Een mooie ‘loop’, met wat flowy singletracks en technische klimmen. Dat zorgt er tenminste voor dat het klimmen ook vermakelijk wordt. We merken direct hoe de ondergrond is: rotsig! Een korte double-black-diamond sectie is echt bikepark-stijl. Op dit terrein zijn we niet echt gekleed. Het is lastig inschatten of een jump een double is, of een table, dus we rollen erover heen. De berms zijn ook droog met loose gravel. Ja, het is hier al een paar dagen goed weer. Uniek!

Afbeelding

‘s Avonds proosten we met wat pints en maken we plannen voor de volgende dag. Op onze Garmins hebben we de Helvellyn – Sticks Pass trail staan. Een must-do volgens Britse bikesites, en waarschijnlijk ook de heftigste. De complete ronde is nog geen 17km en 1.000 hoogtemeters klimmen, maar we doen er een hele dag over. Een aantal van ons zijn het gewend om ruim een uur met de fiets op de rug te lopen, maar het blijftzwaar. Dit is ruig terrein. Geen boom te bekennen. Grote rotsblokken. En je blijft je afvragen waarom ze helemaal op deze afgelegen plek de stenen-gestapelde muurtjes hebben gebouwd. Compleet bezweet worden we op de top ook nog eens aangevallen door midges (steekvliegjes, red.). We springen op de bike, maar merken direct dat we echt gefocused moeten zijn voor deze afdeling. Dit wordt aan poten! Rotsblokken rollen onder onze noppen vandaan en op steil terrein is het daardoor lastig om de juiste balans te vinden. De moeilijkheidsfactor blijft zo ongeveer de hele afdaling. Maar ervan genieten blijft gelukkig ook mogelijk! Totdat we een donderklap boven ons horen en we in race-speed de afdaling willen maken. Er zijn hier geen plekken om te schuilen! Terug op de parkeerplaats zit de adrenaline nog hoog. Nog een andere trail zoeken? Nee, let’s call it a day.

Afbeelding

Dag drie doen we wel twee plekken aan. Een autorit is in het Lake District noodzakelijk. De reisafstand is niet ver, maar de reistijd kan over de kronkelende weggetjes wel tot
drie kwartier oplopen. We doen Whinlatter Trailcenter aan, op aanraden van een local. De Altura trail hadden we niet willen missen! Dit is fantastisch aangelegd: flow, flow, flow! Je golft gewoon door het landschap. En ook al liggen er hoge berms in: op hoge snelheid blijft het een uitdaging om erbinnen te blijven. Hierover blijven we lang napraten tijdens onze BBQ en kampvuurverhalen.

Afbeelding
Afbeelding

Voor onze vierde en laatste bikedag hebben we de Garburn Pass gepland. Het wordt inmiddels routine om bij de trailstart snel de fiets klaar te maken en direct te vertrekken. Iets té snel, want we rijden de gps-track in tegengestelde richting, merken we. Toch maar omkeren. Gelukkig doen we dat. Want, zo later blijkt, de omgekeerde richting is een zeer technische klim en saaie gravel-road afdaling. De vier andere bikers die we tegenkomen (en dus verkeerdom rijden) zullen flink gebaald hebben! Onze richting gaat langs schapen en ontelbaar veel wildhekken. Bijna boven aangekomen barsten de grijze wolken open die we al lange tijd zagen hangen. De eerste regendag van onze trip. Dat hoort bij het Lake District en het verandert ook onze rijstijl. Leisteen blijft spekglad, maar we merken dat alle andere losse rotsblokken best te rijden zijn. Snelheid houden is het devies. Heb je te weinig vaart? Dan kan één groot blok je over-the-bars gooien. Houd je snelheid dan zoekt je wiel wel een weg erlangs of er overheen.

Highfives! De laatste afdaling zit erop. We zijn doorweekt, en moeten onze tenten ook nog inpakken in de regen. Maar, oh, wat gaan we graag nog eens terug naar het Lake District. Er moeten nog zoveel meer trails liggen…

Nog belangrijk: We hebben voor al onze GPS tracks gebruik gemaakt van de TOP 20 routes in de UK. via onder andere via http://www.mbr.co.uk/news/20-best-mount ... -uk-322684" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder kregen we nog wat tips van locals. De Trilcenters in het Lake district zijn echt de moeite waard. Volgend jaar richting SCHOTLAND!!

Afbeelding
it's all about the trails!! Check ons weblog: http://www.trail-addicts.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ziet er goed uit! Krijg spontaan weer zin om op de fiets te stappen. Enige dat me weerhoud om die kant op te gaan is de reistijd (en boot/chunnel).
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
R-HARMS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 22 september 2011, 16:16
Mijn mountainbike: Specialized Levo SL
Contacteer:

Reis tijd is idd een dingetje, maar
Echt de moeite waard. Probeer de nachtboot heen en terug te pakken, dat scheelt ontzettend veel!
it's all about the trails!! Check ons weblog: http://www.trail-addicts.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Leuk verslag en mooie plaatjes! Ik snap dat je helemaal verkocht bent :-D Ik blijf het zeggen, voor gave trips moet je in UK zijn :-q

Als je naar Schotland gaat en je wil daar ook trailcentres bezoeken, dan raad ik je Kirroughtree, Innerleithen en Glentress (rode en/of zwarte routes) van harte aan, en als je meer dan een paar dagen gaat zijn de Highlands ook een goed idee!
'BUILT not Bought '
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooi verhaal, en leuk dat je de moeite neemt het te delen!

Staat bij deze op de to-do :)
P-J
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 28 september 2007, 20:49

Goed verhaal! Misschien ook doen volgend jaar in plaats van Wales. Even voor de zekerheid: wat is de goede richting van de Garburn Pass? Clockwise of counter-clockwise ?
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

clockwise, zodat je de pas vanuit het westen richting kentmere afdaalt
http://www.pedalnorth.com/content/garburn-pass" onclick="window.open(this.href);return false;

dit boekje is ook een aanrader
https://www.v-publishing.co.uk/books/ca ... iking.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Ziet er goed uit :-q M'n bucketlist wordt weer langer...
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

suravida schreef:Ziet er goed uit! Krijg spontaan weer zin om op de fiets te stappen. Enige dat me weerhoud om die kant op te gaan is de reistijd (en boot/chunnel).
wanneer je op bv. vrijdag uit je werk de nachtboot pakt, kan je om 12:00 (engelse tijd) op je fiets zitten en je komt dan een stuk uitgeruster aan dan wanneer je naar de alpen rijdt.
de nachtboot is helaas niet goedkoop, vroegboeken helpt daarbij, helemaal nu de pond laag staat.

garburn pas is een goede route voor je eerste of laatste dag, aangezien staveley aan de aanrijroute ligt.
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

ziet er goed uit, mooie foto's
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Wow. Mooi daar!
Faxmulder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: do 2 september 2004, 19:44
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

ach we hebben t nog niet zo verkeerd hier ;)
Plaats reactie