Saalbach Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Over twee weken ga ik samen met mijn vriendin 12 dagen naar Saalbach op vakantie. Natuurlijk al de big 5 gezien maar we vinden klimmen ook leuk. Hoe is het gesteld met all Mountain/ XC tochten in deze regio?

We rijden zonder gps dus kan helaas geen lokale tracks downloaden. Op internet vind ik maar weinig uitgezette routes. Is hier lokaal meer info over te vinden? Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn in dit gebied. We verblijven in het centrum in een appartement hotel en natuurlijk de auto ter beschikking.

Wie heeft er tips en tops voor deze regio?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Je kunt iedere dag tegen betaling met een gids vanuit hotel Conrad rijden. Zijn altijd 2 routes, eentje met veel klimmen en eentje met heel veel klimmen. Gidsen zijn echt top en zeker een aanrader.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb er ook ge-XC'd. Je kunt overal elke berg opfietsen, ipv de lift nemen met daarin alle MTB-ers met protectie en fietse met veel veerweg, en boven aangekomen XC afdalen over schotterpaden, of je pakt een van de vele downhilltrails mee. Lokaal zijn er goede kaarten te krijgen, daar kun je je prima mee orienteren.

Ik fietste gewoon obv die kaarten, gebruikte mijn Garmin niet om routes mee na te rijden, gaat makkelijk en prima. En er zijn genoeg gegidste tochten, waaronder die van Conrad.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Eind volgende week (do-zo) zitten wij ook daar (waarschijnlijk). Hopen dat het weer een beetje meezit.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Wij komen zaterdag aan, het weer is altijd afwachten in de Alpen. Hoor en lees veel goede verhalen over Saalbach dus het moet wel goed komen daar.
Zaterdag denk ik een klein ritje als de autorit niet te heftig is en de rest van de week even kijken. joker card is inclusief dus zal vast een keer de lift pakken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, er is genoeg te doen buiten de bikepark-trails.
Nu 2x een week in Saalbach geweest en er is genoeg te ontdekken.
Probleem is dat je geen gps hebt, je bent dus aangewezen op de wandelkaarten (hotel / VVV) en op je eigen inzicht.
De wandelroutes zijn daar meestal wel fietsbaar, hoewel dat een subjectief begrip is.
De Alpen zijn niet zo ruig rondom Saalbach, dus je komt er geen onmogelijke paden tegen.
Maar meestal staat er wel een verbodsbord bij de leukere paden...
Hoe jij daar mee omgaat (en de lokale veldwachter), dat bepaalt een flink deel van je mogelijkheden buiten de Big 5.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Herma
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 11:33
Mijn mountainbike: Cannondale FSI Carbon 4 2016

Er zijn naast de wandelkaarten ook fietskaarten beschikbaar. Even goed opletten welke je te pakken hebt, want de kaarten zien er vrijwel hetzelfde uit, alleen de routes zijn dus net even anders. Staan veel leuke routes op, waarbij over het algemeen het niveau ook redelijk goed aangegeven wordt.

Mocht je begeleid willen fietsen ga dan ook eens bij Penhab in Hinterglemm kijken. Eigenaar was tot vorig jaar gids bij hotel Conrad en doet het nu voor zichzelf, echte aanrader!
ktmbiker1990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 22:54
Mijn mountainbike: KTM Ultra Sport '14

Tip: Doe de Hacklbergtrail, veel downhillers pakken deze maar met een fully mtb is deze ook goed te doen. Net zoals aan de andere kant de Milka Line.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

De marathon staat daar volledig permanent uitgepijld
http://saalbach-hinterglemm.at/de/world ... iking.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Is het ook mogelijk ter plaatse eens GPS te huren? Dat zou nog een mooie optie zijn.
AlfredK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 6 juni 2016, 23:21
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 2

ktmbiker1990 schreef:Tip: Doe de Hacklbergtrail, veel downhillers pakken deze maar met een fully mtb is deze ook goed te doen. Net zoals aan de andere kant de Milka Line.

Met een hardtail trouwens ook, vorig jaar meerdere keren deels en ook een keer helemaal gedaan,

Met een gids fietsen vind ik leuker fietsen, zij weten vaak mooie stukjes van verschillende routes te combineren of minder leuke stukken achterwege te laten en in plaats van dat een mooie singletrack te pakken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alles daar gereden met de LTHT, behalve de X-line.
De fietskaart bevat vooral bredere paden, de paden op de wandelkaart vond ik zelf leuker.
(maar deels verboden voor fietsers :oops: )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Beide rijden we op FS, ik heb een spectral en mijn vriendin een bulls wild mojo. De fiets zou het allemaal aan moeten kunnen. Hacklbergtrail is goed te fietsen als k de filmpjes zie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hackelbergtrail + Brugegg is ook wel mijn favoriet.
Nergens in het rood, lekker lang afdalen en mooie uitzichten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Voor de liefhebbers: hierbij de link naar de routes

Interactive bike map:
http://alpregio.outdooractive.com/ar-sa ... b=ToursTab

Zowel bij de trails als bij de toeren staat de koppeling naar de GPS-track:
http://alpregio.outdooractive.com/ar-sa ... ab=TourTab
StAlTiCa
Plaats reactie