Mountainbike Bali Indonesië

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Iemand ervaring met mountainbiken en lokale trip/verhuur-ondernemingen op Bali?
Ik ben aan het bekijken of ik het in oktober/november kan gaan combineren met een liveaboard (scubaduiken) in Indonesië (Komodo waarschijnlijk). Duikspullen neem ik dan zelf mee en mtb op Bali zelf huren (anders teveel bagage).
Verblijf op Bali zal wisselen tussen Tulamben (duiken op Liberty wrak) en mogelijk nog nader te bepalen alternatieve 2e verblijfplaats (wat ik zo heb gelezen is dat de meeste mountainbike trip organisatoren vooral in het meer toeristische zuiden zitten?)
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

1 tip
Een bamboe mtb
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Dit is misschien leuk te bekijken?
http://flowmountainbike.com/post-all/vi ... indonesia/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://flowmountainbike.com/post-all/video-bali-rides/" onclick="window.open(this.href);return false;
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik heb toen vanuit Ubud een 'mountainbiken tocht' gedaan. Gare mountainbikes en weinig offroad, maar wel leuk om op plekken te komen waar je normaal nooit komt.
Maar als je voor het echte mountainbiken gaat moet je daar niet zijn (heb in Ubud niet echt mountainbike-dingen gevonden, hoewel ook niet enorm goed gezocht).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bali is prachtig, ook om te MTB-en, maar ik zou juist overwegen mijn eigen fiets dan mee te nemen, dan heb je een goede. En dan met een ervaren gids een dagprijs uitonderhandelen, dat lukt vast wel, afdingen, zeker als ze zien dat je een liefhebber bent.
Dan laat je je duikuitruisting evt lekker thuis, want die is op Bali volop verkrijgbaar. In Tulamben zitten verschillende diveoperators, velen door Europeanen geleid. Tauchterminal bij Tulamben is er een, David is een van de eigenaren.

(Op Lombok heb je de Rinjani, prachtige vulkaan, de zusterberg van Gunung Agung, de heilige berg van Bali: daar is dit prikkelende fimpje ooit opgenomen, van Jerome Clementz. Moet je wel eerst 8 uur wandelen, met een fiets op je nek (of een drager inhuren): http://www.singletracks.com/blog/mtb-vi ... indonesia/" onclick="window.open(this.href);return false;).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

In Ubud zitten veel verhuurders. Die bieden een fijn toeristisch tripje aan: eerst langs een plantage dan naar de vulkaankrater en iets later krijg je je fiets. Je vertrekt dan van bijna bovenaan de vulkaan en komt langs rijstvelden, dorpjes, etc. We kwamen bij de mensen thuis en wat er allemaal vertelt werd en wat je ziet, vonden we bijzonder. Tuurlijk ben je de toerist, maar de mensen zijn zo ontzettend aardig. Heel het idee van diefstal kennen ze bv niet of nauwelijks en de gastvrij is ongeëvenaard. Qua mountainbiken stelde het niets voor, op 1 rollercoaster door de rijstvelden na. Je gaat vrijwel constant downhill, dus veel hoef je niet te doen. Wil je het 'echte' werk, adviseer ik je goed te zoeken en bij locals goed door te vragen. Ervaring leert dat de locals al heel gauw ja zeggen, zonder dat ze je helemaal goed begrijpen. Een goeie plek om te duiken is trouwens Ahmed aan de noordoostkant van het eiland. Deze hoek is echt een wereld van verschil met de touristtrap aan de zuidkant. Wel gaaf surfen hier!
Hier staat niets.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ahmed en Tulamben liggen bij elkaar in de buurt, uiterste noord-oosten Bali. Tulamben wreck dive doe je vanaf het strand, Ahmed vanaf het strand met een outrigger (bootje). Top dive spot: Menjanang, onderwaternatuurreservaat, uiterste noordwest punt Bali, wel even reizen. Spectaculair: driftdives, in de straat tussen Bali en Lombok.
'Tauchterminal', die ik juist noemde: http://www.tauch-terminal.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Duitse eigenaar. Van harte aan te bevelen.

De Rinjani uit het filmpje ligt op Lombok, ten oosten van Bali. Ook te beklimmen dus, af fietsen is nog niet zo eenvoudig, je moet nogal een tocht afleggen met evt fiets: eerst een prachtige wandeling naar de kraterrand, met spectaculair uitzicht over het kratermeer waarin een nieuwe vulkaan zich vormt. Daar evt overnachten. Volgende dag naar beneden en tent opslaan bij kratermeer, visje vangen, baden in de warme sulfurbronnen. Op tijd naar bed en dan 's nachts om 0200 opstaan, verderop de krater uitwandelen/klimmen, en door naar de top op 3700m. Zonsopkomst meemaken (en warm worden), dan terug naar beneden, kratermeer, tentje. Volgende dag evt in 1 ruk aan de andere kant de krater weer uit en vanaf de rand terug naar de bewoonde wereld. Anders dan MTB-en, duiken, en surfen, maar ook een mooi avontuur! Ooit gedaan als 23 jarige arme student met alleen een vuilniszak aan als bescherming. Fleece en windstopper moesten nog worden uitgevonden :winkie: .
Maar goed, back on topic, MTB-en op Bali :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Bedankt voor alle gegeven adviezen en ervaringen!

Qua duiken stond Liberty wreck 2 jaar geleden al op de planning als vervolg op een 11 daagse liveaboard tot ik 3 weken vantevoren mijn sleutelbeen brak en de hele reis moest annuleren :(
Had me dus al redelijk georiënteerd op het duiken (duiken staat ook nu op 1 in de reis, mountainbiken op 2). Voor beide sporten (of eigenlijk alle?) geldt: niks is fijner dan je eigen materiaal. Maar aangezien bij duiken ook nog eens je leven ervan afhankelijk kan zijn kies ik toch er toch liever voor om mijn eigen duikmateriaal mee te nemen ipv eigen mountainbike. Daarnaast kan ik zo'n grote fietskoffer ook niet kwijt op de boot.
Qua mountainbiken zoek ik iets meer dan de 1 dags toeristische trips (met vaak gammel huurmateriaal). Meer in de trend van Hannibal's filmpjes (leuke XC/trail routes met wat sightseeing onderweg , maar zeker geen downhill). Meerdaagse trips met een goede gids bijvoorbeeld. Had al wat gevonden, namelijk Infinity Mountainbiking, met Giant Anthems als huurfiets. Ik zoek dus iets in die categorie. Ben benieuwd naar evt. andere positieve ervaringen.
Plaats reactie