Tsjechië / Polen: Pod Smrkem

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Pod Smrkem

Vandaag alweer vertrokken uit Świeradów-Zdrój, het Poolse stadje naast Pod Smrkem. Helaas moet ik zeggen, want dit is echt de singletrack hemel op aarde :)
We zijn er maar 3 dagen geweest en op 2 dagen kon ik wat langer op pad. De andere dag heb ik een deel van makkelijke route gedaan met mijn zoontje van 5.
Wat al eerder is omschreven zijn de kleuraanduidingen. Zwart en rood ontloopt elkaar amper en het grootste verschil zat in de hoeveelheid klimmen. In iedere route kom je genoeg uitdagende stukken tegen, zowel omhoog als naar beneden.
De route die ik gisteren reed was slechts 55km maar daar deed ik wel 4 uur over. Niet gek met 1100hm!
Voordat ik in Świeradów-Zdrój was, verbleven we een week in Szklarska Poręba, op 20km vanaf Świeradów-Zdrój. Ook zeer de moeite waard. Minder verfijnde tracks dan in Pod Smrkem, iets ruiger en iets pittiger wat hoogtemeters betreft, maar minstens zoveel fietsplezier. Meer te vergelijken met de Ardennen wat zwaarte en ondergrond betreft. Er lopen ook nog uitgepijlde routes tussen Szklarska Poręba en Świeradów-Zdrój. Volgens mij ook de moeite waard maar dat bewaar ik voor volgend jaar.
Een week eerder zijn we ook nog in Świerzawa geweest, een gebied op 30-40km van Szklarska Poręba. Onverwacht bleken daar ook nog een viertal mooie routes te liggen. Ook perfect aangelegd en zelfs te vergelijken met Pod Smrkem.
Kortom, Pod Smrkem is meer dan de moeite waard, maar als je er toch (wat langer) bent, dan is in de omgeving nog heel veel te doen als mountainbiker.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Hoe zijn de voorzieningen buiten de tracks om. Wij zitten begin september in Smrkem

Zijn er nog restaurants die jullie aanbevelen?
Kun je nog ergens verse broodjes halen voor het ontbijt.

En is er nog iets te doen mocht het onverwachts echt baggerweer zijn?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

KarinMTB schreef: di 13 augustus 2019, 14:32 Hoe zijn de voorzieningen buiten de tracks om. Wij zitten begin september in Smrkem

Zijn er nog restaurants die jullie aanbevelen?
Kun je nog ergens verse broodjes halen voor het ontbijt.

En is er nog iets te doen mocht het onverwachts echt baggerweer zijn?
Yep zit een bakker in het dorp en een 20 minuten terug naar de pools / duitse grens in de stad Zgorzelec zit een outlet centrum en een Carrefour supermarkt. Verder heb je een half uurtje naar het zuiden de tjechische stad Liberec.
Restaurants zijn er in het dorp niet al te veel. Bij het Bike Pension hebben we wel lekker gegeten maar geen idee of deze dan nog open is.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

thnks, die bakker is wel beter. Kun je zeker niet pinnen? :winkie:
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

P.s. ik rijd eigenlijk jaarrond op een setje Ray/Ralph. Moet ik hier echt andere banden voor hebben of red ik mij zo prima?
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

De ondergrond is stevig, hele harde bosgrond. Denk dat ze er wel iets van repack op hebben gegooid. Afwatering is ideaal en er zijn nauwelijks remkuilen. Verder weinig rotsen en echte blubber ga je er niet vinden. Gewoon lekker er op laten zitten!
Hier staat niets.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

KarinMTB schreef: di 13 augustus 2019, 15:52 thnks, die bakker is wel beter. Kun je zeker niet pinnen? :winkie:
Wij zijn laatst niet bij de bakker geweest maar denk het niet.
Verder hebben we geen kronen gehaald of gebruikt, het trail centrum kun je pinnen, Bike Pension ook. Die keer dat we cash moesten betalen hebben we gewoon met euros betaald. De omreken factor is iets minder gunstig maar het is allemaal zo goedkoop daar dat het ons niet veel uitmaakte.

(Ik had een schroef in de achterband van m'n bus en moest wat rem olie bij vullen. Nu zit er een kleine garage op een paar 100 meter van het trail centrum net voordat je het dorp in rijdt. Daar rem olie erbij en een prop in m'n achterband laten zetten. Ze vroegen er 150 kronen voor. Dat is nog geen 6 euro maar ik had dus geen cash kronen. Kheb ze een tientje gegeven. :-D :-D )

Wat betreft je banden, wat Markpatat zegt. Ik zou ze er lekker op laten zitten. Je kunt wat grover spul mee nemen als het niet lekker gaat met je huidige combi.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Nogmaals enorm bedankt !

Ik ben ook voornemens om zo min mogelijk cash te gebruiken.

Al heb ik vandaag wel een rekening geopend waarop je geen kosten hebt voor vreemde valuta transacties.
Als het dan toch moet is het ook geen probleem.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Zelfs bij de hut Hunertka, middenin het bos hoog op de berg, waar een oud omaatje je van een drankje voorziet, kan je prima met euro’s betalen! Zeker even stoppen, zit helemaal links onderin het gebied, vlak voor een hele gave afdaling!
Hier staat niets.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

markpatat schreef: do 15 augustus 2019, 08:53 Zelfs bij de hut Hunertka, middenin het bos hoog op de berg, waar een oud omaatje je van een drankje voorziet, kan je prima met euro’s betalen! Zeker even stoppen, zit helemaal links onderin het gebied, vlak voor een hele gave afdaling!
Dat is de afdaling naar Hejnice, mooiste van de Smrkem routes wat mij betreft.
Je kunt helemaal beneden in het dorp bij het bike centrumpje een pizza eten. (gewoon pinnen trouwens)

Als je bij de Hubertka hut bent ook even links naast de hut het pad in en de heuvel af dalen naar de grote rotsen beneden. Is een steile afdaling vol met wortels. Beneden zie je de rotsen tussen de struiken door. Deze kun je beklimmen en dan heb je een uitzicht over het dal. Staan wat vage peiltjes naar die plek. :-q :-q

Afbeelding

Afbeelding
dverhaar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 juni 2019, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL 2019

Mooi filmpje van TrailHunter je meeneemt over wat routes in pod Smrkem https://www.youtube.com/watch?v=ZdgBpGHj0No
Een aantal keer in Spindlruv Mlyn geweest, toen had ik nog geen MTB, dit roept om terug die kant op te gaan met de MTB!
Leef snel, sterf jong, dan ben je een mooi lijk.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Door een onverwachte wending in mijn vakantieplannen ben ik ineens hier in de buurt. Daarom vandaag een dagje vrijgemaakt om vanuit het trailcenter deze routes uit te proberen. De conclusie is simpel en sluit aan bij wat ik hier al heb gelezen: Hartstikke leuk! :-q

Het lijkt echt heel erg op de routes die we op de Heuvelrug hebben. Als je jezelf daar goed kunt redden dan kom je ook hier prima rond. Er liggen hier en daar wat meer stenen en een enkele keer kom je een stukje rots tegen. Maar dat zijn echt geen hindernissen om je zorgen over te maken. Natuurlijk moet je opletten en een tempo rijden wat bij je past. Maar je krijgt geen onverwachte verrassingen voor je wielen geschoven na een blinde bocht of zo. Ik zou ook geen andere banden monteren. Gewoon pakken wat je op de UHR ook gebruikt.

Het plan was eigenlijk om vandaag de helft van de routes te doen en morgen de andere helft. Maar de motor sloeg aan dus heb ik alles maar op één dag gedaan. Dat kwam voor een belangrijk deel omdat ik er steeds meer plezier in kreeg. :-D

Afbeelding

Alles bij elkaar was dit 95 kilometer maar dat kan korter. Ik heb namelijk de afslag gemist naar de Zajecnik route (Rood of oranje?). Toen ben ik na de andere lussen toch maar terug gereden om 'm alsnog te vinden. Dat betekende dat ik de zwarte Nad Czerniawa twee keer heb gereden.

Voor wie de Zajecnik route ook gaat doen: Let goed op, als je op de voorafgaande zwarte route na paaltje 5 omhoog gaat met een paar hairpins en stukjes north shore komt er een moment dat zwart zowel links als rechtsaf gaat. Wil je afslaan naar Zajecnik moet je daar dus links. Achteraf denk ik dat er precies bij dat paaltje iemand stond te rusten en dat ik 'm daardoor heb gemist. Dan ben je er echter nog niet. Op enig moment kom je van de route af en zie je een weg liggen. Een stukje verderop aan je rechterhand zie je het begin van een rode andere route. Die moet je niet hebben. In plaats daarvan ga je een klein stukje links de weg op en gelijk bij de eerste gelegenheid rechtsaf omhoog naar een parking. Daar begint aan het einde de Zajecnik route. Dit was het enige stuk dat ik niet zo duidelijk vond.

Sfeertje is heel relaxed. Het is absoluut niet druk (is natuurlijk doordeweeks en einde vakantie). Bij het trailcenter kun je na afloop prima een biertje drinken of wat eenvoudigs eten. Even lekker aan het meer in het zonnetje liggen lijkt ook een goed plan. Er zijn meerdere punten waar de route langs een horecagelegenheid komt. Dus je hoeft echt alleen maar te fietsen. Waarschijnlijk rij ik woensdag of donderdag nog wel een paar stukjes, dan probeer ik een paar foto's te maken.

Tenslotte: Ik kijk echt op van de kleuren van de routes. Zwart is niet of nauwelijks moeilijker dan rood (misschien net een keer één stukje). Sowieso is het gewoon heel relaxed rijden en is zwart hier echt iets anders dan ik op andere plaatsen heb ervaren. Nu ben ik hier eigenlijk voor rotsklimmen maar daar werkt het hier dan weer precies andersom. Zware routes en slechte zekeringsmogelijkheden. Dan is zo'n dagje in de speeltuin wel even een lekkere afwisseling. :winkie:
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Afgelopen vakantie weer met het gezin en vier mountainbikes door Tsjechië wezen zwerven. We hebben weer een aantal mooie nieuwe gebieden bezocht. Hierbij kort mijn bevindingen.

Onze eerste stop was Lipno nad Vltavou omdat we hier een zeilbootje gingen huren. Ik was hier een aantal jaren geleden al eens geweest, maar er is recent veel veranderd. Het oude bikeparkje onder de lift is gesloten en nu verplaatst naar de achterkant van de berg. Twee lijnen, een blauwe en een rode. Beide zijn leuk en niet te moeilijk voor bikepark standaards. De afdalingen zijn niet lang en na een aantal keer alle lijnen gereden te hebben heb je het wel gezien. Goed voor een paar uur vermaak dus, maar geen hele dag.
Naast het bikepark is er ook een Flow trail aangelegd. Deze is veel meer a-la pod Smrkem, al is hij wel gekoppeld aan de lift. Er is geen trail terug omhoog. Deze flowtrail is erg makkelijk (blauw in pod Smrkem gradatie) en geschikt voor de hele familie. Ik hoop dat deze trail het begin is van een uitgebreid trailpark met ook rode en zwarte routes, welke dan qua moelijkheid weer aansluiten op het bikepark. https://www.lipnolakeresort.nl/bike-park-lipno
Ook bij Frymburk ligt een korte singletrail, naast de sleeplift. Je kunt naar keuze fietsen of met de sleeplift omhoog. Deze is rood gewaardeerd en best heel leuk, alleen kort. Het is eenvoudig mogelijk de tail van Lipno met Frymburk te combineren door over de kam te fietsen. Onderaan de trail kun je een lekker bier/fris pakken in het amusementen parkje. https://www.lipno.cz/volny-cas/cyklisti ... l-frymburk
In Liucovice, net onder de Lipno dam, wordt een trailcenter aangelegd, maar deze is nog niet gereed. Zal waarscheinlijk volgend voorjaar openen.

Na Lipno gingen we verder naar SingleTrail Moravský Kras in Jedovnice. Ook hier ben ik een paar jaar eerder al geweest. Dit blijven heerlijke trails. Lekker flow met net iets meer uitdaging dan pod Smrkem. Jammer dat het vrij kort is, bij elkaar net 28km. Wij verbleven op camping Olšovec, pal naast het trailcenter en de pumptrack. Prima plaats om te kamperen met zwemmeer etc. Kinderen waren tot laat bezig op de pumptrack, ideaal dus. https://singlekras.cz/en/

Hierna naar Vysocina.bike arena in Nové Město na Moravě, bekend van de worldcup. De tracks zijn hier wat meer XC dan Trail met pittigere klimmen en wat minder uitdaging in de afdalingen. In totaal ca 30Km trail. Tevens heb ik het wordcup parcours proberen te rijden, maar deze staat niet aangegeven en zelfs met de GPS track was het behoorlijk zoeken. Wel alles kunnen rijden incl de drop off’s en rock gardens. We verbleven op Autokemp Sykovec, prima camping, typische Tsjechisch aan een leuk meertje waar je kunt zwemmen. http://www.vysocina.bike/

Vervolgens, via een tussenstop in Kutná Hora, naar Kokorin. Schitterend mooi gebied! Er is een uitgebreid routenetwerk in dit gebied, maar de routes zijn niet of nauwelijks uit gepijld. Een GPS of goede kaart is dus essentieel. Routes zijn natuurlijk van aard en op plaatsen erg technisch en je moet geen last van hoogte vrees hebben, want je rijd soms vlak over de rots rand. Afgezien van deze stukken zijn de routes goed te rijden, met name boswegen en wandelpaden, aangevuld met stukjes singletrack welke maar heel beperkt geprepareerd zijn. Autocamp Kokořín is super mooi gelegen maar erg eenvoudig, door de ligging in een kloof heeft de camping weinig zonuren. http://www.kokostezky.cz/.

Op de weg terug naar huis nog even een stop-over bij het Trailpark van Winterberg en Brilon. Al met al weer een fantastiche vakantie gehad in Tsjechië!
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bottecchia schreef: di 27 augustus 2019, 19:57 gereden.

Voor wie de Zajecnik route ook gaat doen: Let goed op, als je op de voorafgaande zwarte route na paaltje 5 omhoog gaat met een paar hairpins en stukjes north shore komt er een moment dat zwart zowel links als rechtsaf gaat. Wil je afslaan naar Zajecnik moet je daar dus links. Achteraf denk ik dat er precies bij dat paaltje iemand stond te rusten en dat ik 'm daardoor heb gemist. Dan ben je er echter nog niet. Op enig moment kom je van de route af en zie je een weg liggen. Een stukje verderop aan je rechterhand zie je het begin van een rode andere route. Die moet je niet hebben. In plaats daarvan ga je een klein stukje links de weg op en gelijk bij de eerste gelegenheid rechtsaf omhoog naar een parking. Daar begint aan het einde de Zajecnik route. Dit was het enige stuk dat ik niet zo duidelijk vond.
:-q
Hier gingen TenZNL en ik ook de mist in.
Dat paaltje links hadden wij ook gemist en bovenop weer terug gegaan naar de grote route kaart.
Vanaf daar het brede pad omhoog gelopen waar aan een nieuwe brug gewerkt werd.
Voorbij die brug de route weer opgepakt en op de grote P aangekomen staan er een paar enorm borden met pijlen waar je heen moet.
Bottecchia schreef: di 27 augustus 2019, 19:57
Tenslotte: Ik kijk echt op van de kleuren van de routes. Zwart is niet of nauwelijks moeilijker dan rood (misschien net een keer één stukje). Sowieso is het gewoon heel relaxed rijden en is zwart hier echt iets anders dan ik op andere plaatsen heb ervaren.
Zoals meerderen ook al dachten heeft de kleur meer met de fysieke dan de technische gradatie te maken.
De zwarte routes hebben meer en vooral langer klimwerk dan rood en blauw.
Als je met kids de trails op gaat zijn de zwarte routes wel pittig voor ze.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik denk inderdaad dat de gradaties vooral op fysieke inspanning zijn gekozen. Op zich prima hoor, het zal me eerlijk gezegd ook een zorg zijn welke gradatie een route heeft. Zolang ik er maar plezier in heb. Alleen vond ik de afwijking ten opzichte van de standaard wel opvallend. Zeker dus in een land waar het met klimroutes eerder de andere kant op gaat.

Op die plek richting Zajecnik moet er misschien dan toch maar een bordje bij komen. Vandaag heb ik twee Denen uitgelegd hoe ze er moesten komen want die waren ook aan het zoeken. Ik had iets minder tijd dus heb ik die route en de twee noordelijke routes overgeslagen. Maar toch nog goed voor ruim 52km trailfun en onderweg ook nog wat plaatjes geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf morgen weer rotsklimmen maar het kan zomaar gebeuren dat ik hier nog eens terugkom. :-q
Plaats reactie