Routes in Denemarken.

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Pascal, ja! ik ben vanaf Gaerup een keer naar de vuurtoren gefietst, heenweg langs het duinengebied en langs dat stalen schietdoel (fiets ernaast en foto) en terug via die lange kaarsrechte weg want kwam in tijdnood.
Ik was constant benauwd dat ik lek zou rijden door het schrotter, maar geen enkel beschadiging te vernemen aan de bandjes.
Onderweg nog veel herten gezien..schrok me dood, want die zijn stuk groter als hier! :o
Kwam nog een legerjeep tegen met vriendelijk zwaaiende militair..alles mag daar ook.
Ik heb wat foto's bij mijn Strava ritjes staan.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Jij zat in een gunstigere periode zag ik al, het was er ook een stuk droger :-). Zoals je op mijn website kunt lezen, zat ik (wederom) midden in de NAVO oefeningen. Dat is 1 keer niet helemaal goed gegaan maar op mijn laatste dag daar waren de legerposten gesloten. Toch rijd je dan niet gemakkelijk door dat gebied, wanneer je in de verte toch nog tanks hoort rijden. Dat grote schietbord ben ik toen heel snel voorbij gefietst en was blij toen ik het strand op fietste.

Herten heb ik ook gezien, echt enorme kuddes van wel 60+ stuks. Het mooiste waren de 9 edelherten die op de heide mij passeerden. Pracht gebied en een aanrader voor velen!
Gebruikersavatar
Japanese Power
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 22:50
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 Green-Blue 2014

Afgelopen april mei een vakantie gedaan Zweden-DK. We zaten in Jegum en dus vlakbij het strand. Het strand ri. Blavand is als een asfaltweg met heel veel scheermesjes. Snelheden van boven de 40 aangetikt. De terugweg liep over het schietterrein wat opengesteld was maar zwaar om te rijden. Al met al een hele mooie tocht met idd veel herten, mooie natuur en op dat moment weinig toeristen.

Enkele dagen later de route vanuit Jegum richting Nymindegab gepakt en daar het strand op. Dat hebben we na 3 KM ploeteren door het mulle zand waar de velgen tot onder het zand zakten weer achter ons gelaten en zijn het eraf gegaan.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Hallo,

Wij gaan deze zomer naar Denemarken (Hvide Sande) om te surfen en nemen tevens de mountainbikes mee. Ik heb her en der al wat op bovengenoemde sites bekeken, echter ben ik nog op zoek naar wat startlocaties op gps tracks. Kan iemand mij hiermee helpen?

Daarnaast ben ik wel benieuwd waar ik de technische trails kan vinden waar Carlos het over heeft.
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

mark m schreef:Hallo,

Wij gaan deze zomer naar Denemarken (Hvide Sande) om te surfen en nemen tevens de mountainbikes mee. Ik heb her en der al wat op bovengenoemde sites bekeken, echter ben ik nog op zoek naar wat startlocaties op gps tracks. Kan iemand mij hiermee helpen?

Daarnaast ben ik wel benieuwd waar ik de technische trails kan vinden waar Carlos het over heeft.
Daar ben ik ook nog geweest (Hvide Sande) we hebben toen met de auto een rondritje gemaakt om dat Fjord, het meest dichtbij is voor jou de Blabjerg route, da's de meest technische (in mijn ogen).
Iets zuidelijker is de Bordrup route die ik dus het meest gedaan heb.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Weet je ook waar ik de opstappunten voor beide routes kan vinden?
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Blabjerg route: vanaf Blabjergvej weg, naar de Himmelvej weg, dan zie je een wc huisje vandaar kun je de route op.
Bordrup route: vanaf de weg van Oxbol naar Vejers strand rechts het bosgebied, redelijk vooraan zie je een parkeerplaats met info bord..daarachter starten de routes.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Bedankt!

Ik zal mijn ervaringen delen.
Jeroen1970
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 00:09

Surf al 16 jaar in denemarken en neem altijd de fiets mee. Net over de grens heb je aaberaa en daar is je eerste route en die is gelijk leuk en uitdagend. (Zeker vergeleken die in blavand of hvide Sande) verder noorderlijker zijn er erg mooie routes. Te vinden via de "staatsbosbeheer" site van Denemarken.

Succes. Ik vertrek morgne die kant op.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Zo, we zijn weer terug van een geslaagde vakantie Denemarken! :-q
Het was onze eerste keer in Denemarken en we hebben enorm genoten van het mooie land en de geweldige natuur.

Door al het surfen, kitebuggy'en (op de oneindig lange stranden) strandhangen en de toch wel korte tijdsduur van de vakantie heb ik enkel maar 1x een route kunnen fietsen.

Ik heb op een avond de witte route op de Blabjerg gefietst en dit was een leuke route! Ik vond de route een beetje te vergelijken met een route op de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug, met her en der wat meer technische uitdagingen. Sommige passages waren op de 29-er pittig, maar wel te doen.

Nadat ik de witte route had gefietst, heb ik nog een paar stukken van de groene en zwarte route gefietst, maar ik had niet de indruk dat deze routes nou echt heel anders waren (technischer of moeilijker) dan de witte, dus vanwege tijdgebrek heb ik de groene en zwarte route niet helemaal afgefietst.

Al met al was het zeker voor herhaling vatbaar! :-q
MTBambtenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 16 juli 2011, 18:19

Wij zijn in Flovt strand, vlak bij Årøsund. Door de lokale mtb verkoper werd ik gewezen op een gave track niet ver van ons huisje. MTB Pamhule, 10,1 km 90% single track, de overige 10% gravel bos paden. Er zitten veel jumps, een paar leuke drops en een rock garden in.
http://www.hmif-mtb.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.strava.com/segments/16986839" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgende week rijden we door naar Møn, daar schijnt ook een mooie track te zijn.
Nooit te oud om iets te slopen:-)
Nooit te oud om iets te maken :-)
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

ivm aanstaand weekje westkust Denemarken even geinformeerd bij de lokale vereniging.

Van hen kreeg ik een nuttig linkje met diverse tracks in Denemarken:

https://singletracker.dk/da/mtb-spor-i-danmark

Doe er je voordeel mee !
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
OllieBB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:31

Kickje 8)

We zijn momenteel ook in Denemarken op het eiland Funen (Odense). Inmiddels 4 routes gedaan. Over het algemeen vrij korte en technische parcours met rudimentaire bewegwijzering in vergelijken met NL. Maar ja die hoogte verschillen maken veel goed. Ze werken met kleurcoderingen. Hoofdroute b.v. blauw en dan krijg je om de zoveel tijd een rode of zwarte afslag waar je uit kan kiezen die je met een zwaardere lus weer terug op de hoofdroute terug brengt.

Ik kreeg van een stel Deense mountainbikers de volgende websitedoor: www.rideon.dk. Hier staan nog meer routes op dan singletracker die ik eerst gebruikte.

Voor degenen die met de MTB in Denemarken zijn: veel plezier!
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Heb afgelopen week ook 2 routes rond Esbjerg gereden. Dankbaar gebruik gemaakt van de app 'singletracker'. Daar staan alle routes in Denemarken wel op denk ik. Uit navraag bleek dat er nette fietsen te huur zijn bij bikein in Varse. Ik kreeg een nagelnieuwe Cannondale hardtail (200 kronen) mee. Ze hebben hier ook nette fully's (400 kronen per dag) die je hier prima kan gebruiken bleek later. Nadien moet je ze even schoonspuiten en wassen bij hun achter, of dat afkopen voor 150 kronen.

De eerste route was die van Tjearborg. Kort rondje in een hoek van een bos naast een betonfabriek. Die laatste zie je niet, maar heeft de track wel gesponsord met materialen. Het spoor was midzomer hard en heel erg lekker te rijden. Verder slingert de track heel erg compact in een klein gebied rond een meertje. Begin is blauw en loopt lekker. Klein stukje rood, wat wat meer gebruik maakt van de spaarzame hoogtemeters. 1 of 2 afsteekstukjes zijn zwart. De eerste is met een rockgarden en drop, de 2e is een steile maar korte wand naar beneden. Daarna volgt een langer stuk blauw met af en toe een stukje rood/zwart. Lullig pittige klimmetje met rockgardens omhoog. Daar zijn ze hier wel fan van, liefst met een paar op-drops. Niet mijn specialiteit blijkt al snel! Op de helft van de route volgt een lang zwart stuk. Werkelijk schitterend langs een wand, die je een keer of 4 paralel rijdt. Zo waar een switchback, die gewoon goed ligt en drops en jumps. Verderop een zalige wokkel, die je links moet indroppen, gevolgt door een lekkere kombocht naar rechts. Daarna nog meer uitdagingen en lekkere flow. Route is erg slim en uitdagend op zo'n klein terrein, maar qua moeilijkheid ga je dit niet zo gauw in Nederland vinden!

Andere route was net onder Varse, een combi van groen, blauw, rood en heel soms zwart. Het begint makkelijk over een bospad en een korte flowy singletracks, daarna wordt het toch echt ff bij vlagen ruig, met weer rockgardens omhoog. Rood is hard werken met ook drops van 1,5 meter. Bepaalde secties hebben ook namen en als je dan 'roubaix' leest onderaan de klim, of 3x op-drop, dan weet je wel hoe laat het is... blauw is dan weer echt flowy met heel lekker aangelegde tracks. Mijn 2e rondje heb ik alles gecombineerd, blauw-rood-zwart. Dan heb je echt een tof en compleet rondje! Zwaarder dan het rondje wat ik eerder reed. En nogmaals, dit ga je niet in Nederland vinden, terwijl er hier misschien ook maar 10-20 hoogtemers zijn!

Ben nog eens verder gaan kijken in de routes hier, maar er is echt veel goeds te vinden door heel het land. Meestal rondjes tot 10 km met allerlei variatie in moeilijkheid. Vorig jaar weekendje glentress gedaan, en ik wil als het even kan in de herfst naar de vogezen, maar ik denk dat ik hier ook maar eens een road tripje ga plannen!

Ik kwam deze teaser tegen in een ander topic: https://www.instagram.com/p/B_7MPe-nwix/
Hier staat niets.
Bijtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: do 14 maart 2019, 10:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic

markpatat schreef: za 25 juli 2020, 22:23 Ik kwam deze teaser tegen in een ander topic: https://www.instagram.com/p/B_7MPe-nwix/
Aangezien ik deze week weer naar Denemarken ga, was ik op zoek naar wat info over bepaalde routes, al aardig wat gevonden maar met hulp van dit draadje weer wat meer :-q

Wat betreft de link hierboven, ik heb die route vorig jaar gereden en staat voor mij bovenaan in mijn favorieten. Nu moet ik zeggen dat ik los van de Veluwe niet veel meer gewend ben maar toch... echt schitterend!
We zitten nu wat lager (boven Esbjerg) anders was ik zeker nog een keer langs gereden.
Toen ook met de beheerders van de track gesproken waar je mtb's kon huren en bleek dat iemand uit Apeldoorn mee had geholpen met hun YouTube film... vond ik dan weer grappig om te horen :-D
Plaats reactie