Mooie mtb routes met vakantiepark binnen 500 km vanaf utrecht

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Hans MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 20 oktober 2013, 11:20

Voor de meivakantie zoek ik een gebied waar ook een vakantiepark ligt dat geschikt is voor gezin met kleine kinderen, zoiets als Landal met zwembad. En waar papa leuk kan mtb'en. Dan is de vraag wat ik leuk vindt. Nou, zoiets als Amerongen, Leersum, Rhenen. Mooie kombochten, af en toe een jump of drop. De brede paden van Valkenburg en Gulpen wordt ik niet blij van.

Welke gebieden denken jullie dan aan? Ik dacht eerst Winterberg, maar lees dat de XC trails daar toch niet zo technisch zijn, ofwel een beetje tegenvallen. Kom je uberhaupt veel van het soort trails zoals UHR tegen in het buitenland? Misschien bij Malmedy?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

In Ardenne kom je genoeg leuk/mooie paadjes tegen . zeker op Hoge venen. Bij Spa hebben ze ook een leuk trail park gemaakt.
Het is niet het zelfde als Utrechtse heuvelrug maar elk gebied heeft zo zijn mooie kanten. Ardenne is als je de leuke paden kent veel technischer den UHR maar weet niet wat je kan hebben. Teutoburgerwald is ook heel gaag.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Wat we in NL hebben aan aangelegde XC routes is redelijk uniek. Je noemt Rhenen: inderdaad leuk maar als je een Duitser of Belg vertelt dat dat een MTB trail is zal hij je gaan uitlachen denk ik. In het buitenland vind je eigenlijk eerder OF een trail netwerk wat meer gericht is op technisch afdalen, OF XC routes die voornamelijk over gravel/boswegen gaat.
Van wat ik heb gezien zie je inderdaad in de Ardennen nog enigszins technische XC routes maar ook daar wordt veel gebruik gemaakt van brede bospaden.
Over het algemeen geldt: de omgeving is vaak mooi en er lopen voldoende paden, maar je zal zelf een leuke route moeten maken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De UHR is de UHR, unieke flowy trails, die in het buitenland inderdaad als niet zo technisch worden ervaren. Maar ze zijn wel super!
Maar dat ga je gewoon nergens anders vinden <500km.
Of trailpark, of zelf op zoek, en dan zal het een mix worden van dan weer simpel en breder om afstand en hm’s te overbruggen, en dan weer een uitdagende trail naar beneden, etc.
Kan al in Zuid L buiten de vaste routes om en net over de grens bij Drielandenpunt/Aachenerwald, Voerstreek, richting Luik. De Ardennen, en de hierboven genoemde streken in Dtsl. zijn relatief dichtbij. Freiburg eo is ook mooi, Schwarzwald. Maar dan ga je al over de 500km heen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een beetje als UHR, maar dan op 800 km is Singltrek pod Smrkem in Tsjechië.

Als je Utrecht -IJmuiden optelt bij North Shields naar Glentress zit je ruim onder de 500 autokilometers.

Het Pfaelzerwald ligt op 500 km en ik vermoed dat je daar het lage percentage singletrack gecompenseerd vindt worden door de beleving.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Valt de Elzas of Vogezen nog binnen je straal?
Genoeg vakantieplezier te beleven daar.
Afgelopen zomer 2 nachtjes in Riquewihr geslapen en daar echt een heel leuk rondje gereden.
Gewoon wat gezocht op Komoot, wel een zwarte route. Maar was echt wel heel geslaagd. :bier:
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Hans MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 20 oktober 2013, 11:20

Bedankt voor alle reacties. Het is Landal Mooi Zutendaal in de Belgische Hooge Kempen geworden (voorjaarsvakantie). Inderdaad weinig mooie single tracks, zoals wij die kennen, maar ik kon het toch wel waarderen. Af en toe mooie steile klimmetjes en afdalingen en een mooi uitgestrekt gebied.

Mei vakantie wordt Gasselte Gieten. Eens kijken of daar MTB-en ook mooi is.

De anderen staan op mijn to-do list :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties. Het is Landal Mooi Zutendaal in de Belgische Hooge Kempen geworden
Oh nee...
Wij zijn toen met de auto naar Aachen gereden.
Maar dichterbij heb je de (oude) Voerstreek route en Aurelius weet ook vast nog wel iets leuks op de oostelijke oever vd Maas.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

landal lommerbergen Reuver misschien?
of europarcs maasduinen belfeld

heldense bossen vlak XC .10min
belfeld, steilrand, vinden zelfs de Duitsers en belgen mooi .10min
trailpark krefeld op .50 min
halde nord deutchland op .40 min
meinweg roermond vrij rijden XC .25min
suchteln XC en freeride lijn.35 min
net iets meer dan een uurtje, Beringen
Plaats reactie