bikepacken Kenia

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Ik wil binnenkort met een vriend een tour van 1000km door Kenia maken.
We volgen ongeveer de route op bikepacking.com
https://bikepacking.com/routes/kenya-bike-odyssey/
Het zal waarschijnlijk meer gravel dan mtb zijn, maar keuze valt wel op de hardtails gezien het toch wat ruiger is en meer gewicht/afstand bij komt kijken.

We hebben ons al geïnformeerd over vaccins en dergelijke, hoofdnet gaat mee tegen insecten.
We hebben paar extra dagen, dus kunnen altijd nog rustdag pakken om evt iets extra te fietsen aan/rond de route.
Ik vroeg me af of iemand hier al is gaan biken in Kenia/Afrika en nog specifieke tips heeft?
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Geweldig!

Ik heb in zowel Tanzania als Kenia gereden. Het is een prachtige ervaring die je niet snel zal vergeten. De fiets is voor mij het ideale middel om de omgeving echt in je op te nemen. Je maakt meer kilometers dan wanneer je loopt en tegelijkertijd ben je veel meer benaderbaar en onderdeel van de omgeving dan wanneer je met de auto zou rondrijden.

Een praktische tip. Zorg voor tubeless banden óf binnenbanden waar je vloeibare latex in hebt zitten. Anders neem je best een flinke voorraad binnenbanden mee want er kan nogal eens wat aan doorns of vergelijkbaar materiaal liggen. Met name als je van een wat bredere weg af gaat.

Ik heb de route niet uitgebreid bekeken maar als je in de buurt komt van Hell's Gate National Park. Daar mag je doorheen op de fiets! Gegarandeerd dat je dan beesten van dichtbij gaat zien. Dat kan overigens ook buiten een NP zoals hier:

Afbeelding

Dus zorg ook dat je altijd een camera bij de hand hebt. :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Epic foto 📸
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Super!
Herken me wel in wat je beschrijft ja, vanaf een fiets heb je veel meer interactie dan vanuit een blikken doos.
Al is het wel hard werken natuurlijk :)

Het plan is nu 2,6" mezcals tubeless met stan's race sealant, heb ook meerdere maten plugs (DART en van die kleine strips). We overwogen nog een extra band mee te nemen voor onherstelbare schade onderweg maar dat is wel echt veel gewicht denk ik. Bovendien moeten we ze dan trailside weer tubeless krijgen. Er schijnt in de hoofdstad ook wel een degelijke fietsenmaker te zitten die mogelijk wat moderne onderdelen op voorraad zou kunnen hebben. Veel wat ze daar gebruiken/verkopen schijnt oude standaarden te zijn zoals rim brakes en 26".
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Paar foto's van de trip:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Viel geweldig mee allemaal, mensen super vriendelijk en voelde veilig aan overal.
Gekampeerd tussen de olifanten, liepen naast de tent. Ook safari mee gepakt daar met een jeep maar geen leeuwen gezien.

Eten kopen was wel een uitdaging hier en daar, in Laikipia was niet veel te krijgen. Een koelkast kennen ze ook niet, is niet 'vers' genoeg.
Normaal slachten ze 's morgens een geit en hangt die klaar bij de slager aan een haakje in de zon.
Aanrader! Route via bikepacking.com met dank aan Tristan.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Machtig mooi!
Plaats reactie