Saalbach

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Je moet doen wat je niet laten kan maar als je niet een echte wedstrijd DH track, Alpen EWS stage, ... in een keer op volle (race)snelheid naar beneden rijdt, maar een beetje 'met beleid' rijdt, af en toe stopt om je handen etc... wat rust te geven dan kun je zelfs met 0.1T nog prima beneden komen met Deore 2-piston en een paar grote schijven. Heb je echt geen Saint en alle IceTech opties voor nodig die Shimano aanbiedt...

2) Of je echt veel aan grote 4-piston achter op een hardtail hebt? Ik merk praktisch niet veel verschil in terrein wanneer ik er een Zee op heb zitten of een 2-piston Deore omdat het grootste probleem het contact met de grond is met een hardtail... Bij de fully is het een ander verhaal.

3) Saint heeft wat voordelen maar of het het prijsverschil met een Zee echt rechtvaardigt...? MT520 doet het overigens ook niet slecht, ofschoon de zuigers wel kleiner zijn dan bij Saint/Zee.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

3) Saint heeft wat voordelen maar of het het prijsverschil met een Zee echt rechtvaardigt...? MT520 doet het overigens ook niet slecht, ofschoon de zuigers wel kleiner zijn dan bij Saint/Zee.
De zuigers zijn hetzelfde, zelfs ook van keramiek
Geen wonder dat de 520's het best goed doen :wink:
De zuiger vd Saint hendel is ook hetzelfde, maar er kan natuurlijk wel verschil in de mechanische overbrenging zitten. Wat Shimano de ServoWave noemt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zuigers van een MT520 zijn niet hetzelfde als van een Saint maar kleiner.; kun je niet uitwisselen tussen beide.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb gelezen in een review dat ze hetzelfde zijn als Zee en Saint.
Daarom ook van keramiek, zelfde productie.
Maar ik heb ze niet zelf opgemeten, want ik heb geen 520, dus hoewel het mij waarschijnlijk lijkt, weet ik het niet zeker
(Wel Saint, Zee en XT 8020)
Dus heb jij ze wel opgemeten, of is het een Shimano marketing verhaal om hun duurdere remmen nog te kunnen verkopen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat had ik ook gelezen (zelfde) daarom had ik een MT520 als donor besteld voor een M820 caliper te rebuilden... (helaas)
M640's heb ik ook, alleen de M8020's heb ik niet in bezit.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb een set 520's in gebruik, mij bevallen ze tot nu toe goed. Achter is een vierzuiger misschien overkill (en dan inderdaad omdat het achterwiel niet genoeg op de grond is als je echt hard wilt remmen) maar ze lijken wel wat beter hitte af te voeren dan de enkelzuigers die ik voorheen gebruikte. De remkracht lijki wat consistenter. Bovendien kunnen/mogen er door de keramische zuigers ook metal blokken in.

Ik kom in de bergen goed weg met 180/180 schijven maar je gewicht speelt daarbij zeker een rol. Kom je remkracht of gevoel te kort is een upgrade naar grotere schijven altijd een goed idee. Daarnaast spelen je banden ook nog mee. Al zijn je remmen nog zo goed, zonder grip om daadwerkelijk af te remmen heb je er natuurlijk niets aan ;)

Ook als je het bij de makkelijke paden houdt zijn de afdalingen in Saalbach lang en steil genoeg om je remmen op de proef te stellen, zeker voor een beginner.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: za 15 januari 2022, 00:29 Dat had ik ook gelezen (zelfde) daarom had ik een MT520 als donor besteld voor een M820 caliper te rebuilden... (helaas)
M640's heb ik ook, alleen de M8020's heb ik niet in bezit.
Duidelijk.
Dat is dus wel ff een tegenvaller.
Nu een 520 ipv een Saint remklauw :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: za 15 januari 2022, 09:52 Ik heb een set 520's in gebruik, mij bevallen ze tot nu toe goed. Achter is een vierzuiger misschien overkill (en dan inderdaad omdat het achterwiel niet genoeg op de grond is als je echt hard wilt remmen) maar ze lijken wel wat beter hitte af te voeren dan de enkelzuigers die ik voorheen gebruikte. De remkracht lijki wat consistenter. Bovendien kunnen/mogen er door de keramische zuigers ook metal blokken in.

Ik kom in de bergen goed weg met 180/180 schijven maar je gewicht speelt daarbij zeker een rol. Kom je remkracht of gevoel te kort is een upgrade naar grotere schijven altijd een goed idee. Daarnaast spelen je banden ook nog mee. Al zijn je remmen nog zo goed, zonder grip om daadwerkelijk af te remmen heb je er natuurlijk niets aan ;)

Ook als je het bij de makkelijke paden houdt zijn de afdalingen in Saalbach lang en steil genoeg om je remmen op de proef te stellen, zeker voor een beginner.
De 4 zuiger klauwen gebruiken ook grotere blokjes. Dus de warmte wordt beter verdeeld en de blokjes worden gelijkmatiger op de schijf gedrukt.
Alleen maar voordelen.

Als je achter een grovere achterband kiest heb je achter beduidend meer remkracht dan met een licht profiel.
Als je zelf omhoog fietst is een licht profiel weer fijner, keuzes.

Op het vlakke is het bijna alleen de snelheid die telt, maar in de bergen komen snelheid en gewicht samen.
Het gewicht blijft op een helling namelijk voor aandrijving zorgen, alsof je flink doortrapt terwijl je remt.
Mijn idee: Je kunt in de bergen nooit remkracht genoeg hebben.
Je kan de snelheid hoger op laten lopen en je kunt later (en toch nog hard genoeg) remmen.
Dat bij elkaar levert veel extra vertrouwen en plezier.
Als het op je fiets past V en A 203mm :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Dennis, andere remmen kopen alleen voor een keer Saalbach is niet nodig hoor. Grotere schijven zou ik wel sterk aanraden, ook al komt Aurelius goed weg met 160mm, waarom met remmen de bergen in die het nog net trekken terwijl je met een paar euro investeren veel meer reserves hebt? Het is tenslotte een belangrijk veiligheidspunt.

Grotere schijven vragen minder handkracht, op lange afdalingen echt een voordeel. En ze kunnen beter hitte afvoeren door het grotere oppervlak.
Vierzuiger calipers zijn nog wel een stapje beter, maar dat is toch een andere investering als een paar schijven & adapters. En ook daar niet persé nodig. Als je nu al een 180mm voor hebt zou je die schijf naar achteren kunnen verplaatsen en voor een 203mm monteren. Kost je een 203mm schijf en twee adaptertjes.

Je kunt veel merken door elkaar gebruiken, ik heb vaker Shimano remmen met ander merk schijven gereden dan met Shimano schijven denk ik :-D (Avid, Formula, Hayes, BBB en waarschijnlijk vergeet ik nog wat). Dus gewoon een betaalbaar schijfje zoeken, hoeft echt geen Icetech van 50 euro te zijn.

Ontlucht de remmen ook nog even goed in de weken voor vertrek. Gewoon met optimale remmen vertrekken, ik doe het elk jaar voor dat de fiets mee de bergen in mag :)

Het zijn echt leuke trails hoor, niks extreems. Maar een beetje goede voorbereiding kan nooit kwaad.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Thanks allemaal voor de reacties, een upgrade voor naar 203mm en de 180 naar achter verplaatsen is inderdaad een upgrade die niet veel hoeft te kosten en waar ik mee kan starten. En met protectoren en kleding ga ik toch al snel over de 90kg heen dus dat zal zoals eerder gezegd hier ook de remkracht beinvloeden :P.

En ik snap dat een hardtail niet ideaal is voor winterberg/saalbach/etc en ik wil ook graag een fully voor dit soort werk alleen met de huidige levertijden etc is het soms even zoeken en voor in NL ben ik de komende maandjes ook helemaal voorzien met mijn HT. Als ik een fully koop is het een los frame dus alles wat nu op de HT komt kan dan uiteindelijk gewoon over op de fully.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hardtail kan ook prima op de flowtrails (en meer) daar. Wat hier al gezegd werd, zorg voor een beetje stevige banden met een bescherming als Snakeskin (Schwalbe), EXO/EXO+ (Maxxis), Protection (Conti) of zo. Liefst ook minstens 2.25 breed, als 2.35/2.4 past is dat nog fijner. Een niet al te laag en voldoende breed stuur, en echt een grote meerwaarde: een dropper (mag best een betaalbaar modelletje zijn, van Brand-X of Crankbrothers bijvoorbeeld).

De snelle xc-bandjes mogen er weer op als je terug in NL bent ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Afgelopen jaar (2021) bijna alle trails gereden met m’n Canyon Stoic in Saalbach… Zelfs de zwarte X-Line! Nu was dat in mijn geval meer overleven dan afdalen maar je kunt je daar prima redden met een hardtail! Een 203 remschijf voor is wel aan te raden! Have fun!!! Aankomend jaar naar Sölden met de Stoic :-q

Oja, ook in Winterberg gewoon alles gereden op de hardtail 💪🏼
Dennis17e schreef: za 15 januari 2022, 20:23 Thanks allemaal voor de reacties, een upgrade voor naar 203mm en de 180 naar achter verplaatsen is inderdaad een upgrade die niet veel hoeft te kosten en waar ik mee kan starten. En met protectoren en kleding ga ik toch al snel over de 90kg heen dus dat zal zoals eerder gezegd hier ook de remkracht beinvloeden :P.

En ik snap dat een hardtail niet ideaal is voor winterberg/saalbach/etc en ik wil ook graag een fully voor dit soort werk alleen met de huidige levertijden etc is het soms even zoeken en voor in NL ben ik de komende maandjes ook helemaal voorzien met mijn HT. Als ik een fully koop is het een los frame dus alles wat nu op de HT komt kan dan uiteindelijk gewoon over op de fully.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Iemand nog tips voor een appartement in Saalbach? Gezien de gezinsuitbreiding gaat er dit keer een 1 jarige mee en oppas oma zodat ik en vriendin lekker kunnen gaan biken :-q

Ik zoek een accommodatie in de periode 25/8 - 3/9 waar we met zijn vieren comfortabel kunnen verblijven.
In Saalbach of hinterglemm met eigen keuken faciliteiten en tenminste 2 slaapkamers. Iemand nog een gouden tip?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Jawel, onderaan de lift (kohlmaisbahn) in Saalbach zelf.
Wij zaten in een uiterst schoon en modern 2persoons appartement maar de dame verhuurde ook 4 persoons.
Prijs was heel acceptabel, maar wel voor 2 dus of voor 4 ook zo is even nagaan.
Ik post zo een link als ik het gevonden heb.

https://www.apartments-saalbach.com/en/apartments

Skibahnstrasse geloof ik.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Thanks! Heb er naar gekeken maar zijn uiteindelijk een paar km verderop terrecht gekomen. Voor de dames was een sauna in het appartement en speeltuin voor de kleine de doorslag :-D prijstechnisch scheelde het door de locatie ook nagenoeg niets.
Plaats reactie