Nieuwe tips XC Kroatie/Slovenie

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hallo forumvriendjes,

na vorig jaar oa Oostenrijk en de Vogezen staan binnenkort eerst Belgie en daarna (hopelijk #covid) Slovenie en of Kroatie op program. Hebben mensen nog XC tips in een van deze landen?

Ik heb al contact gehad met forummember die gidst in Slovenie, en ook de oude draadjes kroatie bekeken, maar die zijn inmddels alweer een aantal jaar oud in de meeste gevallen, dus toch een nieuw draadje voor deze niet volledig nieuwe bestemmingen.

Zoek gebieden, gpx'en en eventueel zelfs een goede gids.

We rijden eigenlijk graag gewoon singletrack XC, helaas blijkt het in buitenland vaak of brede saaie paadjes, of gelijk erg technisch en niet echt geschikt voor XC fiets, wie heeft de gouden tip of GPX?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10819
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Forumlid Mark W? Gewoon doen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bert l. schreef: ma 12 juli 2021, 20:45 Forumlid Mark W? Gewoon doen.
Mark w is helaas waarschijnlijk niet in Slovenië als wij er zijn, maar had wel nog tip voor gids, dus als het Slovenië wordt iig begin gemaakt :-q
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Slovenie is relatief klein en gemakkelijk, de mooiste trails zijn daar rond de Triglav te vinden in de Julische Alpen.

Kroatië is daarintegen een heel stuk groter, dus het zou handig zijn als je vermeld welke regio je wil bezoeken. Ik ben zelf alleen in Istrië geweest met de MTB (hardtail XC) en dat was best aardig, hoewel niet extreem spannend (weinig singletrails, echter wel veel steenachtige binnen wegen met af en toe wat leuke technischere stukjes en ook wat hoogteverschil - hoewel natuurlijk niet vergelijkbaar met Slovenie of een willekeurig Alpenlandschap).
¯\_(ツ)_/¯
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

FXII schreef: ma 12 juli 2021, 20:56 Slovenie is relatief klein en gemakkelijk, de mooiste trails zijn daar rond de Triglav te vinden in de Julische Alpen.

Kroatië is daarintegen een heel stuk groter, dus het zou handig zijn als je vermeld welke regio je wil bezoeken. Ik ben zelf alleen in Istrië geweest met de MTB (hardtail XC) en dat was best aardig, hoewel niet extreem spannend (weinig singletrails, echter wel veel steenachtige binnen wegen met af en toe wat leuke technischere stukjes en ook wat hoogteverschil - hoewel natuurlijk niet vergelijkbaar met Slovenie of een willekeurig Alpenlandschap).
Tja regio staat nog open (vakantie land ook). Is op moment nog even afwachten wat er precies kan qua reizen. Zal pas volgende maand ergens de knoop doorhakken. Gaan ook niet alleen voor fietsen, maar het telt wel flink mee!

Mocht je nog xc geschikte trails weten, al dan niet met gpx rond Triglav houd ik me aanbevolen :bier:
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

In Slovenië heb je ook Bram https://www.snakebiteparadise.com/
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Heb je deze site met trails bij Zadar al eens bekeken?
http://www.zadarbikemagic.com/en/trails/mtb-trails/
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Willem Altes schreef: ma 12 juli 2021, 21:48 Heb je deze site met trails bij Zadar al eens bekeken?
http://www.zadarbikemagic.com/en/trails/mtb-trails/
Wel wat zuidelijker dan we van plan waren, maar ziet er dan weer wel vrij gaaf uit.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

¯\_(ツ)_/¯
Tom89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 16:30

Ik haak even aan in dit topic. Ben ook voor een vakantie in Slovenië opzoek naar een leuke route in Triglav national park.
Bij voorkeur iets waar we voor een groot deel van het klimmen een lift kunnen gebruiken en qua afdaling allemaal niet te gek (XC), maar wel een lekker lange dag maken. Is alleen nog niet zo makkelijk te vinden omdat ik de juiste zoektermen en websites hiervoor niet ken.

Wij zullen waarschijnlijk verblijven in Kransjka Gora (bovenzijde Triglav) of Tolmin (onderzijde Triglav).
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik ben zelf in Bled geweest en daar liggen wat mooie, niet al te moeilijke trails (onder moeilijk versta ik rood en zwart). Op http://www.trailforks.com vind je wel wat. In Kranjska Gora zit je ook wel goed.
¯\_(ツ)_/¯
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

FXII schreef: vr 16 juli 2021, 21:49 Misschien is dit nog een idee :winkie:

https://www.rogla.eu/si/aktivnosti/pole ... park-rogla
Haha niet wat ik zoek
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

FXII schreef: vr 23 juli 2021, 14:56 Ik ben zelf in Bled geweest en daar liggen wat mooie, niet al te moeilijke trails (onder moeilijk versta ik rood en zwart). Op http://www.trailforks.com vind je wel wat. In Kranjska Gora zit je ook wel goed.
Ik vind het toch lastig in te schatten wat je bedoeld met niet rood en zwart. Vooral omdat ik geen idee heb hoe moeilijk rood of zwart zou moeten zijn.
Ergens in Zuid Limburg of de Vogezen om mee te vergelijken?
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Denk idd dat beide kleuren zich niet laten vertalen naar een Nederlandse moeilijkheidsgraad. Vaker gemaakt grapje is dat 'Nederlands rood, international blauw is'. Maw, wat wij hier wellicht als moeilijk omschrijven, stelt in het buitenland niet veel voor.
¯\_(ツ)_/¯
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

De meeste mensen kennen Kroatië van de mooie stranden (waar je op sommige plekken zoals de oostkant van Istrië ook meer dan prima kunt XC'en).

Maar het in noorden van Kroatië heb je een flink berg/heuvel landschap met zelfs pittige hiketrails in de diverse natuurreservaten daar.

Als je bijvoorbeeld op het eiland Krk zit, zit je vrij centraal in Kroatië. Daar kan je echt prima XC'en en met een goed uur rijden zit je in het gebergte in het noorden van Kroatië.
Plaats reactie