Aywaille

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mooi filmpje, en prachtige tracks marcomtb !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

hitchhikerzguide schreef: vr 16 november 2018, 14:40 Mooi, bedankt!
Geen dank. Laat je nog even weten hoe je het gehad hebt ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

tiewrap schreef: vr 16 november 2018, 14:42 Mooi filmpje, en prachtige tracks marcomtb !
Dankje, er liggen daar idd leuke trails :-q
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Enrico schreef: vr 16 november 2018, 15:43
hitchhikerzguide schreef: vr 16 november 2018, 14:40 Mooi, bedankt!
Geen dank. Laat je nog even weten hoe je het gehad hebt ?
Eerste kennismaking met het gebied was top. Hebben wijselijk gekozen voor blauwe route en daarna geel, 36 en 37 als ik me niet vergis. (even gestopt sinds de zomer en conditie niet meer op peil). We gaan snel terug om de andere tochten te verkennen en de grotere combinatielus te maken die je adviseerde, weven terug opbouwen. Het was redelijk fris, groot bladerdek, maar weinig modder en wel uitstekende grip overal. We kwamen aan 23 km en 700 hm's. Toch maar een kijken voor een GPS voor die regio... :-q
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

De blauwe route....zit daar de klim c.q. afdaling langs de Ninglispo in ?
Er loopt overigens nog een route langs een bergbeek (Chefna). Iets minder spectaculair maar wel leuk om te doen. Denk dat ik binnenkort ook maar weer eens die kant op ga....al weer een tijdje geleden dat ik er gefietst heb.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Enrico schreef: za 17 november 2018, 19:53 De blauwe route....zit daar de klim c.q. afdaling langs de Ninglispo in ?
Er loopt overigens nog een route langs een bergbeek (Chefna). Iets minder spectaculair maar wel leuk om te doen. Denk dat ik binnenkort ook maar weer eens die kant op ga....al weer een tijdje geleden dat ik er gefietst heb.
Dat klopt, blauwe route 36 is een stuk langs de Ninglinspo (beklimming), draait dan rechts voor een plateau en dan afdaling, geel (37) is voor een stuk hetzelfde in tegengestelde richting (afdaling langs Ninglinspo). Geel heeft vanaf het begin wel een loodzware klim. Zie onderstaand: bovenste lus is geel, onderste lus blauw, beide wijzerzin. Starten beide vanaf parking Ninglinspo. Enige "saaie" in beide routes is het stuk plateau tussen de klim en de afdaling. Goed voor als je wat moet recupereren. Overigens tijdens deze 2 routes wel een stuk of 12 river crossings, van de Ninglinspo en Chefna. Er zijn blijkbaar ook nog genoeg singletracks, maar heb nog geen GPS en weet niet direct waa te zoeken, oriëntatie is ook redelijk slecht :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ja nu zie ik het. Heb de routes altijd adhv nummering gereden (niet op kleur). De beginklim van 37 kan ik mij nog wel herinneren. Dat is idd een flinke kuitenbijter :winkie:

Wellicht dat je het “saaie stuk” als zodanig ervaren hebt omdat het er allemaal erg droog bij ligt ? Heb in dat gedeelte toch altijd wel enigszins uitdaging gezien.

Het singletrackgehalte op de (vaste) routes is idd laag.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Wie wat meer uitdagends wilt doen in die streek: het parcours van de Amblève marathon vorig jaar was toch de moeite waard. Zeker de eerste helft van het parcours was bij momenten redelijk technisch naar XCM normen (en dus zeer technisch als je de vaste routes als referentie neemt). Dit jaar werd de marathon niet meer georganiseerd, maar werd een wel een soort enduro-toertocht georganiseerd. Een tocht die met een gewone fully te rijden valt maar toch wel soms echt draagstukken of enduro-stukjes heeft. Deze heb ik zelf niet gereden.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

matthiav schreef: ma 19 november 2018, 13:38 Wie wat meer uitdagends wilt doen in die streek: het parcours van de Amblève marathon vorig jaar was toch de moeite waard. Zeker de eerste helft van het parcours was bij momenten redelijk technisch naar XCM normen (en dus zeer technisch als je de vaste routes als referentie neemt). Dit jaar werd de marathon niet meer georganiseerd, maar werd een wel een soort enduro-toertocht georganiseerd. Een tocht die met een gewone fully te rijden valt maar toch wel soms echt draagstukken of enduro-stukjes heeft. Deze heb ik zelf niet gereden.
Opletten met het delen van dit soort tracks !
De organisatoren krijgen eenmalige toelating voor het gebruik van vele paadjes. Door deze tracks te verspreiden komt hun organisatie in het gedrang.
De afdalingen die in het enduro-parcours zitten zijn dikwijls aangelegd met eenmalige toelating en zijn dus gewoon verboden paadjes.
Bovendien zijn dit soort parcours niet geschikt voor de doorsnee Ardennenbiker
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, ik snap het probleem, maar gps is here to stay, net als Strava & Co.
De tracks zijn vrij eenvoudig te vinden op de verschillende sites.
Stoorzenders plaatsen in het bos is het enige dat helpt als je het narijden van tracks wilt verhinderen.
Maar daar hebben ook de automobilisten en de jagers last van...

Maar mtb'en buiten de vaste routes is in de Ardennen toch al verboden? :winkie:

Sommige mensen moeten misschien wel tegen zichzelf beschermd worden, da's zondermeer waar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 19 november 2018, 22:12 Tja, ik snap het probleem, maar gps is here to stay, net als Strava & Co.
De tracks zijn vrij eenvoudig te vinden op de verschillende sites.
Stoorzenders plaatsen in het bos is het enige dat helpt als je het narijden van tracks wilt verhinderen.
Maar daar hebben ook de automobilisten en de jagers last van...

Maar mtb'en buiten de vaste routes is in de Ardennen toch al verboden? :winkie:

Sommige mensen moeten misschien wel tegen zichzelf beschermd worden, da's zondermeer waar.
Je weet dat ik op aanvraag ook tracks deel, met de uitdrukkelijke vraag om die niet verder te verspreiden.
Ik ga ervan uit dat de meesten die bij mij terecht komen uit het goede hout gesneden zijn en weten hoe ze hiermee moeten om gaan.
Zodra dat vertrouwen geschonden wordt houd ik ook op met het delen van die tracks.
Zijn die dan bedoeld voor geprivilegieerden ? In feite wel. Als ze zo maar online te vinden zijn komen ze in handen van of onervaren bikers of commerciële organisaties die daar handig gebruik van maken en een hele meute erover sturen.
Totnutoe lijkt het of daar rekening mee gehouden wordt, tenzij ik te naïef ben. Een vriend van mij is alleszins gestopt met het verdelen van tracks in Luxemburg door het schenden van de "regels".
Maar dit is allemaal off-topic en deze discussie hoort misschien elders thuis op dit forum. Mijn oog was er per toeval op gevallen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Hoe herken je waar je wel en niet mag fietsen?

Meeste enduro tracks zal ik er ooit gereden hebben (en dus mijn eigen log files van hebben) maar echt duidelijk waar je wel en niet mag komen werd het eigelijk nooit.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nogmaals Lowie, ik begrijp het.
Maar ik denk dat het hek vd dam is.

En zoals Cheetah zegt, het is zelden duidelijk of je over particulier terrein fietst of niet, of fietsen verboden is of niet.

In de Ardennen is vorig jaar(?) een verbod afgekondigd voor mtb'en buiten de vaste routes.
Maar fietsen op de openbare weg mag natuurlijk wel.
Ook op een mtb.
Sommige wegen zijn onverhard.
Nou, daar gaan we dus.

En het probleem met vaste routes ken jij ook wel, saai, breed, weinig uitdagend enz.

En dan zijn er de evenementen, met daarin de lokale krenten in de pap, de kers op de taart.
En de duizenden deelnemers die alles registreren met telefoon of gps.

Ik denk niet dat die ene keer een track delen nog verschil maakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Sorry Lowie, ik ben er mij best wel bewust van dat niet elke track zomaar na te rijden of te delen valt. Ik had van deze marathon het gevoel dat deze over vrij te rijden paden verliep, en zeker de leuke stukjes in het bos van de Ninglingspo leken mij openbaar. Maar misschien ben ik mis dus. Ik weet niet of Waalse organisaties zoals in Vlaanderen een bordje plaatsen bij privé stukken of eenmalige toelatingen?

Het gedeelde parcours was trouwens van de marathon die niet meer bestaat, niet van de enduro. Maar ja, moeilijke situatie momenteel in Wallonië vind ik persoonlijk. Fietsen op singletracks mag dus blijkbaar niet, maar al jaren bestaat er een gedoogbeleid. Op enkele plaatsen (regio Malmédy) is dat gedoogbeleid gestopt. Als biker die af en toe naar de Ardennen gaat niet altijd gemakkelijk om te weten wat wel en niet mag.
Il Stino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 18:45

Vorige week zaterdag naar Aywaille afgezakt.
De routes 39 en 41 gereden. Dit zijn vooral bredere paden en meestal niet te steil. Over het algemeen lagen de routes er redelijk goed bij. Op een aantal stukken was het wel behoorlijk nat. En dan krijg je zo’n kleverige leemdouche :D
Die ondergrond vraagt wel om banden met wat meer grip. En om de leem tussen je knarsende tanden uit te halen, werkt Affligem prima.
De bewegwijzering is goed en vanuit het centrum van Aywaille heb je alle keuze: kort, lang, veel of weinig hoogtemeters. Leuk im te combineren.
Plaats reactie