Houffalize.

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Uurtje meer rijden en je zit in de Vogezen, met naar wat ik hoor ook behoorlijk fraaie vaste routes. Of toch een keer in die GPS investeren (een 2ehands Garmin 305 is genoeg) en dan gaat er een wereld voor je open aan mooie Ardennenroutes :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zzzzzzzzzzzz schreef:Ik ben nu een paar weekenden naar Houffalize geweest en heb me er prima vermaakt. Het viel me echter wel (zoals ThaSingleTrackMastah ook al aangeeft) tegen dat er zo veel van de route over brede of zelfs verharde paden lopen.

Daarom willen we dit jaar ergens anders heen. Het valt alleen nog niet mee om te bepalen wat de beste optie is. Dus als er mensen suggesties hebben ;) (niet meer dan 4 a 5 uur rijden vanaf Leiden, voldoende singletracks en wat hoogteverschil en liefst uitgepeilde routes.)
Aan de andere kant vd snelweg E25 ligt La Roche en Ardenne.
Daar nemen ze het mtb'en tegenwoordig iets serieuzer.

Rondom Malmedy is ook veel leuks te beleven en dichterbij dan bovengenoemde.
Met hoeveel man/vrouw zijn jullie ?
Wij zaten met onze club in Xhoffraix, huis Le Milan Royal.
Van daaruit kan je een aantal prima dagtochten maken, van een caliber waar Houffa en La Roche alleen maar van kunnen dromen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zzzzzzzzzzzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 17 april 2007, 13:38
Mijn mountainbike: Trek 8500 ('08)

Gps heb ik (garmin gpsmap 62s) en staat voor de volgende keer sowieso op de planning om wat tracks te zoeken (ongeacht waar we heen gaan) maar het aanbod daarvan is zo groot dat ik niet weet waar ik de beste tracks zou kunnen vinden ;) maar is zeker iets waar ik nog wat energie in wil gaan steken!

La Roche en Ardenne hoor ik wisselende verhalen over. Heb onder andere gehoord dat dit vergelijkbaar was met Houffalize, maar dan wat zwaarder en meer brede paden. Dat was echter een jaar of 5 geleden, dus het zou kunnen dat die informatie achterhaald is (of toen al onjuist was)

Malmedy klinkt erg intressant. Het aantal wisselt een beetje. Ik gok tussen de 5 en 8 personen.

Die dagtochten, waren dat uitgezette routes? of gps tracks?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat betreft La Roche moet ik eerlijk bekennen dat ik me baseer op de oude routes en zelf gevonden tracks.
Mogelijk zijn de nieuwe routes ook politiek verantwoord, dus breder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Interessant gesprek dit! Wij zijn enkele weken geleden ook naar Houffalize geweest, om te biken. Dit was onze eerste ervaring in de Ardennen! We hebben volop genoten! We hebben 2 routes gedaan. 6 en 2. 6 was erg gaaf, en 2 vond ik ook leuk om te fietsen! Ik wil er wel aan toevoegen, dat 6 uitdagend was, en bij 2 vooral de omgeving en vergezichten veel goed maakte. In 2 zit wel een leuk (helaas betrekkelijk kort stuk single track. Die wel eindigt met een uitdagende afdaling, recht omlaag!)
iig was het een zeer geslaagd weekend, en willen we in het najaar weer 1 of 2 dagen die kant op! Ik heb wat foto's gezien van Malmedy, en dat ziet er erg goed uit. Wat ik me alleen afvraag, zijn daar ook uitgepijlde routes? Want ook wij hebben vooralsnog geen navi. Ofterwijl, sluit ik me graag bij zzzzzzzzz zijn vraag aan... :-q
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ik ga 13 t/m 16 september naar Houffalize, zal verblijven in een huisje van Houffagites.

Nou heb ik al onderzoek gedaan, en ik zit eraan te denken om routes 6, 3, 4 en evt 2of5 te gaan rijden.
Ik ben 2x in Luxemburg geweest, en ben er wel achter dat ik mij het beste kan vermaken op singletrails en technische stukken. Alleen maar bospad/asfalt met veel hoogtemeters vind ik saai. Moet wel leuke dingen tussen zitten.
Zijn dit dan de keuzes qua routes om te doen?
Of zijn er nog andere voorstellen vanuit jullie opzicht?
Evt een stukje met de auto naar Wibrin of Nadrin (waar nieuwe routes zijn toch?) is geen probleem.

Nou wil ik ook een minimaal 2x uit eten gaan in deze regio, en vroeg me af welke restaurantjes jullie kunnen aanraden. Wil graag betaalbaar en het eten moet gewoon lekker zijn.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen hierbij :)
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

KevinBel schreef:Ik ga 13 t/m 16 september naar Houffalize, zal verblijven in een huisje van Houffagites.

Nou heb ik al onderzoek gedaan, en ik zit eraan te denken om routes 6, 3, 4 en evt 2of5 te gaan rijden.
Ik ben 2x in Luxemburg geweest, en ben er wel achter dat ik mij het beste kan vermaken op singletrails en technische stukken. Alleen maar bospad/asfalt met veel hoogtemeters vind ik saai. Moet wel leuke dingen tussen zitten.
Zijn dit dan de keuzes qua routes om te doen?
Of zijn er nog andere voorstellen vanuit jullie opzicht?
Evt een stukje met de auto naar Wibrin of Nadrin (waar nieuwe routes zijn toch?) is geen probleem.

Nou wil ik ook een minimaal 2x uit eten gaan in deze regio, en vroeg me af welke restaurantjes jullie kunnen aanraden. Wil graag betaalbaar en het eten moet gewoon lekker zijn.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen hierbij :)
Vorig jaar hier geweest.
Route 6,3 en 4 zijn zeker leuk om te doen maar als je veel singletrails wil fietsen zal je toch echt van de vaste routes moet afwijken. Alleen route 6 heeft redelijk wat singletrails de overige routes vallen wat dat betreft wat tegen en gaan toch vrij veel over bredere bospaden waar ook een terreinwagen over kan rijden. Misschien dat iemand je kan helpen met leuke tracks? Het is mij nog niet gelukt om ze te vinden op internet...
Wat eten betreft kan ik je niet helpen. Wij hebben zelf eten gekookt :bier:

Wij verblijven trouwens in het zelfde weekend in La Roche :-D
That which does not kill us makes us stronger
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Bullet schreef:Vorig jaar hier geweest.
Route 6,3 en 4 zijn zeker leuk om te doen maar als je veel singletrails wil fietsen zal je toch echt van de vaste routes moet afwijken. Alleen route 6 heeft redelijk wat singletrails de overige routes vallen wat dat betreft wat tegen en gaan toch vrij veel over bredere bospaden waar ook een terreinwagen over kan rijden. Misschien dat iemand je kan helpen met leuke tracks? Het is mij nog niet gelukt om ze te vinden op internet...
Wat eten betreft kan ik je niet helpen. Wij hebben zelf eten gekookt :bier:

Wij verblijven trouwens in het zelfde weekend in La Roche :-D
Thx voor de info :)
Ik zit nog te kijken om eventueel met GPS te gaan rijden, alleen heb zelf niet zon ding, en moet nog kijken of ik van iemand kan lenen.
Dan zou ik namelijk wel GPS routes kunnen rijden waar wel veel singletrail inzit.
Neem aan dat de wandelroutes ook de moeite waard zijn eventueel?!?

Ik vraag me af of La Roche ten opzichte van Houffalize meer singletrack gehalte heeft of niet..
Want anders weet ik wel waar ik volgende keer naartoe moet :)
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

Volgens mij zijn de verschillen tussen de twee niet zo groot maar daar ga ik binnenkort achterkomen.
De wandelroutes zijn over het algemeen inderdaad een stuk uitdagender.
Ken je trouwens de website http://www.solosride.be" onclick="window.open(this.href);return false; ? Daar staan een aantal leuke routes in de buurt van Spa. Misschien leuk om daar naar toe te rijden? Heb je wel gps voor nodig.
Ik zit trouwens in http://www.villalemonde.com" onclick="window.open(this.href);return false; . De eigenaar verhuurt een gps-toestel en heeft zelf een aantal routes. En het wordt volledig verzorgd inclusief de maaltijden, wassen van de vieze kleding, afspuitplaats enz. Misschien een tip voor volgend jaar? :-q
That which does not kill us makes us stronger
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Bedoel je dan echt zon MTB/wielrenner arrangement voor 2 of 3 dagen?
Want de normale tarieven voor een kamer vind ik best pittig nog.
Ben nu voor 4 dagen alleen het huisje miss 125 euro kwijt, met minimaal 2 mensen, max 6.
Dus zit nogal verschil in :P
Bullet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 sl

Wij hebben mtb arrangement genomen. Ik vind het wel prettig dat alles geregeld is voor me. Als je twee maaltijden in een restaurant gaat eten tikt dit ook nog aardig aan hoor. En dan moet je nog ontbijt regelen en lunch klaarmaken. Was je zelf je kleren of trek je gewoon je vieze weer aan? :D Maar als je geld wilt besparen kan je alles ook makkelijk zelf regelen. Dit hebben we vorig jaar ook gedaan. Nu was de groep iets groter(8 man) en dan wordt het geregel ook meer. Wie doet boodschappen enz enz het aanbod huisjes neemt dan ook drastisch af en gelijk stuk duurder.
125 euro voor 4 dagen is idd niet veel. :-q
That which does not kill us makes us stronger
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Ik kan je dit aanraden om te gaan eten! heerlijk, van echt goede kwaliteit!

http://www.tripadvisor.nl/ShowUserRevie ... lonia.html

Overigens twijfel ik, of het restaurant nog steeds zo heet. Ik heb ff via google maps gezocht. Dus let even op het adres. Ik ben er afgelopen juni geweest!
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Nu ik wat serieuzer ben gaan mtb'en zou ik het wel leuk vinden om deze zomer nog wat te gaan proeven van het rijden in de Ardennen. Gewoon om een leuke dag te hebben en ook een beetje als teaser voor volgend jaar om daar eens wat tochten te gaan rijden. Volgens mij zijn de omstandigheden op het moment ideaal daarvoor. We hebben relatief veel zon en weinig regen gehad.

Het lijkt mij een goed plan om te beginnen met wat vaste routes die lekker rustig op eigen tempo te doen zijn. Op basis van omschrijvingen die ik onder andere hier ben tegengekomen lijkt Houffalize mij een aardige plek. Mooie omgeving en niet gelijk al te technisch.

Mijn profiel: al jaren vrij fanatiek op de racefiets maar nog een relatieve beginner op de mtb. Tot nu toe alleen in Nederland op min of meer vlak terrein (Lage Vuursche en vorig weekend Haaksbergen). Conditie is het punt niet, technische passages zijn nog wat lastig. Daar moet ik aan werken.

Ik denk er aan om te kiezen voor Routes 2, 4 en 5. Mooie afstanden, flink wat hoogtemeters en als ik het goed heb niet te moeilijk. Ik zie op de kaart dat 2 en 6 wat overlap hebben. Eventueel zou ik die dus kunnen omwisselen maar wellicht is het technisch niveau van 6 voor een eerste keer Ardennen net even te veel?

Mijn vraag aan de Houffalize experts hier is vooral of ik met deze combi het optimale haal voor wat betreft de combi natuurschoon/onverhard. Ik ben me er van bewust dat het niet allemaal single track is. Wat bredere paden heb ik geen bezwaar tegen maar het liefst zo weinig mogelijk verhard. Dat doe ik al zoveel op de racer.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Vandaag gelijk maar op avontuur gegaan richting Houffalize. Bekend terrein op de racefiets maar nog nooit met de MTB. Vanmorgen was het helaas eerst een beetje nat maar gelukkig geen echt stevige buien.

Ik begon met de route rood 4. De beschrijvingen die ik onder meer hier had gevonden kloppen heel aardig. Technisch niet al te lastig al was het door de regen op sommige plekken nog wel even glad. Vrij veel ruime paden maar door een prachtige omgeving. Voor mij een uitstekende manier om kennis te maken met mtb in de Ardennen. Een of twee keer een pijl over het hoofd gezien en een stukje extra gereden zodat ik met precies 50km weer terug in Houffalize was.

Daar begonnen aan route blauw 5. Paar mooie passages, over het algemeen ook niet heel technisch maar voor mij voorlopig prima zo. Af en toe een stukje waar je even wat beter moet opletten maar nergens te gek.

Kortom, voor ervaren bikers kan ik me de kritiek wel voorstellen dat er weinig uitdaging is. Maar ik denk dat dit toch voor veel mensen hele aardige rondjes zijn om te doen. Ik heb in ieder geval een geslaagde dag gehad. Vooral leuk om "dichterbij" de natuur te zijn in vergelijking met kilometers die ik op de racefiets doe. Totaal 82km gereden met 1595 hoogtemeters.

Volgende keer twee andere routes uitkiezen, dan wil ik groen 6 ook wel eens zien.

Afbeelding
Speedkoeker
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 2 juli 2010, 22:48
Mijn mountainbike: is redelijk fors

Afgelopen vrijdag en zaterdag naar Houffalize geweest. Op dag 1 route 3 en 5 gereden. Route 3 zitten zeker leuke passages in, die het gemiddelde bosrondje doen verbleken. Ook serieus qua klimwerk als je alleen NL gewend bent. Route 5 is gemakkelijker qua techniek, maar qua klimkilometers toch wel leuk.

Dag 2 route 6 en 2 gereden. Route 6 is de meest technische, met wat gedeelten die een beginnende mountainbiker misschien beter kan mijden. Als uitstapje hebben we de downhill baan ook meegenomen, dat is voor de gemiddelde mountainbiker zeker leuk, alleen het dropje halverwege moet je durven.

Route 2 is het een en ander aan klimwerk, maar teveel langs het weiland over een smal paadje hobbelen...

Kortom, leuk voor een keer en zeker wat (voor mij) spectaculaire stukken, maar een mekka, neuh daarvoor zijn de aanrijroutes etc wat te eenzijdig. Wel prachtige natuur en vergezichten.
Plaats reactie