Verschil Bouillon en Les Hautes Rivieres?

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik was afgelopen week in Bouillon en vond het fantastisch om daar de bossen in de gaan met de MTB. Ik lees hier echter vaker over Les Hautes Rivieres. Is dat nog weer mooier, spectaculairder, meer faciliteiten etc?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Bouillon heeft goede enduro trails maar ze zijn behoorlijk verspreid over het gebied (grofweg tussen Bouillon en Rochehaut) waardoor je veel verbindingskilometers doet met behoorlijk wat hoogtemeters die niet noodzakelijkerwijs wat "toevoegen". In LHR is een centraal deel waar je veel trails dichtbij elkaar hebt liggen en je je makkelijk en snel zowel onder als boven van de ene kant naar de andere kant kunt verplaatsen, waardoor het een stuk efficienter is.
2) Het totale aanbod in LHR is groter (er zijn er ruim een dozijn) en veel afdalingen zijn iets langer / meer hoogtemeters.
3) In LHR kom je nauwelijks wandelaars tegen op trails, waar sommige in Bouillon gedeeld zijn en in sommige gevallen gedeeld zijn met een (populaire) wandelroute; 'la dalle a toff' is grotendeels hetzelfde pad als een deel van 'les echelles de rochehaut' om er eentje te noemen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Duidelijk verhaal, thanks! Ik voel een nieuwe bestemming aankomen.....
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Ik vind de LHR qua trails over het algemeen wel wat heftiger dan in Bouillon.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Zijn ze ook!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gemiddeld vermoedelijk wel, maar qua extremen ben ik niet zeker...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

cheeta schreef: do 9 december 2021, 22:09 Gemiddeld vermoedelijk wel, maar qua extremen ben ik niet zeker...
Dan moet ik in bouillon nog even kijken, ik ben vooral rond de stad op pad geweest.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

cheeta schreef: do 9 december 2021, 22:09 Gemiddeld vermoedelijk wel, maar qua extremen ben ik niet zeker...
IMHO zijn de paar extremen in Bouillon net wat lastiger. LHR kom je wel beneden, ook als je moe en ongecoördineerd bent. Overmoedigheid is daar het grootste risico :lol: . Bouillon zitten een paar lastige stukjes in waar je in dergelijke staat al snel echt clueless stil staat.

Mijn tip zou zijn beide plekken te pakken als je toch die kant op gaat, en in Bohan onderkomen/pizza/bier te regelen tussen de 2 dagen in.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hoewel de moeilijkste in LHR voor mij net even te lastig zijn, ben ik dan wel heel nieuwsgierig welke trails dat bij Bouillon zijn.
Zitten niet in de enduro wedstrijd denk ik ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

tiewrap schreef: do 31 maart 2022, 15:19 Hoewel de moeilijkste in LHR voor mij net even te lastig zijn, ben ik dan wel heel nieuwsgierig welke trails dat bij Bouillon zijn.
Zitten niet in de enduro wedstrijd denk ik ?
https://www.trailforks.com/trails/la-dalle-a-toff-bas/

deze heeft een paar passages waar je U tegen zegt idd. maar geloof dat je tijdens de wedstrijd er ook netjes chicken ways zijn, maar geen idee of deze er nog in zit de laatste jaren.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

pieterw33 schreef: do 31 maart 2022, 15:50deze heeft een paar passages waar je U tegen zegt idd. maar geloof dat je tijdens de wedstrijd er ook netjes chicken ways zijn, maar geen idee of deze er nog in zit de laatste jaren.
Onderste deel zat er 2021 maar voor een klein stukje in (daarna is ook behoorlijk uitgesleten):
https://www.trailforks.com/route/bouill ... on=5.02245

... maar dat vind ik extremer dan Dauphinee Black, MadMax, ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ook maar eens daar heen dan :-q
De officiële trails die ik daar gereden heb vielen me wat tegen.
Blijkbaar is er nog zat moois.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Is er nog iemand recentelijk in Bouillon geweest ?,

Staat voor volgende week in de planning als mogelijk uitstapje :)

Wat is zo'n beetje de beste bandendruk met tubeless , hier in NL rijden we onder de 2 bar, maar ik kan me voorstellen dat het in Bouillion een andere ondergrond is ,het beter is om hoger druk te rijden ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik was vrijdagmiddag met een paar snelle Nederlanders en een hele snelle Belg. Beetje sketchy en alles in de schaduw was bijzonder goor (stortregen op woensdag) maar denk eigenlijk dat het na 3 dagen a 25ºC behoorlijk is opgedroogd.

Banddruk is afhankelijk van te veel factoren – alles van gewicht en rijstijl berijder tot welke variant CushCore er om je velgt ligt – dus ik kan wat roepen maar je hebt er sowieso niks aan. Als je met exacte dezelfde setup in Nederland rijdt zou ik beginnen met 15-20% meer druk in de achterband en dan ter plekke verder kijken.
Stamppot with weaksauce!
Plaats reactie