Favoriete gebied mbt vaste routes

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Hallo,

Na het lezen van verschillende topics over de Ardennen wordt ik er nog niet helemaal wijs uit waar ik het beste heen kan als ik een keer daar ga trappen? Wat vinden jullie het leukste gebied in de Ardennen? Mijn ervaring daar beperkt zich tot de wat saaiere routes in Houffalize. Route 6 nog niet gereden.

Nu er zoveel te doen is over de illegale paadjes heb ik niet zoveel zin in risico nemen en opletten waar je overal wel en niet mag fietsen maar ik wil graag wel wat uitdaging mbt tot de tracks. We rijden met typisch Hollandse hardtails met 100mm maar met dropper en gooien ook ff de buitenland bandjes erop.

Dus vraag ik me af: zijn er vaste routes die echt de moeite waard zijn in de Ardennen of beter toch weer richting het vertrouwde Willingen, Winterberg en Brilon?
Tot nu toe lijken Wywaille rood, Coo blauw, en Houffailize rood 3 en zwart 6 me wel leuk....Denk ik :tong
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In de afgelopen 20 jaar is er volgens mij niks veranderd. En ik denk dat ik voor het laatst 20 jaar terug in de Ardennen een vaste route gereden heb. Rondom Houffalize.
Winterberg en Willingen was destijds ook niks. Misschien is veranderd door de komst van de trailparks rondom beide plaatsen?
En anders verder Duitsland in of Frankrijk/ Zwitserland/ Wales/ Schotland (Als je meer wil dat het trail walhalla dat NL is :lol: )
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Nou ik moet zeggen dat ik de route bij Brilon echt wel leuk vind, en ook het trailcenter bij Winterberg vind ik best aardig. Dat zijn beiden wel routes van de afgelopen jaren. Maar ik vindt het wel leuk om ook eens ergens anders heen te gaan alleen trekt de Ardennen me minder mbt de vaste routes omdat je op dit forum toch vaak leest dat het niet zo heel bijzonder is allemaal en ik wel echt van de singletracks ben.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

de vaste routes bij La Gleize zijn best wel leuk. en Ondenval 3 is ook best leuk. Bij saint Vith hebben ze ook mooi wat leuke paden aangelegd zeg maar een soort bikepark.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Top, bedankt. We gaan La Gleize en Ondenval beiden proberen denk ik. :-q
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Ondenval 3

Leuke afwisselende route met mooie natuur. Veel uitdagende en echt pittige klimmetjes. Ik kom wel overal boven komen maar soms echt maar net. De afdalingen zijn ook niet gek, al kan daar wel wat meer uitgehaald worden. Wel zit er af en toe echt een geweldig leuk stukje tussen. Op het eind zijn er nog een paar leuke klimmetjes maar die worden vervolgens opgevolgd door lange wat saaie stukken, dat vond ik weinig toevoegen.

La Gleize 4 Groen

Een route waarbij ik het klimmen wel leuk vond, maar de afdalingen vaak matig. Soms wel een leuk stukje maar alleen de laatste afdaling naar La Gleize vond ik echt erg gaaf. De route was voor ons perfect omdat we allebei erg brak waren die dag. De klimmetjes zijn uitdagend maar redelijk constant waardoor het allemaal goed te doen is. De omgeving is echt schitterend en dat maakte veel goed want je fietst helaas ook regelmatig even over brede (asfalt) wegen.

Houffalize 6 en Wereld beker parcours

Toch mijn favoriet, ondanks de pijnlijke stukken asfalt en saaie afdalingen na hele pittige klimmen. Dat is echt jammer, dan heb je echt volle bak tegen de bult op staan stoempen, sta je luttele momenten laten alweer beneden na een hele snelle maar weinig uitdagende afdaling. Maar dat zijn wat mij betreft ook de enige nadelen, verder was het genieten. Echt moeilijke technische passages die me toch even deden aarzelen of ik ze ging fietsen. Een supergave steile rotsafdaling waar je echt je lijn moet kiezen, een smal stuk tegen de rotsen aan waar je stuur nauwelijks doorheen past, en moeilijke klimmetjes. Wij vonden het echt een feestje. En het stuk rondom het water met de beverdammetjes was prachtig! Echt genieten. Het Wereld beker parcours was wat lastig te volgen op de bordjes. Maar uiteindelijk wel alles kunnen rijden. Na 6 was dat echt zwaar, maar toch wel even leuk om te doen. Heel stijl omhoog, bijna recht de bult op, en vervolgens heel stijl en soms technisch naar beneden. Ik vond het heel tof, nergens te extreem maar met de vermoeidheid erbij wel even opletten. Niet geschikt voor als je bij 6 hier en daar afstapt naar mijn idee.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd mooi die Ondenval :winkie:

Trouwens de Stoneman rijdt daar een groot deel van de route tegengesteld aan de route. De steile klim met die wortels is dan nog iets uitdagender als je weet dat er ook bikers naar beneden komen knallen. Want dat gaat echt steil en hard daar ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie