NEEN aan het MTB-verbod in Wallonië !!!

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

FXII schreef: ma 28 september 2020, 16:06
Vanaf donderdag 1 oktober zullen bepaalde wandelcircuits en mountainbike worden beïnvloed door de jachtgeslagen, om u te informeren de lijsten staan op onze website www.haute-ardenne.be
Even ter info, dus mocht je niet beboet worden dan is er nog altijd de kans dat je eindigt met een wolk hagel in de nek.

OT: uiteraard getekend ;)
Die site is slechts van 4 gemeentes (o.a. Trois-ponts).
Het is een heel gedoe om te achterhalen waar er gebieden worden afgesloten voor klopjacht (battues). Meestal zijn die niet op zaterdag of zondag, maar het kan sporadisch wel. Als je tijdens weekdagen nog wil gaan fietsen kan je wel op afgesloten jachtgebieden botsen, en daar mag je dan geen enkele weg/pad gebruiken. Dit wordt aangeduid met rode affiches
In vele bosgebieden hangen ook gele affiches : daar is loerjacht (affût), en daar blijf je best weg 's morgens vroeg of van in de late namiddag > uren staan aangeduid op die affiches.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ik zie dit zojuist.
als nederlander wonend in Belgie (omgeving Brussel) heb ik ook getekend.
ik merk idd dat steds meer (bestaande) tracks afgesloten worden, voornamelijk in het Zonienwoud . Heeft natuurlijk te maken met de corona drukte, maar ze maken er vaak in de plaats honden vrijloop wandel paden van.

Ik vind dat we allemaal recht hebben op de natuur, en respect naar verschillende gebruikers moeten hebben; ik houd altijd in bij (groepen) wandelaars en loslopende honden en bel en groet, maar ik heb het gevoel dat de maatregelen ter voorkoming van conflicten wel heel eenzijdig zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en Sterbike (Kortenberg), Heli-Spot (Leuven), verscheidene trails in het Meerdaelwoud (Heverlee-Precot).

In het Zonienwoud zijn ze fietsers liever kwijt dan rijk, daar valt zelfs op een fietspad in het weekend amper nog normaal te fietsen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

cheeta schreef: vr 23 april 2021, 14:58 ... en Sterbike (Kortenberg), .
hallo cheeta, ik heb vorige week nog door het bike park van Sterbike gefietst. (niet gejumpt, niet voor mij :D )
Kon er gewoon in, geen kettingen bij de bosingangen en nog steeds de mooie flowy tracks afgezien van een paar omgevallen bomen en wat boswerk.
Weet jij of het nu wel of niet gesloten is? Of gedoogd naar goed belgische maatstaven?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Uhh, de ingang vanaf Huntsman (= Bloso route ) is aardig geblokkeerd (hekken en zand gestort/snoeiafval gestort in de uphils vanaf de weg), dirt jump gedeelte is compleet geegaliseerd, alle man-made jumps/berms zijn in het meer Freeride gedeelte met de grond gelijk gemaakt... Dan valt er niet meer veel te sluiten, afgezien van een paar stukjes van de XC en enduro trails die nog begaanbaar leken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Iemand recent nog problemen gehad met biken in Wallonië (Chaudfontaine/Awaille)?
Zelf de laatste tijd alleen in Houffalize geweest en grotendeels de officiële routes gevolgd.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Jerome89 schreef: di 18 mei 2021, 12:49 Iemand recent nog problemen gehad met biken in Wallonië (Chaudfontaine/Awaille)?
Zelf de laatste tijd alleen in Houffalize geweest en grotendeels de officiële routes gevolgd.
Ik veronderstel dat je de enduro-paadjes bedoelt ?
Chaudfontaine geen probleem (als ge tenminste enkele verbodsborden respecteert)
Omgeving Ninglinspo (Aywaille) = no go, hoewel velen er zich niet aan storen en het alsmaar moeilijker maakt voor de toekomst > zoiets als eigen graf delven, en het onderhandelingswerk van een groep die ijvert voor een trailcenter daar zwaar hypothekeert
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Oke bedankt voor de reactie. Regio Aywaille dan nog maar even vermijden.
Hopelijk komt er komende tijd positief nieuws uit de Ardennen..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zipperdezip...
Laatst gewijzigd door aurelius op di 18 mei 2021, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: di 18 mei 2021, 14:59 En al dat moois op een steenworp afstand vanaf de grens...
Sssstttttt, we willen het graag zo houden toch?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Real Epic '89 schreef: di 18 mei 2021, 17:40
aurelius schreef: di 18 mei 2021, 14:59 En al dat moois op een steenworp afstand vanaf de grens...
Sssstttttt, we willen het graag zo houden toch?
(Zekers.... ik zeg niks meer)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Nu beginnen mijn ballen te jeuken. Waarover ging het dames? Mag in pb :winkie:
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Is dit nog een ding?
Probeerde net wat te bouwen rond Dinant/Dave/Naninne.
Veel paden op komoot staan ingesteld als 'verboden' waardoor het algoritme er ook niet overheen wil routes wil leggen tussen mijn waypoints
Kan niet zoveel terugvinden lokaal, is het not done tegenwoordig om daar in het bos wat te fietsen?
Lijkt nu alsof ik enkel nog een gravel route kan maken.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Enkel toegang in de zogenaamde officiële parken
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

surging schreef: wo 22 februari 2023, 16:14 Is dit nog een ding?
Probeerde net wat te bouwen rond Dinant/Dave/Naninne.
Veel paden op komoot staan ingesteld als 'verboden' waardoor het algoritme er ook niet overheen wil routes wil leggen tussen mijn waypoints
Kan niet zoveel terugvinden lokaal, is het not done tegenwoordig om daar in het bos wat te fietsen?
Lijkt nu alsof ik enkel nog een gravel route kan maken.
Het voorbije jaar is men in de Ardennen weer wat soepeler geworden in de interpretatie van de wet.
Rond Malmedy bvb is er een gedoogbeleid, maw men zal niet meer beboet worden als men fietst op bestaande paadjes. Enkel flagrante overtredingen zoals het shapen van nieuwe (enduro)trails wordt niet toegelaten en kan beboet worden, wat uiteraard logisch is.
Het gebruik van enduro-trails "wild" langs de flanken van een beboste helling ziet men ook niet graag overal.
In sommige delen van de Ardennen wordt nog wel met de harde hand opgetreden. Laat nu net de Lesse-vallei daar een voorbeeld van zijn. Vele singletracks door die vallei zijn no go, ook al staan er geen verbodsborden. De plaatselijke boswachter is niet van de makkelijkste.
Plaats reactie