Advies voor 1e keer Belgie!

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een hele mooie nauwelijks ontdekte route is Ondenval dichtbij het dorpje Waimes (Malmedy). Dat is de vaste route en die is uitstekend aangegeven. Een hele verrassende route met mooie natuurlijke singletracks.

Vorig jaar 2x gefietst en komend jaar ga ik die zeker weer doen. Evt te combineren met delen van Malmedy rond Reinhardstein en lac du Robertville.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
OneTwoTen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 april 2020, 09:59

Klinkt goed! Inmiddels heb ik een appartement geboekt in Houffalize en zullen we daar gaan MTB'en en ook wat meepakken in La Roche-en-Ardenne. Maar wel een goede tip om te onthouden voor een volgende keer.

Die GPX routes waar vaak over gesproken wordt, zijn dat allemaal ook echt meer uitdagende routes dan de gepijlde routes? Of is het wel leuk een paar GPX routes te zoeken en eventueel ook uit te proberen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor een 1e keer Ardennen zijn La Roche en Houffa prima.
De vaste routes zijn uitgepijld.
De gps routes uiteraard niet.
Maar bedenk dat die zijn gemaakt door bikers die de vaste route niet uitdagend genoeg meer vinden.
(Dus wellicht minder geschikt voor een 1e kennismaking ;) )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

OneTwoTen schreef: zo 21 juni 2020, 12:21 Klinkt goed! Inmiddels heb ik een appartement geboekt in Houffalize en zullen we daar gaan MTB'en en ook wat meepakken in La Roche-en-Ardenne. Maar wel een goede tip om te onthouden voor een volgende keer.

Die GPX routes waar vaak over gesproken wordt, zijn dat allemaal ook echt meer uitdagende routes dan de gepijlde routes? Of is het wel leuk een paar GPX routes te zoeken en eventueel ook uit te proberen?
De afgepijlde routes daar zijn zeker niet saai hoor. Zitten prachtige stukken tussen verbonden met wat rustigere brede paden waar je wat op adem kan komen ;).
OneTwoTen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 april 2020, 09:59

Ja las wat wisselende verhalen, vandaar. Maar dan zijn de gepijlde routes prima voor nu inderdaad! Eventueel check ik ff een korter stukje om eens om te zien/inschatten wat het niveau is van die GPX routes, voor een eventuele volgende keer bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OneTwoTen schreef: di 23 juni 2020, 09:30 Ja las wat wisselende verhalen, vandaar. Maar dan zijn de gepijlde routes prima voor nu inderdaad! Eventueel check ik ff een korter stukje om eens om te zien/inschatten wat het niveau is van die GPX routes, voor een eventuele volgende keer bijvoorbeeld.
Die wisselende verhalen is logisch.
Als je wat meer ervaring hebt, en/of je bent vaker in Houffa geweest, dan wil je vanzelf wat "meer".
Ook hebben ze een aantal onverharde wegen een paar jaar geleden verhard, de vooruitgang slaat toe, waardoor het mtb gevoel soms wat minder wordt.
Maar aan de andere kant, als je daar voor het eerst bent, ben je misschien wel blij met een stukje asfalt, ff bijkomen.

Gewoon naartoe gaan, mooie omgeving, gezellig dorp (of is het een stadje?).
Komt helemaal goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
OneTwoTen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 april 2020, 09:59

Dit weekend dus naar Houffalize geweest, top weekend gehad! Heb route 5 als eerste gereden om op te warmen en het niveau ff te checken, maar dat was eigenlijk niet echt bijzonder boeiend. Wat stukken door het bos en wat stukken over asfalt door weilanden. Vond het nogal tegenvallen, was vooral een beetje omhoog en omlaag fietsen, niet echt de moeite waard als je het mij vraagt. 's Middags route 6 gereden, die was wel leuk om te doen. Wat meer uitdaging en meer 'offroad' en ook wat meer mooie natuur. Op het bord in het dorp werden 5 vd 6 routes aangegeven als 2/5 fysiek en technisch en route 6 scoorde een 4/5 geloof ik. Op zondag hebben we nog ongeveer 70% van de route van de Roc d'Ardenne gereden. Daarvoor had ik de GPX online gevonden. Die route volgde stukken van de eerste helft van route 6 en ook een deel van een rode route van Nadrin denk ik (dacht de 5, niet helemaal zeker). Dat was wel minstens vergelijkbaar met route 6 van Houffalize en ook leuk om te doen.

Ik denk dat je het toch vooral van de GPX routes moet hebben om leuk te rijden. Dat moet ik zelf ook nog maar wat meer gaan uitzoeken. Ik miste zelf nogal het bochtenwerk. Het was vooral langere stukken omhoog en omlaag rijden over wat bredere paden. Hebben jullie nog tips voor waar je wat meer bochtenwerk en speelser terrein kan vinden? Niet per se in Houffalize, maar in Belgie of Duitsland? Of zijn dat dan toch de illegale routes?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

In belgie kom je dan al gauw op wandelpaden en dat mag officieel niet. En de boswachters zijn gestopt met gedogen. Ik ga tegenwoordig wat vaker naar Teutoburgerwald. Ik ben daar inmiddels redelijk bekent en daar nog geen last van irritante bonnenschrijvers. Maar als je van bochtenwerk houd kun je het beste routes op de UHR gaan fietsen. Vergunning is maar 7,5 euro en dan heb je mooie fun routes.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Iemand tips voor La Roche? Mooie GPXen bv?
Cadeau van vrienden gekregen, daar een weekend biken. En ja ik bike al veel langer en kan 70km op een dag wel aan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De vaste routes zijn een goed uitgangspunt.
Daarbuiten is er nog wel meer te beleven, maar dan moet je geen boswachter tegenkomen.

https://www.google.com/search?q=la+roch ... ne+mtb+vtt

Je kan de routes aan elkaar rijden voor meer kms.

Ik had hier ook ergens een route van La Roche naar Houffa vv. geplaatst.
Die gaat over de officiele paden, dus legaal.
https://nl.wikiloc.com/routes-mountainb ... e-56294159

Wel opletten met het jachtseizoen, de kalender kan je op de site van de vvv vinden
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Thanks!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel plezier :-q

Bedenk wel dat 70 Ardennen km's een stuk zwaarder zijn dan 70 Nederlandse km's :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

In de buurt van La Roche en Ardennes ben ik ooit een over een pad bij een hek gekomen.
Was gewsloten, eroverheen geklommen en aan de andere kant zat een bordje met tekst:

Privee Defense a passer
Avertissement
Pour les contravenants, je tire

Ofwel, " prive terrein, waarschuwing, we schieten op overtreders"
Er wordt in die omgeving ook gejaagd.

Het blijft opletten
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Sowieso kun je je vanaf afgelopen weekend tot grofweg eind januari voor de Ardennen beter in de plaatselijke jachtkalendar verdiepen voor je ergens heen gaat (of zorgen dat je een back-up plan hebt)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

cheeta schreef: wo 6 oktober 2021, 22:57 Sowieso kun je je vanaf afgelopen weekend tot grofweg eind januari voor de Ardennen beter in de plaatselijke jachtkalendar verdiepen voor je ergens heen gaat (of zorgen dat je een back-up plan hebt)...
Ik word niet echt wijs waar en wanneer dat is. Iemand meer info/linkjes? We gaan van vrijdag tm zondag.

Ik zie dit wel, maar word er niet heel wijs uit:
https://www.la-roche-en-ardenne.be/gest ... s-2021.pdf

https://mtbroutedatabase.be/jacht-seizoen.htm
Plaats reactie