MTB Route netwerk Hoge Kempen

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Vanochtend de blauwe Zutendaal lus gereden. De route opgepikt bij de Lieteberg aan de kant van Zutendaal. Leuk tochtje door de bossen. Mooi nu met de herfstkleuren al had het zonnetje nog veel moeite om door de wolken te prikken. Voornamelijk brede bospaden met hier en daar een stukje singletrack. Vooral aan de kant van Lanaken een aardig stukje draaien en keren en op het einde (bij Zutendaal) nog enkele korte, maar pittige, klimmetjes. Ook kwamen we regelmatig natte plekken met de bijbehorende smurrie tegen. Hoewel je er meestal wel omheen konden fietsen, zagen we er aan het einde toch niet zo heel fris meer uit. :lol: Al met al een geslaagde ochtend!
Be Nice, Say Hi!
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Ik ga hier binnenkort langs. Heeft iemand een paar tips of GPS voor de meest technische en uitdagende route en delen?
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Jhas schreef: di 2 november 2021, 11:34 Ik ga hier binnenkort langs. Heeft iemand een paar tips of GPS voor de meest technische en uitdagende route en delen?
Het netwerk is groot, dus het ligt er aan waar je heen gaat. Persoonlijk vind ik het zuidelijke deel leuker dan het noordelijke deel, om de steilrand bij Maasmechelen is ook het grootste hoogteverschil en zijn de trails ook het 'moeilijkste'. Je kunt me een PM sturen, dan heb ik wel leuke wat GPX-files voor je.
¯\_(ツ)_/¯
Spurter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 juni 2022, 16:56

Binnenkort maar eens uitproberen. Staan de routes ergens online? Bij voorkeur waar je in kunt haken vanuit Maaseik.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Spurter schreef: ma 27 juni 2022, 19:15 Binnenkort maar eens uitproberen. Staan de routes ergens online? Bij voorkeur waar je in kunt haken vanuit Maaseik.
https://www.nationaalparkhogekempen.be/nl/mountainbike

Van Maaseik uit is het volgens mij een km of 10 naar Opoeteren. Daar kun je al leuk fietsen. Ook buiten de routes (als dat mag) heb ik van horen zeggen.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Inderdaad, ga vanuit Maaseik naar Neeroeteren en volg de borden Warredal. Vanuit daar kun achter je achter het Warredal mooi in westelijke en zuidelijke richting fietsen (As, Maasmechelen, Zutendaal). De noordelijke routes (Duinengordel) zijn niet zo heel spannend.

Ik woon iets onder Maaseik, aan de Nederlandse kant, en start altijd vanuit het Dilserbos/Sparrendal.

Buiten de routes fietsen mag eigenlijk niet maar geniet een soort van gedoogbeleid (anders dan aan de kanten van Genk waar bikers die buiten de routes om rijden momenteel op de shitlist staan). Het beste is dan ook om buiten de drukkere tijden (zaterdag/zondagochtend) te rijden, dat is het meest 'lowkey' zeg maar. In de weekenden kom je op de vaste routes soms hele clubs tegen.
Laatst gewijzigd door FXII op di 28 juni 2022, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
¯\_(ツ)_/¯
Spurter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 juni 2022, 16:56

FranX78 schreef: di 28 juni 2022, 10:19
Spurter schreef: ma 27 juni 2022, 19:15 Binnenkort maar eens uitproberen. Staan de routes ergens online? Bij voorkeur waar je in kunt haken vanuit Maaseik.
https://www.nationaalparkhogekempen.be/nl/mountainbike

Van Maaseik uit is het volgens mij een km of 10 naar Opoeteren. Daar kun je al leuk fietsen. Ook buiten de routes (als dat mag) heb ik van horen zeggen.
Dank je wel.

Ik ga dat eens proberen. Ik zie bijvoorbeeld die marathonroute van 80km. Die lijkt me wel interessant. Of een combinatie van Opoeteren en Opglabbeek. In combinatie met heen en terug naar Maaseik heb ik dan een fraai aantal kilometers.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

De Marathon-route is vooral geënt op conditie en uithoudingsvermogen (ik lees dan: kilometers knallen) en bevat niet bijster veel hoogtemeters en weinig technische segmenten, omdat deze buiten om de vaste routes loopt. Wel perfect voor de duurtraining.

Steek vanuit Maaseik de rode route (Dilsen-Stokkom) en blauwe route (Maasmechelen) op, dan heb je een aardige combinatie met een paar mooie stukken, wat hoogteverschil, paar technische segmenten en nagenoeg geen asfalt.
¯\_(ツ)_/¯
Spurter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 juni 2022, 16:56

FXII schreef: di 28 juni 2022, 15:58 De Marathon-route is vooral geënt op conditie en uithoudingsvermogen (ik lees dan: kilometers knallen) en bevat niet bijster veel hoogtemeters en weinig technische segmenten, omdat deze buiten om de vaste routes loopt. Wel perfect voor de duurtraining.

Steek vanuit Maaseik de rode route (Dilsen-Stokkom) en blauwe route (Maasmechelen) op, dan heb je een aardige combinatie met een paar mooie stukken, wat hoogteverschil, paar technische segmenten en nagenoeg geen asfalt.
Dank je wel voor de tip. Die van Dilsen-Stokkem (Maaseik, de rode route) en Maasmechelen (blauw)lopen in elkaar over zo te zien en zijn dus prima te combineren. Toch 56-57 km MTB-route.

Prima, omdat op en neer naar het beginpunt ook al zo'n 60 kilometer is.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Gisteren weer een rondje gemaakt, blijft een prachtig gebied. Al kom je met de huidige droogte ook af en toe een zandbank tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
¯\_(ツ)_/¯
Breinstein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 28 april 2011, 10:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2012, Wilier 501xn 29 2014

Hallo allen, aankomend weekend verblijf ik in het Landal park Zutendaal en wil van de gelegenheid gebruik maken om een stukje te fietsen. Nu is mijn oog gevallen op de route 'Zutendaal blauw'. Deze is niet te lang (ongeveer 30 km) en komt aardig langs het vakantiepark.

Mijn idee is om deze route aan te rijden via Gijzenveldstraat-Schansstraat. Mijn vraag is 1. is deze route de moeite waard? 2. is deze route via deze weg makkelijk aan/af te rijden? en 3. een beetje goed aangegeven?

Ik zal de route namelijk alleen gaan rijden en ben liever goed voorbereid dan dat ik daar ergens tegen ellende aan ga lopen. :D
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Breinstein schreef: wo 28 september 2022, 11:25 Hallo allen, aankomend weekend verblijf ik in het Landal park Zutendaal en wil van de gelegenheid gebruik maken om een stukje te fietsen. Nu is mijn oog gevallen op de route 'Zutendaal blauw'. Deze is niet te lang (ongeveer 30 km) en komt aardig langs het vakantiepark.

Mijn idee is om deze route aan te rijden via Gijzenveldstraat-Schansstraat. Mijn vraag is 1. is deze route de moeite waard? 2. is deze route via deze weg makkelijk aan/af te rijden? en 3. een beetje goed aangegeven?

Ik zal de route namelijk alleen gaan rijden en ben liever goed voorbereid dan dat ik daar ergens tegen ellende aan ga lopen. :D
De route 'Lanaken Groen' is ongeveer even ver vanuit Zutendaal en deze is wat technischer met wat meer singletrail.
Blauwe route Zutendaal is leuk maar niet heel spannend.
Je kan zo ook combineren want sommige delen van deze routes volgen dezelfde paden.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Vandaag in het Sparrenbos gewandeld (geocaching) waar de groene en rode route doorheen gaan. Ik liep van de 10 km aardig veel op de mountainbikepaden en daar zitten aardige pittige klimmen en dus ook mooie afdalingen tussen.
Wat ik alleen niet snap is dat je de route zowel met de klok mee als tegen de klok in kunt rijden. Dit zorgt toch voor gevaarlijke situaties bij de klimmen wat dan voor de andere kant een afdaling is. Is dat altijd zo in België?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wizzy82 schreef: ma 13 februari 2023, 23:35 Vandaag in het Sparrenbos gewandeld (geocaching) waar de groene en rode route doorheen gaan. Ik liep van de 10 km aardig veel op de mountainbikepaden en daar zitten aardige pittige klimmen en dus ook mooie afdalingen tussen.
Wat ik alleen niet snap is dat je de route zowel met de klok mee als tegen de klok in kunt rijden. Dit zorgt toch voor gevaarlijke situaties bij de klimmen wat dan voor de andere kant een afdaling is. Is dat altijd zo in België?
Nee dit is niet altijd zo in België. In Nederland had de Veluwezoom dit vroeger ook. Of het ermee te maken heeft, weet ik niet, maar in beide gevallen is er een stijlrand en een relatief saaie lus terug.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Sparrendal is bij uitstek een prima startpunt, de groene route die daar passeert is vrij kort en relatief simpel, de rode is wat langer en iets uitdagender. Maar rondom Sparrendal liggen prachtige trails die niet deel uit maken van het vaste routenetwerk.

Wat betreft de rijrichting, het komt zeker in België wel vaker voor, levert soms interessante situaties op bij de singletrails (in de eerder genoemde groene route zit zo'n 'bottleneck' maar over het algemeen kun je niet echt spreken van gevaarlijke situaties. Je moet je er gewoon bewust van zijn dat je tegenliggers tegen kunt komen.
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie