Genkse singletracks

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Persoonlijk is het niks voor mij maar In genk heb je ook nog een zelfgemaakt "illegale" sint-pietersberg. Afdalingen met bochten en sprongetjes( waar er toch een heel deel grote sprongen zijn met serieuze openingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

sandercl schreef: di 18 januari 2022, 08:36Persoonlijk is het niks voor mij maar In genk heb je ook nog een zelfgemaakt "illegale" sint-pietersberg. Afdalingen met bochten en sprongetjes( waar er toch een heel deel grote sprongen zijn met serieuze openingen.
Als het:
1) niets voor je is,
2) geen officiele status heeft,
3) er zelfs geen recente vraag is,
... waarom moet je er dan in vredesnaam op attenderen?! :-{
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Hoe zit het eigenlijk met de legaliteit van de terril in Winterslag?
Ik ben er een aantal keren geweest en heb me zeer geamuseerd. Geen controle gezien en geen klachten of vieze blikken van wandelaars.
Wordt dit gewoon gedoogd?
Heerlijke trails ook rondom de terril zelf.
Als het een beetje beter weer wordt ga ik de terril van Beringen ook eens proberen (die is uiteraard wel legaal).
Hoe zou je Beringen vergelijken met Winterslag voor een beginner? Zijn de "makkelijke" afdalingen een beetje vergelijkbaar?
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Zoals je aangeeft wordt dit gedoogd. Veel mensen fietsen daar en er zijn geen controles bij mijn weten, maar legaal is het ook niet. Bij Waterschei gaat er overigens wel het e.e.a. veranderen. Er is daar nu veel afgesloten zoals de beboste Terril (waar ook single tracks liggen). Het stuk tussen de twee terrils wordt afgesloten (wild rustgebied) en ook de kale terril is voor een groot deel afgesloten/omheind. Je kunt nu alleen met via een nieuwe stenen trap omhoog/omlaag (om het toegankelijker te maken voor de gewone mens...nu kun je ook met naaldhakken omhoog ;) ). Een helling van de kale Terril waar de interessante single tracks liggen, is niet afgesloten en ik las dat hier een officiële (dus legale) route komt. Geen idee of de huidige leuke lijnen daar in komen. Ik zal het in de gaten houden, want mijn werk zit ernaast ;)

Op C-mine (Beringen) nog niet geweest, dus weet niet hoe zich dat verhoudt. Aangezien ik dichter bij Maastricht woon, pak ik sneller de Sint Pietersberg (of Waterschei vanaf m'n werk).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Waterschei ben ik nog niet geweest. Ik dacht dat dit helemaal afgesloten was. Dat is dus niet zo?
Als er daar legale trails komen zou dat wel geweldig zijn.

B-mine (Beringen, Genk is C-mine ;) ) ligt wat dichter bij mijn werk maar Genk is iets makkelijker voor mij om van thuis uit te bereiken. Mwa, zal niet veel schelen eigenlijk. Ik ga er met de collega's eens rijden in de toekomst.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik ben er vandaag nog geweest (loop daar wekelijks hard ;) ) en het is dus grootendeels afgesloten, maar een aantal singletracks zijn nog toegankelijk en ik las dus dat ze er een officiële route willen maken zodat aan alle recreanten wordt gedacht.

Klopt, moet natuurlijk B-mine zijn ;) Ik kom op terugweg langs het bord C-mine en dacht nog "volgens mij heb ik een fout gemaakt haha" Je was me voor, anders had ik het aangepast ;)
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Ondertussen wordt er druk gewerkt aan een officieel trailparkje op de terril in Waterschei: https://mbfvlaanderen.be/projecten/proj ... park-genk/
Hopelijk volgt Winterslag over niet al te lange tijd (en houden ze de trails een beetje spannend).
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik hoop dat de leuke stukken erin blijven en het niet te 'saai' wordt. Overigens kan ik me niet voorstellen dat MTBérs de draad doorknippen. Een MTB til je er vrij makkelijk overheen als je zou willen. Ik zie regelmatig motorcrossers/Enduro rijders op en rond de Terril en ook hun sporen zijn duidelijk te zien. Veel waarschijnlijker dat zij draden doorknippen, als ik kijk naar de sporen/afdalingen (ik trailrun er ook wekelijks, aangezien m'n werk ernaast zit ;) ).
Maar iig mooi initiatief als er wat meer flow in komt en stukken aan elkaar geknoopt worden. En dan is het ook duidelijk dat het volkomen legaal is. Wel jammer dat de Terril ernaast volledig afgesloten is (althans de trails die er liggen).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Het zijn idd de enduro motorcrossers die de draad doorknippen.
Ik ben ze donderdag ook tegengekomen.

Ik denk dat de trails niet zoveel gaan aangepast worden. Het zal redelijk technisch blijven denk ik.
StanV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 7 september 2023, 20:09
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Ik ga de volgende weken een aantal keer in de richting van Genk gaan. Ik zag dat er in het verleden een aantal GPX'en gedeeld zijn geweest. Enige kans dat iemand nog een aantal heeft die up to date zijn (ik versta dat er heel wat afgesloten is tegenwoordig)?
Duizend maal dank in ieder geval!
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik heb (helaas) geen GPX, dus daar kan ik je niet aan helpen. Op Trailforks zie je wel een aantal trails, maar je ziet al dat het best verspreid lig. Je kunt de officiële route gebruiken voor de verbindingen bijv. (https://mtbroutedatabase.be/limburg/genk.htm). Afhankelijk van wat je zoek uiteraard qua afstand, techniek etc. In Zonhoverheide liggen ook een aantal mooie trails die je bijv. zou kunnen combineren met Winterslag, al is de verbinding niet zo praktisch (je moet aardig omrijden).

Overigens van de week een aantal stukken van de nieuwe trail op Waterschei gelopen ter verkenning (zijn nog niet af, dus zeker niet fietsbaar). Verbindingsstukken zien er iig veelbelovend uit. Op de Terril ookw at nieuwe stukken, maar dat waren denk ik verbindingstukken (stukken om de terril heen zonder hellingspercentage). Nog niet duidelijk welke van de bestaande trails (klimmen/afdalingen) blijven of verbonden worden.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

rho schreef: wo 27 september 2023, 10:34 Ondertussen wordt er druk gewerkt aan een officieel trailparkje op de terril in Waterschei: https://mbfvlaanderen.be/projecten/proj ... park-genk/
Hopelijk volgt Winterslag over niet al te lange tijd (en houden ze de trails een beetje spannend).
jerry's kid schreef: do 12 oktober 2023, 12:29 Ik heb (helaas) geen GPX, dus daar kan ik je niet aan helpen. Op Trailforks zie je wel een aantal trails, maar je ziet al dat het best verspreid lig. Je kunt de officiële route gebruiken voor de verbindingen bijv. (https://mtbroutedatabase.be/limburg/genk.htm). Afhankelijk van wat je zoek uiteraard qua afstand, techniek etc. In Zonhoverheide liggen ook een aantal mooie trails die je bijv. zou kunnen combineren met Winterslag, al is de verbinding niet zo praktisch (je moet aardig omrijden).

Overigens van de week een aantal stukken van de nieuwe trail op Waterschei gelopen ter verkenning (zijn nog niet af, dus zeker niet fietsbaar). Verbindingsstukken zien er iig veelbelovend uit. Op de Terril ookw at nieuwe stukken, maar dat waren denk ik verbindingstukken (stukken om de terril heen zonder hellingspercentage). Nog niet duidelijk welke van de bestaande trails (klimmen/afdalingen) blijven of verbonden worden.
Als je de link volgt in mijn vorige post kan je de huidige plannen zien en welke trails er zouden blijven bestaan.
rho schreef: wo 27 september 2023, 10:34 Ondertussen wordt er druk gewerkt aan een officieel trailparkje op de terril in Waterschei: https://mbfvlaanderen.be/projecten/proj ... park-genk/
Hopelijk volgt Winterslag over niet al te lange tijd (en houden ze de trails een beetje spannend).
Afbeelding
Ik weet niet of het allemaal eenrichtingsverkeer wordt. Er zijn namelijk enkele technische beklimmingen die je ook als technische afdaling kan rijden. Op het kaartje lijkt alles 1 richting te worden. Voor die zwarte klim helemaal onderaan het kaartje is dit een beetje jammer. Lijkt me als afdaling ook heel leuk. Als klim is ie wel als zwart in te delen.
Ik ben er vorige donderdag nog geweest. Wat de pijlen betreft was er nog niets te zien. De trail naar de start van de klim was aangelegd maar moest nog ingerden worden. De klim naar de start van de trails was nog niet aangelegd.
Welke nieuwe trails heb je gelopen? Er is een klim/afdaling op de rode wandel-route die volgens mij nieuw is. Die was te berijden maar lag er nog wat mul bij op plaatsen. (vooral onderaan waar je rond of voor die berk kan rijden/gaan)
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Bedankt! Ik had de kaart uiteraard bekeken, maar e kaart mist wat details om met name de paarse stukken goed in te schatten, aangezien daar een redelijke kluwen aan trails liggen (de N/NO kant van de Terrils zeg maar).Je hebt daar veel stukjes die met elkaar verbonden zijn en op de kaart is niet te zien (althans ik kan het niet zien) welke daarvan blijven.

Het nieuwe wat ik zag was een stuk op de Terril parallel aan het wandelpad wat daar loopt richting die grote houten drop of in het bos. Het zou die blauwe lijn kunnen zijn die de paarse afdalingen kruist. En het rode stuk net ten Noorden van de Terril. Je hebt daar al een hoger gelegen bestaande trail en ze hebben een geheel nieuw stuk gegraven in het bos wat lager ligt (daar lag alleen een recht pad wat redelijk begroeid was). Dat nieuwe stuk is wel lekker bochtig (maar wel vlak dus).
De rest ziet er toch vooral uit als bestaande trails.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

jerry's kid schreef: do 12 oktober 2023, 18:05 Bedankt! Ik had de kaart uiteraard bekeken, maar e kaart mist wat details om met name de paarse stukken goed in te schatten, aangezien daar een redelijke kluwen aan trails liggen (de N/NO kant van de Terrils zeg maar).Je hebt daar veel stukjes die met elkaar verbonden zijn en op de kaart is niet te zien (althans ik kan het niet zien) welke daarvan blijven.
Als je ter plaatse bent is het idd een kluwen tussen de paars aangeduide trails op de kaart. Met een app zoals Komoot kan je loggen welke trails je gereden hebt en vergelijken met het kaartje van MBF Vlaanderen. Dat maakt redelijk veel duidelijk.
jerry's kid schreef: do 12 oktober 2023, 18:05 Het nieuwe wat ik zag was een stuk op de Terril parallel aan het wandelpad wat daar loopt richting die grote houten drop of in het bos. Het zou die blauwe lijn kunnen zijn die de paarse afdalingen kruist. En het rode stuk net ten Noorden van de Terril. Je hebt daar al een hoger gelegen bestaande trail en ze hebben een geheel nieuw stuk gegraven in het bos wat lager ligt (daar lag alleen een recht pad wat redelijk begroeid was). Dat nieuwe stuk is wel lekker bochtig (maar wel vlak dus).
De rest ziet er toch vooral uit als bestaande trails.
Die blauwe lijn ligt ver verwijdert van die drop. Die drop ligt ergens redelijk rechts bovenaan op het kaartje tussen de 180 graden bocht in de rode trail en de gele lijn. Die lange rode trail is de nieuwe trail die naar de start van de nieuwe klim zou moeten leiden. Dat nieuwe stuk is idd vlak en bochtig. Ik heb het enkele keren gereden en ben er erg positief over. Het is vlak maar op bepaalde punten toch mooi bezaaid met boomwortels. :-D
De rest zijn idd bestaande trails. Het ziet er naar uit dat er enkele gaan verdwijnen en dat enkele verbindingsstukken tussen bestaande trails weg gaan. Of ze die ook effectief gaan afsluiten weet ik niet. Ze zijn iig niet opgenomen in het kaartje dat de plannen voor het trailcenter aangeeft.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik kon zo op de eerdere genoemde pagina's zo snel niets ontdekken als het gaat om een richttijd/oplevering. Is daar iets over bekend?

Gezien de samenwerking tussen de groepen Sport Vlaanderen, Natuur en Bos, Regionaal Landschap Kempen en Maasland, Nationaal Park Hoge Kempen, Gemeente As hoop ik stiekem wel dat ze de rest van de trails aan de oostkant van Genk (As, Dilsen-Stokkem, Maasmechelen) wel met rust laten als het gaat om de regelgeving. Heel egoistisch wil ik graag de 'local trails' daar kunnen blijven rijden. Als ze daar hetzelfde beleid zouden doorvoeren (wat ik niet vermoed, gezien het daar een heel stuk rustiger is dan in Genk) zou ik dat zelf heel, heel jammer vinden.
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie