Routes Malmedy eo (hardtail)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
stukkiefietsen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 mei 2019, 19:31

Hi Bikers,

een nieuwe forummember, maar toch niet helemaal. Ik het verleden was ik al actief op het forum maar mijn account werkt helaas niet meer.

Volgend weekend gaan we met z'n tweeën naar Malmedy om daar een weekendje te biken. Nu ben ik op zoek naar een paar leuke routes daar in de omgeving. We nemen een Teasi mee om ons de weg te wijzen, en misschien zijn er ook een aantal gepijlde routes die zonder navi te rijden zijn?
De vraag is nu of jullie aanraders hebben qua vaste/gepijlde routes of routes voor in de navi.

Even een beetje achtergrond info. We zijn beide in het bezit van een 100mm hardtail en fietsen veel in Sleen/Gieten/Exloo en af en toe in Sauerland. Dit is allemaal goed te doen, en bijvoorbeeld de freeride-strecke in Willingen komen we ook prima door op onze hardtails. De routes die we in de Ardennen willen rijden mogen dus best een beetje technisch zijn, maar het moet niet zo zijn dat we telkens stukken moeten lopen. Als we een eindje moeten rijden om bij een leuke route te komen is dit ook geen probleem. Qua afstanden mogen de routes best 60-80km zijn, zodat we een paar uurtjes onderweg zijn.

Hopelijk hebben jullie suggesties voor drie dagen bike-plezier. Alvast bedankt! :-q
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Malmedy is jammer genoeg geen regio meer om zomaar de leukste paadjes te ontdekken. Fietsen op niet-bepijlde paden is verboden, en daar waar er op veel plekken in de Ardennen een gedoogbeleid heerst, is dit in Malmedy niet meer het geval. Er zijn wel degelijk verhalen van mountainbikers wiens fiets in beslag worden genomen door de politie! Het is jammer maar mijn 'openbaar' advies is om de uitgepijlde mountainbike routes te volgen. Ik kan je niet verbieden om af te wijken maar dat is op eigen risico. Lowie, kenner van de streek, is om deze redenen gestopt met het delen van zijn tracks, die trouwens het beste in de streek naar boven wisten te halen. Ik ga dan ook niet anders aanbevelen.
stukkiefietsen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 mei 2019, 19:31

Hmmm, dat is jammer. Welke omgeving zou geschikter zijn om buiten de gepijlde padjes te gaan kijken? Zijn hier aan te raden routes van voor de navi?

En zijn de gepijlde routes aan te raden en geschikt voor hardtails?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vertrek Woensdag naar Malmedy en zag net dat er ook een bike park in de buurt is . Ben je daar nog geweest? Lijkt mij wel gaaf.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7359
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Die hebben ook een flowtrail / jumplijntje...

https://youtu.be/rox6p7ZTBWk
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

cheeta schreef: ma 22 juli 2019, 10:41 Die hebben ook een flowtrail / jumplijntje...

https://youtu.be/rox6p7ZTBWk
Die laat ik maar even voor wat het is 😁
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

matthiav schreef: ma 20 mei 2019, 14:21 Malmedy is jammer genoeg geen regio meer om zomaar de leukste paadjes te ontdekken. Fietsen op niet-bepijlde paden is verboden, en daar waar er op veel plekken in de Ardennen een gedoogbeleid heerst, is dit in Malmedy niet meer het geval. Er zijn wel degelijk verhalen van mountainbikers wiens fiets in beslag worden genomen door de politie! Het is jammer maar mijn 'openbaar' advies is om de uitgepijlde mountainbike routes te volgen. Ik kan je niet verbieden om af te wijken maar dat is op eigen risico. Lowie, kenner van de streek, is om deze redenen gestopt met het delen van zijn tracks, die trouwens het beste in de streek naar boven wisten te halen. Ik ga dan ook niet anders aanbevelen.
Vorig weekend gefietst geen bordje gezien, niemand in uniform gezien. Iedereen was lekker enthousiast op de soms ondoenlijke klimmen, helaas kon je de Nederlandse 40+ wandelaars er meteen tussenuit plukken met hun pruim gezichten.

Meest technische wat ik tot nu toe in de Ardennen heb gezien, evenaart redelijk de technische enduro achtige trails in Luxemburg (buiten de routes ;) ). Daar ook nooit issues buiten de gebaande paden.

Ik snap best dat ze de hordes nl fietsclubjes willen weren in de lente herfst ;) praat eens met de locale die kunnen je het precies uitleggen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

cheeta schreef: ma 22 juli 2019, 10:41 Die hebben ook een flowtrail / jumplijntje...

https://youtu.be/rox6p7ZTBWk
Haha :-q
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Afgelopen week de blauwe en de rode route gefietst. Blauw was goed te doen met in het laatste gedeelte een leuke afdaling. Rood heb ik tegen de klok ingefietst en die was het mooist maar wel hele zware klimmetjes .
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Sabai schreef: zo 4 augustus 2019, 11:02 Afgelopen week de blauwe en de rode route gefietst. Blauw was goed te doen met in het laatste gedeelte een leuke afdaling. Rood heb ik tegen de klok ingefietst en die was het mooist maar wel hele zware klimmetjes .
Hmmm... is die route 2 zijdig uitgepijld dan ? die zware klimmetjes zijn waarschijnlijk de afdalingen in de rode route als die 1 zijdig is uitgeplijlt, het lijkt me wel link om tegen de route in te rijden.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

marcomtb1972 schreef: zo 4 augustus 2019, 14:07
Sabai schreef: zo 4 augustus 2019, 11:02 Afgelopen week de blauwe en de rode route gefietst. Blauw was goed te doen met in het laatste gedeelte een leuke afdaling. Rood heb ik tegen de klok ingefietst en die was het mooist maar wel hele zware klimmetjes .
Hmmm... is die route 2 zijdig uitgepijld dan ? die zware klimmetjes zijn waarschijnlijk de afdalingen in de rode route als die 1 zijdig is uitgeplijlt, het lijkt me wel link om tegen de route in te rijden.
Ik had een gpx en de route is zo breed en rustig dat het makkelijk ging, las het als tip op een Belgische site. Ben 2 mountainbikers tegenkomen over 42km.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4653
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toen ik 2weken geleden in Waimes was heb ik voor een groot deel de cime de waimes gefietst. Hele mooie stukken wandelroutes erin verwerkt. Vooral gedeelte langs en rond Reinhardstein en Ovifat. Soms was dat bleek ook deels tegen de route in maar geen biker tegengekomen
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie